Ny biltidning på nätet | sportcombi.se | SC#11 ute nu!

Övriga diskussioner om annat än bilar.
Post Reply
Message
Author
User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3878
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: Ny biltidning på nätet | Nu även utan bläddringsfunktion

#76 Post by [Bobo] »

Ny vecka och tre nya artiklar ligger ute för gratisläsning på http://www.sportcombi.se.
Den här veckan avhandlas Subaru Impreza WRX, BMW E61 M5 och Alfa Romeo 156 GTA Sportwagon.

Mycket nöje!

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3878
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: Ny biltidning på nätet | Nu även utan bläddringsfunktion

#77 Post by [Bobo] »

Tack vare en blänkare i Rejsas off-topicforum så ökade besöken ordentligt igår.
Fler läste SC#8 än SC#7, men trots det så var det ingen som läste någon av dom textbaserade artiklarna.
Så frågan är om det är värt allt extrajobb?

Om dom flesta (läs: alla som varit inne sedan i lördags) ändå inte är intresserade så gör jag det isåfall enbart för att komma högre på Google. Men det behövs ju inte fyra extra textsidor per nummer för att lösa.
Det enda som krävs är ju att vissa sökord finns skrivna i text någonstans...

Vet inte riktigt hur jag ska gå vidare, igen.
Att göra dom extrasidorna tar svinlång tid och är mördande tråkigt. Sa till Sebastu i telefon häromdagen att om det bara var den textbaserade som skulle göras så skulle det inte bli några fler nummer. Finner ingen som helst glädje i att göra den biten utan gjorde det enbart för att jag trodde att det skulle ge fler besökare. Men om ingen läser så...

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3878
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: Ny biltidning på nätet | Nu även utan bläddringsfunktion

#78 Post by [Bobo] »

Var gärna med i "omröstningen" på facebook i ovannämnda ärende. :wink:
https://www.facebook.com/sportcombi.se/

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
Johnny
Turbo-Poster
Posts: 977
Joined: 2007-07-06 21:44:48
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1986
Contact:

Re: Ny biltidning på nätet | Nu även utan bläddringsfunktion

#79 Post by Johnny »

Kanske inte så konstigt om "blädderfunktionen" är mer besökt då den ligger först. Jag som besökare tycker det är lite skoj med att bläddra och så lämnar man sidan för att hitta något annat som fångar mitt intresse. Du har inte många sekunder på dig att fånga besökarnas uppmärksamhet (<5sek)
Hur gör du för att behålla dina besökare? De är ju det viktigaste du har.

Bestäm snarast hur du vill hemsidans artiklars layout skall se ut antingen scrolla eller bläddra, inte båda. Som det är nu blir det en hel del (Duplicate content). Det är aldrig bra med sidor som har samma innehåll.

Om du tycker det är viktigt i starten att ha en donera-knapp skulle jag nog ha en mer seriös donera-knapp och enklare användning t.ex. Paypal eller Payson.
Hur lätt tror du människor tar fram sitt kreditkort och köper en T-shirt eller donerar en summa. Inte i alla fall i den utsträckning så att du får in de dollar/mån som du önskar. Det finns ju inget namn, telefonnummer eller adress till skaparen av hemsidan, utan detta kan det bli väldigt svårt att göra sig en inkomst.
Det är verkligen synd om du skulle ge upp bara för att du gör som de flesta (nybörjare) när du är en så begåvad skribent.

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3878
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: Ny biltidning på nätet | Nu även utan bläddringsfunktion

#80 Post by [Bobo] »

Stort tack för input Johnny!
Och tack för dom vänliga orden!

Mitt största problem är att jag inte har någon att bolla med.
Jag tar råd ifrån alla som vill ge dom och är nog lite dålig på att sålla...

