Page 1 of 1

Regga Transit som biltransport?

Posted: 2009-02-09 22:08:50
by Edvard
Går i tankarna att skaffa en biltransport för transport av Porschen och en minigrävare.

Färdiga biltransporter (ej släpkärror) är ofta fantasifullt prissatta och därför blir man lite sugen på att bygga en egen.

En bekant har en transit 190 -77 som enligt vv.se får lasta 1800 kg, lätt lastbil. Tjänstevikt på 1700kg. "Flak - Lämmar (10)".

Frågan är vad de krävs för att lagligt få lasta bilar och mindre grävmaskin på den? Vad kostar en regning till fordonstransport?

Får vi transportera bilar på flaket utan att den är regad som fordonstransport?

(Vet inte om jag postade rätt, flytta gärna annars)

Posted: 2009-02-10 08:58:21
by patand
Porsche Transit?! :shock:

Näe jag tänkte väl det... så tråden får allt flyttas till "Övrigt" istället för Teknik&Trim trots att Transiten har motorn fram... :D

Posted: 2009-02-10 09:07:32
by Spånet
patand wrote:Porsche Transit?! :shock:

Näe jag tänkte väl det... så tråden får allt flyttas till "Övrigt" istället för Teknik&Trim trots att Transiten har motorn fram... :D
Trodde Porschar hade motorn bak, my bad :wink: :D

Posted: 2009-02-10 09:14:23
by patand
Spånet wrote:Trodde Porschar hade motorn bak, my bad :wink: :D
Det sägs att det finns Porschar med motorn bak... men det är troligen bara ett illvilligt rykte från de som vill klanka ner på märket. Ingen vettig ingenjör sätter ju motorn bak på en prestandabil... fram eller i mitten är ju det som gäller för att få bra balans! ;) :lol:

Posted: 2009-02-10 09:29:56
by Patrik Börjesson
Finns väl inget som säger att du inte får lasta en bil eller en minigrävare på den som den är idag, kan tänka mig att det är lite bökigt att få upp grejorna på flaket dock...

Att tänka på är att du inte ska regga som biltransport, för då får du nog inte köra annat än just bilar på den. (vet att detta gäller Båt och biltrailers, är inte helt 100 på om det gäller även denna typ av biltransporter)

Du bygger helt enkelt om den så du lätt kan köra upp bilen eller minigrävaren på flaket och besiktigare ombyggnationen (om det behövs), du ska inte behöva regga om den.

observera att detta är som jag uppfattat det hela och det finns möjlighet att det är på annat vis. är det så så får den som vet gärna komma med den rätta informationen.

Mvh

Posted: 2009-02-11 18:23:07
by Knubbe
Jag gjorde lite lösa efterforskningar i ämnet för ett antal årsedan eftersom vi har en LT31:a med flak stående som får lasta 1450kg reggad för b-kort.

Om jag minns rätt så kräver en ombyggnad av flaket att man reggar om. Det ska dock inte vara några större problem om man håller sig inom flakets standardyttermått och konstruerar med tydliga överdimensioner. I vårt fall handlade det om att sänka flaket och bryta det över bakaxeln. OM man samtidigt vill förlänga flaket är det tydligen lite besvärligare. Det var dock någtra årsedan jag funderade i de banorna och minnet är inte färskt...

Av olika anledningar blev ombyggnaden inte av, så originalfalket är fortfarande intakt.

Posted: 2009-02-13 09:32:57
by Notch
Om man ska lägga ned tid och pengar på att bygga en biltransport, borde man då inte utgå från en mer modern lastbil? Transit -77 låter inte som någon höjdare komfortmässigt och ofta åker man ju rätt långa sträckor.

Posted: 2009-02-13 21:39:28
by Edvard
Notch wrote:Om man ska lägga ned tid och pengar på att bygga en biltransport, borde man då inte utgå från en mer modern lastbil? Transit -77 låter inte som någon höjdare komfortmässigt och ofta åker man ju rätt långa sträckor.
Anledningen är att den är skattebefriad och bara behöver bes vartannat år. Känns inte lönt att besikta och betala alla avgifter på en bil som vi använder ca 5-10 gånger per år.

Posted: 2009-02-14 00:27:14
by Erol
Vad kostar en sådan gammal relik i reperation och underhåll? Å framför allt, hur mycket
soppa drar den? en modern lastbil i samma storlek ligger runt litern.



/ Erol