944 Turbo - 86 l Clubsport

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
Freddie_81
Addict
Posts: 1893
Joined: 2008-05-27 22:09:16
Telefon: 0739606054
Bilmodell: 944, 924
Årsmodell: 1979
Location: Åkers Styckebruk
Contact:

944 Turbo - 86 l Clubsport

#346 Post by Freddie_81 »

Jo de var så jag menade. Att man sprutar bodyn innan lack. Att jag nämnde färger har med att det inte skulle lysa igenom. Hagmans är bra skit, men jag har dåliga erfarenheter med Biltemas som aldrig ville härda..
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978

Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)

martenheller
Turbo-Poster
Posts: 681
Joined: 2012-10-13 14:25:58
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1986
Location: Kinnekulle
Contact:

Re: 944 Turbo - 86 l Clubsport

#347 Post by martenheller »

Köpt (H)julklapp till mig själv och Porschen:

S2 Växellåda ifrån England:
Image

WAVETRACdiff inköpt av NiklasM här på forumet:
Image
(Produktbild från Wavetracs hemsida).

Ser väldigt mycket fram emot att få i dom här bitarna i bilen. Tanken var egentligen att bara köpa diff men de är krångligt att montera något förutom original M220 i Växellåda med kylslinga, så valet föll på att byta även växellåda.
Porsche 944 Turbo "Clubsport" -86
PCS 13442

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

Re: 944 Turbo - 86 l Clubsport

#348 Post by fälgen »

Roliga uppdateringar! Det är kul att läsa trådar där folk köper grejer som man drömmer om :D S2-låda och en fräsch diff lär göra jäkligt mycket på banan!

Vart i England hittar man S2-lådor? Eller var det typ ebay och bara råkade bli England?

Monterar du diffen själv?

martenheller
Turbo-Poster
Posts: 681
Joined: 2012-10-13 14:25:58
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1986
Location: Kinnekulle
Contact:

Re: 944 Turbo - 86 l Clubsport

#349 Post by martenheller »

Jag hittade den på Ebay, en skrot i England som tydligen lite mer folk köpt prylar från till Sverige, så hoppas de ska funka fint med leverans osv. Fick mail 10 min efter betalning och bekräftelse osv att den redan hade gått iväg iaf.

Fraktkostnaden var förvånansvärt låg, så de kan nog va läge att blicka ditåt om du letar liknande saker :).
Porsche 944 Turbo "Clubsport" -86
PCS 13442

User avatar
Vidde
S-Poster
Posts: 178
Joined: 2013-09-24 20:30:24
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Malmö
Contact:

Re: 944 Turbo - 86 l Clubsport

#350 Post by Vidde »

martenheller wrote:Tanken var egentligen att bara köpa diff men de är krångligt att montera något förutom original M220 i Växellåda med kylslinga, så valet föll på att byta även växellåda.
Då jag själv vill byta ut diff:en längre fram undrar jag varför det är struligare att byta i en växellåda med kylslinga kontra en utan (förrutom M220 diffen)? Vad har M220 som inte andra eftermarknads-diffar har?

Kyl med nya prylar förövrigt! :D

User avatar
toyrace
Turbo-Poster
Posts: 434
Joined: 2012-06-17 19:37:09
Telefon: 0708405537
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Skene
Contact:

Re: 944 Turbo - 86 l Clubsport

#351 Post by toyrace »

Spelar ingen roll om det är en låda med eller utan kylslinga. Utmaningen ligger i att shimsa in den nya diffen till rätt spel mellan pinjong och kronhjul samt rätt förspänning på utgående axlarnas lager. Vill man inte få gråa hår så lämnar man bort det till någon med porsches specialverktyg för ändamålet :wink:
/ Stig
944 85b
944S2 Racebil Såld

martenheller
Turbo-Poster
Posts: 681
Joined: 2012-10-13 14:25:58
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1986
Location: Kinnekulle
Contact:

Re: 944 Turbo - 86 l Clubsport

#352 Post by martenheller »

Om jag förstod de hela rätt så har de med drevet som oljepumpen till kylningen sitter på att göra.
Porsche 944 Turbo "Clubsport" -86
PCS 13442

martenheller
Turbo-Poster
Posts: 681
Joined: 2012-10-13 14:25:58
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1986
Location: Kinnekulle
Contact:

Re: 944 Turbo - 86 l Clubsport

#353 Post by martenheller »

Nya frambelägg, PFC08:

Image

Hoppas att jag genom att åka med bättre prylar fram än bak ska råda lite bot på problemet jag haft med att låsa upp bakhjul under hårdare inbromsningar.
Porsche 944 Turbo "Clubsport" -86
PCS 13442

User avatar
Ragnar Joensen
Addict
Posts: 1345
Joined: 2005-07-18 11:47:24
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1992
Location: Eslöv (Skåne's metropol)
Contact:

Re: 944 Turbo - 86 l Clubsport

#354 Post by Ragnar Joensen »

Har du låtit en verkstad göra Cornerweight på bilen ?
Porsche fantast !

968 1992

martenheller
Turbo-Poster
Posts: 681
Joined: 2012-10-13 14:25:58
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1986
Location: Kinnekulle
Contact:

Re: 944 Turbo - 86 l Clubsport

#355 Post by martenheller »

Nej men har fått tips av flera andra att de kan lösa mitt "problem" med, så ambitionen är ny hjulinställning och CW till våren :#cheers:
Porsche 944 Turbo "Clubsport" -86
PCS 13442

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3238
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: 944 Turbo - 86 l Clubsport

#356 Post by DLS »

martenheller wrote:Nya frambelägg, PFC08:

Image

Hoppas att jag genom att åka med bättre prylar fram än bak ska råda lite bot på problemet jag haft med att låsa upp bakhjul under hårdare inbromsningar.
Tror du kommer bli grymt nöjd med dom.
Jag körde med ferodo förut fram o hade problem med att bakhjulen ville låsa före framhjulen men sen bytte jag till pfc97 o jäklar vad bra bromsen vart, dock damma pfc97 mycke samt käka väldigt mycke skiva.
Pfc08 ska ju vara mycke bättre på både damm samt slitage på skiva än pfc97.
Blir nog pfc08 för mig med nästa gång.
En annan sak du kan göra om du inte gjort det redan är att byta bromsreducerventil till en från 928 så du får mera kraft fördelat fram.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
Magnus_L
NA-Poster
Posts: 17
Joined: 2013-07-02 11:11:58
Bilmodell: Saknar en Porsche
Årsmodell: 1988
Contact:

Re: 944 Turbo - 86 l Clubsport

#357 Post by Magnus_L »

Tomten hade med sig goa upgrades till Kinnekulle! :)

Tror som DLS, att du kommer bli mycket nöjd med PFC. Kör själv PFC-06 fram och Stoptech Street-belägg bak (motsvarar orginal ungefär). Skulle säga att -06 bettar som originalbelägg kalla, inkörda och varma inte som original. :twisted: :mrgreen: Bettar som f-n och tål mycket stryk trots skivor och belägg i damstorlek.

Men som sagt man ska se till att spola av fälgarna om man kört i regn så att inte bromsdammet får torka fast.

martenheller
Turbo-Poster
Posts: 681
Joined: 2012-10-13 14:25:58
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1986
Location: Kinnekulle
Contact:

Re: 944 Turbo - 86 l Clubsport

#358 Post by martenheller »

DLS wrote: Tror du kommer bli grymt nöjd med dom.
Jag körde med ferodo förut fram o hade problem med att bakhjulen ville låsa före framhjulen men sen bytte jag till pfc97 o jäklar vad bra bromsen vart, dock damma pfc97 mycke samt käka väldigt mycke skiva.
Pfc08 ska ju vara mycke bättre på både damm samt slitage på skiva än pfc97.
Blir nog pfc08 för mig med nästa gång.
En annan sak du kan göra om du inte gjort det redan är att byta bromsreducerventil till en från 928 så du får mera kraft fördelat fram.
Ja de hoppas och tror jag med, tack för att du delar dina erfarenheter, alltid kul att läsa :). Intressant de där med bromsreducerventilen, de får jag nog kika närmare på.. Något art.nr :)?

Magnus_L wrote:Tomten hade med sig goa upgrades till Kinnekulle! :)

Tror som DLS, att du kommer bli mycket nöjd med PFC. Kör själv PFC-06 fram och Stoptech Street-belägg bak (motsvarar orginal ungefär). Skulle säga att -06 bettar som originalbelägg kalla, inkörda och varma inte som original. :twisted: :mrgreen: Bettar som f-n och tål mycket stryk trots skivor och belägg i damstorlek.

Men som sagt man ska se till att spola av fälgarna om man kört i regn så att inte bromsdammet får torka fast.
Haha ja visst hade han Magnus. Jag måste varit jättesnäll i år (eller jobbat mkt...)
Skönt att ytterligare en är nöjd med PFC :).
Porsche 944 Turbo "Clubsport" -86
PCS 13442

martenheller
Turbo-Poster
Posts: 681
Joined: 2012-10-13 14:25:58
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1986
Location: Kinnekulle
Contact:

Re: 944 Turbo - 86 l Clubsport

#359 Post by martenheller »

Var idag på Schenker i Skara och hämtade min S2 växellåda :)

Image

Image
Porsche 944 Turbo "Clubsport" -86
PCS 13442

User avatar
Janne J
Addict
Posts: 1328
Joined: 2013-01-01 13:47:35
Telefon: 0705829625
Bilmodell: 911SC, 944S2
Årsmodell: 1990
Location: Kinna
Contact:

Re: 944 Turbo - 86 l Clubsport

#360 Post by Janne J »

Mörka och ruggiga vinterkvällar är det gott att ha något att göra...

Snart är det april och då ska det :#944burn: :mrgreen:


Janne
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users