Vad gäller såväl merchshoppen och donera-sidan så är det minst sagt halvhjärtade insatser från min sida.
Anledningen till att merchshoppen ens finns är att jag var tvungen att erbjuda rabatt på något för att få marknadsföra sidan i vissa forum. Om någon skulle få för sig att faktiskt köpa en tröja så skulle jag inte ha råd att producera den, så det är medvetet svårt att beställa något från sportcombi.se...
Är inte ens säker på att jag kommer undan rent copyrightmässigt. Se den mer som en kuliss.
Som väl är har igen beställt något. :shock:
Hela den sektionen kommer plockas bort senast vid månadsskiftet.
Även donationsdelen är som sagt ett halvhjärtat försök och jag skäms lite för att jag ens startade den sidan. Kommer plocka bort den också.

Min ambition är att sälja annonser. Inte att sälja tröjor eller att tigga donationer.
När det väl finns en läsarbas så kommer sidan bli ett företag och då kommer givetvis alla kontaktuppgifter och sådant finnas med. Nu är det jag som privatperson som driver det och är inte så intresserad av att skylta med varken namn eller telefonnummer direkt på sidan...
Jag heter alltså inte Bobo på körkortet. :wink:

Faktum är att jag faktiskt lyckas få folk att stanna. Snittbesöket är ungefär 4 minuter långt sett över den senaste månaden. Ungefär 35% av besökarna är återkommande, så något gör jag iallafall rätt. Antar att artiklarna är tillräckligt bra för att man ska finna sig i att det runt omkring kanske inte håller högsta standard. Är som sagt varken webdesigner eller marknadsstrateg. Skribent på sin höjd...

Vad gäller bläddra/scrolla/ren text så var jag nog lite för snabb med att ändra upplägget. Kommer nog fimpa den rena textdelen till nästa nummer. Mest för att jag inte finner någon glädje i att göra den. Däremot verkar just möjligheten att antingen scrolla eller bläddra på samma sida ha tagits emot väl. Om det bara ska scrollas så kommer ju sidan se exakt likadan ut som idag. Enda förändringen skulle isåfall bli att inget händer om man klickar på den högra tidningssidan och att texten ovanför första sidan skulle försvinna.

Om jag tar bort scrollfunktionen så är vi tillbaka på ruta ett där folk tyckte att det var jobbigt att läsa. Om jag tar bort blädderfunktionen så försvinner en del av det som gör sportcombi.se unikt och jag får faktiskt en hel del positiv respons på just bläddrandet.
Skulle som sagt behöva ha någon att bolla med som inte sitter på läktaren och hejar på. Har ganska så lätt för att skapa merarbete åt mig själv bara för att jag inte planerar ordentligt och är lite osäker på hur jag ska gå framåt i många lägen.

Hur som helst så sitter jag just nu och skriver den andra artikeln inför nästa nummer.
Imorgon skrivs den tredje och på lördag kan jag börja fokusera på vad som ska ändras på själva websidan inför nästa nummer. :D

Fick ena 931:an såld, så nu kan jag fokusera på att skriva igen! Härliga tider! :D
Det innebär att sportcombi.se kommer uppdateras i fullt tempo några månader till!

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
Johnny
Turbo-Poster
Posts: 977
Joined: 2007-07-06 21:44:48
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1986
Contact:

Re: Ny biltidning på nätet | Nu även utan bläddringsfunktion

#81 Post by Johnny »

Hej Bobo.
Nu har jag inte koll på när http://www.sportcombi.se gick online men vad du skrev tidigare så hade du ganska bra besöksstatestik för att vara en ganska ny sajt. Jag såg att du använder Google Analytic och som i de flesta fall med analysverktyg så finns det tekniska begränsningar. Verklig tid är svår att mäta, t.ex. så vet man inte om besökaren på sidan X verkligen läst i 5 minuter eller varit på toa eller rent av surfat i annan flik på t.ex. 944sverige.com.
Du skrev "Är som sagt varken webdesigner eller marknadsstrateg." Jo men med den energin så är du där snart.

Jag tycker du skall göra hemsidan mobilvänlig. Idag är det väl nästan 50% som surfar mobilt. Det här med evigt in- och utzoomande gör det bara tråkigt och jobbigt att läsa.

