Hjälp med tips och rekommendationer vid köp av 924 eller 944

924/928/944/968
Message
Author
User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

#16 Post by Cédric »

Jag skulle säga att prestandaskillnaden mellan en 924 och en 944 i standardskick är väldigt liten i verkligheten. På gatan kanske skillnaden är större än på banan. Men den största skillnaden ligger enligt mig på utseendet samt omkostnader..

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#17 Post by patand »

NineFourFour wrote:Patand: Ska sen ögat ha sitt också så ligger 44:an bättre till. Skärmbreddarna på 44:an är perfect fit!!

Men visst håller jag med dig, 931 är MYCKET bil för pengarna! Och mycket KUL!!
Utseendemässigt kan ju åsikterna gå isär... men visst tycker jag vår 924/944 cab ser lite fetare ut över höfterna... ;)

Ja roligare bil för de pengar man får en fungerande 924 Turbo för är svårt att hitta tror jag! :D :#944burn:
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#18 Post by Pehr Johnsson »

ska jag vara ärlig så var 924 min drömbil som liten grabb. hade en Majorette leksaks bil och den var den finaste jag hade.

Exakt en sån här... Jag har faktsikt kvar den någonstans. :)
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

dabra
NA-Poster
Posts: 4
Joined: 2007-01-13 14:50:05
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm/Helsingborg
Contact:

#19 Post by dabra »

Jag är mycket tacksam för alla rekommendationer angående ett Porsche-köp!

Lutar kanske åt att jag börjar med en 924:a. Mina mek-kunskaper idag är begränsade och en enklare teknik är kanske en bra start för min Porsche-karrär!
Jag har dock tillgång till en kompetent svetsare och mekaniker om det skulle krisa men vill gärna lära mig fixa de störta behoven för bilen själv då jag tycker man får en annan känsla för sin bil.

Porsche-kompetens finns onekligen i mängder på detta forum, så jag får läsa, lära, meka och fråga.

Fråga:

Såg på programmet Wheeler dealer på Discovery att elfelen på Porsche kan vara besvärliga att lösa.
Är det trixigt med elfel generellt på 924:or och 944:or eller är systemen robusta?

Tack!

Mvh

Danne

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

#20 Post by Maxx »

dabra wrote:Såg på programmet Wheeler dealer på Discovery att elfelen på Porsche kan vara besvärliga att lösa.
Är det trixigt med elfel generellt på 924:or och 944:or eller är systemen robusta?
Var det avsnittet där de köpte en 928? Den verkar vara känd för att ha ett problematiskt elsystem.

Annars har det väl dykt upp frågor här angående elfel men oftast verkar det röra sig om oxiderade jordpunkter eller tidigare ägares äventyr i elsystemen.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
Bodens Svarta 944 S2
Addict
Posts: 1662
Joined: 2004-12-18 01:38:05
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Boden
Contact:

#21 Post by Bodens Svarta 944 S2 »

dabra skrev:
Såg på programmet Wheeler dealer på Discovery att elfelen på Porsche kan vara besvärliga att lösa.
Är det trixigt med elfel generellt på 924:or och 944:or eller är systemen robusta?


Inte nåt sämre än nån annan bil tror jag..

Har själv ägt ett elfel, eller vänta, Audi GT Coupe heter det ju.. :lol:
Jag hade en gång en svart S2 på Sommaren.. Men vinterleksaken är kvar..
Mmm en svart RX-1 Mountain som jag nu bytt bort mot en Nytro MTX 2009... Najs.
/Janne fd PCS #9425

Varför köra Amerikanskt när det finns kvalité.. ; )

dabra
NA-Poster
Posts: 4
Joined: 2007-01-13 14:50:05
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm/Helsingborg
Contact:

#22 Post by dabra »

Maxx wrote:
dabra wrote:Såg på programmet Wheeler dealer på Discovery att elfelen på Porsche kan vara besvärliga att lösa.
Är det trixigt med elfel generellt på 924:or och 944:or eller är systemen robusta?
Var det avsnittet där de köpte en 928? Den verkar vara känd för att ha ett problematiskt elsystem.

