Integration med Facebook?!

Förslag på förändringar och funktioner.
Message
Author
User avatar
gegge
Addict
Posts: 2627
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: Integration med Facebook?!

#16 Post by gegge »

Låt vara att jag är gammal och trångsynt, men ser inte hur kopplingar till Facebook skulle förbättra sidan.

Jag skulle vilja behålla intresset kring bilen utan att få med massa "sociala" bilder, få reda på vem som bakat bullar och grannens katt tagit vägen. Egoboostar, skvaller, skitsnack och lajks står jag gärna över.

Har man en frontmotorporsche och kan hantera en dator så pass väl att man hittar till FB borde det inte vara några svårigheter att hitta oss här. Möjligt att 924, 928 och 968 ägarna missar forumet med tanke på namnet på hemsidan. Oavsett om namnet är fel eller jag är här på nåder är jag tacksam för ett bra forum.

Om reklam och därmed pengar är en fråga är jag med på en avgift, handlar det om att synas kan man väl göra det i rätt sammanhang och mot riktad målgrupp. Höj kvaliteten istället för att urvattna till FB nivå.

Varför inte göra det gratis att läsa, men det kostar ex 100:- att posta eller se bilder dvs medlem? Då finns pengar till klubbträffar, möten eller annat. Bilar är trots allt väldigt mycket IRL :#944burn:
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

Re: Integration med Facebook?!

#17 Post by emm »

Jag tycker forum ska vara gratis, dvs utbyte av information. Däremot tycker jag definitivt man kan lägga en slant till eldsjälarna, men jag tror man ska göra detta på annat sätt.

Ett exempel är fotosidan som börjat ta betalt för sina tjänster, och det har blivit ramaskrik... nu är vi en så pass liten del av motorsamhället idag så om man lyckas locka hit nya medlemmar så är risken stor att dom inte blir medlemmar här och således inte tillför något och så är det väl inte tänkt?
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

User avatar
Ragnar Joensen
Addict
Posts: 1342
Joined: 2005-07-18 11:47:24
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1992
Location: Eslöv (Skåne's metropol)
Contact:

Re: Integration med Facebook?!

#18 Post by Ragnar Joensen »

Jag håller med Gegge.

FB har ett annat upplägg och andra fördelar än detta forum. Samma gäller PCS hemsidan och PCS på FB.

FB är mer dynamiskt och bra till här och bra till "här och nu" snack, typ en aktuell annons eller nått sånt. Men detta forum har andra, och mer relevanta fördelar:

- Struktur med olika teman (Våra bilar, tekniska diskussioner, annonsmarknaden, etc.). På FB hamnar allt i ett enda flöde, där man knappt hänger med och hälften av alla relevanta diskussoner drunknar i annan oväsentlig skit.

- Lägre (och lättare smältbar) ämnesomsättning på lite tyngre ämnen. Ibland kan det gå en vecka mellan svar på olika frågor - det skulle aldrig funka på FB.

- Varför skall vi fixa något som inte är sönder ? De som vill hänga på FB, får gärna göra det. Jag använder FB en del, och det funkar bra. Men det är som sagt i andra sammanhang, där FB har sina fördelar.

Bara mina 5 cents
Porsche fantast !

968 1992

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4332
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Integration med Facebook?!

#19 Post by Erol »

Ibland blir jag så trött på folk som inte vill eller kan läsa och förstå en text...

Från den ursprungliga tråden om 944sverige på Facebook:
Erol wrote:Kommer denna sida ersätta forumet?
Facebooksidan är inte tänkt att på något sätt ersätta eller konkurrera med forumet utan mer för att promota och att vara ett komplement, där kommer vi bland annat lägga upp driftinformation om sidan är nere av någon anledning eller lägga upp evenemang som har stark anknytning till 944sverige.
Det finns inga planer på att ersätta eller göra om forumet, det fungerar perfekt som det är idag. För de som inte vill använda Facebook så finns det heller inget krav att göra så. Där emot så är Facebook en bra, och gratis, kanal att nå ut till folk. Framför allt för att påminna de som redan är medlemmar på forumet men som inte besöker det frekvent att besöka forumet lite oftare.

