Page 1 of 2

Boxster som banbil - vinterfunderingar

Posted: 2006-12-24 23:30:44
by Torbjorn968
Lite funderingar inför framtiden. Har handlat en fin CS men därmed förlorat en del av det som gör en standard 968a attraktiv: vardagsanvändbarheten. CSn fungerar inte heller som hårrufsare. Lär ha riktigt kul med den på bana några säsonger men på lite sikt funderar jag på en boxter som banbil/solskensbil komplettarat med något förståndigt.

Helbur för att styva upp den och närma sig Cayman. Nån form av uppdatering på upphängning. Lättad och skalstol.

Några tips när jag letar lämplig Boxter, kanske förs för Boulevard bruk, sen för banbruk.

Tidiga motorer inte lämåpliga för bana har jag läst.

Transmissioner likfärdiga vid uppdatering av kraftpaket?

Tittat lite på mobile.de och boxtrarna verkar börja på,14000 EUR.

Mvh

TL

Re: Boxter som banbil - vinterfunderingar

Posted: 2006-12-25 12:26:06
by FredrikÅ
Torbjorn968 wrote:...banbil/solskensbil....
8)
Man kan faktiskt åka 944 S2 cab på bana.
I min bil fungerar både elcabben och AC:n utmärkt. :wink:

Posted: 2006-12-25 15:18:29
by Torbjorn968
Inga nackdelar m a p vridstyvhet med cabben? Man skulle ju åxå kunna tänka sig en S2/968 cab som vardagsbil men även här försvinner en del av 968ans vits gentemot Boxtern. Dessutom verkar cabbarna dyrare än coupéerna.

Men din är osedvanligt snygg! Någon biltråd? Försökte med garaget men var inget där.

TL

Posted: 2006-12-26 08:47:41
by FredrikÅ
Torbjorn968 wrote:
Men din är osedvanligt snygg! Någon biltråd? Försökte med garaget men var inget där.

TL
Tackar!

Den är nog inte helt olik din bil i chassisättningen, fast jag har
lite fetare hjul och bromsar.

Mest uppdaterade biltråden är på rejsa:
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=31557

När det gäller vridstyvheten har jag inte märkt några problem,
det sitter ju en rätt så rejäl, svetsad bur i bilen.

Jag har också varit nyfiken på Boxster 2,5 som banbil, men jag har blivit
avrådd av min Porschemek. p.g.a motorproblemen.. :(

Posted: 2006-12-26 12:52:55
by Hakan
Måste erkänna att jag också är grymt sugen på Boxstern.

Dom jag har pratat med säger att sålänge man är noga med oljebyte och tar väl hand om bilen så ska det inte vara några problem att ta ut den på banan.
Vid köp så är tidigare ägare och service-historiken viktigare än milen på mätaren.


Förlåt för att jag kapar tråden lite men har någon koll på hur försäkringspremierna står sig generellt mot andra bilar i samma klass?
Lycka till, tror att det kan vara en mycket trevlig bil att äga och köra :)


Mvh Håkan (Som ska ner till tyskland i Mars och har förhoppningsvis med sig något hem)

Posted: 2006-12-26 14:32:08
by Avve
.......

Posted: 2006-12-28 13:16:01
by Torbjorn968
Efter årsmod 2001 sägs motorproblemen vara kurerade och på samma nivå som 996 motorerna vilka är mycket lika (förutom GT 3 och Turbo motorerna som är ett annat block). Någon som hört om problem på bana med sena 996/997?

Referensen är 911% Porsche worlds Augusti 2006.

I januari numret 2006 finns en artikel om en bil byggd av Porsch Apart, en firma som sysslar med reservdelar, nya och beg. Det är en 2,7 liters Boxter som anpassats för backåkning. Tyvärr säger den inte mycket.

TL

Posted: 2006-12-28 15:13:58
by Avve
.......

Posted: 2006-12-28 15:39:07
by Torbjorn968
Skall börja titta på rennlist någon natt då jag inte kan somna. Hur var det nu med klass 1 och klass 2 när det gäller vikt effekt? Det lilla go cart racet jag var med på fick mig att tänka till. Varför alltid fundera på den häftigaste bilen när det häftiga verkar att ha råd och tävla?

Någon som känner en pålitlig handlare där nere? Någon som kan plocka ut det där skabbiga billiga exet som ändå är bra mekaniskt? När jag sökte på boxter igår fick mobile.de spel: över 1000 fordon...

Min gröna verkar åter såld så planen skulle vara ett hämta en liten en och rufsa håret med och sedan, om det verkar kul, sätta bilen i händerna på en fordonslärare jag känner för konvertering under nästa vinter.

Största nackdelen med boxtern verkar vara att det är en taskig kombibil. Om man nu tar sig ner på kontinenten för att prova lite banor så kanske man vill ha med en uppsättning extra däck. Och kanske flickvännen om hon står ut.

TL

Posted: 2006-12-29 16:15:23
by Avve
.......

Posted: 2007-01-02 16:27:49
by Avve
.......

Posted: 2007-01-02 17:52:48
by Torbjorn968
Fick dessa svar från Porsch Appart som byggt den back boxter jag talar om ovan:

The Boxster we chose was a 2.7 as we were restricted to a 250 bhp limit for the class we wanted to compete in We would have preferred a 3.2 which we are now building as we are now allowed the extra 2 bhp in our class with a weight restriction We chose the Bilstein PSS 9 kit which suits trackday use and a set of hollow spoke technology wheels At present we are building a new car again with PSS 9 I would go for a 3.2 as this has the same brakes as a 3.6 and a 3.4 996 Regards Simon

Så slutsatsen är väl att man får leta rätt försäkringsobjekt om man skall få ordning på en banboxter till rimliga pengar eftersom "S" modellerna ännu står så reklativt högt i pris.

Mvh

TL

Posted: 2007-01-05 12:18:28
by Jens. J
Hej.

Är också grymt sugen på en boxter och hittade den här länken www.zeintec.com
Så nu måste jag ha en boxster!!

Posted: 2007-01-05 12:47:13
by Torbjorn968
Porscha apart säger att de inte har några problem med "oil starvation" med de nyare motorerna, de har tävlat en hel del med egenbyggda bilar. De kan t o m plocka ihop en Banboxter S meed uppdaterade hjulupphängningar och R räck för en sisådär 250 - 280 000:- inkl bur. De använder då delar från sitt "skrotlager".

Mvh

TL

Posted: 2007-01-05 13:42:04
by FredrikÅ
Förutom rufset i håret, då:
Vad är det som gör en Boxster intressant för dig?

För mig var det frestande, dels för att dom är relativt ovanliga på
tävlingsbanan, dels därför att 204-hästaren passar rätt bra in i PCS
Racings Klass 1 (6,5 kg/hk), men jag blev som sagt avrådd.

Om du ska titta på något bortom 968-an så är jag övertygad om att det
finns en hel del spännande 911-or för 250-280.000 i stället. :wink: