Lär er köra i cirkulationsplats!

Övriga diskussioner om annat än bilar.
Post Reply
Bosse
Dekal-Nisse
Bilmodell: Min andra Porsche
Årsmodell: 1990

#46 Post by Bosse »

Denna tråd handlar väll inte om Porsche 924/44/28/68. :twisted:
Flytta till Övrigt snälla. :wink: Det brukar admin snabbt fixa när nybörjare hamnar fel.
Men när "järnjänget" idkar trafikkunskap så kanske det är OK :roll:
Bosse

Maxx
Addict
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994

#47 Post by Maxx »

Jon80 wrote:
Sjösgärd wrote: Om du kom "norrifrån" till korsningen på skylten nedan, skulle du då blinka vänster om du skulle fortsätta på huvudleden?

Image
Före jag editerade mitt inlägg tog jag just detta som exempel.. Svar ja! Det är det mest logiska, annars kommer jag aldrig kunna visa för mina medtrafikanter hur jag gör dagen jag väljer att köra rakt.
Ska du köra "rakt fram" blinkar du naturligtvis höger. Du ska ju svänga höger från huvudleden. Följer man huvudleden ska man inte blinka; det är som vilken vänsterkurva som helst.

Jag tror det handlar om två olika sätt att se samma sak och det verkar "omöjligt" för de två grupperna att förstå varandra. :wink:
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

Bosse
Dekal-Nisse
Bilmodell: Min andra Porsche
Årsmodell: 1990

#48 Post by Bosse »

Bosse wrote:Denna tråd handlar väll inte om Porsche 924/44/28/68. :twisted:
Flytta till Övrigt snälla. :wink: Det brukar admin snabbt fixa när nybörjare hamnar fel.
Bosse
Citerar mig själv för att hamna först.
Bosse

Yoouhaan
S-Poster
Bilmodell: 944 n/a
Årsmodell: 1985B

#49 Post by Yoouhaan »

Alltså.. Nu måste ja bara lägga mig i lite..=) Oavsett OM man behöver blinka eller inte i en rondell....Så är det aldrig fel att göra det! Bara man gör det i rätt "tidpunkt". Kan underlätta väldigt i större rondeller. Och vill slå ett slag för ordet, ÖGONKONTAKT!

Och en annan sak som jag e ganska säker på att ja kommer få skäll för. Störst går först! Men så e ja åsså tradarchaffis.....=) Kramas i trafiken!
De e najs!

Pehr Johnsson
Addict
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993

#50 Post by Pehr Johnsson »

Bosse wrote:
Bosse wrote:Denna tråd handlar väll inte om Porsche 924/44/28/68. :twisted:
Bosse
Citerar mig själv för att hamna först.
Bosse
Jag la denna tråden här för att den skulle synas och att det är ett ganska viktigt änme som faktiskt få ha järnkoll på. Kolla debatten!!!

Om den legat i övrigt så vet jag att många hade missat den, då det finns en del som bara läser Allmänt och Tekniksidorna.
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

Pehr Johnsson
Addict
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993

#51 Post by Pehr Johnsson »

Sjösgärd wrote:
Jon80 wrote: Före jag editerade mitt inlägg tog jag just detta som exempel.. Svar ja! Det är det mest logiska, annars kommer jag aldrig kunna visa för mina medtrafikanter hur jag gör dagen jag väljer att köra rakt.
Ska du köra "rakt fram" blinkar du naturligtvis höger. Du ska ju svänga höger från huvudleden. Följer man huvudleden ska man inte blinka; det är som vilken vänsterkurva som helst.

Jag tror det handlar om två olika sätt att se samma sak och det verkar "omöjligt" för de två grupperna att förstå varandra. :wink:
Exakt. Här följer man bara vägen inget blinkade här inte.