Bakgrundsbilden:
Min personliga åsikt och jag är inte ensam att tycka att det är jobbigt när man scrollar och läser att bakgrunden följer med i scrollningen. Löses enklast med background-attachment: fixed
Exempel:
<body background="mainbg3.jpg" link="FFDD15" vlink="FFDD15" style="
background-attachment: fixed;
">
Mvh Johnny

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3878
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: Ny biltidning på nätet | Nu även utan bläddringsfunktion

#82 Post by [Bobo] »

Återigen stort tack för feedback och input Johnny! :#pray:
Bakgrunden blir statisk från och med nästa nummer! Testade med din kodrad nyss och måste hålla med om att det blir behagligare. Hade inte ens tänkt på den detaljen... :oops:

Det jag kan se är att snittbesökaren visar 2,49 sidor. Sen är det givetvis precis som du skriver att det är omöjligt att veta om dom faktiskt läste något eller bara klickade några gånger och sen gjorde något annat.
Sidan har varit "live" sedan 6 december och har sedan dess haft 2802 sidvisningar (med mitt eget IP bortfiltrerat) utspritt på 767 besökare. Vet inte om det är bra eller dåligt, men det lär väl visa sig tids nog...
Googlereklamen har hittills gett mig drygt 19 spänn, så jag har en bit kvar tills jag kan försörja mig på det här. :wink:
Hoppas som sagt kunna sälja riktiga annonser i egenskap av etablerad nättidning i framtiden...

Har du några förslag på hur sidan kan göras mobilvänlig?
I min värld låter det som att börja om från början...
Eller menar du en separat mobilversion?
Det kan ju ha med mobilovänligheten att göra, men min statistik visar bara ca 25% mobilanvändare på sportcombi.se. Har högre procent på min blogg, men betydligt färre läsare...

Jag tillhör den skaran som inte uppskattar mobilanpassade sidor. Jag scrollar alltid ner och väjer "desktop version" om det finns. Jag zoomar hemskt gärna och känner flera som är som jag. Har en känsla av det är 50/50 och att förståelsen för det andra lägret generellt är ungefär noll. :lol:
Det gör det svårt att vara alla till lags dock...

Bobo

Ps. Dom senaste två artiklarna som jag skrivit blev mycket längre än tidigare artiklar. Blir jag kölhalad om det bara blir två artiklar i nästa nummer månntro...? Tidningen blir ungefär lika lång men med en bilmodell mindre.
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
Johnny
Turbo-Poster
Posts: 977
Joined: 2007-07-06 21:44:48
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1986
Contact:

Re: Ny biltidning på nätet | Nu även utan bläddringsfunktion

#83 Post by Johnny »

De siffror du anger, 19kr, 767 är väldigt bra för en så pass ny sajt :D Google AdSense är ett bra sätt att generera en liten inkomst och i den här takten så lär du snart försörja dig på hemsidan :lol:
Men först bör du nog omvärdera dina tankar lite. Google premiera mobilanpassade hemsidor. Dessa sidor få bättre placeringar i sökresultatet d.v.s mobilanpassade hemsidor är en rankingfaktor idag och det har varit så i nästan 1,5 år, så fundera lite på det. Själv så föredrar jag responsiv design före nedskalade och separata mobila sidor. Jag har en "lista" som pdf-fil där jag skrivit lite enkla tips när det gäller "komma igång", "affiliate" "köpta länkar" och en hel del annat som jag och andra provat. Jag skall bara leta upp den så får du använda eller prova efter eget tycke och smak :)

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3878
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: Ny biltidning på nätet | Nu även utan bläddringsfunktion

#84 Post by [Bobo] »

Vore guld! :D
Behöver all hjälp jag kan få.

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3878
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: Ny biltidning på nätet | Nu även utan bläddringsfunktion

#85 Post by [Bobo] »

Ni som bekymrat er över att jag skriver för fort och snart får slut på ämnen kan jag nu lugna en smula med att till nästa nummer lansera "Sportcombi teknik". En avdelning som inte kommer avhandla någon specifik bilmodell utan dyka lite djupare i vad som får dom att vara så bra som dom är. Tekniken bakom helt enkelt.

