Lära sig svetsa, vilken svets ska man ha osv?

Övriga diskussioner om annat än bilar.
Message
Author
fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

Lära sig svetsa, vilken svets ska man ha osv?

#1 Post by fälgen »

Då och då behöver man få två metallbitar att sitta ihop, tänker därför att det är dags att lära mig svetsa lite till husbehov. :D Tänker främst på avgassystem, verktyg och liknande och inte bilplåt.

Har tillgång till en pinnsvets, men vet inte vilka elektroder som är till vad eller hur man ska ställa in aggregatet. Resultatet blir därefter och dessutom stänker det och är svårt att komma igång.

Vad skulle ni rekommendera för typ av svets som har ett brett användningsområde och är lämplig för en nybörjare? Antar att MIG/MAG är det som passar mina behov bäst och som är enklast att lära sig använda. Det finns gasfria MIG-svetsar, fördelar och nackdelar med det? Tex Biltemas http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Svetsn ... 140-17173/" onclick="window.open(this.href);return false;

Hur är det med brandrisken, antar att man kan vara ganska lugn i ett garage med betonggolv och gipsväggar?

Berätta gärna vad ni använder, vad man bör tänka på osv. :D

User avatar
Janne J
Addict
Posts: 1328
Joined: 2013-01-01 13:47:35
Telefon: 0705829625
Bilmodell: 911SC, 944S2
Årsmodell: 1990
Location: Kinna
Contact:

Re: Lära sig svetsa, vilken svets ska man ha osv?

#2 Post by Janne J »

Jag bytte min klumpiga Esab Mig svets för några år sedan mot en Kemppi Minarc mig.
minarcmig_evo_200_w140.jpg
Mycket smidig när man behöver flytta runt den, jämnare svetsström än min gamla Esab ( lättare att få snygga svetsar ), lätt att ställa in. Lite dyr kanske men å andra sidan får man vad man betalar för ( mitt förtroende för billiga Biltemaprodukter är svag...)
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

Re: Lära sig svetsa, vilken svets ska man ha osv?

#3 Post by fälgen »

Att den är portabel är ingen stor fördel för mig, tror inte jag kommer flytta den så mycket utanför garaget. När man läser på nätet står det ofta att dyrare svetsar är enklare att använda, vad beror det på egentligen?

En snabb googling ger att svetsen ovan kostar runt 7000kr, vilket är lite för dyrt för mig eftersom jag inte vet hur mycket jag kommer använda den.

Bör man satsa på en begagnad svets i prisklassen <3000kr eller en ny, vad är det som slits?

User avatar
Janne J
Addict
Posts: 1328
Joined: 2013-01-01 13:47:35
Telefon: 0705829625
Bilmodell: 911SC, 944S2
Årsmodell: 1990
Location: Kinna
Contact:

Re: Lära sig svetsa, vilken svets ska man ha osv?

#4 Post by Janne J »

Dyrare svetsar har oftast bättre elektronik som ger en jämnare svetsström, du lägger helt enkelt jämnare svetsar. För en nybörjare är det oftast mycket lättare att lära sig på en "dyr" svets.
Dessutom brukar det vara stor skillnad när du svetsar upp och ner.

Jag hade satsat på en begagnad kvalitetssvets, det som slits är slangpaketet, kolla så att tråden löper jämnt.
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65

User avatar
Ragnar Joensen
Addict
Posts: 1342
Joined: 2005-07-18 11:47:24
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1992
Location: Eslöv (Skåne's metropol)
Contact:

Re: Lära sig svetsa, vilken svets ska man ha osv?

#5 Post by Ragnar Joensen »

Jag är också fullständig novis, när det gäller svetsning. Men jag köpte en likadan som Janne, dock 180 A.

Ett tipsär att köpa t.ex. Jula's svets utbildningspärm. Bra att känna till principerna bakom svetsning. Och riskerna vid t.ex. svetsning på betong golv.

Mitt tips efter mycket research är också att köpa en begagnad märkessvets i lagom storlek.
Porsche fantast !

968 1992

User avatar
Henka_E
Addict
Posts: 1401
Joined: 2008-06-12 17:12:33
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Lära sig svetsa, vilken svets ska man ha osv?

