Blästertunnan | Färdigbyggd och testad

Övriga diskussioner om annat än bilar.
Message
Author
User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3878
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: Blästertunnan

#16 Post by [Bobo] »

patand wrote:Vet inte vad jag ska säga... börjar ju få slut på positiva ord runt dina projekt. Får väl återanvända ett jag använt förr: Snyggt! :D
Tack så mycket! :D

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3878
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: Blästertunnan

#17 Post by [Bobo] »

Den fungerar! :D
Bättre än väntat, dessutom.
Inget damm att tala om och kompressorn gick inte konstant på första blästringsförsöket. :D

Tror att mycket av dammproblemen kommer av att sönderslagen sand återcirkuleras i ett vanligt blästerskåp. Jag skjutsar på men ny sand hela tiden, så det är möjligt att det kommer damma mer när jag återanvänder sanden...

Insåg att ergonomin inte blev helt hundra. Slangarna måste nog komma in någon annanstans för att pistolen ska gå att hantera på ett bekvämt sätt.
Nu blev det snarare att delen flyttades och pistolen var stationär. Dessutom i vänsterhanden, så där har jag lite att jobba med.

I övrigt är jag svinnöjd. Bildbevis kommer ikväll.

Byggkostnad under tusenlappen med god marginal och en funktion som överstiger dom kommersiella skåpen som jag provat.

Vill du att jag ska bygga en blästertunna åt dig?!
Skicka ett PM så löser jag det! :wink:

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3878
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: Blästertunnan | Färdigbyggd och testad

#18 Post by [Bobo] »

Blästertunnan funkar som sagt kanon.
Efter att jag skrev mitt förra inlägg fortsatte jag att blästra någon timme innan jag stötte på det första problemet.
Slangen sattes igen. Först trodde jag att slangen var för lång, men då hade det ju inte funkat första timmen heller...
Insåg att jag hade gjort en tavla som blandat två olika blästermedel i min iver... :oops:
Under den timmen som jag blästrade tömde jag tunnan en gång. Hade provat att blästra från en hink med aluminiumsilikat innan jag gick över till sand. Det första låg kvar i botten på tunnan och det åkte med när jag tömde. När den blandningen väl kom med i rotationen så korkade det igen. Läxa lärd!
Det funkade klockrent tills det började suga av blandningen, så med ny oblandad sand borde det funka igen. :D

Lovade ju bildbevis, så här kommer några väl valda. :D
IMG_20160503_121657.jpg
IMG_20160503_124419.jpg
IMG_20160503_133935.jpg
Insåg även efter en liten stunds blästring att det inte var helt tätt på några ställen. I och med att funktion går före form i det här fallet tejpade jag över i princip alla svetsar och skarvar för att hålla tätt. Hade det varit intressant att göra det snyggt hade jag givetvis svetsat igen hålen istället, men nu kändes det mer angeläget att sätta plåster på såren och gå vidare och leta fel på prototypen.
IMG_20160503_120758.jpg
När blästertunnan sätts i serieproduktion kommer den både vara snygg och tät utan tejp. Jag lovar! :wink:

Vande mig vid den initialt märkliga arbetsställningen och när slangen satte igen första gången kändes det inte lika märkligt längre. Det klart, när jag ska blästra större komponenter måste jag kunna flytta pistolen obehindrat, så rörligheten måste fortfarande lösas.
Funderar på lite olika lösningar, men måste nog prova mig fram.
Det kommer nog bli många pluggade hål i min tunna innan jag får det optimalt.
Handskarna funkade, men är som befarat lite för korta för att vara hundra. Ska testa med ett annat par imorgon.

Ställde kompressorn i ett skjul bakom garaget, så nu kan jag blästra utan hörselskydd och utan att jycken störs. :D
Körde på ungefär 4 bar och kompressorn gick inte hårdare än den brukar göra när jag använder den till andra grejer. Mindre än "niblern" och vinkelslipen belastar...

Belysningen räckte, men man kan ju aldrig få det för ljust. Så jag kommer nog kika på en lite ljusare lösning framöver.

Är som sagt helnöjd med min prototyp-tunna.
Kommer göra några ändringar till nästa tunna och bygga den på ett lite annat sätt.
Pianogångjärn var t.ex ingen bra idé. För många springor...
Slangarna måste placeras på ett annat sätt för att pistolen ska bli mer lätthanterlig inne i tunnan. Tror att slangarna ska komma in på kortsidan och dessutom sitta tätare. Ska prova lite imorgon och se om det går att få till det lite bättre.
Kör med ganska grova slangar, så det kanske måste ner i dimension för att få det lite följsammare. Vill inte torska flöde, dock...

Återkommer med uppdatering när jag testat! :D

Bobo
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Blästertunnan | Färdigbyggd och testad

#19 Post by patand »

Bra att du provkör ordentligt så de serieproducerade är av med barnsjukdomar! :D
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3878
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: Blästertunnan | Färdigbyggd och testad

#20 Post by [Bobo] »

patand wrote:Bra att du provkör ordentligt så de serieproducerade är av med barnsjukdomar! :D
Precis min tanke! :D
Idag har jag monterat nya handskar. Funkar perfekt!
Slangen till blästermedlet är kortad och ny sand är laddad.