Min körskolelärare "satte dit" mig en dag just i en sådan här sitution. Följ vägen var hans instruktion, och det gjorde jag. När vi plötsligt stod med bilen på en bilskrot fick jag frågan om varför vi var där... :oops: :oops: :oops:
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

A.Larsson
S-Poster
Bilmodell: Saknar en Porsche

#52 Post by A.Larsson »

Självfallet ska det signaleras så att medtrafikanterna har koll på var man ska. Tror faktiskt att Ystad har universums sämsta bilister... ingen blinkar, framför allt inte i rondeller.
Stolt 924 Carrera GT ägare

snugge
Turbo-Poster
Bilmodell: volvo

#53 Post by snugge »

Jon80 wrote: Om alla gjorde så att de blinkar när de ska ur rondellen, så vore allt frid och fröjd enligt snugges och Sjösgärds resonemang. Nu är det så att allt för många blinkar inte alls, vilket medför att folk lite slarvigt "chansar" på att köra för att bilen i rondellen "nog" ska ut där jag vill köra in. Om man då blinkar vänster, så kan det inte vara annat än solklart att "jag ämnar inte åka ut vid utfarten närmast din infart.. du får lugnt stanna och vänta".
jamen titta, där har vi nu kommit fram till det jag menar!
vare sig bilen blinkar vänster eller inte som ligger i rondellen kan du INTE köra ut. varför då blinka vänster? jag förstår verkligen inte poängen med detta. det blir bara förvirrande med bilar som blinkar när dom inte ska.

snälla förklara! :D :D :D

broberg
Addict
Årsmodell: Vet ej

#54 Post by broberg »

Minsc S2 wrote:
Fel, ingen blink = Köra rakt fram i rondellen. Det är vad jag fick lära mig för inte altför länge sedan, och det är så de flesta verkar göra.
(Är ytterst sällan jag ser en bil som kommer (t.ex) söderifrån och ska ut norrut, som använder högerblinkersen när den kör ut.)

Som sagt, ingen blinkning kan (och oftast) betyda att man ska köra av, i synnerhet i enfiliga rondeller.

Det där låter ju bara fel.. eller är jag för trött för att läsa vad det står?

Ingen blinkning = rakt fram?? ..
Det är ju då man blir irriterad på folk, när de INTE blinkar när de ska ut.
OAVSETT OM DU SKA BLINKA VÄNSTER ELLER INTE SKA DU TAMEJF*N ALLTID BLINKA HÖGER NÄR DU SKA UT UR EN RONDELL!
Och det måste nog F-n alla var överrens om!
// Broberg, grundare och föredetta administratör för 944Sverige.com, formgivare av 944Sverige logotyp | Ej längre aktiv.

snugge
Turbo-Poster
Bilmodell: volvo

#55 Post by snugge »

broberg wrote: OAVSETT OM DU SKA BLINKA VÄNSTER ELLER INTE SKA DU TAMEJF*N ALLTID BLINKA HÖGER NÄR DU SKA UT UR EN RONDELL!
hahaha :D word!

Maxx
Addict
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994

#56 Post by Maxx »

snugge wrote:
broberg wrote: OAVSETT OM DU SKA BLINKA VÄNSTER ELLER INTE SKA DU TAMEJF*N ALLTID BLINKA HÖGER NÄR DU SKA UT UR EN RONDELL!
hahaha :D word!
+1!

Edit: Och det oavsett hur minimal rondellen är
Last edited by Maxx on 2008-09-03 22:49:42, edited 1 time in total.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

Anders Larsson
Addict

#57 Post by Anders Larsson »

Sjösgärd wrote:
snugge wrote: hahaha :D word!
+1!
+2 8)
PORSCHE 968 CS 1995

PCS #7876

Richard
Turbo-Poster

#58 Post by Richard »

Det verkar som det är öppet för ganska mycket godtycklighet. Ett par kompisar till mig har krockat i cirkulationsplatser. I det ena fallet hävdade motparten att min kompis kom från vänster och således är skyldig att stanna mht högerregeln. Den andra kamraten körde in i en bil som var på väg in i cirkulationsplatsen. Den förstnämnda gick aldrig till rättegång utan motparten förklarades skyldig. Det senare fallet gick till rättegång där motparten hävdade att min kompis kört för fort. Med hjälp av sin advokat och mht till avståndet från inträde till kollision blev han friad. Han fick dock några försiktiga applåder för sitt försvarstal: "I lagens mening har jag företräde om jag så kör baklänges, rätt håll, i ljusets hastighet."

Det hör till saken att det var ingen racekärra utan en gammal 80-tals Golf med begränsade fartresurser. Hur som helst så blev motparten dömd för att inte lämnat företräde.

Problemen verkar vara att man antar att den i cirkulationsplatsen ska göra något osv. Det finns påverkansfaktorer vad avser skuld i det. Lagen är dock väldigt tydlig vad avser skuld.

