Angående saxlyftar
-
- Addict
- Posts: 1207
- Joined: 2010-08-04 22:37:55
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Mariefred
- Contact:
Re: Angående saxlyftar
Då kan det vara läge att lägga ner ett 110 rör i gruset innan du gjuter det första golvet.
Allternativt är att ha en golvbrun rakt ner i gruset men någon form av avrinning från en gropp är bra.
/Jan
Allternativt är att ha en golvbrun rakt ner i gruset men någon form av avrinning från en gropp är bra.
/Jan
-
- Addict
- Posts: 1315
- Joined: 2010-08-19 11:12:24
- Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
- Årsmodell: 1986
- Location: Linköping
- Contact:
Re: Angående saxlyftar
Vad tror ni om den här? http://garagehuset.se/product_info.php? ... gp8mjkor34" onclick="window.open(this.href);return false;
Den "ser" billig ut och det är den ju också. Tiotusen inkl. frakt är ju bra pris om den är ok men dyrt om den inte duger. Det framgår inte hur låg den är, men man får nog räkna med att ramper behövs till våra bilar om man inte fäller in lyften i golvet.
Är det någon nackdel att den kräver tryckluft om man har tillgång till det?
Den "ser" billig ut och det är den ju också. Tiotusen inkl. frakt är ju bra pris om den är ok men dyrt om den inte duger. Det framgår inte hur låg den är, men man får nog räkna med att ramper behövs till våra bilar om man inte fäller in lyften i golvet.
Är det någon nackdel att den kräver tryckluft om man har tillgång till det?
- Janne J
- Addict
- Posts: 1328
- Joined: 2013-01-01 13:47:35
- Telefon: 0705829625
- Bilmodell: 911SC, 944S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Kinna
- Contact:
Re: Angående saxlyftar
Väldigt lik den vi använder från Verktygsboden.
Vi har 5 meter långa 45*195 reglar liggande på golvet som ramper, det är lite på gränsen för min bil som är lägst i gänget. Omkring 60 mm tjocka hade varit lagom men då kommer nackdelen att man knappast kan skjuta upp bilen med handkraft, 45 mm tjocka funkar men man måste ta lite fart, det är ju inte alltid man vill/kan starta och köra upp bilen.
Vi har 5 meter långa 45*195 reglar liggande på golvet som ramper, det är lite på gränsen för min bil som är lägst i gänget. Omkring 60 mm tjocka hade varit lagom men då kommer nackdelen att man knappast kan skjuta upp bilen med handkraft, 45 mm tjocka funkar men man måste ta lite fart, det är ju inte alltid man vill/kan starta och köra upp bilen.
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65
-
- S-Poster
- Posts: 155
- Joined: 2006-03-31 09:26:29
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Löddeköpinge
- Contact:
Re: Angående saxlyftar
Hej,
Jag har sedan några månader denna lyft, SF-L-3000 new, 17k ink. moms
Fast förbindelse fram och bak samt elektrisk spärr och flyttbar med hjul som ingår.
Fungerar mycket bra och är ca 110 mm hög i nedfällt läge. Lite dålig installationsbeskrivning och lite svår att justera tiden för sänkning, men väldigt enkel att använda och flytta med sina hjul som man sätter dit efter användning. De har en mycket bra kille på supporten, som svarar direkt när man har frågor. För mig är en lyft med spärrar som styrs med tryckluft inget alternativ.
Mvh
Jan-Erik
Jag har sedan några månader denna lyft, SF-L-3000 new, 17k ink. moms
Fast förbindelse fram och bak samt elektrisk spärr och flyttbar med hjul som ingår.
Fungerar mycket bra och är ca 110 mm hög i nedfällt läge. Lite dålig installationsbeskrivning och lite svår att justera tiden för sänkning, men väldigt enkel att använda och flytta med sina hjul som man sätter dit efter användning. De har en mycket bra kille på supporten, som svarar direkt när man har frågor. För mig är en lyft med spärrar som styrs med tryckluft inget alternativ.
Mvh
Jan-Erik
- Lilja
- Turbo-Poster
- Posts: 853
- Joined: 2011-09-03 18:53:53
- Bilmodell: Porsche 944 Turbo
- Årsmodell: 1988
- Location: Genarp
- Contact:
Re: Angående saxlyftar
Halloj, tänkte bara uppdatera här lite och ställa en annan fråga till er.
Vi har nu rensat hela stallet, lagt bärlager, frigolit, armering och golvvärme slingor. Tanken är nu att vi ska gjuta 10 cm platta, sen göra plintar för en två pelarlyft som är ca 50x50 samt ca 25-30 cm djupa.
