Boxster

Allmänt forum för Porsches andra modeller (ej 9x4 och 9x8)
Message
Author
User avatar
Henka_E
Addict
Posts: 1401
Joined: 2008-06-12 17:12:33
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Boxster

#1 Post by Henka_E »

Tycker det är väldigt märkligt att inte fler Boxster finns på våra banor. De som jag sett är Tolli, Andero och i år Hofberg som rejsar. Kanske finns ett par inom PCS och säkert nån som kör nåt pass på nån trackday.

Vad är problemet? Okej, de är ju inte gratis och de som köper en Boxster kanske är mer folk som gillar mjukglass och snygga solbrillor än svettig balaklava och racing slicks... Det kanske är så att det inte är naturligt att liksom ta klivet ut på banan och rejsa med bilen.

I USA kör man ju Boxster Spec med dem, men det har ju fått effekten att det inte finns några andra Boxster än just Spec bilarna - i princip. Visst, nån kan ju surfa upp kända Boxstern med typ GT3 motor som kallas nåt med monster eller dracula, men det är EN bil.

Personligen så är nog Boxstern nästa bil - om jag nu får ihop och lyckas rejsa med min 944 i modsport ett par säsonger. Undra hur mycket det går att få ner vikten på en Boxster? Tollis bil är ju ganska hyfsad, den väger 1130 med förare, men Tolli beklagade sig över att han inte kunde få ner vikten nog mycket för att kunna konkurrera på riktigt med Granfors i Modsport. Den bilen är ju rätt extrem, med 996 bakvagn. Förresten - lådan i den bilen... Det är en 951 låda med omsvetsat svep och omslipad ingående axel för att kunna köra med vanlig koppling och stödlager i veven. Ah, det vore kul att bygga en Boxster, och snart borde det ju börja trilla fram riktigt billiga Bosxster och dessutom mycket delar från 996/997 som går att använda. Kompisen byggde ju en 968 med 996 cup bakvagn och han köpte hela den för inga pengar alls...typ nån tusing... Priserna kryper ner. Jaja, ville bara skriva av mig.

User avatar
YocaL
Turbo-Poster
Posts: 676
Joined: 2007-04-24 16:25:31
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Jönköping
Contact:

Re: Boxster

#2 Post by YocaL »

Ska man ända rejsa med dom så borde man ta och överväga en högerstyrd bil,
de snudd på ger ju bort bilarna i England.

Dessa ligger ju i prisklass med våra 944or.
http://www.pistonheads.com/sales/4051257.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.pistonheads.com/sales/4126897.htm" onclick="window.open(this.href);return false;


Så ja, tanken har väl funnits där. :)
/ Johan Roberg
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=14393/][b] Biltråd[/b][/url]

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4613
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: Boxster

#3 Post by Cédric »

http://porscheracingdrivers.co.uk/" onclick="window.open(this.href);return false;

Racingserie i england med två klasser, 924or och boxstrar, ser skoj ut. Finns även filmer på tuben. Du kan ju kika igenom reglementet och se ugnefär vad dom gör för att kunna rejsa, det är ju lite pill med smörjningen. Det är sånt som gör att jag skulle tveka, motorn har ju minst sagt halvbra rykte, men det går nog att få det att funka.

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: Boxster

#4 Post by Lilja »

Nu är jag förmodligen helt ute och cyklar men är det inte också så att Boxstern är helbilsgodkännd vilket betyder att det är svårt att få den igenom besiktningen med helbur och 6 punksbälte och sådär?
Adderat på det är de första Boxstern modellerna ganska motorsvaga och svåra att trimma/mecka med jämfört med t.ex. 944/968 och 951
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

User avatar
Henka_E
Addict
Posts: 1401
Joined: 2008-06-12 17:12:33
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Boxster

#5 Post by Henka_E »

YocaL wrote:Ska man ända rejsa med dom så borde man ta och överväga en högerstyrd bil,
de snudd på ger ju bort bilarna i England.

Dessa ligger ju i prisklass med våra 944or.
http://www.pistonheads.com/sales/4051257.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.pistonheads.com/sales/4126897.htm" onclick="window.open(this.href);return false;


Så ja, tanken har väl funnits där. :)
Läge! Dessutom skulle man kunna sälja bort det mesta också. Jag menar, personligen vill jag varken ha motorn eller inredningen...och knappt nåt av karossen heller....om man får drömma alltså!

User avatar
FSN
Raceputte
Posts: 1557
Joined: 2004-03-29 19:00:19
Bilmodell: 924S med 968 drivlina
Årsmodell: 1986
Location: Göteborg, TORSLANDA
Contact:

Re: Boxster

#6 Post by FSN »

Henka_E wrote:
YocaL wrote:Ska man ända rejsa med dom så borde man ta och överväga en högerstyrd bil,
de snudd på ger ju bort bilarna i England.

Dessa ligger ju i prisklass med våra 944or.
http://www.pistonheads.com/sales/4051257.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.pistonheads.com/sales/4126897.htm" onclick="window.open(this.href);return false;


Så ja, tanken har väl funnits där. :)
Läge! Dessutom skulle man kunna sälja bort det mesta också. Jag menar, personligen vill jag varken ha motorn eller inredningen...och knappt nåt av karossen heller....om man får drömma alltså!
Gammal tråd men vilken motor skulle du trycka i en Boxster då?