Annars har det väl dykt upp frågor här angående elfel men oftast verkar det röra sig om oxiderade jordpunkter eller tidigare ägares äventyr i elsystemen.

dabra
NA-Poster
Posts: 4
Joined: 2007-01-13 14:50:05
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm/Helsingborg
Contact:

#23 Post by dabra »

Stämmer fint! Det är avsnittet där de bökar lite med elen i 928:an. Som du säger verkar det vara ett lite mer problematiskt elssytem i 928:an.

Ok, bra att veta då jag inte är någon höjdare på elbiten!

//

Danne

944_Driver
Addict
Posts: 2289
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#24 Post by 944_Driver »

924:ans och tidiga 944:ors elsystem är ju inte modern klass med täta kontakter osv utan mera typsikt 70-tal. Systemen är å andra sidan rätt enkla så elfelen inskränker sig oftast till oxid någon stanns, glapp i någon kontakt, kabelbrott etc. Inga datastyrda funktioner som kan spöka. Som en jämförelse är elschemat till min 944 -83 på 7 sidor tror jag, till min bmw 740 -93 är det en hel bibel på ~500 sidor. (Men då är bmw schemat så bra att det nästan är enklare att fixa elfel på den iaf.)

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

#25 Post by Maxx »

Skulle du dyka på problem finns det folk här som kan hjälpa dig. :)
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
Janne931
S-Poster
Posts: 57
Joined: 2006-08-06 18:15:10
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Uppsala
Contact:

#26 Post by Janne931 »

944_Driver wrote:Sedan så är en sen 944 riktigt bekväm som långfärdsbil på ett annat vis än en 924.
Syftar du på motoreffekten? Komfortmässigt borde det väl inte vara någon skillnad?

Vanligt fel på 931 och 5-växlade 924 är dåliga synkringar. Sprucken instrumentpanel, km-mätare som har stannat och spruckna sömmar på stolarna är också vanligt. Samt att vatten kommer in vid batteriet och från takluckan.

/Janne

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

#27 Post by Cédric »

924 är ganska lågt utväxlad, det är finfint vid aktiv körning och bankörning. Men inte alltid så trevligt vid motorväg om man har ett brummigt avgassystem. Min 931a har mer ljuddämpning än vad jag kan hitta i min 924...Så det kan nog vara samma med 944.

Angående synkringarna så gäller det väl bara porschelådan. Audilådan som 924 fick efter 79 (?) har väl inga sådana problem ?

User avatar
Jon80
Sponsor
Posts: 3847
Joined: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Degerfors
Contact:

#28 Post by Jon80 »

Daba: Om du är någotsånär normalbegåvad vad gäller att skruva isär, och sen sättaihop prylarna igen, så tror jag nästan det kvittar om du köper 924:a eller 944:a. Är trots allt inte så stor skillnad på bilarna mekaniskt.

Själv hade jag inte mekat bil alls före jag skaffade min 944Turbo, och nu gör jag allt själv. Laddar man ner reparationshandboken + köper Hayens hanbok, så kommer man väldigt långt på egen hand.

Mvh Jon
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

944_Driver
Addict
Posts: 2289
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#29 Post by 944_Driver »

En senare 944 (85.5+) har ju den nyare inredning och som jag bedömer det mera ljuddämpning. Utväxlingen skiljer nog också en del som sagt. Så är det ju ofta lite mer utrustning som servo och eltak m.m.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

User avatar
Bathory
Addict
Posts: 3569
Joined: 2004-10-30 20:43:31
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1984
Location: Grästorp
Contact:

#30 Post by Bathory »

944_Driver wrote:En senare 944 (85.5+) har ju den nyare inredning och som jag bedömer det mera ljuddämpning. Utväxlingen skiljer nog också en del som sagt. Så är det ju ofta lite mer utrustning som servo och eltak m.m.

//Magnus
Min 84:a hade både servo & eltak från fabrik.

Sven

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users