Lär er köra i cirkulationsplats!

Övriga diskussioner om annat än bilar.
Post Reply
Jon80
Sponsor
Bilmodell: Saknar en Porsche

#76 Post by Jon80 »

Sjösgärd wrote:
Jon80 wrote: Före jag editerade mitt inlägg tog jag just detta som exempel.. Svar ja! Det är det mest logiska, annars kommer jag aldrig kunna visa för mina medtrafikanter hur jag gör dagen jag väljer att köra rakt.
Ska du köra "rakt fram" blinkar du naturligtvis höger. Du ska ju svänga höger från huvudleden. Följer man huvudleden ska man inte blinka; det är som vilken vänsterkurva som helst.

Jag tror det handlar om två olika sätt att se samma sak och det verkar "omöjligt" för de två grupperna att förstå varandra. :wink:
Fråga, om du står på västra vägen, på väg in i korsningen.. och sen kommer in bil in från norr. Det enda du ser är din Väjningspliktsskylt, bilen från norr blinkar höger, så du kör, och får således bilen från norr rakt i sidan, för han skulle rakt...

... Själv skulle jag bli oxtokig, men du kanske tar det hela piano, och ser det helt logiska med att han blinkar höger när han skulle rakt.. speciellt från den synvikeln du har, där du inte har en blekaste om hur huvudleden går..
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

M.Kuic
S-Poster

#77 Post by M.Kuic »

Förstår inte heller grejjen med att se huvudledsskylten som svänger vänster som en raksträcka, finns en sådan korsning här ute i trakterna där det är just en likadan skylt, skulle inte folk blinka vänster där så skulle folket soim kommer från andra hållet inte se mer än att dom har en väjningspliktsskylt.
Blinkar någon inte där och svänger vänster i korsningen där huvudleden fortsätter så blir det mycket enkelt missförstånd om bilen som kommner från väjningsplikten precis börjat åka ut i korsningen i tron om att bilen som kommer ska rakt fram och INTE svänga längs med huvudleden, killen som kommer från väjningsplikten är ju givetvis inte medveten om att det är en huvudled som fortsätter åt vänster. För det visas inga skyltar om det från hans håll.
Skulle man blinka där (precis som vilken annan korsning som helst fast med andra regler) så skulle det underlätta för medtrafikanterna. För blinkers finns ju av just anledningen att man skall visa vart man ska och inte för att de ska sitta på bilen och se snygga ut.
[size=67][b]Nihil impossible est' / Inget är omöjligt! [/b][/size]

944 -83, Bilstein clubsport, Ferrita 2.5", EBC turbo groove, 18x9" & 18x11" DTM magnesium med racing slicks 250/35/18 & 300/30/18 m.m. m.m.

snugge
Turbo-Poster
Bilmodell: volvo

#78 Post by snugge »

M.Kuic wrote: Argument!? Jag tror snarare det är så att du inte läst vad vi skrivit eller vad vi velat komma fram till. Vart står det att vi vill förenkla för någon att köra in i en rondell?! Visa gärna det!
det står på flera ställen, läs hela tråden orkar inte leta fram det till dig.

men vad är då meningen med att blinka vänster om det inte är för att förenkla (som det inte gör) för andra bilister att komma in i rondellen.

du kan väl svara på det iaf?

M.Kuic
S-Poster

#79 Post by M.Kuic »

snugge wrote:
M.Kuic wrote: Argument!? Jag tror snarare det är så att du inte läst vad vi skrivit eller vad vi velat komma fram till. Vart står det att vi vill förenkla för någon att köra in i en rondell?! Visa gärna det!
det står på flera ställen, läs hela tråden orkar inte leta fram det till dig.

men vad är då meningen med att blinka vänster om det inte är för att förenkla (som det inte gör) för andra bilister att komma in i rondellen.

FÖR ATT SKAPA MINDRE OLYCKSRISK!

LÄS FÖR BÖVELENS SKULL VAD SOM SKRIVS INNAN DU FRÅGAR ELLER IFRÅGASÄTTER SAKER!!

Herregud, ska jag skicka PM med samma svar också?

Sen så är det du som påpekar att det där sagts, så då lär du hitta det lättare än mig, för jag vet inget om det.

