Lowrider under radarn

Övriga diskussioner om annat än bilar.
Post Reply
Message
Author
User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3878
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Lowrider under radarn

#1 Post by [Bobo] »

jag hade beiga Dickiesbyxor, Vans-skor, vitt "wife beater"-linne, solglasögon och en smalbrättad svart skinnhatt på huvudet.
Det enda som saknades för att göra bilden komplett var tatueringarna, ett mexikanskt påbrå och en tredörrars Volvo Amazon. Mattsvart, såklart, ghettosänkt till underjorden och med ordentlig patina.
Jag hittade aset jag sökte i Kalmar och ställde inte en enda fråga när jag hämtade den. Öppnade aldrig huven, provkörde inte, kollade inga papper, prutade inte en spänn och ångrade mig först efter ungefär 4km när den kokade för mig för första gången. Första gången av ungefär 3000.
Hade bara lite drygt 20 mil hem, så inget att hetsa upp sig över med andra ord.

Några saker följde med i köpet. En mejsel (som höll uppe rutan på förarsidan), min första svetstång (som ersatte fönsterveven på passagerarsidan) och två skinnvästar som hade fungerat som lånevästar åt passagerare som saknade egen väst. Västarna fick jag aldrig någon nytta av...
Utöver den rollade mattsvarta lacken (som gick över lister, handtag och emblem) var den utsmyckad med ett mycket subtilt och tilltalande järnkors i blanksvart på bakluckan och ett rött pit-bullhuvud med nithalsband framför vardera dörr. På en dekal stod "H.I.V Security system. Guarded by Pit-Bull with AIDS". Den väckte en del uppmärksamhet kan man säga. Inte alltid till det bättre, men av någon anledning blev jag aldrig stoppad av polisen.

Inredningen var svart och i nyskick med kul extrautrustning som t.ex picknick-korgen som man ställer över kardantunneln. Givetvis stod det fyra urdruckna burköl i den när jag köpte bilen. Bemödade mig aldrig med att ta bort dom, så förutsatt att ingen har hittat bilen och plundrat den på pant står dom antagligen fortfarande kvar.

Hittat var det ja. Jag vet precis vart den står idag. Uppallad på lastpallar ute på en åker. Men den är inte helt lätt att lokalisera om man inte vet var man ska leta. Varför man nu skulle vilja göra det. Knappt värt mödan för 4 spänn i pant och två skinnvästar.
Anledningen till att den hamnade där den hamnade var en kombination saker.
Man tvingas nämligen göra vissa avkall om man vill leva drömmen fullt ut.
För det första tvingas man i princip leva utan bil om man har en lowrider utan hydrualik. Inga grusvägar, inga krön, inga trotoarkanter. Man kan aldrig smyga sig på någon när avgasrören är sönderskavda av allt som legat på vägen som stuckit upp mer än ett brunnslock. Om kylaren dessutom är full av olja måste man planera sin körning en aning. Aldrig stanna, aldrig gasa, alltid full värme på.
Det vrålade, skramlade, skrapade, rök blått, vitt och svart och läckte soppa. Det sprutade olja och oljeblandat kylvatten överallt och oavsett hur lång resan var så lyckades jag nästan aldrig slutföra en hel resa utan att bli tvungen att parkera och sysselsätta mig med något annat medan B20:n kallnade.

När det var dags för dubbdäck stötte jag på två problem. Dels gick inte bilen att hissa utan att den vek sig på mitten och dels fanns inga dubbdäck med tillräckligt låg profil för att få plats. Lagen säger (typ) att man får köra med vilka däck man vill på sin veteranbil sålänge man kan "framföra fordónet på ett trafiksäkert sätt" fick jag berättat för mig, och det kan man ju!
Så Amazonen gick som plogbil på blankslitna sommardäck vintern 2009/2010.
Andra sommaren blev ett riktigt långkok som slutade med att jag efter knappt 1,5 års brukande valde att skaffa min första Porsche istället.
Min tidigare drömbil ställdes undan 8mil hemifrån, olåst med den enda nyckeln instucken under solskyddet på förarsidan. Tog med mig svetstången. Tanken var att ersätta den med en vev någon gång...

Fem år senare snubblade jag över en sida där man kan se information om bilar och dess ägare. Givetvis var jag tvungen att kolla om jag kunde få reda på något om mina egna bilar. Jag äger idag fyra bilar.
En Porsche 931 -81, två Jaguarer -74, -75 och till sist, en Volvo Amazon från 1966.
Volvon i fråga har jag alltså ägt sedan 2009 och använt mer eller mindre dagligen som oduglig bruksbil i stadstrafik i knappt 1,5 år fram till det att jag ställde undan den hösten 2010.
Senaste godkända besiktning: 1991

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: Lowrider under radarn

#2 Post by QV_ »

Men det var ju kul att du hade EN RIKTIG bil också :mrgreen:

Förmodar att du lätt kan gissa vilken jag menar.
Vi får väll publicera ett repotage i klubbtidningen så att flera bilägare kan veta hur lycklig man kan vara av en bil gjord i Svensk plåt från Olofströmverken.

/Jan

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3878
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: Lowrider under radarn

#3 Post by [Bobo] »

Haha.
Jo, jag har haft lite av varje under åren. :D
Gillade Amazonen skarpt och skulle gärna ha en igen. Men just den här tror jag aldrig kommer rulla igen.
Speciellt nu när jag vet att den inte varit besiktigad på 25 år. :roll:

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Lowrider under radarn

#4 Post by patand »

Hehe, kul att du skrev av dig lite om Amazonen! Har ju fått berättat den muntliga versionen av denna historia, men det är alltid lättare att greppa det hela när man får det i print! :D
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3878
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: Lowrider under radarn

#5 Post by [Bobo] »

Jag kände att det var dags att dela med mig. :D
Saknar den ibland. Har länge haft en dröm om att bygga ett Amazon-monster med v8 och fyrhjulsdrift, men det har kommit lite annat emellan. :roll:

Insåg dock för ganska länge sedan att just "Dexter" aldrig skulle bli startpunkten för det bygget. :lol:

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

Re: Lowrider under radarn

#6 Post by fälgen »

Väntar med spänning på tråden om en originalrenovering av en amazon när jaggan är klar :wink:

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: Lowrider under radarn

#7 Post by QV_ »

här är en av mina tjänstebilar.

Image

Alltid kul att åka finbil med milersättning och lön!

Just detta foto är taget i Helsingborg.

/Jan

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Lowrider under radarn

#8 Post by patand »

Fin bil(d) QV! :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3878
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: Lowrider under radarn

#9 Post by [Bobo] »

patand wrote:Fin bil(d) QV! :)
+1

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: Lowrider under radarn

#10 Post by QV_ »

Det är ju dock några av mina polare som tycker att den är för hög och kommer med förslag på "förbättringar"

Image
Fast det är ju inte riktigt min stil....

/Jan

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: Lowrider under radarn

#11 Post by QV_ »

patand wrote:Fin bil(d) QV! :)
tackar, är rätt nöjd själv.

/Jan

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users