Jaguar XJC 4,2 1975 | Mitt nya heltidsjobb

Övriga diskussioner om annat än bilar.
Post Reply
Message
Author
User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3887
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: Jaguar XJC 4,2 1975 | Projektet

#61 Post by [Bobo] »

Jinnarp wrote: Ojoj, spenderbyxorna på sig hör jag ;)
Luftdriven har jag inte sett, däremot nibblare.
Den luftdrivna funkar även som hålslag för "pölsvetsning" vilket jag nog kommer behöva med tanke på hur mycket som sitter punktsvetsat...
Men dyrt blir det nog, ja. :D

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3887
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: Jaguar XJC 4,2 1975 | Projektet

#62 Post by [Bobo] »

En sån här:
23953_c5bc5d050517fc7454b3418e0eeaee44.jpg
Vansinnigt mångsidigt verktyg som jag tror mig ha massor av nytta av.
Återsår att se om det verkligen är så, men 795kr är ju mindre än en tank soppa till 931:an... :roll:

Bobo

Edit: Fixade bilden...
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by [Bobo] on 2014-04-09 21:10:31, edited 2 times in total.
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Jaguar XJC 4,2 1975 | Projektet

#63 Post by patand »

[Bobo] wrote:En sån här:
Bilden syns inte. Det står "cache" i URL:en till bilden, kanske är det en bild som cachas per session så du bara ser den Bobo.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3887
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: Jaguar XJC 4,2 1975 | Projektet

#64 Post by [Bobo] »

patand wrote:
[Bobo] wrote:En sån här:
Bilden syns inte. Det står "cache" i URL:en till bilden, kanske är det en bild som cachas per session så du bara ser den Bobo.
http://verktygsboden.se/falsmaskiner" onclick="window.open(this.href);return false;

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3887
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: Jaguar XJC 4,2 1975 | Projektet

#65 Post by [Bobo] »

Den här får vikariera som garageutrustningstråd en stund till. :D
Idag kompletterades nämligen maskinparken med följande paket:
200017-jpg.jpg
Jag har haft en kompressor i garaget som jag lånat av patand, men den är lite för klen för att driva det blästeragregat som jag har tänkt investera i...

När jag väl får in jaggan i garaget är tanken att fortsätta med samma arbetsmodell som tidigare. En del i taget och sprida ut momenten lite så det inte blir månad efter månad av samma rörelser och arbetsställningar.
Blästra, kapa, svetsa, slipa, grunda, repetera.

Har varit ute och inventerat den synliga rosten lite närmare och om det inte dyker upp något väldigt obehagligt i de bärande delarna av karossen verkar det (peppar, peppar) som att det kan bli bil av den här Jaguarenhögen igen. :D
Trösklarna ser ut att ha klarat sig ganska bra. Golvet verkar stadigt (runt rosthålen alltså :mrgreen: ) och bakskärmarna verkar också relativt friska.
Hittade några små rosthål i plåten i ena hjulhuset bak. Men hålen sitter "bra" till och plåten är rak, så det känns som bra ställen att börja på.

Bakluckan står fortfarande orörd och väntar på att få sin dom. Om den är för rostig för att laga så använder jag den nog att träna på när jag väl får hem svetsen. :D

Imorgon blir det ett garagepass.
Har ju en stor låda att packa upp om inte annat...

Bobo
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Jaguar XJC 4,2 1975 | Projektet

#66 Post by patand »

[Bobo] wrote:DIdag kompletterades nämligen maskinparken med följande paket
Kul! :D

Då har jag en liten smidigare kompressor till salu ståendes i Linköping nu då... 8)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
tkgb
Turbo-Poster
Posts: 413
Joined: 2004-04-01 17:47:04
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1991
Location: Falkenberg
Contact:

Re: Jaguar XJC 4,2 1975 | Projektet

#67 Post by tkgb »

Kul projekt :D
British Leyland kanske inte alltid tillverkade bilar med världens bästa kvalitet med dom hade alltid karaktär och i Jaguars fall var dom jäkligt snygga.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3887
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: Jaguar XJC 4,2 1975 | Projektet

#68 Post by [Bobo] »

tkgb wrote:Kul projekt :D
British Leyland kanske inte alltid tillverkade bilar med världens bästa kvalitet med dom hade alltid karaktär och i Jaguars fall var dom jäkligt snygga.
Ja, karaktär hade dom alltid. Man kan ju undra hur bra dom hade kunnat vara om de hade arbetat lika dedikerat som dom strejkade. :roll:
Min överlevde 10år i trafik. Det är lite för litetycker jag...

