Någon som provat denna värsting-elsparkcykel?

Övriga diskussioner om annat än bilar.
Post Reply
DPat
NA-Poster
Bilmodell: Saknar en Porsche
Årsmodell: 1989

Någon som provat denna värsting-elsparkcykel?

#1 Post by DPat »

Tjena, sugen på lite alternativa färdmedel nu :)

Såg på denna sidan att elsparkcykeln slack core 920r går över 140 km/h https://elsparkcykelguide.se/elsparkcykel-bast/. ... ?

Vad är det snabbaste ni åkt med elsparkcykel? Är det ens säkert?
Herregud, men man blir ju sugen.... :)
/ Patrik
Skribent för lån-hemsidan https://snabblanexpress.se/

henca
Turbo-Poster
Bilmodell: 911 Targa samt 928 -79
Årsmodell: 1977

Re: Någon som provat denna värsting-elsparkcykel?

#2 Post by henca »

Jag har inte provat någon sådan. För några år sedan köpte jag mig en Segway Ninebot ES1 som var en av väldigt få modeller i det stora utbudet som räknas som cykel (Max 20 km/h, max 250 W motor). Den behövde jag bara komplettera med en ringklocka som jag köpte på biltema för att lagligt få fara omkring på cykelbanorna i dagsljus. För att få köra den i mörker skulle jag behöva komplettera med ett bakljus och lite reflexer.

Det är en ganska vinglig historia och 20 km/h känns ganska lagom. Ibland önskar man dock att det gick att spurta lite när man seeegar sig förbi en cyklist som färdas i 16-17 km/h.

Förr brukade jag hänga en vanlig cykel på en cykelhållare som monterades på dragkroken. Det var dock bara bruksbilen som hade löstagbar dragkrok, så det blev lite extra abrovinker när någon entusiastbil skulle till verkstad (åk till verkstad med bruksbilen kvällen innan, cykla hem, ta entusiastbil till verkstaden morgonen därpå...) Min ES1 går hopfälld in inte bara i bruksbilens bagage utan även i 928ans bagage (jag kanske får fälla ett baksäte, men jag har för mig att det inte behövs) samt i bagaget på min VW Golf Mk1 utan att jag behöver fälla det baksätet. Den går inte in i bagaget på min 911G, men där ryms den precis på hyllan som man får när man fäller ned ryggstöden till baksätet. Jag har tagit sparkcykeln till och från både verkstäder på hemorten och till tågstationen för att sedan ta med den till och från verkstäder på annan ort.

För drygt en vecka sedan kraschade jag för första gången med sparkcykeln. Då var jag glad att den inte gick onödigt fort samt att det var en vanlig modell som jag kunde beställa nya handtagsöverdrag till då höger handtag skadades i kraschen.

Edit: Jag glömde svara på hur fort jag åkt... I branta nedförsbackar kan den komma upp i hastigheter över 20 km/h. Gissningsvis har jag som mest varit uppe i 25 km/h, garanterat aldrig över 30 km/h. Den känns som sagt ganska vinglig så man bromsar gärna om det börjar gå fort. Jag råkar bo just uppe vid en brant backe och det är inte helt praktiskt. Den orkar inte uppför min backe, och när man tar sin nyladdade sparkcykel och ger sig av hemifrån hinner man komma ungefär halvvägs i backen innan den säger pip-pip-pip. Det betyder "nu får du inte bromsa mer för nu är batteriet fullt". Lyckligtvis har den även en mekanisk fotbroms som bygger på att bakre stänkskärmen pressas mot bakdäcket.

m v h Henrik

safe
Addict
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej

Re: Någon som provat denna värsting-elsparkcykel?

#3 Post by safe »

Max 20 km/h, max 250 W motor, det är vad som är lagligt, annars är det olovlig körning.
Har själv en Navee EU-nånting, den går i 25 och har ~400 watt. Det där med effekten verkar flytande på maskinerna, de verkar speca nån nominelll effekt och de kan sedan överdriva i backar.

Har min att åka till garaget. Om jag skulle fundera på att ändra något, så vore det nog ej luftfyllda däck och fjädring, inte för min skull men för cykeln om man kör på asfaltskanter mm.
Skulle inte vilja köra fortare än typ 30....
Den är ihopfällbar så den går in i bagaget på bruksbilen, men gränsfall.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

Post Reply