Högerstyrda Boxster S är billiga...... Det finns en vänsterstyrd Boxster S med 3,6 996 motor på blocket.

Men som rejsbil ser jag tygtaket som ett minus, tycker att sikten försämras ordentligt med hardtop. Cayman är fortfarande dyra.

Och vad F-n är det för fel på mjukglass?
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]


[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4332
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Boxster

#7 Post by Erol »

Som jag ser det är det tre saker:
  • Pris
  • Motor
  • Cab
Priset:
Du kan köpa en t.ex 944 S2 med motsvarande effekt, till halva priset av en Boxter. Där till är det dyrare underhåll på en Boxter.

Motorn:
Är väl lik som 996:orna känsliga för g-grafter, vilket innebär att man måste bygga torrsump = dyrt

Cab:
Tappar en del vridstyvhet samt som Pär skriver "tygtaket som ett minus" samt ger känslan av att sitta oskyddad.

Ingen vetenskap bakom det jag skriver ovan, bara mina personliga reflektioner.


/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
FSN
Raceputte
Posts: 1557
Joined: 2004-03-29 19:00:19
Bilmodell: 924S med 968 drivlina
Årsmodell: 1986
Location: Göteborg, TORSLANDA
Contact:

Re: Boxster

#8 Post by FSN »

Erol wrote:Som jag ser det är det tre saker:
  • Pris
  • Motor
  • Cab
Priset:
Du kan köpa en t.ex 944 S2 med motsvarande effekt, till halva priset av en Boxter. Där till är det dyrare underhåll på en Boxter.

Motorn:
Är väl lik som 996:orna känsliga för g-grafter, vilket innebär att man måste bygga torrsump = dyrt

Cab:
Tappar en del vridstyvhet samt som Pär skriver "tygtaket som ett minus" samt ger känslan av att sitta oskyddad.

Ingen vetenskap bakom det jag skriver ovan, bara mina personliga reflektioner.


/ Erol
Det är inte helt rättvist att jämföra motoreffekt med en S2, det skiljer 40 hk till att börja med och över hela varvtalsregistret har Boxtern ett ordentligt övertag. Mittmotor med bättre balans och det borde ha hänt nåt på 20-25år eller vad det är som skiljer konstruktionerna. En högerstyrd S hittar man för 100. Är många som kört 996 snabbt med bafflat tråg utan problem, tror inte heller att Boxtrarna som rullade i Roadsport hade torrsumpskonverterat.
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]


[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]

User avatar
Henka_E
Addict
Posts: 1401
Joined: 2008-06-12 17:12:33
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Boxster

#9 Post by Henka_E »

FSN wrote:
Gammal tråd men vilken motor skulle du trycka i en Boxster då?
Audi V8? Passar rakt på lådan, väger typ lika som en Porsche boxer, finns med effekt från 230hk-360hk med rem, kedja upp till 420hk. En sån RS4 V8 motor hade nog suttit som en fläskläpp. Går nog till och med att mygla en sån genom besiktningen också om man är lite driven.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Boxster

#10 Post by patand »

Henka_E wrote:Audi V8? ...väger typ lika som en Porsche boxer
Låter som en väldigt tung motor tycker jag... :wink: :mrgreen:
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4332
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Boxster

#11 Post by Erol »

patand wrote:
Henka_E wrote:Audi V8? ...väger typ lika som en Porsche boxer
Låter som en väldigt tung motor tycker jag... :wink: :mrgreen:
Precis som 944-motorn, väger som en Cheva LS1 V8:a :roll:


/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Boxster

#12 Post by patand »

Erol wrote:
patand wrote: Låter som en väldigt tung motor tycker jag... :wink: :mrgreen:
Precis som 944-motorn, väger som en Cheva LS1 V8:a :roll:
Njae... jag tror en Cheva LS1 V8 är lättare än en Porsche Boxster...

Jag försökte bara skämta lite iom att Henka skrev "Porsche Boxster" som viktangivelse på Audi V8an, inte "Porsche Boxster 6:a"

En Porsche Boxster väger väl iaf runt 1500kg och 1500kg tycker jag ÄR en tung motor... :#cheers:

Inte alltid mina skämt faller i god jord... men det är sådant man får ta. :)

EDIT: Det är ju jag som är dum i huvvet... han skrev ju Porsche boxer... inte boxster... Porsche boxer refererar såklart till Porsche boxer motorer... jaja... nu kan ni iaf skratta ÅT mig istället för MED mig... ett gott skratt förlänger livet så tänk på nu hur snäll jag är som ger er några extra sekunder att leva! :#stupid:
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3878
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: Boxster

#13 Post by [Bobo] »

patand wrote:jaja... nu kan ni iaf skratta ÅT mig istället för MED mig... ett gott skratt förlänger livet så tänk på nu hur snäll jag är som ger er några extra sekunder att leva! :#stupid:
HAHA! :mrgreen:

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
Mårten
Addict
Posts: 1436
Joined: 2005-07-26 07:36:58
Telefon: 0706505189
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1988
Location: Borås
Contact:

Re: Boxster

#14 Post by Mårten »

De sekunderna kan jag behöva efter att ha åkt med dig i din bil på Kullen... :shock: :shock: :D :D
Ulf "Mårten" Mårtensson
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.

Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Boxster

#15 Post by patand »

Mårten wrote:De sekunderna kan jag behöva efter att ha åkt med dig i din bil på Kullen... :shock: :shock: :D :D
:d=:
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users