Jaguar XJC 4,2 1975 | Mitt nya heltidsjobb
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: Jaguar XJC 4,2 1975 | Projektet
Kul att du fått nya krafter Bobo!
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- [Bobo]
- Addict
- Posts: 3888
- Joined: 2010-09-04 19:38:44
- Bilmodell: 931-81
- Årsmodell: 1981
- Location: Linköping
- Contact:
Re: Jaguar XJC 4,2 1975 | Projektet
Ja, det flyter på lite bättre just nu.patand wrote:Kul att du fått nya krafter Bobo!
Jag lovar att uppdatera tråden bättre framgent, men just nu lägger jag all energi på projektet!
Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
- [Bobo]
- Addict
- Posts: 3888
- Joined: 2010-09-04 19:38:44
- Bilmodell: 931-81
- Årsmodell: 1981
- Location: Linköping
- Contact:
Re: Jaguar XJC 4,2 1975 | Donatorn slaktas
En dag fylld av riktigt dåliga beslut börjar gå mot sitt slut. Att det slutade med flaggan i topp får nog tillskrivas turen snarare än skickligheten. Men vafan. Det är väl resultatet som räknas i slutänden?!
Planen har i snart en vecka varit att lyfta ur motorn ur donatorn.
Arbetet med att lossa det sista av hjulupphängningen i fram tog betydligt mer tid än väntat och innebar en del ganska farliga moment...
När vi kommer in i bildserien har fjädrarna tagits bort med tur. De verktyg jag hade att tillgå var absolut inte anpassade för en Jaguar Xj6 och på båda sidorna flög saker omkring i garaget. Saker som jag helst sett att de var mer stationära.
Fjädern på högersidan gick av.
Som väl är har jag fler... Väl isär gav jag mig på de övre armarna.
Inget som jag riskerade att bli lam av, så det kändes lite roligare. Putsade lite på dämparna bara för att se hur de verkade i skicket. Kommer nog åka på att renovera dom. Men de var inte sönderrostade, så det ska nog gå.
Med all hjulupphängning utom de undre armarna ur vägen började en plan för motorn ta form. Fortsättning följer...
Bobo
Planen har i snart en vecka varit att lyfta ur motorn ur donatorn.
Arbetet med att lossa det sista av hjulupphängningen i fram tog betydligt mer tid än väntat och innebar en del ganska farliga moment...
När vi kommer in i bildserien har fjädrarna tagits bort med tur. De verktyg jag hade att tillgå var absolut inte anpassade för en Jaguar Xj6 och på båda sidorna flög saker omkring i garaget. Saker som jag helst sett att de var mer stationära.
Fjädern på högersidan gick av.
Som väl är har jag fler... Väl isär gav jag mig på de övre armarna.
Inget som jag riskerade att bli lam av, så det kändes lite roligare. Putsade lite på dämparna bara för att se hur de verkade i skicket. Kommer nog åka på att renovera dom. Men de var inte sönderrostade, så det ska nog gå.
Med all hjulupphängning utom de undre armarna ur vägen började en plan för motorn ta form. Fortsättning följer...
Bobo
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
- [Bobo]
- Addict
- Posts: 3888
- Joined: 2010-09-04 19:38:44
- Bilmodell: 931-81
- Årsmodell: 1981
- Location: Linköping
- Contact:
Re: Jaguar XJC 4,2 1975 | Donatorn slaktas
Vi hade några olika alternativ när det gällde att få ur motorn.
Lyfta ur den med växellådan monterad.
Lyfta motor och växellåda separat.
Sänka ner motorn och låda ihop med framvagnsbalken (som motorfästena sitter på)
Alla tre alternativen presenterar ett antal olika problem. De flesta härrör från garagets grundläggande beskaffenhet och placering.
Ojämt skrovligt golv (byggt av gammalt elskåp modell större), lågt i tak och grus i lätt backe utanför tröskeln som leder ut ur garaget.
Lyft framifrån var däför svårt. Dels på grund av höjden. Men framförallt på grund av gruset utanför.
Haynes (som ju gjort ett lysande jobb hittills) rekommenderade inte att separera motorn från lådan i bilen. Så den delen ströks.
Planen började mer och mer luta åt att sänka ner motorn och sen så att säga trä bilen över den.
Allt lossades lite för att garantera att vi inte skulle fastna på en trasig bult eller runddragen mutter. Allt gick bra så långt. Därefter placerade vi en domkraft under växellådan och lossade de sista bultarna i växellådsfästet och sänkte ner motor och låda på pallen.
Monsterbultarna som håller framvagnsbalken i framkant knackades försiktigt ur och spisen lade sig till slut till rätta på pallen.
Så långt allt väl. Nu börjar de dumma besluten sätta käppar i hjulet...
Ett faktum har hela tiden varit att om motorn ska ur bilen nedåt kommer den främre tvärgående balken behöva masseras lite. Sagt och gjort! Vinkelharry gjorde processen kort med det brittiska stålet och snart hade vi en vackert skulpterad kanal att lotsa pallpråmen igenom. Trodde vi.
Det visade sig att fästena för de övre länkarmarna tog i karossen på båda sidor när vi dragit paketet ungefär 30cm framåt. "Det är väl inget problem", säger du. Jo, om man precis kapat bort det enda stället man har kvar för att hissa bilen.
Det vi saknade på höjden motsvarade med råge höjden på pallen och den lilla vagnen. Så den nya planen blev att medelst fälgen-Eriks motorlyft låta motorn hänga fritt, ta bort pallen och sen sänka ner motorn direkt på vagnen istället. I det här läget visade sig att det var ett dumt beslut att lägga motorn på en pall. Motorlyftens ben kommer nämligen inte runt en pall, så armen nådde inte fram på långa vägar.
Mitt i svärandet frågade Erik lite på skämt om vi inte bara kunde lyft bilen i varsin bräda instuckna i rambenen för att få frigång.
Det kunde vi ju givetvis (vi hade bara inte tänkt på det) och bara några minuter senare kunde grannar och NSA-sateliter beskåda en 4,2 liters rak 6:a från Jaguar på en pall på grusplanen utanför garaget. Tanken var från början att köra iväg den här motorn och sen få den motorn som tillhör Coupén levererad vid ett senare tillfälle. Men när den här motorn väl stod på pallen i garaget kändes det lite som att gå över ån efter vatten att inte använda den jag har. Som jag dessutom själv kört och vet att den fungerar.
Det enda problemet är att den kommer stå ivägen i mitt garage sålänge projektet är igång...
Nu är donatorn tom iallfall. Och dessutom har jag satt kapen i den för första gången.
Imorgon tänkte jag befria den från dörrar och sen börar det smått oöverskådliga arbetet met att ta ner den i sina beståndsdelar.
Jag har en bok med all plåt i detalj, så förhoppningsvis ska jag lyckas luska ut var svetsarna sitter utan att behöva ta ner hela bilen till plåtren. Har dock hört att det går att göra på några veckor om det krävs , men slipper gärna...
Bobo
Lyfta ur den med växellådan monterad.
Lyfta motor och växellåda separat.
Sänka ner motorn och låda ihop med framvagnsbalken (som motorfästena sitter på)
Alla tre alternativen presenterar ett antal olika problem. De flesta härrör från garagets grundläggande beskaffenhet och placering.
Ojämt skrovligt golv (byggt av gammalt elskåp modell större), lågt i tak och grus i lätt backe utanför tröskeln som leder ut ur garaget.
Lyft framifrån var däför svårt. Dels på grund av höjden. Men framförallt på grund av gruset utanför.
Haynes (som ju gjort ett lysande jobb hittills) rekommenderade inte att separera motorn från lådan i bilen. Så den delen ströks.
Planen började mer och mer luta åt att sänka ner motorn och sen så att säga trä bilen över den.
Allt lossades lite för att garantera att vi inte skulle fastna på en trasig bult eller runddragen mutter. Allt gick bra så långt. Därefter placerade vi en domkraft under växellådan och lossade de sista bultarna i växellådsfästet och sänkte ner motor och låda på pallen.
Monsterbultarna som håller framvagnsbalken i framkant knackades försiktigt ur och spisen lade sig till slut till rätta på pallen.
Så långt allt väl. Nu börjar de dumma besluten sätta käppar i hjulet...
Ett faktum har hela tiden varit att om motorn ska ur bilen nedåt kommer den främre tvärgående balken behöva masseras lite. Sagt och gjort! Vinkelharry gjorde processen kort med det brittiska stålet och snart hade vi en vackert skulpterad kanal att lotsa pallpråmen igenom. Trodde vi.
Det visade sig att fästena för de övre länkarmarna tog i karossen på båda sidor när vi dragit paketet ungefär 30cm framåt. "Det är väl inget problem", säger du. Jo, om man precis kapat bort det enda stället man har kvar för att hissa bilen.
Det vi saknade på höjden motsvarade med råge höjden på pallen och den lilla vagnen. Så den nya planen blev att medelst fälgen-Eriks motorlyft låta motorn hänga fritt, ta bort pallen och sen sänka ner motorn direkt på vagnen istället. I det här läget visade sig att det var ett dumt beslut att lägga motorn på en pall. Motorlyftens ben kommer nämligen inte runt en pall, så armen nådde inte fram på långa vägar.
Mitt i svärandet frågade Erik lite på skämt om vi inte bara kunde lyft bilen i varsin bräda instuckna i rambenen för att få frigång.
Det kunde vi ju givetvis (vi hade bara inte tänkt på det) och bara några minuter senare kunde grannar och NSA-sateliter beskåda en 4,2 liters rak 6:a från Jaguar på en pall på grusplanen utanför garaget. Tanken var från början att köra iväg den här motorn och sen få den motorn som tillhör Coupén levererad vid ett senare tillfälle. Men när den här motorn väl stod på pallen i garaget kändes det lite som att gå över ån efter vatten att inte använda den jag har. Som jag dessutom själv kört och vet att den fungerar.
Det enda problemet är att den kommer stå ivägen i mitt garage sålänge projektet är igång...
Nu är donatorn tom iallfall. Och dessutom har jag satt kapen i den för första gången.
Imorgon tänkte jag befria den från dörrar och sen börar det smått oöverskådliga arbetet met att ta ner den i sina beståndsdelar.
Jag har en bok med all plåt i detalj, så förhoppningsvis ska jag lyckas luska ut var svetsarna sitter utan att behöva ta ner hela bilen till plåtren. Har dock hört att det går att göra på några veckor om det krävs , men slipper gärna...
Bobo
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: Jaguar XJC 4,2 1975 | Donatorn slaktas
Snyggt jobbat!
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Janne J
- Addict
- Posts: 1328
- Joined: 2013-01-01 13:47:35
- Telefon: 0705829625
- Bilmodell: 911SC, 944S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Kinna
- Contact:
Re: Jaguar XJC 4,2 1975 | Donatorn slaktas
Jag gillar dina inlägg!
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65
- [Bobo]
- Addict
- Posts: 3888
- Joined: 2010-09-04 19:38:44
- Bilmodell: 931-81
- Årsmodell: 1981
- Location: Linköping
- Contact:
Re: Jaguar XJC 4,2 1975 | Donatorn slaktas
Tack!patand wrote:Snyggt jobbat!
Roligt att höra!Janne J wrote:Jag gillar dina inlägg!
Idag kom ett annat av mina projekt emellan. Så det blev inget slaktande idag.
Mer om det i en annan stråd en annan dag.
Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
- matsen
- Turbo-Poster
- Posts: 627
- Joined: 2010-05-27 20:05:59
- Telefon: 0705380159
- Bilmodell: 924 turbo Rally
- Årsmodell: 1979
- Location: ÅRE
- Contact:
Re: Jaguar XJC 4,2 1975 | Donatorn slaktas
I love it!
