Page 1 of 1
Utlänska bilannons sajter.
Posted: 2008-08-27 19:04:26
by johan944
Halloj
som topic lyder så letar jag lite efter utlänska bil annons sajter.
www.mobile.de har jag koll på men jag vill ha lite fler att leta på.
Vet inte om denna hamnade rätt men den kändes ganska så rätt här då det är en allmän fråga.
/Johan
Posted: 2008-08-27 22:35:18
by Bosse
Om du letar andra bilar än 924 944 968 och 928 Så bör inlägget vara under Övrigt
Bosse
Posted: 2008-08-27 22:48:49
by johan944
Jag har inte sagt vad jag letar

;)
Har koll på ebay motors också.
Men letar efter fler sajter i europa.
/Johan
Posted: 2008-08-27 23:27:00
by andersg
Posted: 2008-08-27 23:52:44
by Richard
Posted: 2008-08-28 00:01:32
by Bosse
johan944 wrote:Jag har inte sagt vad jag letar

;)
Har koll på ebay motors också.
Men letar efter fler sajter i europa.
/Johan
Du har 13 st 924 på PistonHeads.
http://www.pistonheads.com/sales/index.asp
De flesta är nog Högerstyrda. Men det passar ju bra på bana.
Vit högerstyrd 968CS för under 10000 £ (är det det du söker

)
Eller en snygg 924S 88 för ca 20k. Automat
http://www.pistonheads.com/sales/667935.htm
Bosse
Posted: 2008-08-28 06:43:54
by fridsten
Jag kan tänka mig att de vänsterstyrda är ännu billigare på PistonHeads, eftersom den sajten främst riktar sig mot UK.
Posted: 2008-08-28 11:06:30
by johan944
Bosse, Helt fel. Nu när tråden flytades till övrigt så kan jag avslöja mina planer
Funderar faktiskt på att byta ut 944an emot en mitsu EVO 1-3. Och att köpa en sådan i sverige är en ganska så stor ekonomisk förslust. Hittar man rätt exemplar i till exempel england så kan man komma billigare undan i inköp och inportkostnader än om man köper en motsvarande i sverige.
Men den CSen kunde ha varit intressant också

:) om pengarna hade funnits.
/Johan
Posted: 2008-08-28 15:06:40
by Cédric
evo verkar lite riskabelt. Finns många dåliga exempler, och många söndertrimmade. Men visst, har du tid/ork/pengar för en till lekbil så kör på
http://www.autotrader.co.uk
www.subito.it (italiensk sida

)
Posted: 2008-08-28 15:16:09
by johan944
Nope, inte en till lekbil, utom en roligare bruksis

:D
Tack för länkarna.
/Johan
Posted: 2008-08-28 15:53:43
by Karl Birgander
johan944 wrote:Bosse, Helt fel. Nu när tråden flytades till övrigt så kan jag avslöja mina planer
Funderar faktiskt på att byta ut 944an emot en mitsu EVO 1-3. Och att köpa en sådan i sverige är en ganska så stor ekonomisk förslust. Hittar man rätt exemplar i till exempel england så kan man komma billigare undan i inköp och inportkostnader än om man köper en motsvarande i sverige.
Men den CSen kunde ha varit intressant också