Har kört i princip non stop i tre timmar nu. :D

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Blästertunnan | Färdigbyggd och testad

#21 Post by patand »

[Bobo] wrote:Har kört i princip non stop i tre timmar nu. :D
På bara en kompressor? :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3878
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: Blästertunnan | Färdigbyggd och testad

#22 Post by [Bobo] »

patand wrote:
[Bobo] wrote:Har kört i princip non stop i tre timmar nu. :D
På bara en kompressor? :)
Yes. 8)

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Blästertunnan | Färdigbyggd och testad

#23 Post by patand »

[Bobo] wrote:Yes. 8)
"Much Ado About Nothing" - William Shakespeare

:mrgreen:
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3878
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: Blästertunnan | Färdigbyggd och testad

#24 Post by [Bobo] »

patand wrote:
[Bobo] wrote:Yes. 8)
"Much Ado About Nothing" - William Shakespeare

:mrgreen:
Nja, jag kanske var lite väl snabb. :oops:
Efter ungefär 6 timmars blästrande gick säkringen i garaget. Vid det tillfället trodde jag att det berodde på att jag körde både kompressorn och Nilfisken samtidigt (ja, det började damma lite efter tredje rotationen), men när jag slog på brytaren igen så slog den ifrån direkt. Kompressorn var ganska varm visade det sig, så det finns en risk att jag pressade den lite för hårt idag. :?

Packade ihop för dagen och hoppas att den krattar till sig över natten. Annars är jag tämligen säker på att jag har kvar kvittot...

Handskarna som var perfekta rent längdmässigt visade sig vara lite för tunna för att palla trycket, så där får jag nog tänka om lite. Skulle köpt ett par riktiga blästringshandskar direkt istället börjar jag inse...

LED-lampan som jag använde igår funkade tills det började damma. Placerade två bygglampor ovanpå plexiglaset och då blev det hur bra som helst.
Det var originaltanken och anledningen till att jag lät lådan vara så stor.

Det mesta som jag har blästrat idag är småsaker, så tunnan är lite onödigt stor för det jag gör just nu. Men jag mätte lite idag och är tämligen säker på att en rimligt stor fälg borde få plats. :D
IMG_20160504_165024.jpg
IMG_20160504_170404.jpg
Imorgon tänkte jag köra ett varv med karosseritätning för att bli av med några läckor.
Har inte flyttat på slangarna än, men har konstaterat att det framförallt är luftslangen som stretar emot.
Tänkte testa med lite lägre luftflöde imorgon. Om det funkar med lägre tryck tänkte jag testa med en spiralslang i skåpet istället för den 8mm-slang som jag kör med nu...
Har ett antal olika munstycke till blästerpistolen, så jag tror att det går att få till en kombination av tryck och munstycke som funkar.

Återkommer med resultatet av mina tester imorgon.

Bobo
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

Borken
S2-Poster
Posts: 222
Joined: 2014-10-26 10:50:33
Telefon: 0704246502
Bilmodell: Boxster
Årsmodell: Vet ej
Contact:

Re: Blästertunnan | Färdigbyggd och testad

#25 Post by Borken »

Du blästrar skruv, mutter å bricka i en magnetskål? F-n det var smart :)

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3878
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: Blästertunnan | Färdigbyggd och testad

#26 Post by [Bobo] »

Borken wrote:Du blästrar skruv, mutter å bricka i en magnetskål? F-n det var smart :)
Ja, det är tröstlöst att försöka hålla i en bricka eller mutter med tjocka handskar och försöka komma åt.
Med magnetskålen ligger allt dessutom stilla...
Har all hårdvara till mitt Jaguarprojekt i uppmärkta påsar, så jag häller bara ut en påse i skålen, blästrar och lägger tillbaka i påsen igen. :D

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3878
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: Blästertunnan | Färdigbyggd och testad

#27 Post by [Bobo] »

Kompressorn lever igen! :D
Ställde ner arbetateycket 0,5 bar och kör på knappt 4
Funkar lika bra och luften räcker lite längre...

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

Harpin
Addict
Posts: 1121
Joined: 2010-09-07 16:47:31
Bilmodell: 924 -85 /931 -81
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm/Värmdö
Contact:

Re: Blästertunnan | Färdigbyggd och testad

#28 Post by Harpin »

En idė skulle ju kunna vara att ha en spetsig tång att hålla mindre delar i. Då slipper du blästra på fingrarna. också.

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3878
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: Blästertunnan | Färdigbyggd och testad

#29 Post by [Bobo] »

Harpin wrote:En idė skulle ju kunna vara att ha en spetsig tång att hålla mindre delar i. Då slipper du blästra på fingrarna. också.
...eller använda en magnetskål. :roll:

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3878
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: Blästertunnan | Färdigbyggd och testad

#30 Post by [Bobo] »

Tre dagar av blästrande har lärt mig några saker om min blästertunna.
Det går att köra sanden fyra varv genom tunnan sen börjar det bli jobbigt att arbeta. Slangen korkar igen och sikten sabbas. Även med dammsugaren inkopplad är femte varvet med samma sand en allmänt besvärlig upplevelse.

Plexiglaset har nu bombarderats av sand i ungefär 13 timmar effektiv tid och börjar bli lite dimmigt.
Det går fortfarande att se igenom, men jag känner att det är dags att byta snart.
Ska testa att sätta helt vanlig plastfilm på insidan på det nya glaset och kolla om det gör någon skillnad.
Annars tycker jag inte att 10kr/timme i plexikostnad är oacceptabelt...

Med lite lägre arbetstryck klarar sig kompressorn bättre.
Med en 2,5hk kompressor med 50l tank och ett arbetstryck på 4bar går det att blästra tämligen obehindrat utan att överbelasta grejerna.
Min kompressor kan fylla tanken medan jag blästrar, men det har blivit till en rutin att ungefär var tredje gång som kompressorn går igång så låter jag den jobba ifred och tar en liten paus i blästrandet.

Är fortfarande helnöjd med funktionen och kan konstatera att jag faktiskt lyckats bygga ett fungerande arbetsredskap som kan konkurrera med dom kommersiella blästerskåpen på marknaden. Både i funktion och i pris.
Kanske skulle försöka göra business av det på riktigt... :?

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users