Hemmabyggd fälghållare för däckbyten

Övriga diskussioner om annat än bilar.
Post Reply
Message
Author
User avatar
henca
Turbo-Poster
Posts: 466
Joined: 2015-03-27 23:18:59
Bilmodell: 911 Targa samt 928 -79
Årsmodell: 1977
Location: Linköping
Contact:

Hemmabyggd fälghållare för däckbyten

#1 Post by henca »

Lite inspirerad av Bobos projekt-trådar med allt från blästertunna till karosserivagn gav även jag mig på ett projekt under våren. Dock var jag för feg för att skapa en projekt-tråd här på forumet, i stället gjorde jag en web-sida som det inte fanns någon länk till. Om det blivit fiasko av alltihop hade jag bara kunnat ta bort websidan och ingen hade någonsin fått veta att sidan funnits.

En annan tråd på detta forum som fick mig att dra igång mitt projekt var en sälj-tråd:
forum/viewtopic.php?f=6&t=30711" onclick="window.open(this.href);return false;
I den tråden stod det att en balanseringsmaskin tillsammans med däckjärn, bead-breaker och lite smörja, vikter och ventiler var allt man behövde för att kränga däck.

Då jag redan råkade ha en balanseringsmaskin hemma i garaget bestämde jag mig för att köpa däckjärn och prova på att kränga däck. Det fungerade, men var väldigt jobbigt. Då började jag googla och hittade en typ av manuell däck-krängar-maskin som man går runt med en lång stav:
tyre-changer-sale-ireland.jpg
Något sådant var jag lite frestad att köpa, men jag insåg att jag inte hade plats för den någonstans.

Jag byggde mig en egen fälghållare för att kränga av och på däck på fälgar. Det som skiljer mitt projekt från allt annat som jag sett är att hållaren är väggmonterad och fälgen sitter vertikalt. Det gör att hållaren tar lite plats och jag kan till och med arbeta med hållaren när jag har mina bilar i garaget. Då jag nu testat att både kränga av och på däck med min anordning kan jag konstatera att den fungerar. Därmed vågar jag publicera min websida och hela projektet beskrivs på http://poolhem.se/tire-changer/" onclick="window.open(this.href);return false;
finished_tire_changer.jpg
m v h Henrik
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Borken
S2-Poster
Posts: 222
Joined: 2014-10-26 10:50:33
Telefon: 0704246502
Bilmodell: Boxster
Årsmodell: Vet ej
Contact:

Re: Hemmabyggd fälghållare för däckbyten

#2 Post by Borken »

Cool projekt!
Funderade på å bygga något liknande..

User avatar
henca
Turbo-Poster
Posts: 466
Joined: 2015-03-27 23:18:59
Bilmodell: 911 Targa samt 928 -79
Årsmodell: 1977
Location: Linköping
Contact:

Re: Hemmabyggd fälghållare för däckbyten

#3 Post by henca »

Borken wrote:Funderade på å bygga något liknande..
Du får mer än gärna inspireras och bygga något liknande! När det gäller min konstruktion och materialval kan man kanske ana att jag är mer van vid att arbeta som snickare än vid att svetsa.

Jag lade upp en youtube-video också på https://www.youtube.com/watch?v=EeIRSAf62xw" onclick="window.open(this.href);return false; där jag kränger på ett däck. Filmen blev ganska lång (ca 20 minuter), men det beror mest på att jag inte jobbar så snabbt och fumlade lite när jag skulle kränga på däcket.

m v h Henrik

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3878
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: Hemmabyggd fälghållare för däckbyten

#4 Post by [Bobo] »

Kul projekt!
Bra jobbat! :D

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

Borken
S2-Poster
Posts: 222
Joined: 2014-10-26 10:50:33
Telefon: 0704246502
Bilmodell: Boxster
Årsmodell: Vet ej
Contact:

Re: Hemmabyggd fälghållare för däckbyten

#5 Post by Borken »

Såg lite bökigt ut att ha den på väggen.... Men det funkar ju uppenbarligen! :)

User avatar
henca
Turbo-Poster
Posts: 466
Joined: 2015-03-27 23:18:59
Bilmodell: 911 Targa samt 928 -79
Årsmodell: 1977
Location: Linköping
Contact:

Re: Hemmabyggd fälghållare för däckbyten

#6 Post by henca »

Borken wrote:Såg lite bökigt ut att ha den på väggen.... Men det funkar ju uppenbarligen! :)
Ja, jag vågade inte publicera mitt projekt förren jag sett att det fungerade, men jag har kunnat kränga både av och på däck med vägg-lösningen.