:) om pengarna hade funnits.
/Johan
Förr eller senare får du renovera motorn... Det är obilligt....
Hållbara bilar och transmission, men motorn behöver dyr kärlek ibland....
Har en kompis som bygger värsting evo3 och han har lagt på tok för mycket pengar på den.
Sök på
www.wroom.org/evoclub ditt sökord får bli: "crank walk", "crankwalk" eller "crank-walk". Sen har du icke upplyftande läsning framför dig!
Jag var själv mycket intresserad av att skaffa en sådan som kul bil (*) inom kort, men är mer än avskräckt.
*: för att lindra mitt ogillande av både turbo och 4wd.
Som bruksbil drar dom en bra bunt soppa också, speciellt med lite trim.
Räkna inte med under litern alls. Kör du stad så får du nog räkna med minst 1,3l/mil.
Posted: 2008-08-28 16:07:40
by johan944
Drar som 44an alltså
Har läst lite om det och fått uppfatningen om att så länge man håller sig till standardgrejor i kopling och sådant så ska risken inte vara särskilt hög.
Har inte som avsikt att bygga ett monster då jag har 924an till det
är inte så avskräckt för motorrenoveringar nu när jag "kan" göra det själv och har haft en motor inne på verkstad för bytte av vattenpump, toppackning och remmar med en totalkostnad på över 30000.
/Johan
Posted: 2008-08-28 17:19:22
by Karl Birgander
johan944 wrote:Drar som 44an alltså
Har läst lite om det och fått uppfatningen om att så länge man håller sig till standardgrejor i kopling och sådant så ska risken inte vara särskilt hög.
Har inte som avsikt att bygga ett monster då jag har 924an till det
är inte så avskräckt för motorrenoveringar nu när jag "kan" göra det själv och har haft en motor inne på verkstad för bytte av vattenpump, toppackning och remmar med en totalkostnad på över 30000.
/Johan
Det är bara med enbart stadskörning som jag fått min att dra 1,3 l/mil, då har jag en bunt mer effekt än dig. Jag har heller inga problem att köra vår bil en bit under litern om jag känner för det. Det går inte med en evo....
STD-prylar minskar risken lite, men milen och ägare som vill köra rallybil brukar inte minska risken. Sen känns det väldigt konstigt att 90% av bilarna gått mellan 6-9000 mil... för bilar från 92-95...
Nåväl, du får göra precis som du vill. Jag var själv i dina skor ett tag men har blivit mycket avkräckt... Läs gärna mer på evoclubens forum.
Och OM du köper en bil: köp en med renoverad motor. Då är det längre till nästa gång.
Jag skulle tittat på omoddade bilar eller så mycket som möjligt nyrenoverat.
Försäkring och bränslekostnad lär INTE minska för dig.
Posted: 2008-08-28 19:50:14
by Jon80
Är det inte framförallt "söndertrimmade" bilar som får en massa motorproblem? Evo bilarna verkar ju hålla för ganska mycket stryk annars. Eller? (Problemet kanske är att många Evos just hårdtrimmas)
Pratade med en kille som åker Evo här i staden (kan vara en 3:a?), han mappar Evo bilar, och hävdade att mappningen på Evosar är löjligt dålig orginal. Bilarna drog lätt uppåt 1.3 litern vid normal blandad körning. Han hade bytt till E85, och helt mappat om orginal styrbox, och nu.. med E85 drog bilen 1.3!
Posted: 2008-08-28 22:01:14
by Karl Birgander
Jon80 wrote:Är det inte framförallt "söndertrimmade" bilar som får en massa motorproblem? Evo bilarna verkar ju hålla för ganska mycket stryk annars. Eller? (Problemet kanske är att många Evos just hårdtrimmas)
Pratade med en kille som åker Evo här i staden (kan vara en 3:a?), han mappar Evo bilar, och hävdade att mappningen på Evosar är löjligt dålig orginal. Bilarna drog lätt uppåt 1.3 litern vid normal blandad körning. Han hade bytt till E85, och helt mappat om orginal styrbox, och nu.. med E85 drog bilen 1.3!
"Söndertrimmade" verkar har mycket högre felfrekvens, men samtidigt är det inte helt lätt att hitta en icke-söndertrimmad...
Och med tanke på att enbart chip gör en hel del på dom där bilarna och kostar inga pengar alls, så är det synnerligen många som trimmar.
Chip+filter+avgas är effektivt på dom.
Säkerligen är mappningen dålig original, men det får vara bra chip om de ska sänka förbrukningen.
Kanske killen-i-stan kan lägga sig på en mycket lämpligare nivå, när han vet precis vad han är ute efter.