#6 Post by Henka_E »

Har kört lite olika. Började med en 2-fas med flusstråd - faktiskt lättsvetsat och det blir fina fogar, men det ryker och sprätter. Det är inte kul... Körde sen samma svets med gas och det är klart trevligare inomhus men funkar inte ute. Nu har jag en Esab 3-fas maskin. Skillnaden är enorm. Oavsett om man kör tunnare eller tjockare mtrl, 3-fasen funkar bättre. Den är liksom stabilare.

Sitter du och funderar på att svetsa så är det redan kört - du kommer svetsa mer... Och - då är det lika med tre-fas tycker jag. Ingen idé att betala 2ggr.

Problemet med beg är att slangpaketen ofta är dåliga och då blir det svårt att svetsa. Det strular för mycket och tålamodet tar slut. Billiga svetsar har också ofta dåliga matningsrullar, eller öht dålig trådmatning. Också störigt... Köper du beg måste du köpa en märkes, annars finns inga res delar. Lättast att hitta är för små eller alldeles för stora svetsar - och inget av det är bra.

Har svetsat på rätt många korkade ställen och aldrig råkat ut för eld. Man får vara klok och uppmärksam.

User avatar
FSN
Raceputte
Posts: 1557
Joined: 2004-03-29 19:00:19
Bilmodell: 924S med 968 drivlina
Årsmodell: 1986
Location: Göteborg, TORSLANDA
Contact:

Re: Lära sig svetsa, vilken svets ska man ha osv?

#7 Post by FSN »

Henka_E wrote:Har kört lite olika. Började med en 2-fas med flusstråd - faktiskt lättsvetsat och det blir fina fogar, men det ryker och sprätter. Det är inte kul... Körde sen samma svets med gas och det är klart trevligare inomhus men funkar inte ute. Nu har jag en Esab 3-fas maskin. Skillnaden är enorm. Oavsett om man kör tunnare eller tjockare mtrl, 3-fasen funkar bättre. Den är liksom stabilare.

Sitter du och funderar på att svetsa så är det redan kört - du kommer svetsa mer... Och - då är det lika med tre-fas tycker jag. Ingen idé att betala 2ggr.

Problemet med beg är att slangpaketen ofta är dåliga och då blir det svårt att svetsa. Det strular för mycket och tålamodet tar slut. Billiga svetsar har också ofta dåliga matningsrullar, eller öht dålig trådmatning. Också störigt... Köper du beg måste du köpa en märkes, annars finns inga res delar. Lättast att hitta är för små eller alldeles för stora svetsar - och inget av det är bra.

Har svetsat på rätt många korkade ställen och aldrig råkat ut för eld. Man får vara klok och uppmärksam.
Du ska inte svets med flusstråd inomhus med dålig ventilation...
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]


[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

Re: Lära sig svetsa, vilken svets ska man ha osv?

#8 Post by fälgen »

Det lutar mot en trefas med gas, ofta blir det tyvärr ganska stora klumpar som kommer stå i vägen, men hellre det än en liten kass.

Rätt ofta ser man defekta svetsar på blocket, brukar det vara nån idé att försöka laga?

Letar inte så aktivt just nu, ska köpa kompressor först och har har några veckor tills jag får garaget ( för den intresserade http://www.duabhuset.se/#showProduct.php?id=50" onclick="window.open(this.href);return false; )

Tack för alla tips hittills :D

User avatar
FSN
Raceputte
Posts: 1557
Joined: 2004-03-29 19:00:19
Bilmodell: 924S med 968 drivlina
Årsmodell: 1986
Location: Göteborg, TORSLANDA
Contact:

Re: Lära sig svetsa, vilken svets ska man ha osv?

#9 Post by FSN »

En inverterbaserad maskin har bredare fönster och fungerar antagligen bättre än äldre maskiner. Men nog ska du ha en ESAB?

Biltema eller övriga skitkineser är inget kul. Titta på märkskylten, en maskin kan marknadsföras som tex 180A men när man kikar på märkskylten så visar det sig att det gäller vid en duty cycle på 7, 11 eller 14% eller nåt sånt. En sån maskin kanske kan ge mer än 100A vid 30-35% och 40A vid 100% trots att den heter "180". Tittar du på en seriös leverantör av mindre mig/mag compacter så är det duty cycle på 35 eller 40% och större maskiner med separat matarverk är ofta ratade med 60%.