Det har inte hänt någonting sedan senast med Jaggan. Svetsen kommer antagligen hem om knappt två veckor, så det börjar närma sig iallafall.
S2:an måste bort från garaget också, men i värsta fall så byter jag bara plats på dom ett tag...

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3887
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: Jaguar XJC 4,2 1975 | Projektet

#69 Post by [Bobo] »

De två veckorna utvecklade sig till nästan en månad. Men nu är svetsen hemma. :D
Det blev en sån här:
210027-jpg.jpg
Samuel hjälpte mig att välja ut den, köra hem den och installera den. Sen lärde han mig att svetsa.
Snäll kille det där! :#pray:

Efter att ha svetsat ihop nästan alla spillbitar jag hade i garaget kände jag hel plötsligt att jag förstod vad jag gjorde. I samma stund blev svetsarna plötsligt ganska bra. Vi hade bara en svetshjälm, så själva utbildningsdelen blev kanske lite onödigt komplicerad. Men jag fick hjälp att ställa in svetsen och fick bra feedback på vad som hade orsakat mina, i början, mycket bristfälliga försök.
Men som sagt. Framåt slutet av lektionen började svetsarna se ut ungefär som en svetsfog brukar se ut, så jag är helnöjd! :D

Har inte gett mig på något som ska användas till något än, men jag tänkte att jag skulle använda lite Jaguar-plåt att öva på nästa gång. Ska bli intressant att se hur pass snabbt/långsamt jag lär mig det här. Det kommer ju diktera hur lång tid renoveringen tar, så jag hoppas att det kommer kännas lika naturligt som övrigt plåtarbete som jag provat på. Hoppas kan man ju alltid. :D

Ska bli riktigt kul att kunna sätta igång på allvar snart!

Bobo
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3887
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: Jaguar XJC 4,2 1975 | Projektet

#70 Post by [Bobo] »

Projektet är igång på allvar! :D
Efter att regnet hade gett med sig förra veckan började jag det mödosamma (men roliga) arbetet med att få bilen plåtren.
Jag skaffade ju en bläster häromveckan, men insåg ganska snart att blästring är skonsamt, men inte särskilt effektivt på stora ytor. Lösningen blev att jobba med roterande stålborste på borrmaskin och vinkelslip istället. Som vanligt alltså! :D
Dessutom har jag inte baxat hem bilen till garaget än. Den står fortfarande kvar på en betongplatta utanför stan. Ganska skönt att kunna göra det skitigaste jobbet utomhus. Men samtidigt lite surt att inte ha tillgång till alla dyra verktyg jag skaffat. :?
Plus att jag är i vädrets våld, vilket är lite surt (pun intended).
Samuel drog fram en skarvdosa åt mig, så el har jag iallafall den här gången... :#pray:

Hittills har jag hittat en hel del spår av tidigare rostlagningar. Dåliga sådana, tyvärr...
Det finns en hel del dubbelplåt och på något ställe har den gamla rosten smittat den nya plåten. Jag undrar lite hur man resonerar när man tar sig tiden att svetsa dit en ny skärmkant utan att kapa bort den gamla först. Det känns spontant som att det skulle vara enklare än att lägga på 5mm spackel på HELA skärmen för att dölja skiten. Men det var kanske gängse standard på sjutti- och åttitalet?

Än sålänge har jag dock inte stött på något som gör att jag blir direkt orolig. Att det skulle bli en del rostlagning visste jag ju. Sen att det inte finns så mycket rost, utan att det mest är den förra omgången rostlagning som måste åtgärdas igen gör mig inte så mycket. Det blir ju billigare nu förutsatt att jag kan svetsa tillbaka plåten efter att ha tagit bort det som sitter under.

