Laddningsproblem MC

Övriga diskussioner om annat än bilar.
Post Reply
Message
Author
User avatar
cabberobban
S-Poster
Posts: 146
Joined: 2004-04-02 18:20:53
Bilmodell: 944 TurboCab
Årsmodell: 1991
Location: Växjö
Contact:

Laddningsproblem MC

#1 Post by cabberobban »

Chansar att någon här kan lite om motorcykel el, eller allmänt mycket om el...
Har ett märkligt fel på laddningen hos min 80-tals japshoj. Laddningen är tillräcklig för att slippa underhållsladda batteriet under körsäsongen och batteriet är nytt. Jag har gjort ren alla kontakter jag hittat. Allt är OK när jag startar, på tomgång och tills jag kört några km i lugnt tempo. Då sjunker spänningen plötsligt ca 2 volt, därefter kryper det sakta ner 1 volt till vid laglig landsvägskörning. Ibland går den upp till normalvärde igen någon minut under körningen för att sedan droppa igen. När jag saktar ner och ligger på tomgång eller strax över är laddningen OK igen. Har varit så några år men det är mer frekvent numera och spänningen sjunker mer än i början. Alltså har det inte kommit över en natt. Att det blir spänningsfall i hela systemet syns tydligt när jag kör i mörker, strålkastaren lyser betydligt svagare när spänningen dippar. Det utesluter även en felaktig voltmeter. All felsökning jag hittat på nätet och i verkstadshandboken går i princip ut på att stå på tomgång och mäta (då allt fungerar) eller att tokgasa (inte populärt i villakvarteret). Ingenstans finns dessa fel beskrivna som exempel eller symptom på något. Någon som har en susning om felet kan ligga på generatordelen eller spänningsregulatordelen? Andra idéer?

/Robban
944 Turbocab

Harpin
Addict
Posts: 1121
Joined: 2010-09-07 16:47:31
Bilmodell: 924 -85 /931 -81
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm/Värmdö
Contact:

Re: Laddningsproblem MC

#2 Post by Harpin »

Känner igen det. Kommer inte ifrån vart. Men det var värmerelaterat till generatorn. Hur mycket värme utsatt sitter generatorn? Att det redan efter några kilometer ska börja krångla låter lite tidigt för att vara värmerelaterat.

User avatar
cabberobban
S-Poster
Posts: 146
Joined: 2004-04-02 18:20:53
Bilmodell: 944 TurboCab
Årsmodell: 1991
Location: Växjö
Contact:

Re: Laddningsproblem MC

#3 Post by cabberobban »

Generatorn sitter öppet bakom cylinderraden. Jag som de flesta hojägare med förgasarmotorer varmkör lite på tomgång innan jag kör iväg. Så den är nog i arbetstemperatur efter några km.
944 Turbocab

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users