svar nej. men när folk blinkar godtyckligt blir jag förvirrad.M.Kuic wrote: Varför blir det förvirrande? Om du nu vet vad som gäller. Eller blir du lätt virrig i trafiken?
svar ja.M.Kuic wrote: Planerad körning. Om du ser en bil som blinkar, då lägger du väl märke till det och vart han skall ta vägen?
svar nej, alldeles riktigt.M.Kuic wrote: Om du ser någon åkandes i en rondell, så vet du ju inte vart han skall åka ut förutsatt att han inte börjat blinka höger ut ur rondellen än. Eller hur?
svar ja. alldeles riktigt, det kan vara en förare som svänger höger utan att blinka. en jäkla nöt mao.M.Kuic wrote: Då är det de enda du vet att han ska fortsätta i rondellen, eller ska han verkligen det? Han kanske kör av direkt utan att blinka höger ut ur rondellen.
svar nej, det är inget förtydligande. det är en signal om att han ska svänga vänster förmodligen ett filbyte då eftersom det är en rondell.M.Kuic wrote: Om du istället ser någon som blinkar vänster så förtydligas det vart han skall ta vägen.
om jag ser någon som blinkar vänster i en enfilig rondell tar jag för givet att det är en förvirrad person som glömt att stänga av sin blinkers alt. har en trasig blinkers dom inte går att stänga av.
du menar att han slår om från vänsterblink till högerblink på mindre än en bråkdels sekund. låter ganska trafikfarligt om du frågar mig. han kanske inte kan bestämma sig?M.Kuic wrote: Eftersom denne lär börja blinka höger ut ur rondellen när han väl skall ut.
vad har fått dig att tro att jag har körkort?M.Kuic wrote: Förtydligande. Förtydligande. Förvirrande? Kanske inte ska ha körkort;)

M.Kuic wrote: Eftersom det tydligen är många fler som förstår sättet med att blinka vänster i rondell och sedan höger ut ur rondell, så förstår dom de som gör det, varför förstår just dom och inte Ni? Förstår ni inte ens lite av tankesättet/förtydligandet bakom det hela?
nej varför skulle jag förstå det? det går väl inte att köra annat än just runt i en rondell? varför skulle jag behöva blinka för att visa det?
summa summarum:
dom som av någon outgrundlig anledning blinkar vänster för att förtydliga att dom ska fortsätta runt i rondellen hjälper inte föraren som ska in i en rondell ett enda skit. han kan likt förbannat inte köra in i rondellen om föraren i rondellen inte blinkar höger för att visa att denne ska köra ur rondellen.
...sååå vad är meningen med vänsterblinket igen?!?