Bevisandet är ju en helt annan femma om det blir tvistigt, man ska ju signalera åt höger i höjd med sista väg, när man går ur cirkulationsplats. Å andra sidan lärde jag mig i körskolan att behandla cirkulationsplats som en vanlig korsning, vilket kan ha varit dåtidens regler. Problemet uppstår nånstans i hur man ska "uppgradera förare att förstå nuvarande regler, men vi ska kanske ha en koll på det oxå, eller?
Porsche-F-n

Minsc S2
Turbo-Poster
Bilmodell: 944 S2 Cabriolét

#59 Post by Minsc S2 »

OAVSETT OM DU SKA BLINKA VÄNSTER ELLER INTE SKA DU TAMEJF*N ALLTID BLINKA HÖGER NÄR DU SKA UT UR EN RONDELL!
Det tyckte jag också - men inte mina körskolelärare :roll:

Och det är ju då problem uppstår - när någon kör ut ur rundellen utan att blinka eftersom "jag kör ju rakt fram, varför ska jag blinka?".
Saken är ju att det är j*vligt svårt för andra bilister att veta var vederbörande körde in i rondellen.
944 S2 Cabriolét -90
220 Bhp, 302 Nm

M.Kuic
S-Poster

#60 Post by M.Kuic »

broberg wrote:
Minsc S2 wrote:
Fel, ingen blink = Köra rakt fram i rondellen. Det är vad jag fick lära mig för inte altför länge sedan, och det är så de flesta verkar göra.
(Är ytterst sällan jag ser en bil som kommer (t.ex) söderifrån och ska ut norrut, som använder högerblinkersen när den kör ut.)

Som sagt, ingen blinkning kan (och oftast) betyda att man ska köra av, i synnerhet i enfiliga rondeller.

Det där låter ju bara fel.. eller är jag för trött för att läsa vad det står?

Ingen blinkning menar han ju på att ingen vänsterblink, högerblink jt ur rondellen har vi ju redan enats om, eller har du missat det?

snugge wrote:
Jon80 wrote: Om alla gjorde så att de blinkar när de ska ur rondellen, så vore allt frid och fröjd enligt snugges och Sjösgärds resonemang. Nu är det så att allt för många blinkar inte alls, vilket medför att folk lite slarvigt "chansar" på att köra för att bilen i rondellen "nog" ska ut där jag vill köra in. Om man då blinkar vänster, så kan det inte vara annat än solklart att "jag ämnar inte åka ut vid utfarten närmast din infart.. du får lugnt stanna och vänta".
jamen titta, där har vi nu kommit fram till det jag menar!
vare sig bilen blinkar vänster eller inte som ligger i rondellen kan du INTE köra ut. varför då blinka vänster? jag förstår verkligen inte poängen med detta. det blir bara förvirrande med bilar som blinkar när dom inte ska.

snälla förklara! :D :D :D

Varför blir det förvirrande? Om du nu vet vad som gäller. Eller blir du lätt virrig i trafiken?

Planerad körning. Om du ser en bil som blinkar, då lägger du väl märke till det och vart han skall ta vägen? Om du ser någon åkandes i en rondell, så vet du ju inte vart han skall åka ut förutsatt att han inte börjat blinka höger ut ur rondellen än. Eller hur? Då är det de enda du vet att han ska fortsätta i rondellen, eller ska han verkligen det? Han kanske kör av direkt utan att blinka höger ut ur rondellen. Om du istället ser någon som blinkar vänster så förtydligas det vart han skall ta vägen.
Eftersom denne lär börja blinka höger ut ur rondellen när han väl skall ut. Förtydligande. Förtydligande. Förvirrande? Kanske inte ska ha körkort;)

Eftersom det tydligen är många fler som förstår sättet med att blinka vänster i rondell och sedan höger ut ur rondell, så förstår dom de som gör det, varför förstår just dom och inte Ni? Förstår ni inte ens lite av tankesättet/förtydligandet bakom det hela?
[size=67][b]Nihil impossible est' / Inget är omöjligt! [/b][/size]

944 -83, Bilstein clubsport, Ferrita 2.5", EBC turbo groove, 18x9" & 18x11" DTM magnesium med racing slicks 250/35/18 & 300/30/18 m.m. m.m.

Post Reply