Flytta till Övrigt snälla.

Men när "järnjänget" idkar trafikkunskap så kanske det är OK

Bosse
Ska du köra "rakt fram" blinkar du naturligtvis höger. Du ska ju svänga höger från huvudleden. Följer man huvudleden ska man inte blinka; det är som vilken vänsterkurva som helst.Jon80 wrote:Före jag editerade mitt inlägg tog jag just detta som exempel.. Svar ja! Det är det mest logiska, annars kommer jag aldrig kunna visa för mina medtrafikanter hur jag gör dagen jag väljer att köra rakt.Sjösgärd wrote: Om du kom "norrifrån" till korsningen på skylten nedan, skulle du då blinka vänster om du skulle fortsätta på huvudleden?
Citerar mig själv för att hamna först.Bosse wrote:Denna tråd handlar väll inte om Porsche 924/44/28/68.![]()
Flytta till Övrigt snälla.Det brukar admin snabbt fixa när nybörjare hamnar fel.
Men när "järnjänget" idkar trafikkunskap så kanske det är OK![]()
Bosse
Jag la denna tråden här för att den skulle synas och att det är ett ganska viktigt änme som faktiskt få ha järnkoll på. Kolla debatten!!!Bosse wrote:Citerar mig själv för att hamna först.Bosse wrote:Denna tråd handlar väll inte om Porsche 924/44/28/68.![]()
Flytta till Övrigt snälla.Det brukar admin snabbt fixa när nybörjare hamnar fel.
Men när "järnjänget" idkar trafikkunskap så kanske det är OK![]()
Bosse
Bosse
Exakt. Här följer man bara vägen inget blinkade här inte.Sjösgärd wrote:Ska du köra "rakt fram" blinkar du naturligtvis höger. Du ska ju svänga höger från huvudleden. Följer man huvudleden ska man inte blinka; det är som vilken vänsterkurva som helst.Jon80 wrote: Före jag editerade mitt inlägg tog jag just detta som exempel.. Svar ja! Det är det mest logiska, annars kommer jag aldrig kunna visa för mina medtrafikanter hur jag gör dagen jag väljer att köra rakt.
Jag tror det handlar om två olika sätt att se samma sak och det verkar "omöjligt" för de två grupperna att förstå varandra.
jamen titta, där har vi nu kommit fram till det jag menar!Jon80 wrote: Om alla gjorde så att de blinkar när de ska ur rondellen, så vore allt frid och fröjd enligt snugges och Sjösgärds resonemang. Nu är det så att allt för många blinkar inte alls, vilket medför att folk lite slarvigt "chansar" på att köra för att bilen i rondellen "nog" ska ut där jag vill köra in. Om man då blinkar vänster, så kan det inte vara annat än solklart att "jag ämnar inte åka ut vid utfarten närmast din infart.. du får lugnt stanna och vänta".
Minsc S2 wrote:
Fel, ingen blink = Köra rakt fram i rondellen. Det är vad jag fick lära mig för inte altför länge sedan, och det är så de flesta verkar göra.
(Är ytterst sällan jag ser en bil som kommer (t.ex) söderifrån och ska ut norrut, som använder högerblinkersen när den kör ut.)
Som sagt, ingen blinkning kan (och oftast) betyda att man ska köra av, i synnerhet i enfiliga rondeller.
+1!snugge wrote:hahahabroberg wrote: OAVSETT OM DU SKA BLINKA VÄNSTER ELLER INTE SKA DU TAMEJF*N ALLTID BLINKA HÖGER NÄR DU SKA UT UR EN RONDELL!word!
Det tyckte jag också - men inte mina körskolelärareIngen blinkning = rakt fram?? ..
Det är ju då man blir irriterad på folk, när de INTE blinkar när de ska ut.
OAVSETT OM DU SKA BLINKA VÄNSTER ELLER INTE SKA DU TAMEJF*N ALLTID BLINKA HÖGER NÄR DU SKA UT UR EN RONDELL!
Och det måste nog F-n alla var överrens om!
broberg wrote:Minsc S2 wrote:
Fel, ingen blink = Köra rakt fram i rondellen. Det är vad jag fick lära mig för inte altför länge sedan, och det är så de flesta verkar göra.
(Är ytterst sällan jag ser en bil som kommer (t.ex) söderifrån och ska ut norrut, som använder högerblinkersen när den kör ut.)
Som sagt, ingen blinkning kan (och oftast) betyda att man ska köra av, i synnerhet i enfiliga rondeller.
Det där låter ju bara fel.. eller är jag för trött för att läsa vad det står?
Ingen blinkning = rakt fram?? ..
Det är ju då man blir irriterad på folk, när de INTE blinkar när de ska ut.
OAVSETT OM DU SKA BLINKA VÄNSTER ELLER INTE SKA DU TAMEJF*N ALLTID BLINKA HÖGER NÄR DU SKA UT UR EN RONDELL!
Och det måste nog F-n alla var överrens om!
snugge wrote:jamen titta, där har vi nu kommit fram till det jag menar!Jon80 wrote: Om alla gjorde så att de blinkar när de ska ur rondellen, så vore allt frid och fröjd enligt snugges och Sjösgärds resonemang. Nu är det så att allt för många blinkar inte alls, vilket medför att folk lite slarvigt "chansar" på att köra för att bilen i rondellen "nog" ska ut där jag vill köra in. Om man då blinkar vänster, så kan det inte vara annat än solklart att "jag ämnar inte åka ut vid utfarten närmast din infart.. du får lugnt stanna och vänta".
vare sig bilen blinkar vänster eller inte som ligger i rondellen kan du INTE köra ut. varför då blinka vänster? jag förstår verkligen inte poängen med detta. det blir bara förvirrande med bilar som blinkar när dom inte ska.
snälla förklara!![]()
![]()
Users browsing this forum: No registered users