- [Bobo]
- Addict
- Posts: 3888
- Joined: 2010-09-04 19:38:44
- Bilmodell: 931-81
- Årsmodell: 1981
- Location: Linköping
- Contact:
Re: Jaguar XJC 4,2 1975 | Donatorn slaktas
För ungefär 15 år sedan jobbade en polare extra på ICA Maxi i juletid.
Han hade noll koll på vad han syslade med och gjorde bara som han blev tillsagd.
Vid tillfälle blir han ombedd att köra ut en pall med något klotformat och rött som skulle packas upp på en displayhylla någonstans bland ostarna.
Mitt i arbetet kommer det fram en tant som vi får förutsätta såg ganska illa. Hon frågade lite ängsligt vart Edamern fanns.
Min polare såg sig lite förstrött om och svarade sedan "Edamern är tyvärr slut".
Vad har det här med någonting att göra då?
Jo. För ungefär ett år sedan ställde jag en mycket enkel och rak fråga till en butiksanställd i en butik vars hela tema är bilar. Eller. Det var deras tema förr i tiden. Nu är borde det väl snarare heta fritidstema.
Frågan gällde något kemiskt som kunde lösa upp lacken på min Jaguar så jag slapp slipa.
Fick svaret att det dessvärre inte finns något sådant i eras sortiment.
Vad säger ni nu då?! Jag förstår givetvis vad jag gjorde för fel. Jag var på tok för specifik i min förfrågan. Hade jag frågat efter "färgborttagning" så hade det inte varit några problem.
Det är inte första gången. Senast frågade jag efter någon form av tvål som tog bort olja och annat fett.
Fick svaret att det dessvärre inte finns något sådant i eras sortiment.
Dagen efter såg jag produkten jag sökte i fälgen-Eriks garage.
Jag skulle frågat efter handrengöring.
Ok. Skit samma.
Nu fick jag ju tag i det jag sökte till slut. Och även om det inte verkar vara fullt så aggresivt som jag hade önskat gav det mig några andra uppslag när jag letade. En låda CRC Gasket Remover är beställd från Verktygsboden. Så snart kommer den här Jaggan vara lika plåtren som den andra.
I väntan på den leveransen smetade jag på så mycket det gick av Fritidstemas klet... Det hade verkat ungefär 6 timmar när jag började skrapa lite. Det översta lagret färg och underliggande spackel löstes upp utan problem. Men den lacken som satt från fabrik verkar det inte rå på. Penslade på lite extra flödigt på bakskärmen och lämnade orört. Återstår att se om det lyckas käka mer under natten. För att komma åt att kladda ner tröskeln lite bättre hängde jag av dörren. Dörrarna är en lite speciell histora när det gäller donatorn. Då den har den korta hjulbasen men fyra dörrar passar dessa dörrar endast på andra bilar med kort hjulbas. Den enda som skulle kunna ha nytta av dom i Sverige kommer snart inte beöva några dörrar alls...
Så frågan är om jag ska försöka sälja dom till England. Istället för att slakta dom och använda plåten till att klä om mina Coupédörrar kan jag ju lika gärna sälja dessa rariteter och köpa de längre dörrarna och slakta dom. Får se hur jag gör med det där. Tills jag bestämt mig får dörrarna stå orörda.
Även dörrsidor är ju givetvis specifika för den här modellen...
Tanken är att det här projektet ska få ta upp merparten av mina två kvarvarande semesterveckor.
Just nu väntar jag på delar till mitt andra sommarprojekt ( Smådelsförvaring i gammal bensinpump ), så det finns lite tid över till Jaggan nu.
När den väl är plåtren kan jag börja stycka upp den och slutligen skicka iväg det lilla som blir kvar till skroten.
Bobo
Han hade noll koll på vad han syslade med och gjorde bara som han blev tillsagd.
Vid tillfälle blir han ombedd att köra ut en pall med något klotformat och rött som skulle packas upp på en displayhylla någonstans bland ostarna.
Mitt i arbetet kommer det fram en tant som vi får förutsätta såg ganska illa. Hon frågade lite ängsligt vart Edamern fanns.
