Jaguar XJC 4,2 1975 | Mitt nya heltidsjobb

Övriga diskussioner om annat än bilar.
Post Reply
Message
Author
User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Jaguar XJC 4,2 1975 | Yttertröskel borta!

#226 Post by patand »

Ska bli kul att se detta i verkligheten när tillfälle för garagebesök ges nästa gång! :-)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3888
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: Jaguar XJC 4,2 1975 | Yttertröskel borta!

#227 Post by [Bobo] »

patand wrote:Ska bli kul att se detta i verkligheten när tillfälle för garagebesök ges nästa gång! :-)
Du är alltid välkommen! :D

Idag fortsatte jag så smått med tröskeln på passagerarsidan.
Blev dock lite distraherad när jag fick syn på lite rost som jag av någon anledning inte petat så mycket på tidigare- Även om jag noterat att den fanns där.
Efter att ha skrapat lite hittade jag en lägsgående balk som jag av några anledningar missat tidigare. :?
IMG_20150816_132558.jpg
IMG_20150816_132607.jpg
Balken, som syns under den bortrostade golvplåten, är fortsättningen på de balkar som löper ända fram till kofångarinfästningen och är således en av de delarna som jag behöver till Coupén.
Anledningen till att jag missat den i tankeprocessen är att de bilder jag gått efter har fel propotioner. :?
xj6c.png
Markerat med rött är balken som alltså löper längs kardantunneln. Jag har hela tiden trott att det var innertröskeln som syntes på bilden. Detta baserat på att golvplåten (markerat med lila) i verkligheten är minst dubbelt så lång. Det har gjort att det inte har gått ihop riktigt för mig. Om man skulle bygga en XJ6 av delarna i boken skulle det aldrig gå. :D

Det hela påverkar min möjlighet att sänka ner golvet i ett stycke. Eller gör det det egentligen? Ju mer jag tänker på det destå mer känns det här som en bra sak.
Balkarna får helt enkelt följa med golvet och allt annat. På så vis sparar jag ytterligare några hundra svetspunkter. Det innebär samtidigt att det enda som kommer finnas kvar efter den operationen är torpedväggen, A-, B- och C-stolpe, tak, bakflyglar och bagage.
Jag måste ta det i beaktande när jag bygger min ram. Vill inte riskera att bygga in mig i ett hörn. Igen... :roll:
Fortsätter med svetspunkterna på tröskeln medan jag funderar.
Tröskeln är ganska frisk. "Ändplåtarna" är ruttna på båda sidor. Så där bemödar jag mig inte med att borra.
IMG_20150816_132551.jpg
Just de plåtarna delas med alla andra XJ-modeller och kostar typ 50kr/st. Så ingen fara på taket!
Måste se till att listan över småplåtar för 50kr/st inte blir för många bara... :roll:

Imorgon fortsätter borrandet.
Hoppas på att hinna börja med ramen också. Hoppas kan man ju alltid. :D

Bobo
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Jaguar XJC 4,2 1975 | Yttertröskel borta!

#228 Post by patand »

Har inte lyckats följa med i varför du behöver så mycket plåt från donatorn, du får sammanfatta det när du kan peka på delarna i verkligheten för mig. :-)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3888
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: Jaguar XJC 4,2 1975 | Yttertröskel borta!

#229 Post by [Bobo] »

Har tillräckligt tråkigt nu för att försöka förklara tankegångarna som ligger till grund för varför jag gör som jag gör. :D
Det finns flera anledningar.
För det första. Inpassning.
Coupén behöver som bekant en hel del plåt. Varje individuellt donerad plåt innebär en viss risk för att man gör bort sig. Alla plåtar är svetsade i förhållande till varandra. Ju fler svetsfogar som kan lämnas orörda, destå färre möjligheter får jag att svetsa något någon millimeter snett. En millimeter som i slutändan kan växa till sig och innebära att huven inte går att stänga eller att dörrgliporna inte går att få jämna.
De plåtar som behöver lagas (t.ex golvplåten i förra inlägget) blir betydligt enklare att lappa om jag har alla referenser på plats.
Dessutom kan jag nästan garantera att även om fabriksarbetarna i Coventry mest strejkade, så var de bättre på att svetsa än vad jag är. :D

För det andra. Tid och energi.
Yttertrösklarna sitter med i runda slängar 120 svetspunkter. Ungefär 30 punkter/m fog.
Om man ser till hur lång tid det tar och hur mycket åverkan jag tvingas göra innebär alla plåtar som kan extraheras sammanfogade en tidsbesparing som jag uppskattar till ungefär 13 år. Plus minus några månader.

För det tredje. "Nose to tail".
Iochmed att jag kommer ta till vara på nästa hela djuret och inte bara de finaste delarna, så känns det naturligt att ta så stora sjok som möjligt. Anledningen till att det inte varit planen från början är helt enkelt att jag inte tänkt på det tidigare. Det finns liksom ingen manual för det jag gör...
Att lämna fabrikssvetsarna intakta i så stor utsträckning som möjligt gör att mina ingrepp blir mindre tydliga för den som ska inspektera dom när allt är klart.
Den som vet vad han letar efter kommer se skilnad på en fabrikssvetsad plåt och en som en klåpare har svetsat.