Första teknikartikeln avhandlar den svenska bilmjukvarutillverkaren NIRA Dynamics. Fler artiklar ligger halvskrivna och väntar på att portioneras ut någon gång ibland.

I övrigt är hela http://www.sportcombi.se uppdaterat i enlighet med några av dom tips som Johnny har bjudit på. :D

SC#9 ligger och väntar på er när ni vaknar imorgon med två nya bilartiklar plus Sportkombi teknik! :D

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3878
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: Ny biltidning på nätet | Nu även utan bläddringsfunktion

#86 Post by [Bobo] »

Som utlovat finns SC#9 nu för gratisläsning på http://www.sportcombi.se.

Mycket nöje!

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3878
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: Ny biltidning på nätet | Nytt nummer ute nu!

#87 Post by [Bobo] »

Nu tror jag att jag har knäckt mobilfrågan.
Vet inte riktigt hur det ska få till rent praktiskt men det ger sig säkert.

Det hela bygger på att bilderna visas precis som vanligt när man surfar på mobil eller platta med liten skärm men att texten blir större så man slipper zooma för att läsa. Istället kommer man få klicka på en pil som drar fram nästa textstycke från höger. Om jag lyckas lösa det så det går att swipa så är det givetvis det bästa, men det vet jag inte hur man gör (vilket inte skiljer det från något annat, så det är kanske inte ett så stort hinder).

Tror att det blir svårt att kombinera med bläddringsfunktionen dock.
Så det blir nog en separat mobilsida som laddas automatiskt på mindre skärmar och där bilderna ligger som bakgrund till texten snarare än att texten är en del av bilden.

Har ritat upp ett exempel på hur det skulle kunna se ut som ni gärna får prova på era mobila enheter.
Berätta gärna om texten är tillräckligt stor och framförallt om idén är bra eller dålig. :D

Med den här lösningen hoppas jag göra upplevelsen härligare för er som läser på små skärmar utan att känslan av att läsa ett glossigt magasin försvinner. :D

Mockupen finns att beskåda här: http://sportcombi.se/mobile-mockup.html och är just en mockup. Det är bara textstorleken och konceptet i sig som testas nu. Det går inte att klicka på pilarna för att få fram mer text och hela artikeln består av samma testbild om och om igen.
Den som vill läsa mer kan läsa om Mercan på bilden i det senaste numret här: http://sportcombi.se/sc-nr9.html.

Om ni gillar idén med den större texten så fortsätter jag på det spåret. :wink:
Måste lära mig lite mer HTML och säkert leta reda på något gratisscript för swipe-grejen innan det kan implementeras bara... :lol:
Det slog mig nu att det säkert går att göra så att läsaren själv kan välja textstorlek. Jag kan nog ge några alternativ iallafall utan att det blir krångligt... Är det bäst kanske?

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Ny biltidning på nätet | sportcombi.se | Mobilfrågan lös

#88 Post by patand »

Jag läser hellre sidan som den är även på mobilen märkte jag när jag kollade mockup sidan. Ska det vara en specifik sida för mobilen så ska det nog vara så att det rymms mer text på sidan än det gör i den mockup du gjort nu. Läsa några få rader och sen klicka (eller swipa) för mer text blir onödigt jobbigt, då är det lättare att läsa den vanliga sidan genom att zooma in och bara flytta bilden när man vill läsa mer av artikeln. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3878
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: Ny biltidning på nätet | sportcombi.se | Mobilfrågan lös

#89 Post by [Bobo] »

Tack för feedback patand! :D
Jag har personligen inga problem med att zooma, så jag är på din planhalva i den här frågan.

Skulle vara bra med några fler åsikter i ämnet dock... :roll:

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3878
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: Ny biltidning på nätet | sportcombi.se | Mobilfrågan lös

#90 Post by [Bobo] »

SC#10 släpptes under natten.
Läs allt som du behöver läsa om karosstypen Shooting Brake och dyk djupare i BMW Z3 Coupé och Volvo 1800ES.
40 späckade sidor fyllda med vackra bilder och rent motorjournalistiskt guld.

Alltid gratis! Bara på http://www.sportcombi.se!

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users