Min polare såg sig lite förstrött om och svarade sedan "Edamern är tyvärr slut".
Vad har det här med någonting att göra då?
Jo. För ungefär ett år sedan ställde jag en mycket enkel och rak fråga till en butiksanställd i en butik vars hela tema är bilar. Eller. Det var deras tema förr i tiden. Nu är borde det väl snarare heta fritidstema.
Frågan gällde något kemiskt som kunde lösa upp lacken på min Jaguar så jag slapp slipa.
Fick svaret att det dessvärre inte finns något sådant i eras sortiment.
Vad säger ni nu då?! Jag förstår givetvis vad jag gjorde för fel. Jag var på tok för specifik i min förfrågan. Hade jag frågat efter "färgborttagning" så hade det inte varit några problem.
Det är inte första gången. Senast frågade jag efter någon form av tvål som tog bort olja och annat fett.
Fick svaret att det dessvärre inte finns något sådant i eras sortiment.
Dagen efter såg jag produkten jag sökte i fälgen-Eriks garage.
Jag skulle frågat efter handrengöring.
Ok. Skit samma.
Nu fick jag ju tag i det jag sökte till slut. Och även om det inte verkar vara fullt så aggresivt som jag hade önskat gav det mig några andra uppslag när jag letade. En låda CRC Gasket Remover är beställd från Verktygsboden. Så snart kommer den här Jaggan vara lika plåtren som den andra.
I väntan på den leveransen smetade jag på så mycket det gick av Fritidstemas klet... Det hade verkat ungefär 6 timmar när jag började skrapa lite. Det översta lagret färg och underliggande spackel löstes upp utan problem. Men den lacken som satt från fabrik verkar det inte rå på. Penslade på lite extra flödigt på bakskärmen och lämnade orört. Återstår att se om det lyckas käka mer under natten. För att komma åt att kladda ner tröskeln lite bättre hängde jag av dörren. Dörrarna är en lite speciell histora när det gäller donatorn. Då den har den korta hjulbasen men fyra dörrar passar dessa dörrar endast på andra bilar med kort hjulbas. Den enda som skulle kunna ha nytta av dom i Sverige kommer snart inte beöva några dörrar alls...
Så frågan är om jag ska försöka sälja dom till England. Istället för att slakta dom och använda plåten till att klä om mina Coupédörrar kan jag ju lika gärna sälja dessa rariteter och köpa de längre dörrarna och slakta dom. Får se hur jag gör med det där. Tills jag bestämt mig får dörrarna stå orörda.
Även dörrsidor är ju givetvis specifika för den här modellen...
Tanken är att det här projektet ska få ta upp merparten av mina två kvarvarande semesterveckor.
Just nu väntar jag på delar till mitt andra sommarprojekt ( Smådelsförvaring i gammal bensinpump ), så det finns lite tid över till Jaggan nu.
När den väl är plåtren kan jag börja stycka upp den och slutligen skicka iväg det lilla som blir kvar till skroten.
Bobo
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
- [Bobo]
- Addict
- Posts: 3888
- Joined: 2010-09-04 19:38:44
- Bilmodell: 931-81
- Årsmodell: 1981
- Location: Linköping
- Contact:
Re: Jaguar XJC 4,2 1975 | Donatorn tappar färgen
När jag kom till garaget imorse visade det sig att en ny kompis hade flyttat in.
Biltemas färgborttagning hade nu fått verka på bakskärmen i 1,5 dygn och borde således gjort allt det var kapabelt till. Lacken blev mjuk, men lyfte inte på mer än några ställen.
Då min låda med bättre smet inte dykt upp än var det bara att bita i det sura äpplet och skrapa bort skiten. Det är ju risken man tar när man provar något som ska lösa upp lacken.
Om det misslyckas går det inte längre att slipa.
När skrapan ändå var uppvärmd gick jag över ströskeln också. Imorgon hoppas jag på leverans av skarpare grejer. Så förhoppningsvis ska det snart bli plåtrent.
Passade även på att beställa en knippe punktsvetsborr. Har en känsla av att de kommer gå åt...