Det visade sig även att min Jagga var högerstyrd från början. Efter konsultation på Jaguarklubbens forum har jag bestämt mig för att konvertera den till vänsterstyrd. Alla hål i torpedväggen finns på båda sidor från fabrik och även fästpunkter för bromscylinder osv.
Marknaden blir lite större och värdet påverkas positivt. 8)
Det rekommenderades dock inte att uppgradera drivlina till något modernare, så det blir en originalrenovering rakt igenom med rätt färg, fälgar, utrustning och inredning.
Ska beställa ett "Heritage certifikat" där hela bilen specificeras in i minsta detalj.
Det enda jag vet om den i nuläget är att det är den 132:a bilen som tillverkades och att den var automatväxlad. Antagligen är inredningen i färgen "Biscuit", men om karossen var gul från fabrik återstår att se.
Kul att ha en arbetsorder, men samtidigt lite knöligt att behöva hitta exakt rätt donator.

Fick även veta att alla XJC byggdes med helt tak och automatlåda. Därefter plockades ett antal åt sidan för att istället få manuell låda. Andra plockades åt sidan för att få taket uppkapat för sollucka. Detta skedde alltså efter att bilen var färdig. Inredningen plockades ur, vinkelslipen sattes i taket, luckan instalerades och sen tillbaka med inredningen...
Vilken jefla idioti. Inte konstigt att det inte gick något vidare för British Leyland i slutändan. :roll:

Överlag känns projektet precis lagom svårt. Det kommer ta tid, såklart. Men det verkar inte som att det kommer bli så förbannat dyrt. Det beror lite på hur mycket den framtida donatorn kostar, men sålänge allt jag behöver finns på en och samma donator borde det inte vara några problem. Ta i trä... :roll:

Bilder och mer info kommer imorgon.

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
Natanael
Turbo-Poster
Posts: 527
Joined: 2014-03-23 21:46:11
Telefon: 0704967917
Bilmodell: 924 n/a
Årsmodell: 1982
Location: Göteborg
Contact:

Jaguar XJC 4,2 1975 | Projektet

#71 Post by Natanael »

Spännande. Kul läsning, hoppas du får tag i en bra donator så småning om, och att du inte stöter på något större vidare med rosten

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Jaguar XJC 4,2 1975 | Projektet

#72 Post by patand »

Kul läsning Bobo! :D Specielt det galna sättet att bygga bilar på 70 talet hos BL! :shock:
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3887
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: Jaguar XJC 4,2 1975 | Projektet

#73 Post by [Bobo] »

Natanael wrote:Spännande. Kul läsning, hoppas du får tag i en bra donator så småning om, och att du inte stöter på något större vidare med rosten
patand wrote:Kul läsning Bobo! :D Specielt det galna sättet att bygga bilar på 70 talet hos BL! :shock:
Tack så mycket! :D

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3887
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: Jaguar XJC 4,2 1975 | Projektet

#74 Post by [Bobo] »

Slipandet fortsätter.
Har i skrivandets stund fått hela karossen plåtren utvändigt. Dörrar, baklucka och huv återstår, men själva skalet är rent. :D
Inga direkta överraskningar idag heller. Bara fler taskiga lagningar som det känns som att de gjort mer skada än nytta. :?

Har ju varit lite dålig på att lägga upp bilder, så jag får ta igen det nu istället...
IMG_5406.JPG
IMG_5407.JPG
IMG_5408.JPG
IMG_5409.JPG
IMG_5410.JPG
IMG_5411.JPG
IMG_5412.JPG
IMG_5413.JPG
IMG_5414.JPG
IMG_5415.JPG
Bobo
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3887
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: Jaguar XJC 4,2 1975 | Projektet

#75 Post by [Bobo] »

IMG_5416.JPG
IMG_5418.JPG
IMG_5420.JPG
IMG_5421.JPG
IMG_5422.JPG
IMG_5423.JPG
IMG_5424.JPG
IMG_5425.JPG
IMG_5426.JPG
Det finns några ställen som måste gås över igen med lite skonsammar grejer p.g.a att det finns en del tennspackel på bilen. Framförallt på taket. Taket är för övrigt det enda stället som jag inte hittat några fusklagningar på. :lol:

Imorgon fortsätter arbetet.
Dörrarna ska hängas av för att ge lite bättre acces till A-stolparna och torpedväggen ska få smaka på lite stål.

Fortsättning följer...

Bobo
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users