Vem kan renovera mina stålfälgar

Övriga diskussioner om annat än bilar.
Post Reply
Message
Author
User avatar
henca
Turbo-Poster
Posts: 466
Joined: 2015-03-27 23:18:59
Bilmodell: 911 Targa samt 928 -79
Årsmodell: 1977
Location: Linköping
Contact:

Vem kan renovera mina stålfälgar

#1 Post by henca »

Hej!

Då det finna många på detta forum som är från Linköping undrar jag om ni har tips på någon som kan renovera en uppsättning rostiga stålfälgar? Jag har fem fälgar till min gamla VW Golf från 1975.

På fyra av dem har det suttit vinterdäck och de ser ju ut som man kan förvänta sig efter många vintrar i salt väglag. Jag tror också att vinterfälgarna vid något tillfälle spray-målats med ny silvergrå färg. Den femte, främsta fälgen, är från mitt reservhjul och uppenbarligen har det varit fuktigt i reservhjulsbaljan för den fälgen är rostigast av alla. Ändock har jag hopp om att man på den fälgen kan ana original-kulören.

Helst skulle jag vilja bli av med rosten och få dem i original-kulör, men jag vet inte vad original-kulören har för färg-kod.

Jag gissar att lämpligast är att blästra och pulverlacka fälgarna, men vilka kring Linköping är lämpliga för den typen av arbete?

m v h Henrik
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3878
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: Vem kan renovera mina stålfälgar

#2 Post by [Bobo] »

Blästringen kan jag fixa åt dig i augusti om det inte är panik.
Pulverlack fixar du i Sjögesta...

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
henca
Turbo-Poster
Posts: 466
Joined: 2015-03-27 23:18:59
Bilmodell: 911 Targa samt 928 -79
Årsmodell: 1977
Location: Linköping
Contact:

Re: Vem kan renovera mina stålfälgar

#3 Post by henca »

Jag hade hoppats få allt gjort under början av sommaren.

Sjögestad, är det Termodyn du tänker på? Jag googlade lite efter dem då jag hade en klasskompis på gymnasiet som lät dem pulverlacka några delar till hans motorcykel på 80-talet. Vi hade också en annan klasskompis vars far hade Termodyn. Men om jag tolkar deras hemsida rätt har de numera flyttat till Motala och de verkar vara mer inriktade på större saker, jag vet inte om man kan komma till dem som privatperson.

Eller finns det någon ny firma i Sjögestad som tagit över Termodyns gamla lokaler?

Annars kan jag tänka mig maila Termodyn och fråga, Motala får ses som "close enough".

m v h Henrik

User avatar
henca
Turbo-Poster
Posts: 466
Joined: 2015-03-27 23:18:59
Bilmodell: 911 Targa samt 928 -79
Årsmodell: 1977
Location: Linköping
Contact:

Re: Vem kan renovera mina stålfälgar

#4 Post by henca »

Termodyn svarade inte på mail, men efter att ha väntat några dagar ringde jag dem i stället och de renoverar fortfarande fälgar åt privatpersoner. Så jag åkte dit med fälgarna i morse. Uppskattat pris i telefon var 1500:- till 2000:- för dessa 5 fälgar beroende på hur rostiga de var.

Så det känns bra att ha lämnat fälgarna till några som är vana att göra denna typ av arbete på fälgar och som pulverlackerar. Det tråkiga var att när jag lämnade in fälgarna frågade jag hur lång tid det skulle ta och då kunde han inte lova säkert att de skulle bli klara innan de gick på semester :( . Då min Golf nu är utan reservdäck drar jag mig för att köra med den.

Det hade varit roligt att få se Bobos bläster-tunna in action, det nöjet avstod jag främst på grund av tids-aspekten, men det återstår att se om jag vann så mycket tid på detta.

m v h Henrik

User avatar
henca
Turbo-Poster
Posts: 466
Joined: 2015-03-27 23:18:59
Bilmodell: 911 Targa samt 928 -79
Årsmodell: 1977
Location: Linköping
Contact:

Re: Vem kan renovera mina stålfälgar

#5 Post by henca »

Idag, sista dagen innan Termodyn går på semester fick jag mina fälgar: Det blev ett klart lyft jämfört med tidigare. På en av fälgarna ser man lite gropigheter, det var nog min rostigaste fälg som tidigare var till reservdäcket, den fälgen får fortsätta vara till reservdäcket.

På samtliga fälgar är det en form av grusig ojämnhet i den cirkulära springan mellan den cirkulära centrum-plåten och den cylindriska ytterplåten. Denna grusiga ojämhet ser man i bilden på reserv-däcks-fälgen. När fälgarna var risiga tänkte jag inte så mycket på denna grusiga ojämhet i springan, men nu när jag går tillbaka och kikar på bilderna av hur fälgarna såg ut innan ser man att det var rost och skit där som man då inte tänkte så mycket på när hela fälgarna var rostiga. Hur mycket man kommer tänka på det när fälgarna sitter på bilen återstår att se, kanske siktar jag på att sätta dit små original-navkapslar och då kommer det synas. Kanske siktar jag på att sätta dit större hjulsidor som döljer det.

m v h Henrik
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users