Page 1 of 1

Cayman med "kasst vevstakslager"

Posted: 2017-06-28 08:06:19
by JonasK
Hej, om det är fel kategori så flytta gärna. :)

Har sett danna Cayman på Blocket, nedsatt till 149 000:- pga "VEVSTAKSLAGER KASS KNACKAR PÅ TOMGÅNG"

Läste i samband med det om någon som köpt en 996:a tokbilligt "pga knackningar" (en aning förenklat ja), något som sen åtgärdades med några påfyllningar och tömningar med ny olja. Tydligen var det gammal longlife-olja som skapade problem.

Inte för att jag vågar chansa på det men... vad är oddsen? :D

https://www.blocket.se/lund/Porsche_Cay ... .htm?ca=11" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Cayman med "kasst vevstakslager"

Posted: 2017-06-28 08:38:47
by Karl Birgander
Det känns ju intressant...
Synd att det redan står 4 bilar hemma och dygnet har så få timmar...

Även om det är som de tror med vevlstakslager så är det ett hanterbart problem.
Även ett motorbyte är ju hanterbart och man kommer relativt billigt undan.

Gäller att kolla resten av bilen noga, så det inte är mer saker som är knas.

Re: Cayman med "kasst vevstakslager"

Posted: 2017-06-28 09:00:45
by Cédric
Automat, det är ju lite deppigt. Jag skulle räkna med ett motorbyte alternativ lite större renovering, känns ju lite otroligt att det skulle vara helt isolerat problem utan några andra följder. Även vev kan ju vara trött osv. Gör man det själv finns det ju potential att inte bli så himla dyrt, men man kommer ju göra annat när motorn ändå är nere, nya packningar, byta koppling, IMS osv

Om man är lagd åt det hållet finns ju annars några roliga trådar på andra forum med folk som köper nyare porschar med rasade motorer, boxster med Audi V6 biturbo eller Audi 4.2 v8, Ls v8 osv :)

Re: Cayman med "kasst vevstakslager"

Posted: 2017-06-28 11:29:17
by Mattias 924
JonasK wrote:
Inte för att jag vågar chansa på det men... vad är oddsen? :D

Väldigt nära obefintliga.

Re: Cayman med "kasst vevstakslager"

Posted: 2017-06-28 22:28:49
by QV_
när min (saab)motor vart med den syntomen så hade vevstakslagret fastnat på veven och förstorade storänden på vevstaken innefrån.

Felet uppkom av att första ägaren lämnade in bilen för första servicen vid 3500mil. (min tolkning av serviceboken)
Motorn rasade vi 10,000

Det mesta var slut i motorn förutom toppen. Kamlagringen var inte sliten.