944S-87 The Yeti

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
dash81
S-Poster
Bilmodell: 944S - 87

Re: 944S-87 The Yeti

#46 Post by dash81 »

För cirka 3 veckor så ställdes bilen på. Känslan av att sätta batteriet på plats och höra hur motorn starta på första nyckelvridningen var underbar.

Min första prio var att boka ett besök hos Sanden då bilen hade en tendens att lämna stora pölar av servoolja efter sig. Det klassiska läckande styrservot drabbade även mig..Sagt och gjort, i fredags åkte jag ner till Sanden och allt gott man hört om honom stämde. Resan var lite spännande då 5 dagar innan avresa mot Göteborg fick jag en spricka i kylarslangen. Utan tid att åtgärda detta så fick eltejp bli en temporärfix som visade sig funka bra. Men höll stenhård koll på tempmätaren hela resan ner..

Roligt var också att köra hans lånekärra, en 944 N/A och för första gången känna skillnaden i motorkaraktär gentemot en S. Där en S behöver varvas över 3500 varv för att vakna så kommer kraften mycket tidigare i en "vanliga" 44:a. Dock så planar den ut efter cirka 4500 tyckte jag medans S:en bara drar ju högre varv.

Blev även en hel del snack med Sanden vid hämtning av bilen och fick äran att få en genomgång av hans race-projekt. HERREJÄVLAR säger jag bara. Grym finish på hans grejer och när han berättade om hans planer med motorn så kommer nog ingen GT3:a vara säker! Eller vad tror ni om ca 2 kg/hk...

Grejer jag fixade hos Sanden
- renoverad styrväxel
- Ny kylarslang
- Fixade mitt värmepaket då jag inte hade nån varmluft
- Bytte främre krängare mot en kraftigare (26 mm)
- Satte ditt en bakre krängare då bilen kändes lite mjuk gentemot fram (18 mm)
- Allmän koll av bilen

Idag var besiktning inbokad men tydligen har batteriet bestämt sig för att ladda ur sig helt?! Vad det beror på vet jag inte men får be min pappa komma förbi med startkablar...Blev ingen besiktning alltså!

Förutom besiktning är en "banträff" på Gillingebanan inplanerad.
Man får åka på halkbanan samt en konbana vilket ska bli intressant då jag fixat krängningshämmarna. Ca 30 bilar kommer delta.

//'Daniel

Bifogar även en bild av Sandens race-projekt. Har naturligtvis fått hans tillåtelse att lägga upp bilden.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Dash 944S

Post Reply