Problem rapporteringstråd nya forumet

Förslag på förändringar och funktioner.
Message
Author
thesaint
Site Admin
Posts: 287
Joined: 2008-12-30 16:20:56
Bilmodell: 944 turbo -86
Location: Umeå
Contact:

Problem rapporteringstråd nya forumet

#1 Post by thesaint »

Denna tråd ska för de fel som upptäcks på nya forumet, Gärna så detaljerat som möjligt, vad ni gjorde och hur man kan återskapa problemet.

Utseendet är nytt och översta delen på sidan kommer under veckan att bli ungefär lik den som varit tidigare, Sponsorloggan från Utzon kommer också att ligga där uppe.
The chase is better than the catch
Biltråd
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=18275

User avatar
Johnny
Turbo-Poster
Posts: 977
Joined: 2007-07-06 21:44:48
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1986
Contact:

Re: Problem rapporteringstråd nya forumet

#2 Post by Johnny »

Först, tack till ett gott arbete :D
Ett litet problem, När jag navigerar mellan de olika inläggen och går tillbaka så måste jag logga in igen.

User avatar
makkanftw
Addict
Posts: 1456
Joined: 2009-02-08 20:11:35
Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
Årsmodell: 1980
Location: Ed
Contact:

Re: Problem rapporteringstråd nya forumet

#3 Post by makkanftw »

Vill också tacka för din insats!
Negativa: Att länka inte automatiskt öppnas i ny flik/fönster.
- Marcus

User avatar
Johnny
Turbo-Poster
Posts: 977
Joined: 2007-07-06 21:44:48
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1986
Contact:

Re: Problem rapporteringstråd nya forumet

#4 Post by Johnny »

Sökfunktionen fungerar ej.

thesaint
Site Admin
Posts: 287
Joined: 2008-12-30 16:20:56
Bilmodell: 944 turbo -86
Location: Umeå
Contact:

Re: Problem rapporteringstråd nya forumet

#5 Post by thesaint »

Hmm sökfunktionen tar lite tid innan den gått igenom alla inlägg och sedan "lär" sökfunktionen sig själv efter ett tag vilka sökord som den ska spara,

När det gäller länkar i nytt fönster så är detta nånting som kommer att lösas inom kort.

Problemet med utloggningen får jag försöka felsöka vidare på. tackar.
The chase is better than the catch
Biltråd
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=18275

mystiska
NA-Poster
Posts: 35
Joined: 2008-04-07 14:12:46
Telefon: 0702979836
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1983
Location: Malmö
Contact:

Re: Problem rapporteringstråd nya forumet

#6 Post by mystiska »

Bilagor/attachements i tex säljesdelen visas inte direkt i tråden utan man får en länk för att öppna bilden.
Jag har visa bilder i inlägg aktiverat i profilen men ändock visas dem inte.
Man stannar inte inloggad om man navigerar från forumet till tex startsidan på 944sverige och sedan tillbaks till forumet, då får man logga in igen. Provat i IE8, firefox och chrome samma fel överallt.
Annars snyggt jobbat, ser bra ut än så länge.
Edit: fast här verkar det fungera, kan det vara så att visningen inte fungerar på bilagor uppladdade innan forumflytten?
we.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

snugge
Turbo-Poster
Posts: 808
Joined: 2007-03-05 02:13:14
Bilmodell: volvo

Re: Problem rapporteringstråd nya forumet

#7 Post by snugge »

inget fel direkt. men jag saknar att man förut kunde trycka på "porscheloggan" uppe till höger för att komma till forumstartsidan. (precis som man gör när man är på startsidan.

User avatar
Johnny
Turbo-Poster
Posts: 977
Joined: 2007-07-06 21:44:48
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1986
Contact:

Re: Problem rapporteringstråd nya forumet

#8 Post by Johnny »

Hittar inte funktionen för att ladda upp visningsbild! Saknas denna denna eller?

Fick meddelande att funktionen "visa visningsbild är inaktiverad" Att kunna aktivera denna hittade jag inte. Då tog jag bort min avatar och tänkte lägga upp den på nytt. Men hittar inte funktionen för detta.

thesaint
Site Admin
Posts: 287
Joined: 2008-12-30 16:20:56
Bilmodell: 944 turbo -86
Location: Umeå
Contact:

Re: Problem rapporteringstråd nya forumet

#9 Post by thesaint »

goto737 wrote:Hittar inte funktionen för att ladda upp visningsbild! Saknas denna denna eller?

Fick meddelande att funktionen "visa visningsbild är inaktiverad" Att kunna aktivera denna hittade jag inte. Då tog jag bort min avatar och tänkte lägga upp den på nytt. Men hittar inte funktionen för detta.
Tackar, detta är åtgärdat så man kan ladda upp profilbild under kontrollpanelen och Profil.
The chase is better than the catch
Biltråd
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=18275

User avatar
Ragnar Joensen
Addict
Posts: 1342
Joined: 2005-07-18 11:47:24
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1992
Location: Eslöv (Skåne's metropol)
Contact:

Re: Problem rapporteringstråd nya forumet

#10 Post by Ragnar Joensen »

Bra jobbat med nya formuet. Sidan är snabbare - uppskattas.

Jag såg ett inlägg om att nyttja hela skärmens bredd. I dag är det kanske så mycket som 30% av skärmens bredd som inte nyttjas. Det var också min första tanke när jag såg nya forumet. Men då skulle det bli jättelånga textremsor. Kanske bättre bara att ha mindre färgskillnad mellan textfeltet och panelerna i sidorna. Kanske en smaksak.