En mer konventionell lösning med golv-stativ skulle kräva flera kvadratmeter, åtminstone när den används. Då skulle jag bli tvungen att köra ut en bil från garaget för att kunna kränga däck. Jag tror inte att man vinner så mycket på den lilla hjälp man får av gravitationen med en konventionell lösning, men jag funderar på att skaffa mig något i stil med "yellow thing":
https://www.youtube.com/watch?v=5AHd62a7-V0" onclick="window.open(this.href);return false;
Bobo wrote:Kul projekt!
Bra jobbat! :D
Tack! :D Det var till stor del dina projekt-trådar i detta forum som inspirerade mig att ge mig på detta.

m v h Henrik

Borken
S2-Poster
Posts: 222
Joined: 2014-10-26 10:50:33
Telefon: 0704246502
Bilmodell: Boxster
Årsmodell: Vet ej
Contact:

Re: Hemmabyggd fälghållare för däckbyten

#7 Post by Borken »

Har inte krängt några bildäck men när man håller på med tjuriga mc-däck så har jag använt mig av en enhandstving för att hålla däcket på plats.

User avatar
henca
Turbo-Poster
Posts: 466
Joined: 2015-03-27 23:18:59
Bilmodell: 911 Targa samt 928 -79
Årsmodell: 1977
Location: Linköping
Contact:

Re: Hemmabyggd fälghållare för däckbyten

#8 Post by henca »

Borken wrote:Har inte krängt några bildäck men när man håller på med tjuriga mc-däck så har jag använt mig av en enhandstving för att hålla däcket på plats.
Tack för tipset! Jag har en skruvtving som jag skulle kunna testa med nästa gång jag byter däck om det krånglar igen.

m v h Henrik

User avatar
henca
Turbo-Poster
Posts: 466
Joined: 2015-03-27 23:18:59
Bilmodell: 911 Targa samt 928 -79
Årsmodell: 1977
Location: Linköping
Contact:

Re: Hemmabyggd fälghållare för däckbyten

#9 Post by henca »

Idag drabbades jag av en motgång med mitt hemma-projekt...

Den 928 som jag köpte för två veckor sedan har pyspunka på ett framhjul, jag har lokaliserat pyspunkan till att det läcker mellan fälg och ventil. Därför tänkte jag byta ventilen.

Upp med hjulet på min fälghållare, med hjälp av skruvtving och beadbuster lyckas jag lossa bead på yttersidan av däcket och ser insidan av ventilen. Dock är däcket för styvt för att jag skall orka trycka det långt in förbi ventilen. Ändock klipper jag av den gamla ventilen, men det bär sig inte bättre än att biten som jag klippt av hamnar nere i däcket. Tusan också, den där biten kan jag inte få loss med mindre än att lossa hela däcket, det orkar jag inte nu, den får ligga där och skramla tills jag byter hela däcket.

Det är lite knepigt att få dit den nya ventilen, men jag lyckas få in den under däck-kanten så att den sticker ut lite genom hålet i fälgen. Dock sticker inte ventilen ut tillräckligt mycket för att jag skall få ventilverktyget att fästa. Efter lite försök fram och tillbaka ligger även den nya ventilen långt ned i däcket... Nu måste hela däcket av! Lossar på bead även på insidan av däcket och försöker sedan med min tyre-bar komma in mellan däck och fälg. Dessa försök misslyckas dock, däcket (225/50R16) är så stelt att jag inte kan få däck-kanten till fälgens drop-zone. Efter ca 4 timmars försök, när klockan slagit 1 på natten ger jag upp, i morgon tar jag hjulet till en däckverkstad. :(

m v h Henrik

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users