944 -83, Bilstein clubsport, Ferrita 2.5", EBC turbo groove, 18x9" & 18x11" DTM magnesium med racing slicks 250/35/18 & 300/30/18 m.m. m.m.

moosemats
S2-Poster

#80 Post by moosemats »

Gör gör olika i olika rondeller. Beror på hur dom ser ut. Ibland är det ju i princip bara en enkel korsning med en liten rund refug i mitten. Känns väldigt konstigt att blinka ut ur en sån rondell även om jag gjort det någon gång. Jag fokuserar mycket på vad andra gör för att inte bli överraskad av någon annan.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
//Mats Y
Fun is not a straight line

snugge
Turbo-Poster

#81 Post by snugge »

M.Kuic wrote:
snugge wrote: det står på flera ställen, läs hela tråden orkar inte leta fram det till dig.

LÄS FÖR BÖVELENS SKULL VAD SOM SKRIVS INNAN DU FRÅGAR ELLER IFRÅGASÄTTER SAKER!!

Sen så är det du som påpekar att det där sagts, så då lär du hitta det lättare än mig, för jag vet inget om det.
du behöver inte bli upprörd för att du har fel. läs tråden så hittar du. redan på första sidan. men för att svara dig då. det blir ingen mindre olycksrisk för att du blinkar vänster. tvärtemot vad du tror så ökar olycksrisken just pga detta.

ska jag förklara så att även du förstår? jag tar två exempel. ett med mig bakom ratten, en med dig bakom ratten. okej då kör vi.

vi väntar på att åka in i en rondell. det ligger två bilar i rondellen, den första blinkar höger den andra har ingen blinkers på.

jag tänker:
jaha här kommer första bilen att svänga av, den andra kommer köra förbi mig. när andra bilen kört förbi mig åker jag ut.

du tänker:
jaha här kommer första bilen att svänga av, den andra har ingen blinkers på alls... hmmm... då kanske han ska svänga höger ändå för jag ha ralltid vänsterblinkers på i rondellen! jag kanske ska chansa att köra ut trots allt. *PANG*

förstår du nu mitt tankesätt? om folk börjar ta för givet att man ska blinka vänster i en rondell kommer det smälla, och dom som krockar är dom som använder vänsterblinkersen på i rondellen. alla andra kommer klara sig.

så hur det kan bli mindre olycksrisk är för mig fortfarande en gåta, men ge gärna ett exempel!

M.Kuic
S-Poster

#82 Post by M.Kuic »

snugge wrote:
M.Kuic wrote:

du behöver inte bli upprörd för att du har fel. läs tråden så hittar du. redan på första sidan. men för att svara dig då. det blir ingen mindre olycksrisk för att du blinkar vänster. tvärtemot vad du tror så ökar olycksrisken just pga detta.

ska jag förklara så att även du förstår? jag tar två exempel. ett med mig bakom ratten, en med dig bakom ratten. okej då kör vi.

vi väntar på att åka in i en rondell. det ligger två bilar i rondellen, den första blinkar höger den andra har ingen blinkers på.

jag tänker:
jaha här kommer första bilen att svänga av, den andra kommer köra förbi mig. när andra bilen kört förbi mig åker jag ut.

du tänker:
jaha här kommer första bilen att svänga av, den andra har ingen blinkers på alls... hmmm... då kanske han ska svänga höger ändå för jag ha ralltid vänsterblinkers på i rondellen! jag kanske ska chansa att köra ut trots allt. *PANG*

förstår du nu mitt tankesätt? om folk börjar ta för givet att man ska blinka vänster i en rondell kommer det smälla, och dom som krockar är dom som använder vänsterblinkersen på i rondellen. alla andra kommer klara sig.

så hur det kan bli mindre olycksrisk är för mig fortfarande en gåta, men ge gärna ett exempel!

Upprörd för att jag har fel? Snarare så att jag blir upprörd när någon liten pallt inte läser vad som skrivs! För du ser väl ändå att jag svarade på den frågan redan i inlägget innan?

Har han inga blinkers så antar jag att han ska fortsätta, precis som ni redan sagt hundra gånger till oss, som ni tror att vi inte förstår. Men ni förstår inte saken med att vara extra tydlig.

Hade det varit så som du beskriver så hade jag nog inte haft någon bil idag ;) Jag har inte heller sagt att jag tar för GIVET att folk ska blinka vänster. Eller har jag skrivit det också? Sen så har vi något som heter sunt förnuft, det har de allra flesta i trafiken, med samspel i trafiken så blir allt lättare. Att blinka är bara ett extra sätt för att verkligen förtydliga, (hur många gånger ska man behöva skriva det till dig?)

Och den situationen du skriver är just därför jag tillämpar vänsterblink, för att just den situationen du nämner inte skall hända! För det finns nötter som chansar och kör ut om dom fått för sig något annat. Blinkersen är ett komplement utöver förnuftet och kommunikationen i trafiken! Nu kanske du förstår varför man ämmar vänsterblink, nu när du själv vet hur situationen kan se ut annars, så som du förklara. Det är just sådan grej man vill slippa.

Jag tror du kommit till stadiet att du inte vågar ta åt dig mer info och därmed inte läser vad som skrivs längre, så det känns tämligen onödigt att dra ut på detta :) Om du nu undrar något mer eller vill få något sagt, så läs alla svaren igen. Denna gången så ser du till att du försöker förstå samtidigt som du läser och inte endast läser vad som står, för det är lätt hänt att folk bara läser vad som står utan att försöka förstå. Så jobbigt är det inte att försöka förstå!

Och försök använd huvudet, om det nu är så trafikfarligt med vänsterblink, varför har man inte ens vart i närheten av en olycka i en rondell då? Tror du jag skulle fortsätta använda vänsterblink i rondellen om det kändes farligt? Ne?

snugge
Turbo-Poster

#83 Post by snugge »

M.Kuic wrote:
snugge wrote: du behöver inte bli upprörd för att du har fel. läs tråden så hittar du. redan på första sidan. men för att svara dig då. det blir ingen mindre olycksrisk för att du blinkar vänster. tvärtemot vad du tror så ökar olycksrisken just pga detta.

jag tänker:

du tänker:

Upprörd för att jag har fel? Snarare så att jag blir upprörd när någon liten pallt inte läser vad som skrivs! För du ser väl ändå att jag svarade på den frågan redan i inlägget innan?

Har han inga blinkers så antar jag att han ska fortsätta, precis som ni redan sagt hundra gånger till oss, som ni tror att vi inte förstår. Men ni förstår inte saken med att vara extra tydlig.

Hade det varit så som du beskriver så hade jag nog inte haft någon bil idag ;) Jag har inte heller sagt att jag tar för GIVET att folk ska blinka vänster. Eller har jag skrivit det också? Sen så har vi något som heter sunt förnuft, det har de allra flesta i trafiken, med samspel i trafiken så blir allt lättare. Att blinka är bara ett extra sätt för att verkligen förtydliga, (hur många gånger ska man behöva skriva det till dig?)

Jag tror du kommit till stadiet att du inte vågar ta åt dig mer info och därmed inte läser vad som skrivs längre, så det känns tämligen onödigt att dra ut på detta :) Om du nu undrar något mer eller vill få något sagt, så läs alla svaren igen. Denna gången så ser du till att du försöker förstå samtidigt som du läser och inte endast läser vad som står, för det är lätt hänt att folk bara läser vad som står utan att försöka förstå. Så jobbigt är det inte att försöka förstå!
beklämmande att du inte kan förstå att detta "extra tydliga" beteende ökar olyckrisken. men det kanske är svårt att erkänna detta?

personliga påhopp av typen "liten pallt" kanske du ska behålla för dig själv. för vi har uppenbarligen inte träffats...

Jon80
Sponsor

#84 Post by Jon80 »

snugge wrote:du behöver inte bli upprörd för att du har fel. läs tråden så hittar du. redan på första sidan. men för att svara dig då. det blir ingen mindre olycksrisk för att du blinkar vänster. tvärtemot vad du tror så ökar olycksrisken just pga detta.

jag tänker:

du tänker:

Nu har du dragit helt fel växlar på vad som sagts. Vi blinkar inte för att _vi_ inte vet hur vi ska köra!! Vi blinkar för dem som chansar på att de som inte blinkar _nog_ ska köra ut vid avfarten före!!

Att dra slutsatsen att vänsterblink i rondellen _ökar_ olycksrisken är ju helt knepig. Tar du på dig bältet i bilen för att smälla??

Genom att blinka vänster så har vi även för dessa "chansare" att vi _inte_ kommer åka ur rondellen vid närmsa avfarten heller. Sen finns det alltid folk som helt ologiskt tror att blinkersen är trasig, eller att vi är på väg in på innerplan, men den delen av svenska folket är nog rejält underrepressenterade, då det är både ologiskt och ovettigt att tro detta.
Jon Eriksson
---------------------

Jon80
Sponsor

#85 Post by Jon80 »

snugge wrote:beklämmande att du inte kan förstå att detta "extra tydliga" beteende ökar olyckrisken. men det kanske är svårt att erkänna detta?

personliga påhopp av typen "liten pallt" kanske du ska behålla för dig själv. för vi har uppenbarligen inte träffats...
På vilket sätt ökar olycksrisken om man blinkar vänster i en liten rondell? Hur du resonerade ovan kan knappast klassas som argument, utan snarare som illa genomtänkt. Tydlighet kan aldrig öka olycksrisken.
Jon Eriksson
---------------------

drifter7508
Carrera-Poster

#86 Post by drifter7508 »

Nja, blinkar man vänster i en rondell så tolkar jag det som att bilen ifråga vill svänga in i vänster fil och lägga sig. Detta kan ju bli lite förvirrande. =)
Min biltråd:
http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=16657

broberg
Addict
Årsmodell: Vet ej

#87 Post by broberg »

det roliga är att påvägen till jobbet imorse hamnade jag bakom en vänsterblinkare,

okej, sååå bra tänkte jag.. men det som störde mig mest var det att personen i fråga var jätteduktiga på att börja blinka vänster IN i rondellen.. men blinkade aldrig höger ut ur rondellen,
slutade bara tvärt blinka när han svängde ut ur rondellen..

Rondellen därpå ca 500m bort så var han duktig och blinkade ur sig ur rondellen.. men antagligen för att han skulle direkt på avfarten åt höger.

Precis som drifter7508 säger samt som min arbetskamrat o jag kom fram till att i vissa rondeller med dubbla filer så är vänsterblink rent av farligt då det kan tolkas som ett filbyte.

Du har t.ex rondellen vid järnvägsbron i mitten av linköping, där du bara har "två" avfarter.. blinkar ni vänster då med? Trots att det bara går att åka "rakt fram" och svänga av vid första avfarten "åt höger".
// Broberg, grundare och föredetta administratör för 944Sverige.com, formgivare av 944Sverige logotyp | Ej längre aktiv.

Jon80
Sponsor

#88 Post by Jon80 »

drifter7508 wrote:Nja, blinkar man vänster i en rondell så tolkar jag det som att bilen ifråga vill svänga in i vänster fil och lägga sig. Detta kan ju bli lite förvirrande. =)
I rondeller med dubbla filer är det som du påpekar, inte läge att blinka vänster, men dessa rondeller hör inte till majoriteten.

Edit: Givetvis beror det på hur rondellen ser ut, beroende på hur man gör.
Jon Eriksson
---------------------

snugge
Turbo-Poster

#89 Post by snugge »

Jon80 wrote: Nu har du dragit helt fel växlar på vad som sagts. Vi blinkar inte för att _vi_ inte vet hur vi ska köra!! Vi blinkar för dem som chansar på att de som inte blinkar _nog_ ska köra ut vid avfarten före!!

Att dra slutsatsen att vänsterblink i rondellen _ökar_ olycksrisken är ju helt knepig. Tar du på dig bältet i bilen för att smälla??

Genom att blinka vänster så har vi även för dessa "chansare" att vi _inte_ kommer åka ur rondellen vid närmsa avfarten heller. Sen finns det alltid folk som helt ologiskt tror att blinkersen är trasig, eller att vi är på väg in på innerplan, men den delen av svenska folket är nog rejält underrepressenterade, då det är både ologiskt och ovettigt att tro detta.
ja men det är väl inte så konstigt att folk chansar om man börjar ha som praxis att blinka vänster? kommer det då någon utan att blinka vänster chansar kanske samma människor som har för vana att blinka vänster att köra in i rondellen. vi andra som faktiskt kör efter trafiikreglerna och förstår att en bil som inte blinkar är en bil som färdas framåt kör naturligtvis inte ut. så ja jag vidhåller fortfarande att det är en extra källa till olycka.

snugge
Turbo-Poster

#90 Post by snugge »

Jon80 wrote: I rondeller med dubbla filer är det som du påpekar, inte läge att blinka vänster, men dessa rondeller hör inte till majoriteten.

Edit: Givetvis beror det på hur rondellen ser ut, beroende på hur man gör.
ojoj, nu börjar det bli riktigt knepigt här. här gäller det att ha järnkoll på vilken typ av rondell det är med.

fråga, hur gör ni i rondeller som börjar som tvåfiliga rondeller och övergår i enfiliga? ja det finns.

Post Reply