För er som är rädda att diskussioner kommer att flyttas till Facebooksidan, så finns det möjlighet att endast administratörer för 944sverige får starta ett nytt inlägg i Facebookgruppen, och besökarna kan sedan svara/diskutera detta inlägg. Personligen tycker jag inte att detta är rätt väg att gå, men det kanske är bästa lösningen nu när så många hyser agg mot Facebook.

Det som det hela handlar om är att vi/jag vill fräscha upp hela siten/portalen 944sverige.com där bl.a forumet finns! Hur många kan med handen på hjärtat säga att de klickat på någon av de andra sidorna på siten de senaste 3-6 månaderna och hur många öppnar startsidan innan de går in på forumet för att se om det står något nytt där? Ett av stegen i att modernisera och göra sidan mer attraktiv för både nya och gamla besökare är att vi har en officiell Facebooksida som länkas till hemsidan. Mer invecklat än så är det inte!

Andra förbättringar vi vill göra utanför forumet på hemsidan är bl.a:
  • Köpguide
  • Historia/modellfakta för 924/944/968
  • Länkar - Butiker, Verkstäder, Infosidor, Klubbar
  • How-to-guide t ex byta kamrem, Chassiguide
  • Restips/Roliga-vägar-guide
  • FAQ eller Wiki
  • Nyheter/Artikel om något aktuellt (t ex bilträff, intressant medlemsbil, osv)
  • Fälgguide - Översikt över fälgmodeller
Vi har bjudit in till diskussion om detta i följande tråd: forum/viewtopic.php?f=13&t=27309" onclick="window.open(this.href);return false; Dock så har intresset varit svalt.

De förändringar som på sikt kan bli aktuella för forumet är två saker, var av en som jag vet är lite känslig, dels så måste databasen uppdateras vilket i sin tur innebär problem med gällande layout, den layout vi har idag är skräddarsydd och tyvärr har vi inte kompetens/möjlighet att bibehålla denna, dock så är denna speciallayout baserad på en standardmall och det finns goda chanser att få en snarlik layout i framtiden.
Gegge wrote:Om reklam och därmed pengar är en fråga är jag med på en avgift, handlar det om att synas kan man väl göra det i rätt sammanhang och mot riktad målgrupp. Höj kvaliteten istället för att urvattna till FB nivå.

Varför inte göra det gratis att läsa, men det kostar ex 100:- att posta eller se bilder dvs medlem? Då finns pengar till klubbträffar,
Min personliga åsikt är att forumet skall vara gratis för alla, skulle det kosta att vara medlem på forumet skulle vi tappa medlemmar vilket är precis motsatsen till vad vi försöker åstadkomma med de kommande ändringarna på sidan.

Där emot kan vi finansiera driften av sidan via sponsorer/annonsörer, dock så ligger detta på forumsägarens beslut.

Kan du utveckla "Höj kvaliteten istället för att urvattna till FB nivå." och ge några konstruktiva exempel på hur vi ska höja kvalitén och vad du menar med Facebooknivå?


Mvh Jon
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: Integration med Facebook?!

#20 Post by QV_ »

Erol wrote:Ibland blir jag så trött på folk som inte vill eller kan läsa och förstå en text...

Från den ursprungliga tråden om 944sverige på Facebook:
Erol wrote:Kommer denna sida ersätta forumet?
Facebooksidan är inte tänkt att på något sätt ersätta eller konkurrera med forumet utan mer för att promota och att vara ett komplement, där kommer vi bland annat lägga upp driftinformation om sidan är nere av någon anledning eller lägga upp evenemang som har stark anknytning till 944sverige.

Får väll omformulara mig lite då eftersom jag tycker jag förstår din fråga.