Bobo
Jag utgick ifrån att han och jycken skulle gå dåligt ihop. Så han vräktes hyfsat omgående...Biltemas färgborttagning hade nu fått verka på bakskärmen i 1,5 dygn och borde således gjort allt det var kapabelt till. Lacken blev mjuk, men lyfte inte på mer än några ställen.
Då min låda med bättre smet inte dykt upp än var det bara att bita i det sura äpplet och skrapa bort skiten. Det är ju risken man tar när man provar något som ska lösa upp lacken.
Om det misslyckas går det inte längre att slipa.
När skrapan ändå var uppvärmd gick jag över ströskeln också. Imorgon hoppas jag på leverans av skarpare grejer. Så förhoppningsvis ska det snart bli plåtrent.
Passade även på att beställa en knippe punktsvetsborr. Har en känsla av att de kommer gå åt...
Bobo
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: Jaguar XJC 4,2 1975 | Donatorn tappar färgen
Måste vara ganska intressant att få se en helt plåtren kaross?!
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- [Bobo]
- Addict
- Posts: 3888
- Joined: 2010-09-04 19:38:44
- Bilmodell: 931-81
- Årsmodell: 1981
- Location: Linköping
- Contact:
Re: Jaguar XJC 4,2 1975 | Donatorn tappar färgen
Igen, menar du?!
Jag har ju gjort det förr, så det är mest spännande att se hur mycket skit som döljer sig under den nya lacken...
Hittills ser det bra ut, men jag har hittat några små rosthål i tröskeln.
Inga bucklor än dock.
Hade nog hellre tagit bucklor än rost känner jag.
Men all plåt ska ju bort och nästan alla borrhål ska svetsas igen så det blir nog inte så jobbigt att laga några små rosthål också när plåten väl ligger på bänken.
Idag ska det dyka upp lite vassare grejer.
Även ett par hjuldollys så jag kan flytta runt bakaxeln lite smidigare.
Bobo
Jag har ju gjort det förr, så det är mest spännande att se hur mycket skit som döljer sig under den nya lacken...
Hittills ser det bra ut, men jag har hittat några små rosthål i tröskeln.
Inga bucklor än dock.
Hade nog hellre tagit bucklor än rost känner jag.
Men all plåt ska ju bort och nästan alla borrhål ska svetsas igen så det blir nog inte så jobbigt att laga några små rosthål också när plåten väl ligger på bänken.
Idag ska det dyka upp lite vassare grejer.
Även ett par hjuldollys så jag kan flytta runt bakaxeln lite smidigare.
Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
- [Bobo]
- Addict
- Posts: 3888
- Joined: 2010-09-04 19:38:44
- Bilmodell: 931-81
- Årsmodell: 1981
- Location: Linköping
- Contact:
Re: Jaguar XJC 4,2 1975 | Donatorn tappar färgen
Så dök då den magiska soppan upp. Kletet som skulle göra mitt liv så mycket enklare än det var förra sommaren...
CRC Gasket Remover får lovord på forumsida efter forumsida för sin förmåga att äta allt i sin väg.
Inte Jaguar-lack. Den ska enligt uppgift rå på allt. Så jag är lite besviken måste jag säga.
Kan inte gärna slipa den plåtren i garaget. Utomhus är en sak. Men dammet kommer bli outhärdligt om allt ska tas med roterande stålborste inomhus.
Antar att jag får köra på Biltemas halvbra och ta det sista med borsten.
Känns extra trist att jag inte bara köpte en burk.
Ska se om det går att skicka tillbaka. Har ju ingen direkt nytta av dom...
Kladdig, förbannad men jefligt rastlös. Ingen jättebra kombination kanske, men det var i det tillståndet som jag bestämde mig för att ta allt i en annan ordning än planerat.
Bort med plåten först och sen bort med lacken. På så vis kan jag borsta det mesta utomhus.
Det var med andra ord dags att börja borra.
Hängde av bakdörren. Sen var det bara att börja borra.
Märkte direkt att yttertröskeln som jag valt att börja med presenterade ett antal problem.
