Page 5 of 6

Gymnasiet

Posted: 2010-02-13 12:04:36
by Acke
Gick i fordon när jag gick i gymnasiet och där kan jag säga
hände saker konstant..

Vi hade en dag en extra elev från en annan skola som skulle pröva på
att "Meka" lite.. Den här killen var stöddig och kunde "ALLT"
så han behövde inte mycket hjälp hahah

Jag höll på att montera en 3" avgassystem på min Gulietta
och passerar denna kille ett par ggr då röravdelning låg längst med hans plats. En kund ville ha oljan bytt i bilen och hade köpt med sig en
20L dunk från macken vilket han skulle ta av...

Sagt och gjort lyfter killen upp bilen och dränera oljan.
När det var påfyllningsdax så såg jag i ögon vrån att han
fyllde olja över från 20L dunk till en mindre för lättare hantering.
När jag kommer tillbaka efter 10 min så ser jag att han fortfarande
fyller på i motorn och är precis klar. Jag går fram för det kändes som
om nått inte stämde och frågade hur mycket han hade helt i?

ÄNDA UPP!. svarade han
Som ett frågetecken tittade jag på han och lossade påfyllningshålet
till motorn och det var olja hela vägen upp i hålet :shock:
Hahahah

Så kan det gå....

Mvh
Acke

En annan

Posted: 2010-02-13 12:13:14
by Acke
Det fanns 2 grabbar i klassen som var ständigt kaos, hihi
De skulle byta olja och filter på en kunds bil och satte igång med
verktygen i högsta hugg...

Jag mekade på lyften bredvid och ser vi uppstart att
det TOKSPRUTAR olja under huven på bilen varpå jag skriker
till att stänga av...
Frågade vad de har gjort?
Oljebyte, säger den ene

Jag kollade på filtret och frrågade vart den andra tätningsringen är
som sitter på filtret, de kollade på varandra och började lyfta
upp bilen på nytt.

Visst, tätningsringen satt kvar från den gamla filtret.
När de var färdiga vart det motortvätt och tvätt av lyft.
Kunde vart glad varjefall hur snyggt det såg ut under huven :lol:

Mvh
Acke

Posted: 2010-02-13 12:23:16
by Acke
Åter igen så samma 2 killar som ovan i klassen
får in en alfa 33 med boxer motor(Har för mig att det var nån
kusin till en av dem som ägde den) som de skulle byta olja och filter på.
Grabbarna var glada för de vart lovade en slant för mödan (200kr)
När det var avklarat så ville de ta en provtur och eftersom
jag var den ända som hade körkort så var det jag som körde..

När den lilla provturen var avklarad så ville den ena killen promt köra
den en liten sväng på parkeringen..
Fine, för mig. Inte min bil och han får ta konsekvenserna för sina handlingar.

Efter en liten stund hör jag en bil "YLA" för att sedan se alfan
braka förbi utanför, BROMSLJUD och sen braka rätt in i en av portarna hahaha
Föraren hade tydligen glämt att bromsa i tid eller nått
Grabbarna vart 2000 kr fattigare (bägge lyktor, kylare, mm)
och den där lilla slanten som de skulle få såg man ingen skymt av
hahah

Sicka puckon

Mvh
Acke

Posted: 2010-02-13 12:36:04
by patand
Låter som det var kul att gå fordon Acke! :lol:

Posted: 2010-02-13 12:43:23
by rob3rt
patand wrote:Låter som det var kul att gå fordon Acke! :lol:
Det är kul att gå fordon :D

Posted: 2010-02-13 13:19:13
by P.P.
Min race-GTV var en ständig källa till förundran, men jag har förträngt hur mycket som kunde tillskrivas garagetabbar och hur mycket som skall tillskrivas... tja Murphys lag.

Bakpå generatorn satt det en täckkåpa som skulle styra in kylluft i den. Den satt med tre skruv, varav två en dag ramlade bort. Så kåpan la sig mot en strömförande del av generatorn och oljefiltret och svetsade genast ett litet hål ur vilket det rann 3 mil gammal Quaker State 20-50. Givetvis inträffade det två timmar innan en tidsträning på Knutstorp. Men jag hittade ett nytt filer i depån och kunde ge mig ut, bara för att få en1x5cm lång aluminumbit inkörd i mitt flång nya RE540.

Jag skulle också kunna berätta om den gången jag sprängde en ljuddämpare, eller när jag med bytt ljuddämpare utlöste glaskrosslarmet på jobbet med en ny avgasknall, eller när jag rödglödgade mitt grenrör så hårt att jag fick köpa ett nytt, och ingen vet riktigt hur länge den bilen gick med avgaskammen på insugssidan och vice versa.

