Re: Jaguar XJC 4,2 1975 | Mitt nya heltidsjobb
Posted: 2016-02-26 15:51:49
Det som markerades med gult på Coupén markerades med blått på donatorn.
Blått betyder alltså att det ska lämnas ifred...
Sprayade även några streck att hålla mig till för att det inte skulle så skevt...
Sen var det bara att dra igång med styckningen.
[attachment=4]IMG_20160225_124444.jpg[/attachment]
[attachment=3]IMG_20160225_130312.jpg[/attachment]
För att inte riskera att allt skulle vika sig på mitten när struktur började plockas bort så är karossen uppallad med någon meters mellanrum och även under kardantunneln. För att inte behöva hålla uppe taket med arslet när det kapades spände jag fast det i takstolarna. Osäker på hur jag ska få ner det därifrån, men det ger sig nog.
Började med att kapa B-stolparna. Sen rök resten av stolparna också.
Precis som jag hade hoppats slapp jag få taket i huvudet och än så länge håller golvet formen perfekt.
[attachment=5]IMG_20160225_123836.jpg[/attachment]
[attachment=2]IMG_20160226_134122.jpg[/attachment]
[attachment=1]IMG_20160226_134807.jpg[/attachment]
[attachment=0]IMG_20160226_135759.jpg[/attachment]
Nästa steg blir att kapa torpedväggen på bredden ungefär halvvägs.
Jag behöver plåten som sitter framför vindrutan och dom sista decimeterna i nederkant på torpedväggen, så dom delarna måste lämnas intakta.
Lyckades ta sönder vinkelslipen, så jag kör enbart med tigersåg resten av slakten.
Det går förvånansvärt bra måste jag säga.
Har en känsla av att det blir värre när jag kommer längre bak, men än så länge känns det hur bra som helst.
Arbetet fortsätter imorgon.
Bobo
Blått betyder alltså att det ska lämnas ifred...
Sprayade även några streck att hålla mig till för att det inte skulle så skevt...
Sen var det bara att dra igång med styckningen.
[attachment=4]IMG_20160225_124444.jpg[/attachment]
[attachment=3]IMG_20160225_130312.jpg[/attachment]
För att inte riskera att allt skulle vika sig på mitten när struktur började plockas bort så är karossen uppallad med någon meters mellanrum och även under kardantunneln. För att inte behöva hålla uppe taket med arslet när det kapades spände jag fast det i takstolarna. Osäker på hur jag ska få ner det därifrån, men det ger sig nog.
Började med att kapa B-stolparna. Sen rök resten av stolparna också.
Precis som jag hade hoppats slapp jag få taket i huvudet och än så länge håller golvet formen perfekt.
[attachment=5]IMG_20160225_123836.jpg[/attachment]
[attachment=2]IMG_20160226_134122.jpg[/attachment]
[attachment=1]IMG_20160226_134807.jpg[/attachment]
[attachment=0]IMG_20160226_135759.jpg[/attachment]
Nästa steg blir att kapa torpedväggen på bredden ungefär halvvägs.
Jag behöver plåten som sitter framför vindrutan och dom sista decimeterna i nederkant på torpedväggen, så dom delarna måste lämnas intakta.
Lyckades ta sönder vinkelslipen, så jag kör enbart med tigersåg resten av slakten.
Det går förvånansvärt bra måste jag säga.
Har en känsla av att det blir värre när jag kommer längre bak, men än så länge känns det hur bra som helst.
Arbetet fortsätter imorgon.
Bobo