Tanken är att gjuta under veckan men jag har blivit lite paranoid, kommer det verkligen att hålla? Det är ganska mycket belastning innåt på en tvåpelarlyft och man vill ju inte att plintarna ska brytas loss från resten av golvet om belastningen är för stor.
Enligt manualen på liften ska expanderbultarna sitta 20 cm djupt så på det hållet är det ju lugnt, men då förutsätter nog manualen att hela golvet ska vara 20 cm djupt, vilket är lite av en omöjlighet av diverse anledningar.
Alternativet isåfall är ju att förstärka på något sätt med tvärbalkar uppe i liften men detta kräver ett helt annat upplägg.
Vad tror ni?
Vi har nu rensat hela stallet, lagt bärlager, frigolit, armering och golvvärme slingor. Tanken är nu att vi ska gjuta 10 cm platta, sen göra plintar för en två pelarlyft som är ca 50x50 samt ca 25-30 cm djupa.
Tanken är att gjuta under veckan men jag har blivit lite paranoid, kommer det verkligen att hålla? Det är ganska mycket belastning innåt på en tvåpelarlyft och man vill ju inte att plintarna ska brytas loss från resten av golvet om belastningen är för stor.
Enligt manualen på liften ska expanderbultarna sitta 20 cm djupt så på det hållet är det ju lugnt, men då förutsätter nog manualen att hela golvet ska vara 20 cm djupt, vilket är lite av en omöjlighet av diverse anledningar.
Alternativet isåfall är ju att förstärka på något sätt med tvärbalkar uppe i liften men detta kräver ett helt annat upplägg.
Vad tror ni?
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil
-
- S2-Poster
- Posts: 269
- Joined: 2013-04-02 09:48:39
- Telefon: 0703084060
- Bilmodell: porsche 944 turbo/S2
- Årsmodell: 1986
- Location: Söråker
- Contact:
Re: Angående saxlyftar
Skippa expanderbultarna och istället svetsa fast bultar i en större metallplatta som gjuts fast i golvet....?
/Claes
/Claes
Trackday bil: Porsche 944 -1986
Landsvägsräser: Porsche 996, 40 Jahre- 2004 Såld
Dundertysken: Porsche 964 turbo -1991 Såld
Första porschen: Porsche 944 turbo -1986 Såld
Landsvägsräser: Porsche 996, 40 Jahre- 2004 Såld
Dundertysken: Porsche 964 turbo -1991 Såld
Första porschen: Porsche 944 turbo -1986 Såld
-
- S2-Poster
- Posts: 219
- Joined: 2009-01-23 19:38:59
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Ängelholm
- Contact:
Re: Angående saxlyftar
Jag hade nog ökat på plintarna lite i storlek. Glöm inte att lägga extra armering igenom plintarna och ut i plattan det är det som håller liften på plats. Sen hade jag skippat expanderbultarna vilket jag själv gjorde och satt fast gängad stång med kemankare då det ibland händer att expanderbultarna inte expanderar som dom ska och då är hålet förbrukat vilket kan bli lite jobbigt.
- Lilja
- Turbo-Poster
- Posts: 853
- Joined: 2011-09-03 18:53:53
- Bilmodell: Porsche 944 Turbo
- Årsmodell: 1988
- Location: Genarp
- Contact:
Re: Angående saxlyftar
Det är gjutet nu. Plintarna är ca 70x70 varav en är ännu bredare då det ska sitta en stödpelare till innertaket i denna också. Ca 30 djupa kanske aningen mer mätte aldrig frigoliten. Det är dessutom armeringsjärn(galler) emellan med. Byggaren sa iallafall att det kommer aldrig släppa så får väl tro på honom 
Ska kolla på det där med kemankare faktiskt. Har för mig vi gjorde så med en liten växellåds travers på jobb som vi satte i taket.

Ska kolla på det där med kemankare faktiskt. Har för mig vi gjorde så med en liten växellåds travers på jobb som vi satte i taket.
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil
-
- S2-Poster
- Posts: 223
- Joined: 2014-10-26 10:50:33
- Telefon: 0704246502
- Bilmodell: Boxster
- Årsmodell: Vet ej
- Contact:
Re: Angående saxlyftar
Kan meddela att jag chansade på en saxlyft från garagehuset....14 papp totalt är jäkligt billigt, får se om den kommer överhuvudtaget.
Fanns ingen kompressor längre i bonusstegen men jag har lite skrot som jag kan smälla ihop en lite kompressor av ändå. Blev 2 x 180 watt led extraljus i bounus vad jag nu ska med dessa till.
Om jag får lyften skriver jag en liten recension här...
Fanns ingen kompressor längre i bonusstegen men jag har lite skrot som jag kan smälla ihop en lite kompressor av ändå. Blev 2 x 180 watt led extraljus i bounus vad jag nu ska med dessa till.
Om jag får lyften skriver jag en liten recension här...
- FSN
- Raceputte
- Posts: 1557
- Joined: 2004-03-29 19:00:19
- Bilmodell: 924S med 968 drivlina
- Årsmodell: 1986
- Location: Göteborg, TORSLANDA
- Contact:
Re: Angående saxlyftar
Har haft en hydraulisk saxlyft i föräldarnas garage i ungefär 15 år tid. Höjden var inte största problemet, det var lite passbitar vid uppkörning så gick det fint och då var bilen 8cm hög.
Största problemet är att det förstör garaget. Har man en begränsad yta så behövs golvytan till diverse projekt och när lyften inte används så är den en stor belastning. Hade jag haft möjligheten så skulle jag format tight med ingjutna kantjärn och gjutit ner lyften så den blir helt flush.
Största problemet är att det förstör garaget. Har man en begränsad yta så behövs golvytan till diverse projekt och när lyften inte används så är den en stor belastning. Hade jag haft möjligheten så skulle jag format tight med ingjutna kantjärn och gjutit ner lyften så den blir helt flush.
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]
[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]
[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]
-
- S2-Poster
- Posts: 223
- Joined: 2014-10-26 10:50:33
- Telefon: 0704246502
- Bilmodell: Boxster
- Årsmodell: Vet ej
- Contact:
Re: Angående saxlyftar
Ångrade mig mes sunshinen då datumet flyttades fram hela tiden.... Blev en Anab beställning istället får se om de lyckas leverera denna veckan.
Har svårt att se att den skulle förstöra garaget.
Projektbilen står längs en vägg och tänkte ha lyften under den. En tvåpelarlyft hade blivit besvärlig dock.
Har svårt att se att den skulle förstöra garaget.
Projektbilen står längs en vägg och tänkte ha lyften under den. En tvåpelarlyft hade blivit besvärlig dock.
- Dr_Pepper
- NA-Poster
- Posts: 23
- Joined: 2013-09-22 08:10:00
- Bilmodell: 944 turbo (fruns)
- Årsmodell: 1986
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Angående saxlyftar
Bra, då har vi två olika modeller på ingång.
Jag la in en beställning på Twin Busch -varianten idag, tänkte hämta den med bilsläpet då det är hyfsat nära.
Får återkomma med hur lång tid det tog för att få leveransbekräftelse, för avhämtning.
Jag är lite intresserad av passbitarna däremot, var det gummiplattor, plankor eller något annat bättre?

Jag la in en beställning på Twin Busch -varianten idag, tänkte hämta den med bilsläpet då det är hyfsat nära.
Får återkomma med hur lång tid det tog för att få leveransbekräftelse, för avhämtning.
Jag är lite intresserad av passbitarna däremot, var det gummiplattor, plankor eller något annat bättre?
-
- S2-Poster
- Posts: 223
- Joined: 2014-10-26 10:50:33
- Telefon: 0704246502
- Bilmodell: Boxster
- Årsmodell: Vet ej
- Contact:
Re: Angående saxlyftar
Gigantiska gummiklossar verkar det som.
Såg att VB hade långa skumklossar om man gillar det. Och klossar för 59 pix
Hockeypuckar funkar säkert bra också.
Hur får ni av eländet från släpet, det är väl en tung rackare?
Såg att VB hade långa skumklossar om man gillar det. Och klossar för 59 pix
Hockeypuckar funkar säkert bra också.
Hur får ni av eländet från släpet, det är väl en tung rackare?
- Dr_Pepper
- NA-Poster
- Posts: 23
- Joined: 2013-09-22 08:10:00
- Bilmodell: 944 turbo (fruns)
- Årsmodell: 1986
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Angående saxlyftar
Bra fråga men jag hoppas körbanorna är lösa vid transport, det är så min plan ser ut i alla fall.Borken wrote: Hur får ni av eländet från släpet, det är väl en tung rackare?
Det borde betyda 200-250 kg per körbana tycker jag, om hela paketet väger 500.
Det bör väl gå bra att skjuta av släpet med lite reglar och grannar.

-
- S2-Poster
- Posts: 223
- Joined: 2014-10-26 10:50:33
- Telefon: 0704246502
- Bilmodell: Boxster
- Årsmodell: Vet ej
- Contact:
Re: Angående saxlyftar
Allt går!
Jag fick betala extra för transporten om jag inte hade grejjer att lyfta av kollit från lastbilen
Va F-n de har väl alltid gavellyft och ledstaplare?
Ska komma imorrn blir spännande..
Jag fick betala extra för transporten om jag inte hade grejjer att lyfta av kollit från lastbilen

Va F-n de har väl alltid gavellyft och ledstaplare?
Ska komma imorrn blir spännande..
Who is online
Users browsing this forum: No registered users