För det fjärde. Rostskydd.
Jaguar gjorde sig aldrig kända för sitt rostskydd. Det är ju lite därför jag håller på med det jag håller på med.
Men om en svetsfog har klarat sig i 40 år känns det som att det är bäst att inte röra den. Alla fogar har fått något rostskydd (som luktar skarpt när det bränns) aplicerat mellan plåtarna från fabrik innan svetsning och det verkar ha funkat. Det är väldigt få ställen där just svetsfogarna har rostat. Underkant på trösklarna är nog de enda ställena som jag inte borstat fram frisk plåt runt svetsfogarna.
Samma sak i Coupén. Det är snarare mitt på plåtarna som det rostar. Fogarna klarar sig.

Slutsats och sammanfattning.
Jag gör det för att minimera risk för att det ska bli snett, för att spara tid, för att det ska se "factory" ut och för att inte exponera väl rostskyddade ytor för risk för kontaminering med rostproblem för framtida ägare som resultat.

Ifrågasätt gärna min logik. Det gör jag...

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

Harpin
Addict
Posts: 1121
Joined: 2010-09-07 16:47:31
Bilmodell: 924 -85 /931 -81
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm/Värmdö
Contact:

Re: Jaguar XJC 4,2 1975 | Yttertröskel borta!

#230 Post by Harpin »

[Bobo] wrote:
Natanael wrote:Kul o se hur du jobbar på, som sagt :-) men kör på, det kommer bli grymt det här ju!
Harpin wrote:Bästa av allt är ju att han kan vara med på TP70 :)
patand wrote:Om du menar detta år och med denna bilen så får Bobo ligga i lite... :mrgreen:
5 veckor är nog lite för ambitiöst tror jag...
Men till nästa år kanske! :D
Bobo
Hur står det till, hur blir det? Är det ett "kanske" i år också? :lol:

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3888
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: Jaguar XJC 4,2 1975 | Yttertröskel borta!

#231 Post by [Bobo] »

Jag kommer väl undan med att träffen är flyttad?!
Spelreglerna kan omöjligt gälla längre! :wink: :mrgreen:

Skämt åsido så är jag ganska långt från att ställa ut min XJC. Har haft det lite kämpigt de senaste veckorna. Så det har inte blivit så mycket gjort åt den saken heller, tyvärr. :(
Det hela grundar sig (den här gången) i en olustig känsla på jobbet som jag tar med mig hem och lägger all energi på. Osunt är bara förnamnet. :?
Att komma tillbaka från semester är nog det dummaste man kan göra. Ska nog skita i det framöver...

Hur det än var så tröttnade jag på att sitta hemma och grubbla häromdagen.
Laddade ner en ljudbok att skingra tankarna med. Valde "The martian" av Andy Weir, som jag blev tipsad av Sebastu. Han är fast på Mars. Värre än jag har det som bara är fast på min arbetsplats med andra ord.
Så jag packade in jycken i 931:an och styrde kosan mot garaget igen i söndags.
IMG_20150817_131350.jpg
Med påskkärringen sysselsatt med ett fryst märgben fortsatte jag där jag lämnade senast. Höger yttertröskel.
Plåtade inte processen. Men resultatet av 3h borrande och mejslande fick jag med på bild. :D
IMG_20150823_143143.jpg
Med tröskeln borta återstod bara lite uppsnyggning för att kunna torrmontera balken med tvingar som på förarsidan.
IMG_20150823_143201.jpg
IMG_20150823_174304.jpg
Nu återstår egentligen bara att kapa till de tvärgående balkarna och svetsa ihop hela kalaset.
IMG_20150823_174321.jpg
Är fortfarande inte helt hundra på att det kommer fungera. Men jag litar på mitt taskiga omdöme, min dåliga planering och bristande erfarenhet. Kommer säkert gå fin-fint det här! :D

Bobo
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
matsen
Turbo-Poster
Posts: 627
Joined: 2010-05-27 20:05:59
Telefon: 0705380159
Bilmodell: 924 turbo Rally
Årsmodell: 1979
Location: ÅRE
Contact:

Re: Jaguar XJC 4,2 1975 | Yttertröskel borta!

#232 Post by matsen »

Trots ditt dåliga omdömme och din bristande rutin så skriver du väldigt bra iallafall.
Roligt att läsa!

Masten

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3888
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: Jaguar XJC 4,2 1975 | Yttertröskel borta!

#233 Post by [Bobo] »

matsen wrote:Trots ditt dåliga omdömme och din bristande rutin så skriver du väldigt bra iallafall.
Roligt att läsa!

Masten
Tack så mycket Matsen! :D
Kul att se att du kikar förbi ibland.

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Jaguar XJC 4,2 1975 | Yttertröskel borta!

#234 Post by patand »

Det går framåt igen! Kul! :D
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3888
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: Jaguar XJC 4,2 1975 | Yttertröskel borta!

#235 Post by [Bobo] »

patand wrote:Det går framåt igen! Kul! :D
Lite i taget.
Tror desvärre inte att jag kommer hinna göra något mer förrän på söndag igen.
Men jag har ju ingen direkt brådska. Synd bara att det kom annat när jag fick lite lust igen. :?

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3888
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: Jaguar XJC 4,2 1975 | Yttertröskel borta!

#236 Post by [Bobo] »

Jag har en polare som har gjort sig känd i bekantskapskretsen som det mest nogranna och långsamma som gått i ett par jättesmla svarta jeans och en band t-shirt när det kommer till fysiska projekt. Velig och obeslutsam har han lyckats dra ut på de enklaste av projekt i näst intill oändlighet.

Vi har skrattat och pekat åt elskåp som öppnats och maskerats även invändigt innan väggmålning. Slagit oss för knäna när vi för 6:e gången följt med till IKEA för att med exakt samma mått som senast inte kunnat välja en bänkskiva baserat på att måtten kanske inte stämmer trots allt.
Fint blir det! Men satan så lång tid det tar...

Vad har det här med min Jaguar att göra då?!
Ja, inte har det med mina ofantliga framsteg och enorma beslutsamhet att göra iallafall...

De senaste veckorna har jag varit mer eller mindre sängliggande p.g.a sjukdommar, skador, Youtube och dåligt väder. Men innan jag blev horisontell i min tillvaro började jag återigen fundera lite på min attackplan när det gäller donatorn. Jag vill ju ha ur golvet så intakt som möjligt. Det är själva grundplanen.
Men av någon anledning har jag fokuserat på att få ur golvet först. Varför?

Det slog mig att det kanske vore bättre att börja från andra hållet och till slut bara ha golvet kvar.
Så i min soffa har nu en ny plan utformats. Vet inte vilken i ordningen det blir. Jag förbehåller mig rätten att ändra mig hur många gånger jag vill!
Men jag börjar förstå min obeslutsamma polare lite bättre nu...

Funderar även lite över om det egentligen finns något mervärde i att ha bilen upphissad. Jag kommer ju inte behöva göra några jobb underifrån om jag lämnar golvet till sisst. Om karossen ligger direkt på garagegolvet elimineras ju dessutom risken för att något vrider sig...

Av alla mina planer och strategier för det här projetet känns den här absolut enklast. Enklast brukar vinna...

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
Natanael
Turbo-Poster
Posts: 527
Joined: 2014-03-23 21:46:11
Telefon: 0704967917
Bilmodell: 924 n/a
Årsmodell: 1982
Location: Göteborg
Contact:

Jaguar XJC 4,2 1975 | Yttertröskel borta!

#237 Post by Natanael »

Minsta motstånd är av någon anledning alltid den mest välkomnande vägen att gå. Kör på det!

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Jaguar XJC 4,2 1975 | Yttertröskel borta!

#238 Post by patand »

[Bobo] wrote:Om karossen ligger direkt på garagegolvet elimineras ju dessutom risken för att något vrider sig...
Det tror jag inte du ska vara säker på, dels är golvet inte plant i ditt nuvarande garage och dels ser jag det inte som omöjligt att man kan ha byggt in spänningar i karossen vid tillverkningen i fabriken. :)

Du har antagligen bättre koll än jag men personligen skulle jag av dessa anledningar fortfarande försöka ha lite extra stag så att allt håller sig i sin nuvarande form. Det är säkerligen betydligt enklare att förebygga vridningar än att rätta till dem efter dem uppstått.

Förresten, det var intressant och kul att få se projektet på rikigt vid mitt korta garagebesök häromveckan! Imponerande projekt! :#pray:
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3888
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: Jaguar XJC 4,2 1975 | Yttertröskel borta!

#239 Post by [Bobo] »

Det var ju onekligen en pinne i framhjulet på det resonemanget. :?
Men den typen av vridningar som jag oroar mig för hamnar snarare under kolumnen "bilen går av på mitten" än att något vridit sig några grader...
Det jag vill undvika när jag sågar av taket är ju att golvet ska vika sig. Om det ligger på garagegolvet kan det ju inte bli en fällstol av det iallafall. Det var så jag tänkte. Men jag har tänkt fel så många gånger att det skulle vara lättare att lista gångerna jag tänkt rätt. :wink:

Får se hur jag gör.
Har fortfarande inte kunnat lägga ner mer än tankekraft på det här projektet tyvärr. :(
Snart kommer mörkret och då blir det ju inget gjort direkt.
Hoppas kunna köra ett pass på söndag, men det är inte säkert att jag kommer vara sugen på just jaguarslakt då. Återkommer i ärendet.

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Jaguar XJC 4,2 1975 | Velar fram och tillbaka...

#240 Post by patand »

Som sagt, jag vet inte om jag tänker rätt heller... men kanske bättre ha hängslen och livrem än inget alls? :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users