Carspect Lund

Övriga diskussioner om annat än bilar.
Post Reply
Message
Author
Andreas001
NA-Poster
Posts: 1
Joined: 2015-09-04 15:45:20
Bilmodell: Porsche 911 Carrera
Årsmodell: 1994
Contact:

Carspect Lund

#1 Post by Andreas001 »

Efter att tidigare ha blivit illa behandlad på Besikta i Lund så letar jag nu efter en mer human besiktningsstation. En polare visade carly för mig, http://www.carly.se/lund/bilbesiktning, och där såg jag att Carspect även finns i lund. Är de att rekommendera, eller behöver man ta sig in till Malmö för att få en bra besiktning?

User avatar
Mattias 924
Addict
Posts: 1315
Joined: 2008-11-30 22:18:58
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej
Location: Örebro
Contact:

Re: Carspect Lund

#2 Post by Mattias 924 »

Är en bra besiktning en besiktning där teknikern noggrant går igenom bilen och hittar brister som är potentiellt farliga för dig, miljön eller övriga trafikanter?
Eller är det en besiktning där teknikern kanske är blind eller kissnödig och slarvar med sitt uppdrag?
"patand" skrev:
Om inget strular...

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3888
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: Carspect Lund

#3 Post by [Bobo] »

Satt precis i samma tankar Mattias.
En bra besiktning för någon med en risig bil är väl att den går igenom. Men samma resultat blir ju dåligt för oss andra som delar vägen. :?
Rent utelitaristiskt så borde en bra besiktning vara en som hittar alla fel och påtalar dom känns det som. En glad bilägare ställt mot den potentiella oreda som e trafikfarlig bil kan ställa till med gagnar inte mänskligheten.
Här i trakterna skulle man åka till Åtvidaberg om man ville få igenom vad skit som helst förr. Där var dom visst inte så noga... Slö blick, sluttande panna...

Samma resonemang har jag hört föras om uppkörning. En bra uppkörning är tydligen en där man slipper alla svåra moment. Förr kunde man åka till Kisa och köra upp om man inte var så bra på att köra bil. Där fanns inga rondeller, övergångsställen eller rödljus...

Vart ville jag komma med det här då?
Om bilen inte är i skick att passera vilken besiktigare som helst så tycker jag att du ska satsa på att få den i ett sådant skick istället. Alla besiktningsstationer ska utföra samma besiktning.
Om det däremot handlar om rena oförskämdheter, verbala påhopp, kallt kaffe eller spikmatta vid utfarten, så skulle jag rekommendera att du åker till den som ligger närmast. Om det är den närmaste du har problem med, ta den näst närmaste. :wink:

Bobo

Edit. Välkommen hit föresten! :D
Blir det någon tråd för 911:an?
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
henca
Turbo-Poster
Posts: 467
Joined: 2015-03-27 23:18:59
Bilmodell: 911 Targa samt 928 -79
Årsmodell: 1977
Location: Linköping
Contact:

Re: Carspect Lund

#4 Post by henca »

Utan att nämna några namn på besiktnings-kedjor kan jag ju ge lite exempel på vad som får mig att välja eller inte välja besiktnings-ställe:

Ett år då jag besiktigade min gamla veteranbil, en VW Golf från 1975 gick besiktningsmannen riktigt hårt åt underredet med sin spetsiga hammare. Han hittade ingen rost, för den är riktigt seriöst underredsbehandlad, men det blev stora märken i underredsbehandlingen. Nåväl, detta är väl OK, han gör sitt jobb och han skall leta efter rost. På armlängds avstånd har han en spray-burk med underreds-massa och jag frågar honom om han inte skall spraya på lite där han hamrat. Svaret blev "Nej, det behövs inte!". Dit åkte jag inte igen.

På ett annat besiktnings-ställe var de riktigt service-inriktade och diskuterade gärna motorproblem som jag hade fasten det egentligen inte hade med besiktningen att göra. Dit åkte jag i flera år. Tills ett år då det var ny personal som hissade upp bilen utan att använda gummi-kuddar. Då letade jag upp ett nytt besiktnings-ställe som använder gummi-kuddar på lyften.

Nu för tiden finns det många ställen att besiktiga på, det gör att man kan vara kräsen då man väljer. Det går nog inte säga att någon viss kedja är bättre än en annan, i slutändan handlar allt ändå om den lokala personalens inställning.

m v h Henrik

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 642
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: Carspect Lund

#5 Post by gtBen »

Privatiseringen förde tyvärr inte bara gott med sig. Min besiktningsstation (i Kalmar) har gått från kompetent personal (med gamla gubbar som visste att hantera bändjärnet för en gammal folka-framvagn) till amatörnivå och praktikant-status. Dessutom var de sura som ättika alla 3 gånger på en månad när jag var där och gnällde och var oförskämda inte bara mot mig för att deras kö-apparat inte fungerade (under en månads tid).
Tyvärr så hade jag bokat in och betalat 2 bilar, annars jag inte återkommit. Anmärkningen på Esset var tyvärr klockren. Det blir en ny station nästa gång, bra att det finns flera att välja på.

Bengt
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

User avatar
jockes
Carrera-Poster
Posts: 380
Joined: 2007-10-01 14:27:03
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1987
Location: Norrköping
Contact:

Re: Carspect Lund

#6 Post by jockes »

Jag måste bara flika in med hur utomordenligt nöjd jag har varit med Carspect som besiktningsstation. Här i Norrköping finns två filialer och båda har bistått med mycket trevligt bemötande och en smått fantastisk service. De tar sig tid, lagar simpla fel och hjälper till med felsökning. Något jag aldrig fått erfara ifrån bilprovningen när man förut var tvungen att åka dit.
Min biltråd
PCS 14631

KKK 26/27 med 360° ax-lager, Portad topp, Mirafrästa säten med fullradie, Slipade ventiler, Portat insug, Enem kamaxel, Avhängda balansaxlar, Ställbar BTR, 044-pump, Större IC + grövre tryckrör, Öppen HKS dump, Sandens wastegate-fjäder, 3" ifrån turbon, Inget katalysatorkrav :wink: , 998cc Delphi, E85, Lindsey MAF Stage 2, Revline chip, EBC, ECUMaster DET3, AEM BBL.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users