Det första var att mina nyinköpta punktsvetsborr inte nådde fram till plåten på grund av chucken, som var för grov.
Jag fick således använda ett vanligt borr istället.
Nästa problem var att punkterna satt riktigt märkligt. Två punktsvetsar mer eller mindre på varandra och följt av en som sitter så högt upp på plåten att det inte gick att borra då halva borret hamnade utanför plåten. Vissa punkter satt så pass långt ner i hörnet att jag blev tvungen att borra i 45 graders vinkel för att komma åt.
Visst. Det ger en handgjord känsla. Men det skapar en djävulsk massa merarbete för mig när jag ska börja laga det jag tvingats ta sönder i processen...
Tröskeln borrades i överkant och halvvägs i underkant. Stötte på några lagningar där det satt fågelskitssvetsar som jag måste slipa bort.
hade ingen bra skiva kvar, så jag avslutade för dagen och jobbade lite med pumpen istället.
Borrningen kändes helt OK. Jag kommer som sagt behöva lägga igen en hel del hål och på vissa ställen behövs lite större ingrepp för att få det bra. Det positiva med tröskeln är att de svetsade delarna iallafall är raka.
Bobo
CRC Gasket Remover får lovord på forumsida efter forumsida för sin förmåga att äta allt i sin väg.
Inte Jaguar-lack. Den ska enligt uppgift rå på allt. Så jag är lite besviken måste jag säga.
Kan inte gärna slipa den plåtren i garaget. Utomhus är en sak. Men dammet kommer bli outhärdligt om allt ska tas med roterande stålborste inomhus.
Antar att jag får köra på Biltemas halvbra och ta det sista med borsten.
Känns extra trist att jag inte bara köpte en burk.
Ska se om det går att skicka tillbaka. Har ju ingen direkt nytta av dom...
Kladdig, förbannad men jefligt rastlös. Ingen jättebra kombination kanske, men det var i det tillståndet som jag bestämde mig för att ta allt i en annan ordning än planerat.
Bort med plåten först och sen bort med lacken. På så vis kan jag borsta det mesta utomhus.
Det var med andra ord dags att börja borra.
Hängde av bakdörren. Sen var det bara att börja borra.
Märkte direkt att yttertröskeln som jag valt att börja med presenterade ett antal problem.
Det första var att mina nyinköpta punktsvetsborr inte nådde fram till plåten på grund av chucken, som var för grov.
Jag fick således använda ett vanligt borr istället.
Nästa problem var att punkterna satt riktigt märkligt. Två punktsvetsar mer eller mindre på varandra och följt av en som sitter så högt upp på plåten att det inte gick att borra då halva borret hamnade utanför plåten. Vissa punkter satt så pass långt ner i hörnet att jag blev tvungen att borra i 45 graders vinkel för att komma åt.
Visst. Det ger en handgjord känsla. Men det skapar en djävulsk massa merarbete för mig när jag ska börja laga det jag tvingats ta sönder i processen...
Tröskeln borrades i överkant och halvvägs i underkant. Stötte på några lagningar där det satt fågelskitssvetsar som jag måste slipa bort.
hade ingen bra skiva kvar, så jag avslutade för dagen och jobbade lite med pumpen istället.
Borrningen kändes helt OK. Jag kommer som sagt behöva lägga igen en hel del hål och på vissa ställen behövs lite större ingrepp för att få det bra. Det positiva med tröskeln är att de svetsade delarna iallafall är raka.
Bobo
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: Jaguar XJC 4,2 1975 | Donatorn tappar färgen
Hålborrat är bra har jag hört...
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- [Bobo]
- Addict
- Posts: 3888
- Joined: 2010-09-04 19:38:44
- Bilmodell: 931-81
- Årsmodell: 1981
- Location: Linköping
- Contact:
Re: Jaguar XJC 4,2 1975 | Donatorn tappar färgen
Ja. Och snabbt!patand wrote:Hålborrat är bra har jag hört...
Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
Who is online
Users browsing this forum: No registered users