Jag lärde mig tålamod (eller var det resignation...) med den bilen.

Posted: 2010-02-13 14:32:10
by Acke
patand wrote:Låter som det var kul att gå fordon Acke! :lol:
Hahah
Att jag hade kul är inte en underdrift....

Mvh
Acke

Posted: 2010-02-19 15:18:39
by CS
I min tidigare gärning jobbade jag en hel del med underhåll av lastbilar. De fungerar i stort sett som "vanliga" bilar, men allt är lite större och lite mer, så att säga...

Ute på fältet hade en av förarna fått problem med att bilet inte ville gå riktigt som den brukade. Efter en kort felsökning konstaterades att det var på tok för mycket olja i motorn. Lätt åtgärdat, då det är gått om plats under en extra hög terränglastbil. Jag kröp in under bilen, med spilloljekar och en STOR ringnyckel för att lossa på den STORA oljepluggen. Den lossnar lätt och jag räcker nyckeln till min kollega, som i utbyte ger mig en väl tilltagen tratt.

När jag skruvat ur oljepluggen och oljan formligen kräks ut ur det STORA hålet ser jag på en sekund att det inte rinner ut något ur tratten. Kollegan har räckt mig en dieseltratt, med ett mycket fint nät i botten!! :evil:

Av detta kan man lära att det går åt minst dubbelt så många timmar att göra något om man är två! :) Och att mycket motorolja snabbt blir ännu mer om man lägger den på marken... :oops:

Re: Garagemissar...

Posted: 2010-02-26 09:56:41
by abz
Tror ej man kan ha roligare på en fredag, än att sitta här och läsa... Mycket beskrivande berättelser som åtminstone jag ser framför mig som om det var inspelade filmer. :) :D

Re: Garagemissar...

Posted: 2010-04-23 19:45:07
by johan944
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=24386" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Garagemissar...

Posted: 2010-06-08 22:22:55
by M-Nilsson
Här passar nog mitt inlägg :) Jag hade för ett tag sedan av hjulen bak på porschen för att byta bromsbelägg. Till mina fälgar har jag en hjulmutter var som kräver en annan nyckel, en sån där liten sak som vid hjulbyte lätt blir kvar inne i fälgen när man spänner.

Efter att jag bytt belägg och satt fast hjulen tänkte jag ta mig en runda med bilen..och gissa vad jag glömde? Så just nu har jag svårt att få av hjulen.. om jag inte går och finkammar vägkanten sådär 1 mil... :oops:

Undrar var man kan få tag på en ny...

Re: Garagemissar...

Posted: 2010-06-08 22:41:14
by makkanftw
Fråga Mattias, notetoself här på forumet, han både beställde en ny och hittade sin gamla strax därefter.. ;)

Re: Garagemissar...

Posted: 2010-06-08 23:05:35
by M-Nilsson
makkanftw wrote:Fråga Mattias, notetoself här på forumet, han både beställde en ny och hittade sin gamla strax därefter.. ;)
Tack ja det ska jag göra då, om jag nu inte hittar min..vilket jag är vääldigt tveksam till 8) Jag kanske inte är ensam om denna tabben då :mrgreen:

Re: Garagemissar...

Posted: 2010-06-09 07:51:24
by Peter O
Har haft min Turbo S sedan 1996 o i början skötte en verkstad hjulskifte (jo, jag körde året om....) åt mig. En sommardag 1998 städade jag bilen grundligt och fick känslan "det är nåt fel med den här bilden" när jag tömde handskfacket. Just det, hylsan till fälglåsmuttrarna var inte där längre. Samtal till verkstaden, som förstås ALLTID lägger tillbaks dessa. Efter lite tjat gick de ändå med på att leta i sin verkstad och efter mycket mera tjat så vet jag att de letade duktigt många timmar, utan att hitta den.
Motvilligt gick de med på att ta in bilen, "överlista" fälglåsen (tog några timmar...) och ge mig en ny uppsättning muttrar.

Slutet gott, allting gott, tänkte jag då.

För två år sedan, nästan på dagen 10 år efter att jag saknade hylsan, uppstod ett problem med elstolen på passagerarsidan. Den ville inte röra sig bakåt så långt som den skulle, vilket visade sig bero på att något låg i vägen för en av skenorna. GIssa vad........

Re: Garagemissar...

Posted: 2010-06-09 10:14:47
by patand
Peter O wrote:GIssa vad........
:lol: