snugge wrote:M.Kuic wrote:
FÖR ATT SKAPA MINDRE OLYCKSRISK!
LÄS FÖR BÖVELENS SKULL VAD SOM SKRIVS INNAN DU FRÅGAR ELLER IFRÅGASÄTTER SAKER!!
Herregud, ska jag skicka PM med samma svar också?
Sen så är det du som påpekar att det där sagts, så då lär du hitta det lättare än mig, för jag vet inget om det.
du behöver inte bli upprörd för att du har fel. läs tråden så hittar du. redan på första sidan. men för att svara dig då. det blir ingen mindre olycksrisk för att du blinkar vänster. tvärtemot vad du tror så
ökar olycksrisken just pga detta.
ska jag förklara så att även du förstår? jag tar två exempel. ett med mig bakom ratten, en med dig bakom ratten. okej då kör vi.
vi väntar på att åka in i en rondell. det ligger två bilar i rondellen, den första blinkar höger den andra har ingen blinkers på.
jag tänker:
jaha här kommer första bilen att svänga av, den andra kommer köra förbi mig. när andra bilen kört förbi mig åker jag ut.
du tänker:
jaha här kommer första bilen att svänga av, den andra har ingen blinkers på alls... hmmm... då kanske han ska svänga höger ändå för jag ha ralltid vänsterblinkers på i rondellen! jag kanske ska chansa att köra ut trots allt. *PANG*
förstår du nu mitt tankesätt? om folk börjar ta för givet att man ska blinka vänster i en rondell kommer det smälla, och dom som krockar är dom som använder vänsterblinkersen på i rondellen. alla andra kommer klara sig.
så hur det kan bli mindre olycksrisk är för mig fortfarande en gåta, men ge gärna ett exempel!
Upprörd för att jag har fel? Snarare så att jag blir upprörd när någon liten pallt inte läser vad som skrivs! För du ser väl ändå att jag svarade på den frågan redan i inlägget innan?
Har han inga blinkers så antar jag att han ska fortsätta, precis som ni redan sagt hundra gånger till oss, som ni tror att vi inte förstår. Men ni förstår inte saken med att vara extra tydlig.
Hade det varit så som du beskriver så hade jag nog inte haft någon bil idag

Jag har inte heller sagt att jag tar för GIVET att folk ska blinka vänster. Eller har jag skrivit det också? Sen så har vi något som heter sunt förnuft, det har de allra flesta i trafiken, med samspel i trafiken så blir allt lättare. Att blinka är bara ett extra sätt för att verkligen förtydliga, (hur många gånger ska man behöva skriva det till dig?)
Och den situationen du skriver är just därför jag tillämpar vänsterblink, för att just den situationen du nämner inte skall hända! För det finns nötter som chansar och kör ut om dom fått för sig något annat. Blinkersen är ett komplement utöver förnuftet och kommunikationen i trafiken! Nu kanske du förstår varför man ämmar vänsterblink, nu när du själv vet hur situationen kan se ut annars, så som du förklara. Det är just sådan grej man vill slippa.
Jag tror du kommit till stadiet att du inte vågar ta åt dig mer info och därmed inte läser vad som skrivs längre, så det känns tämligen onödigt att dra ut på detta

Om du nu undrar något mer eller vill få något sagt, så läs alla svaren igen. Denna gången så ser du till att du försöker förstå samtidigt som du läser och inte endast läser vad som står, för det är lätt hänt att folk bara läser vad som står utan att försöka förstå. Så jobbigt är det inte att försöka förstå!
Och försök använd huvudet, om det nu är så trafikfarligt med vänsterblink, varför har man inte ens vart i närheten av en olycka i en rondell då? Tror du jag skulle fortsätta använda vänsterblink i rondellen om det kändes farligt? Ne?