1 Jag gick till forumet via hemsidan de första månaderna.
2 jag gör det ibland nuför tiden
3 förändringen beror på att ingen ny info finns där så det är ingen ide att gå dit.
det kanske är en ny bil nu men inget för mig "vettigt"

4 en FBsida som är "statisk" utan dagliga förändringar är lika ointresant som en statisk hemsida.
finns det inget nytt att läsa så går man inte dit. En förändring om ett stort event som kanske kommer upp en gång i månaden kommer inte generera några träffar. Är det inte förändringar varje dag så är det "statiskt och dött"

5 detta gör att min personliga slutsats blir.
En FBsida behöver dagliga ändringar (från medlemmar)
de som gör ändringarna där gör inte samma på forumet (tror jag)
Detta genererar mindre ändringar på forumet och det blir mindre intressant.

6 att lägga FB i en ram på hemsidan ger jag inte mycket för, de liknade lösningar där man lägger in en hemsida i en annan har inte varit kul att jobba emot. Man listar snart ut hur man får den "inlänkade" hemsidan i eget fönster och skiter i resten.

7 för att komma med lite positiva ideer.
kan man inte lägga forumet som huvudsida istället, för även om ideerna om vad som skall ligga på huvudsidan är helt OK och bra så får de inte bli statiska för då är de igen ointressanta efter att man har läst dem en gång. Ett gäng på ett fåtal personer orkar inte göra dagliga ändringar under längre tid.

/Jan

http://www.terrangbil.net" onclick="window.open(this.href);return false; har lyckats göra sin startsida rätt bra.
Det jag använder där är PDF arkivet, men det finns mer att hämta där.

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4332
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Integration med Facebook?!

#21 Post by Erol »

QV_ wrote:4 en FBsida som är "statisk" utan dagliga förändringar är lika ointresant som en statisk hemsida.
finns det inget nytt att läsa så går man inte dit. En förändring om ett stort event som kanske kommer upp en gång i månaden kommer inte generera några träffar. Är det inte förändringar varje dag så är det "statiskt och dött"
Vet inte om du använder Facebook, men tanken är inte att folk ska hänga på Facebook istället för forumet, utan Facebook kan användas som ett verktyg för oss (944sverige) att nå ut till forumets medlemmar och övriga intresserade.

Största fördelen som jag ser det är när 944sverige skriver något på sin Facebooksida, kommer alla som gillat denna sida få en notis om detta. Det finns flera tillfällen som jag anser att det kan vara bra att kunna kommunicera på detta sätt, till exempel:
  • När forumet/siten ligger nere
  • Inför planerade underhåll av siten
  • När nytt material lagts upp på siten
  • Påminna de som är mindre aktiva att besöka sidan
Som sagt detta är inget som skall konkurrera med forumet/siten, utan vara ett komplement eller ännu en kanal för att nå medlemmar och frontmotorintresserade. Man kan se det som en blandning av en kundtjänstavdelning och markandsföringskanal.


Mvh Jon
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

Integration med Facebook?!

#22 Post by Maxx »

Något många forum har men som inte tagit fart på 944 Sverige är "snacktråd".

Jag ser 944 Sveriges FB-sida som en potentiell "snacktråd" som främjar den sociala kontakten mellan användarna av 944 Sverige. Då menar jag jag inte att det ska bli ett ställe där man är helt off topic, utan ett ställe där man kan "prata" mer än vad som är accepterat i en forumtråd. Perfekt för "Är det någon mer än jag som tänkt åka på banträffen?" och som ersättare för carspottingtråden.

Forumet är bra för konkreta frågor och diskussioner. FB är perfekt för korta kommentarer och utrop.

För de av er som tänker "Nä, Facebook är bara massa poster med folk som skriver att de är på toa och skiter", ni kanske mer ska fundera över vad ni har för umgängeskrets än att gnälla över Facebook.

Edit: 24 av personerna på min FB-vänlista är registrerade på 944 Sverige.

Ett praktiskt exempel på "nyttan" med Facebook är att jag i somras postade på FB att jag var på Brostugan och fikade när det var porschekväll. Cédric här på forumet såg det så han och hans fru åkte ner till Brostugan och fikade med mig. Väldigt trevligt! Utan Facebook hade det inte hänt.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users