Page 1 of 4

Hjälp med tips och rekommendationer vid köp av 924 eller 944

Posted: 2007-01-11 17:05:59
by Anonymous
Hej,
Jag har några frågor som ni förmodligen är riktigt trötta på men ställer dem ändå

Jag började tidigt gilla Porsche och tänkte nu på lite äldre dar försöka införskaffa mig antingen en 924 eller 944.

Har ni några tips angående mitt porscheköp?
T.ex vad är vanliga fel på 924 och 944?.

Finns det några vanliga punker/svagheter man ska leta efter och gå igenom vid en eventuell provkörning och köp?

Är mycket tacksam för tips!

Tack för en mycket bra sida!

Mvh Danne

Posted: 2007-01-11 17:19:13
by Karl Birgander
Först och främst: Välkommen till den ljusa sidan! :D
Skriv gärna i din profil var du bor så finns säkert någon i närheten som kan vara behjälplig vid eventuellt bilköp.

Trötta är vi inte på frågorna, men ingen tråd ger en komplett översikt.

Skulle nog tro att det är enklast att söka här på forumet då det är ett flitigt omdiskuterat ämne.
Frågor som du bör ställa dig själv är:
Användningsområde? (Söndagsturer till glasskiosken? Bruksbil? Räserjärn?
Försäkringskostnad? (Kolla ett par regnr på blocket på både 924 och 944 och jämför)
Inköpskostnad? ( hur mycket kan du lägga utan att barskrapa dig för ev. tråkigheter?
Mekkunskaper? (Vad kan du? Är du kunnig är det hugget som stucket i denna rond för bilvalet, men kan du inte så mycket kanske en 924 är lämpligare då den motormässigt bygger på enklare och simplare teknik = troligen billigare att lämna in för service.)
Nackdelar med våra bilar är att de är beroendeframkallande... kört min 2300 mil sen i april nu... :roll:
Kolla allting noga på bilen, den ska kännas bra, är väl ett övergripande råd! :D

Posted: 2007-01-11 17:32:19
by Per Huzell
Jodå, den här frågan kommer minst varje vecka.
Välkommen till ett bra forum som ger dig massor av tips.

Köp tidningen Automobil december 2006.
Sök på forumet, sök på blocket, ställ frågor så får du svar.

Vi är ganska snälla och inte så trötta på konstiga frågor :-)

Posted: 2007-01-11 20:18:59
by PeterC
Hej!
Jag satt i din sitts för några år sedan och det som hjälpte mig till ett köp var att jag fick hjälp med att prata bil. Det jag fick lära mig var att tidiga 944:or har billigare reservdelar. Den första motorn på 2.5 l motor är lite slö, men väggreppet är enormt. S modellen som kom senare har en 3 l motor och är riktigt rapp, väggreppet är också bra. priset för en tidig 944 är ungefär halva priset av en s modell. Sedan finns det turbo och cabbe, men det är helt andra priser och troligtvis står sig dessa priser bättre än för andra modeller. Jag har märkt att de flesta bilar körs bara på sommaren och därför inte har rost. Bromsarna kan vara ett problem för bilarna står stilla ett halvår och termostaten kan haka upp sig och måste bytas(billigt ca 100:-). Varmkör du bilen på vintern så brukar de flesta problem motas bort. Lycka till med ditt bilköp. Du kommer inte ångra dig för Porsche är en väbyggd bil. Någon annan som har andra råd rätta mig i så fall.

Mvh

Peter

Posted: 2007-01-11 20:54:41
by Bodens Svarta 944 S2
Vanliga fel är.. Spindelleder.. Förut svindyrt att byta. Numer kan man byta själv.

Obs.. På senare 944 fanns förut bara ett alternativ till nya spindelleder.. Nya bärarmar.
Dom kostade 7000kr/st..
Nu kan man renovera båda bärarmarna själv för ca 2000:-..

S2 orna har en kamkedja vars spännarens glidskena bör bytas med jämna mellanrum.
Står ej i serviceprotokollet. Vid köp ska denna kollas omg..

Om man skippar det så kan det kosta uppåt 20.000kr att fixa.
Delen kostar ett par hundra..