På forumets första sida är bakgrunden ljusblå, och bokstäverna lite mörkare ljusblå, och borders, ikoner och andra funktioner är också ljusblå i någon variant. Och namnen på alla moderatorer är extremt synliga med rött. Ganska tröttsamt att läsa när det är så liten skillnad mellan bakgrund och text. På Ventilen är bakgrunden vit och bokstäverna grå/svarta, och ikoner är väl synliga. Det är lättare att läsa.

Texten, som är det viktiga, är lätt att ta till sig, sen kommer ikoner som man omedvetet ska uppfatta, men de ska ändå inte vara störande, och senast ska komplimentär information som namn på moderatorer, inläggsföfattare komma.

Bara lite synpunkter, som kanske kan göra det som är bra även bättre.


Ragnar
Porsche fantast !

968 1992

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Re: Problem rapporteringstråd nya forumet

#11 Post by gurra »

Bra jobbat med nya forumet!

Jag skulle också gärna se större kontraster mellan inläggen (dvs varannan-färgen).
Vid snabb anblick nu tenderar alla inlägg att flyta ihop.
Användarinfo till höger om inläggen känns väldigt ovant, men är nog bara en vanesak.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Mats Jacobsson
Addict
Posts: 1970
Joined: 2004-07-10 17:36:09
Telefon: 0703281787
Bilmodell: Boxster S
Årsmodell: Vet ej
Location: Linköping/Köpingebro
Contact:

Re: Problem rapporteringstråd nya forumet

#12 Post by Mats Jacobsson »

Tycker att du gjort ett bra jobb med uppdateringen.

Saknar en sak från föregående sait.
Använder länken ”Visa nya inlägg” för att se vad som hänt sedan jag var inne.
Förut kunde man se enklare till vilken kategori typ Säljes, Köpes som inlägget till hör.
Detta syns inte så bra i dag, kan vara en vana men det vore bra om titeln började med det exempel
Allmänt: Problem rapporteringstråd nya forumet.
Mats Jacobsson
Quam Difficile Potest
Porsche boxster S -02, Svart
Porsche 944 -85 guld (väntar på ny motor) tråd kommer
Porsche 944 Race -84 :-D Såld
Porsche 996 Carrera 4 -99 Såld
Bruksbil : BMW 320d -20 (man åker billigt :))

PCS #10189
944Sverige #391
ÖSK #622

User avatar
Jesper von Wowern
Turbo-Poster
Posts: 678
Joined: 2007-07-05 12:40:22
Telefon: 0701751401
Bilmodell: 912-65, 944-84
Årsmodell: 1984
Location: Vellinge
Contact:

Re: Problem rapporteringstråd nya forumet

#13 Post by Jesper von Wowern »

Utzon-loggan är inte klickbar längre, vilket var en funktion jag uppskattade.
/Jesper von Wowern

Lille Svart: www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=18572

thesaint
Site Admin
Posts: 287
Joined: 2008-12-30 16:20:56
Bilmodell: 944 turbo -86
Location: Umeå
Contact:

Re: Problem rapporteringstråd nya forumet

#14 Post by thesaint »

Ragnar Joensen wrote:Bra jobbat med nya formuet. Sidan är snabbare - uppskattas.

Jag såg ett inlägg om att nyttja hela skärmens bredd. I dag är det kanske så mycket som 30% av skärmens bredd som inte nyttjas. Det var också min första tanke när jag såg nya forumet. Men då skulle det bli jättelånga textremsor. Kanske bättre bara att ha mindre färgskillnad mellan textfeltet och panelerna i sidorna. Kanske en smaksak.

På forumets första sida är bakgrunden ljusblå, och bokstäverna lite mörkare ljusblå, och borders, ikoner och andra funktioner är också ljusblå i någon variant. Och namnen på alla moderatorer är extremt synliga med rött. Ganska tröttsamt att läsa när det är så liten skillnad mellan bakgrund och text. På Ventilen är bakgrunden vit och bokstäverna grå/svarta, och ikoner är väl synliga. Det är lättare att läsa.

Texten, som är det viktiga, är lätt att ta till sig, sen kommer ikoner som man omedvetet ska uppfatta, men de ska ändå inte vara störande, och senast ska komplimentär information som namn på moderatorer, inläggsföfattare komma.

Bara lite synpunkter, som kanske kan göra det som är bra även bättre.


Ragnar
Moderator texten sticker inte ut lika mycket resten är bra synpunkter, men att börja ändra det känns att det just nu är lite för mycket jobb att ändra en massa stilar, Jag kan försöka komma ihåg detta så kanske dina önskemål kanske kommer med.. Jag tror efter ett par veckor med det här utseendet kanske man kan plocka bort några av önskemålen.

Jesper von Wowern wrote:Utzon-loggan är inte klickbar längre, vilket var en funktion jag uppskattade.
Så fixat, sorry till peter på utzon för att detta inte kom med under flytten i helgen
The chase is better than the catch
Biltråd
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=18275

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Problem rapporteringstråd nya forumet

#15 Post by Maxx »

De mörkt vinröda rubrikerna på första sidan för forumet är ingen hit! Jag tycker inte att läsbarheten förbättrades överhuvudtaget. Nu förstår jag att det är svårt att tillfredsställa alla, men ...

Att moderatornamnen inte är i fetstil längre är dock ett stort plus!

Edit: Däremot så skulle det (kanske) inte göra något om raden med "Forumindex ‹ Övrigt ‹ Förslag/fel/frågor" skulle vara i fet stil.
Last edited by Maxx on 2010-02-23 19:48:16, edited 1 time in total.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users