Page 17 of 22

Re: Jaguar XJC 4,2 1975 | Velar fram och tillbaka...

Posted: 2016-01-30 21:20:57
by [Bobo]
Långt bak på sida tre bland mina inlägg hittade jag den här tråden.
Det var ett tag sen senast...

Men nu behöver jag plats i garaget för att rostlaga en 944, så donatorn måste bort i veckan.
Har bokat upp Samuel på onsdag för att hjälpa mig med slakten.
Kommer inte köra något finlir, utan bara kapa upp den i hanterbara bitar och köra iväg den för finstyckning vid ett senare tillfälle.

Imorgon blir det ett förberedande pass i garaget.
Lite städning och slipning av verktyg står på dagordningen. Måste sätta igång värmefläkten också.
Hoppas att det inte hinner bli sexton minus igen till på onsdag...

Bobo

Re: Jaguar XJC 4,2 1975 | Slakttid bokad

Posted: 2016-02-04 13:28:44
by [Bobo]
Som vanligt så går det åt helvete.
Jaggan står fortfarande orörd och fokus har i det här skedet gått över till att försöka hitta någonstans att ställa den i befintligt skick.
Kommer inte hinna slakta den i tid.

Har fixat ett släp och en dragbil. nu återstår bara att leta reda på en plätt mark att ställa den på några veckor.
Det går inget bra kan jag meddela. Det är ingen som vill ha en Jaguarkaross på tomten visar det sig.
Lägger mitt sista hopp till en polares morsa som bor på landet.
Om det blir bom där också så blir jag nog tvungen att köra den till skroten istället.
Vore synd...

Bobo

Re: Jaguar XJC 4,2 1975 | Slakten missades

Posted: 2016-02-04 13:43:02
by [Bobo]
Det verkar som att det löser sig.
Polarens morsas nya karl är hyvens som F-n visar det sig och låter mig ställa Jaggan på hans gård ett par veckor.
Nu är det bara rent fysiska hinder kvar. Det känns lite bättre...

Bobo

Re: Jaguar XJC 4,2 1975 | Slakten missades

Posted: 2016-02-06 12:42:14
by [Bobo]
Idag fick jag hjälp av Samuel att flytta donatorn till en tillfällig uppställningsplats utanför stan. Den ska tillbaka om två veckor, så det är ingen permanent lösning.
Den måste fortfarande styckas...
Vi valde att ta den i ett stycke idag. Det krävdes lite muskelkraft (från Samuel) och några stålbalkar som den kunde glida på, men på det stora hela gick det väldigt smidigt.

Vi petade bort bockarna som framänden vilade på och knuffade upp den på trailern. I bak stod den på en karosserivagn, så det gick enkelt fram till tröskeln.
IMG_20160206_083209.jpg
IMG_20160206_083228.jpg
IMG_20160206_083551.jpg
IMG_20160206_083559.jpg
Sista biten knuffade vi den på balkarna.
IMG_20160206_083723.jpg
IMG_20160206_084828.jpg
Garaget fick vara tomt i ungefär en timme innan det fylldes av Porsche 944.
Mer om det projektet kommer du kunna läsa i den här tråden: forum/viewtopic.php?f=17&t=29280 och på min blogg http://www.hiatus.se.
Jaguarprojektet ska vara igång igen efter den 20:e. Förhoppningsvis i "Bobo-speed"...

Bobo

Re: Jaguar XJC 4,2 1975 | Slakten missades

Posted: 2016-02-22 22:16:03
by [Bobo]
Två veckor gick fort. Inte direkt så att jag varit sysslolös...
Men idag hade dom gått med marginal och jag hade lovat att både vara klar med Porschen och att hämta Jaggan från min polares morsas snubbes (syrras morbrors fasters kusins) gård.

Sagt och gjort!
Bytte hund mot dragbil under några timmar och tog hjälp av min polare Nicke med att baxa upp karossen på den hyrda trailern igen.
Börjar få in en bra snits på det här! Det bådar gott för framtiden...
IMG_20160222_164016.jpg
Samma teknik som senast, fast vi spelade upp karossen på släpet istället för att knuffa den.
IMG_20160222_165513.jpg
IMG_20160222_170254.jpg
Väl hemma i garaget igen var det bara att göra om operationen igen, fast utan spel...
IMG_20160222_175828.jpg
IMG_20160222_181358.jpg
Hemma för slakt, alltså. :D
Har nämligen bestämt mig för att försöka utnyttja momentet som jag jobbat upp dom senaste veckorna och satsa på Jaguarprojektet som heltidsjobb nu när jag ändå är arbetsbefriad.
Om jag kan renovera den och sälja den på ett år så kan jag leva hyfsat på det.
Om jag kan göra det på ett halvår och sälja den till Tyskland så kan jag leva gott på det och dessutom finansiera nästa projekt.

Funderar alltså på allvar på att börja renovera gamla bilar på heltid istället för att göra det som hobby.
Antar att ingen här har några problem med det?

Börjar på nya jobbet imorgon. :D
Har provanställning i några månader till att börja med... Återstår att se om jag sköter mig.
Gjorde ett ganska svajigt intryck på intervjun. Verkar ha problem med auktoriteter och var dåligt förberedd... Kunde visst lite franska också...

Bobo

Re: Jaguar XJC 4,2 1975 | Mitt nya heltidsjobb

Posted: 2016-02-22 22:38:22
by QV_
Jag tror du har för mycket heder i kroppen för att kunna leva på veteranbilar bilar.

Man måste köpa in dom till underpris.
Göra en taflig renovering'
Sälja de till överpris.....

Jag tror inte att det är din personlighet!

/Jan

Re: Jaguar XJC 4,2 1975 | Mitt nya heltidsjobb

Posted: 2016-02-23 11:29:20
by patand
Det är nog inte hedern som är Bobos problem (menar alltså inte att han har problem med hedern, tvärtom) i det yrket utan att han kommer att spendera för mycket tid på att göra allt så bra det bara går och därmed få dåligt betalt för sin tid! :)

Men å andra sidan är ju Bobo snabb på sådant som jag är extremt långsam på, han kanske kan räkna hem en skaplig timpenning trots allt.

Hursomhelst så är det alltid bra att ha ett jobb att gå till, oavsett om man på pappret är arbetslös eller inte! :)

Lycka till Bobo! :)

Re: Jaguar XJC 4,2 1975 | Mitt nya heltidsjobb

Posted: 2016-02-23 12:12:42
by [Bobo]
Ja, det är det där som kommer bli det svåra. Att lägga en nivå som är rimlig...
Men om jag väljer bilar som i renoverat skick inbringar tillräckligt mycket så borde ekvationen gå att få ihop.
Dom flesta som räknar på vad en renovering kostar räknar ju med att lämna bort massor av moment till firmor som tar betalt.
Att kunna spara uppåt 30-40000 på plåt och lack gör ju min utgångspunkt lite mer gynnsam.

Det sägs ju att det inte går att tjäna pengar på att renovera bilar, men det finns ju faktiskt företag som gör det, så helt omöjligt kan det ju inte vara...
Freddie går väl inte back på alla 944:or och 924:or som han tar tillbaka från dödsriket? :?

För att gå back på min XJC måste renoveringskostnaderna upp i astronomiska summor...
Ingenting som behöver åtgärdas är så dyrt att det kan vara en dålig affär, så länge jag kan göra allt själv, alltså.
Med ett snittpris på runt 25000 euro i renoverat skick ute i Europa måste det gå att tjäna pengar på det här projektet.

Är inte så orolig för pengarna. Men det är det där med att bli klar. Och då menar jag inte lyckas få en bil ihopmonterad och körklar, utan vid vilken nivå jag ska säga till mig själv att det är klart och att det är dags att gå vidare.
Risken är ju, precis som ni antyder, att ett projekt tar flera år bara för att jag inte ger mig innan det blir perfekt...

Hoppas att jag kan göra skillnad på jobb och hobby.
Tveksam, men måste nog ändå prova tror jag. :D
Får nog inte ett bättre läge än nu tror jag.

Bobo

Re: Jaguar XJC 4,2 1975 | Mitt nya heltidsjobb

Posted: 2016-02-23 12:28:18
by matsen
Bobo. Fick nys om ett så härligt projekt idag. Han frågade mig om tips om sin svärfars E-type. Gubben är 80 och är andra ägaren på bilen. DEN HAR GÅTT 500 mil!!!!!!! Han krockade med den i princip när han körde hem den för en massa år sen. Efter att den stått illa på en verkstad ett tag togs den hem med helt nyrenoverad motor av fabrik (som tydligen fick en smäll i krocken). Sen har den stått : )
Han behöver hjälp med att hitta inredning och en proffslackfirma. Vet du några forum jag kan tipsa om som är lika bra som det här?

Keep up the good work!