Välkommen till friheten.. :D

Posted: 2007-01-11 23:04:55
by Maxx
PeterC wrote:Hej!
Jag satt i din sitts för några år sedan och det som hjälpte mig till ett köp var att jag fick hjälp med att prata bil. Det jag fick lära mig var att tidiga 944:or har billigare reservdelar. Den första motorn på 2.5 l motor är lite slö, men väggreppet är enormt. S modellen som kom senare har en 3 l motor och är riktigt rapp, väggreppet är också bra. priset för en tidig 944 är ungefär halva priset av en s modell. Sedan finns det turbo och cabbe, men det är helt andra priser och troligtvis står sig dessa priser bättre än för andra modeller. Jag har märkt att de flesta bilar körs bara på sommaren och därför inte har rost. Bromsarna kan vara ett problem för bilarna står stilla ett halvår och termostaten kan haka upp sig och måste bytas(billigt ca 100:-). Varmkör du bilen på vintern så brukar de flesta problem motas bort. Lycka till med ditt bilköp. Du kommer inte ångra dig för Porsche är en väbyggd bil. Någon annan som har andra råd rätta mig i så fall.
Det är 944 S2 som har 3-litersmotorn. 944 S har en 16-ventilers 2,5-litersmotor.

Vilka modeller som finns har av handlats tidigare på forumet och borde inte vara så svårt att hitta om du söker, eller så kollar du här: http://www.connactivity.com/~kgross/FAQ/944faq02.html

Bodens Svarta 944 S2 wrote:Vanliga fel är.. Spindelleder.. Förut svindyrt att byta. Numer kan man byta själv.

Obs.. På senare 944 fanns förut bara ett alternativ till nya spindelleder.. Nya bärarmar.
Dom kostade 7000kr/st..
Nu kan man renovera båda bärarmarna själv för ca 2000:-.
Gäller 944:or med aluminiumbärarmar, dvs fr o m -86.

Posted: 2007-01-11 23:16:17
by Pehr Johnsson
PeterC wrote:Hej!
Jag har märkt att de flesta bilar körs bara på sommaren och därför inte har rost.
Bilarna (inte 924) är ju galvade också, vilket till stor del gör att bilarna är så fina. Nu är ju detta inte en garanti för att alla bilar är helt rostfria.

Posted: 2007-01-11 23:21:36
by Maxx
NineFourFour wrote:
PeterC wrote:Hej!
Jag har märkt att de flesta bilar körs bara på sommaren och därför inte har rost.
Bilarna (inte 924) är ju galvade också, vilket till stor del gör att bilarna är så fina. Nu är ju detta inte en garanti för att alla bilar är helt rostfria.


924 är helgalvad fr o m -78, och fick sju års rostskyddsgaranti för hela karossen fr o m -81.

Posted: 2007-01-11 23:24:15
by headline
924:orna är visst galvade. Från och med -81 (eller -80) så är dom helgalvade. Innan det var dom halvgalvade.

Posted: 2007-01-11 23:31:18
by Pehr Johnsson
Olika bud om 924, men tydligen ganska bra rostskyddade i alla fall!! :)

Posted: 2007-01-12 00:15:56
by Maxx
NineFourFour wrote:Olika bud om 924, men tydligen ganska bra rostskyddade i alla fall!! :)
Helgalvade från -78 men tydligen blev det bättre skydd från och med -80/-81.

Posted: 2007-01-12 19:29:27
by 944_Driver
Rost är inget direkt problem på en senare 924 eller 944 av valfri årsmodell så länge den inte råkat ut för någon dåligt gjord reparation. Helgalvad kaross och mestadels sommarkörning gör att det rostar dåligt.

Vad gäller valet mellan 924 eller 944 så spelar ju ekonomin in, 924 är billigare i det mesta. Ser man till prestanda så är en 944 klart snabbare men kanske inte roligare för det. Sedan så är en sen 944 riktigt bekväm som långfärdsbil på ett annat vis än en 924.

//Magnus

Posted: 2007-01-12 21:32:23
by patand
944_Driver wrote:Vad gäller valet mellan 924 eller 944 så spelar ju ekonomin in, 924 är billigare i det mesta. Ser man till prestanda så är en 944 klart snabbare men kanske inte roligare för det.
Glöm inte bort att man kan få en fin 924 Turbo för samma pengar som en 944. Då har man helt plötsligt en 924 som är snabbare än 944an... och betydligt mer unik dessutom. :)

(gissa varför jag och far har varsin 924 Turbo... 8) )

Posted: 2007-01-12 21:40:45
by Pehr Johnsson
Patand: Ska sen ögat ha sitt också så ligger 44:an bättre till. Skärmbreddarna på 44:an är perfect fit!!

Men visst håller jag med dig, 931 är MYCKET bil för pengarna! Och mycket KUL!!

Posted: 2007-01-12 21:42:13
by Maxx
Det är lättare att hitta en 944:a än en 931:a.