Det finns helt OK Kinamaskiner med men kika lite på säkerheten, det är inte alls ofarligt om det blir kortslutning mellan primär och sekundärsidan i tex en huvudtransformator eller på ett kretskort. Jag tycker att det fuskas med krypavstånd, IP skydd mm på många maskiner.

Fronius
ESAB
EWM
Kemppi
Miller
Migatronic

Är alla seriösa tillverkare med sina respektive + och -
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]


[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 630
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: Lära sig svetsa, vilken svets ska man ha osv?

#10 Post by gtBen »

Hej
fälgen wrote:ska köpa kompressor först och har har några veckor tills jag får garaget ( för den intresserade http://www.duabhuset.se/#showProduct.php?id=50" onclick="window.open(this.href);return false; )
Den kompressorn kan jag rekommendera, jag har en sån själv och vi har en i en liten verkstad på jobbet som går hela dagarna också.
Bengt
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3878
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: Lära sig svetsa, vilken svets ska man ha osv?

#11 Post by [Bobo] »

Vad ska man satsa på om man inte har tillgång till 3-fas?
Är det vettigare att köpa en grövre svets och ett extra elverk, eller ska man satsa på en klenare maskin? :?

Fälgen kommer ju iofs ha sin svets hundra meter från mitt garage,
så det kanske går att hyra in sig?! :mrgreen:

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

Re: Lära sig svetsa, vilken svets ska man ha osv?

#12 Post by fälgen »

gtBen wrote:Hej
fälgen wrote:ska köpa kompressor först och har har några veckor tills jag får garaget ( för den intresserade http://www.duabhuset.se/#showProduct.php?id=50" onclick="window.open(this.href);return false; )
Den kompressorn kan jag rekommendera, jag har en sån själv och vi har en i en liten verkstad på jobbet som går hela dagarna också.
Bengt
Det låter bra! Hoppas att den ska räcka till allt jag kan tänka mig behöva framöver, tex en bläster m.m.

[Bobo] wrote:Vad ska man satsa på om man inte har tillgång till 3-fas?
Är det vettigare att köpa en grövre svets och ett extra elverk, eller ska man satsa på en klenare maskin? :?

Fälgen kommer ju iofs ha sin svets hundra meter från mitt garage,
så det kanske går att hyra in sig?! :mrgreen:

Bobo
Ska nog gå att hyra in sig :D

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

Re: Lära sig svetsa, vilken svets ska man ha osv?

#13 Post by fälgen »

Det tog lång tid, men för några veckor sen köpte jag äntligen en svets :D

Det blev en trefas med gas, en esab miggy 125. Vad jag förstår en ganska klen svets men tror den räcker för det mesta jag ska göra och priset var nog rätt bra. Svetsade några 8mm plattjärn till ett staket häromdagen och det var nog alldeles för grovt egentligen, men det gick bra.

Har förut sett en svets som ett verktyg och inte riktigt fattat hur kul det faktiskt är att svetsa. Nu letar jag hela tiden efter grejer som behöver svetsas :D

User avatar
Janne J
Addict
Posts: 1328
Joined: 2013-01-01 13:47:35
Telefon: 0705829625
Bilmodell: 911SC, 944S2
Årsmodell: 1990
Location: Kinna
Contact:

Re: Lära sig svetsa, vilken svets ska man ha osv?

#14 Post by Janne J »

fälgen wrote:Det tog lång tid, men för några veckor sen köpte jag äntligen en svets :D

Det blev en trefas med gas, en esab miggy 125. Vad jag förstår en ganska klen svets men tror den räcker för det mesta jag ska göra och priset var nog rätt bra. Svetsade några 8mm plattjärn till ett staket häromdagen och det var nog alldeles för grovt egentligen, men det gick bra.

Har förut sett en svets som ett verktyg och inte riktigt fattat hur kul det faktiskt är att svetsa. Nu letar jag hela tiden efter grejer som behöver svetsas :D
Jag fattar inte hur ett hushåll kan fungera utan svets.... :wink: :mrgreen: :mrgreen:
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Lära sig svetsa, vilken svets ska man ha osv?

#15 Post by patand »

Fresta mig inte... ;)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users