PS GÖR KLART LJUSBOXEN!!!! : )

Matsen

Re: Jaguar XJC 4,2 1975 | Mitt nya heltidsjobb

Posted: 2016-02-23 12:59:01
by [Bobo]
Vilket drömprojekt!
En E-type är värd många pengar nuförtiden. Betydligt mer än min XJC...
Kan dessvärre inte tipsa om andra forum än jaguarklubbens eget forum.
Där kör dom flesta dock nyare bilar, så kunskapen är inte alls att jämföra med den som finns här.
Jag är medlem och var aktiv i några veckor precis när jag skaffade min Jagga. Men jag fick aldrig någon direkt respons och hittade ingen matnyttig info. Inaktuella länkar till reservdelssidor och man måste betala medlemsavgift för att få tillgång till hela forumet...

Men jag hjälper honom gärna med att leta reda på en ny inredning!
Behöver bara veta exakt vilken bil han har och vilken färg som önskas.
Jag känner en lackerare som nog skulle kunna tänka sig att göra jobbet om han har tid. Men han finns i Linköping förstås (obs! det är inte jag. Antar att han vill ha det lackat i en riktig lackbox av någon som vet vad den sysslar med)...

Bobo

Re: Jaguar XJC 4,2 1975 | Mitt nya heltidsjobb

Posted: 2016-02-23 13:01:55
by matsen
Såg nu att sista meningen i mitt inlägg föll bort.
Gör klart ljusboxen skulle det vara!!! : )

Jag kollar med han om modell.

Re: Jaguar XJC 4,2 1975 | Mitt nya heltidsjobb

Posted: 2016-02-23 13:03:47
by [Bobo]
matsen wrote:Såg nu att sista meningen i mitt inlägg föll bort.
Gör klart ljusboxen skulle det vara!!! : )
Hehe
Fixar så fort det blir plastgjutartemperaturer i garaget! :wink:
matsen wrote:Jag kollar med han om modell.
Guld!
Skicka PM med info så tar jag det därifrån.

Bobo

Re: Jaguar XJC 4,2 1975 | Mitt nya heltidsjobb

Posted: 2016-02-24 20:00:20
by [Bobo]
Nu är projektet igång på allvar igen! :D
Dagen ägnades i stort åt att städa och omorganisera garaget efter Porsche-lagningen och förbereda för den långt uppskjutna slakten av donatorn.
Den kommer ju ta ännu mer plats när den är i delar, så jag var tvungen att flytta runt lite för att skapa lite temporär förvaringsyta.

Slakten inleds imorgon. Får låna en tigersåg av Samuel och sen bär det av! :D
För att inte råka såga i något som ska användas gjorde jag dag en förberedande liten inventering och kartläggning av rostangreppen och dom taskiga lagningarna på Coupén.
Det som är markerat med gult är alltså sådant som behöver bytas ut och som således ska lämnas intakt under styckningen.
Ett styckschema skulle man kunna kalla det. :D
IMG_20160224_144017.jpg
IMG_20160224_143606.jpg
IMG_20160224_143615.jpg
IMG_20160224_143751.jpg
IMG_20160224_143813.jpg
Presenningen hade givetvis blåst sönder och låg en bit från bilen. Så den var en aning rostigare än jag hade hoppats. Men jag har ju gått över den med stålborste förr, så det ska nog gå bra en gång till...

Som ni ser på bilderna, som bara är ett axplock av dokumentationen, så är det en del gulmarkerat.
Men på det stora hela är den i bättre skick än jag kom ihåg. Skönt när det går åt det hållet för en gångs skull! :D

Med styckschemat som guide kommer jag kapa ner donatorn i hanterbara bitar under morgondagen.
Sen kan jag egentligen bara hämta hem Coupén från betongplattan utanför stan och dra igång uppbyggnaden av den.

Tror dock att jag ska försöka klämma in några 931-projekt medan garageplatsen är tom innan jag fyller det med Jaguar igen...
Har en del smågrejer som behöver fixas till. Men mer om det i rätt tråd. :D

Bobo

Re: Jaguar XJC 4,2 1975 | Mitt nya heltidsjobb

Posted: 2016-02-25 22:18:51
by patand
Kul att du är igång med Jaggan igen! :-)

Sidospår: Ser att den där vita 944an står kvar, den stod där för några år sedan också. Är den övergiven?

Re: Jaguar XJC 4,2 1975 | Mitt nya heltidsjobb

Posted: 2016-02-25 22:54:54
by [Bobo]
Ja, det känns bra att kunna fortsätta när momentet är uppe.
Började kapa idag...

Porschen är lågt prioriterad.

Bobo