Svar från GT/Expressen

924/928/944/968
Message
Author
User avatar
notetoself
Addict
Posts: 1623
Joined: 2004-05-13 07:15:48
Bilmodell: Porschelös
Location: Högsäter
Contact:

#61 Post by notetoself »

Racing wrote: Mitt passagerar säte e öppet för honom när,var och hur som helst.
Mitt oxå. Han kan få sitta och se på när jag byter topp såfort jag fått
den. Då har jag nån att skälla å gapa på när jag blir förbannad. 8)

/xxx
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.

ninetofour
S2-Poster
Posts: 253
Joined: 2004-04-10 16:36:03
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Trollhättan
Contact:

#62 Post by ninetofour »

Ja den motorbilagan som följde med expressen förra torsdagen var uppenbarligen så pass usel att man valde att inte ge ut en nya i denna veckan. Jag köpte expressen idag och där fanns ingen motorbilaga så jag får väl hålla till godo med den förra ett tag till...urk.. :x
Fredrik Ahlman

Porsche 924
Saab 900

User avatar
Lilljeqvist-83
S-Poster
Posts: 75
Joined: 2004-03-29 19:05:03
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Härjedalen
Contact:

#63 Post by Lilljeqvist-83 »

Han kan få åka med mig när jag klipper en T-korsning i 90 km/h. Det finns nog ingen annan bil för 20.000kr som klarar det så oberört :)

(för att det jag inte skall framstå som helt vansinnig nu så handlar det om en avfartsväg in till byn där jag bor, från en raksträcka på riksväg 45, där det är väldigt god sikt, fin asfalt, ingen trafik och med korrekt spårval)
MVH Johan Lilljeqvist
Porsche 924 -82, svart metallic
Porsche 944S -88, svart metallic
PCS# 8308b

ninetofour
S2-Poster
Posts: 253
Joined: 2004-04-10 16:36:03
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Trollhättan
Contact:

#64 Post by ninetofour »

Snacka om dubbla budskap

Då man söker efter 924 i expressens artikelarkiv så dyker det upp ett intressant svar. 2003-06-14 publicerade expressen en artikel om "20 bästa beg. bilsköpen". Där har man bla med en sportbil vid namn Porsche 924 och inget illa nämns om bilen, man tom rekommenderar folk till köp.
Nu är det visserligen inte herr engström som författat artikeln men det är ju samma tidning som ganska exakt ett år senare sågar 924 som flopp och skamfläck. Ren personlighetsklyvning alltså, läs artikeln på expressens hemsida. Motorn från vw benämns bla som beprövad! :wink:
Fredrik Ahlman

Porsche 924
Saab 900

User avatar
mans71
S-Poster
Posts: 181
Joined: 2004-03-30 08:07:16
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Vadstena
Contact:

#65 Post by mans71 »

Det här är verkligen en ämne som engagerar... på gränsen till fanatism!

Kommer det här att bli vårt forums längsta tråd???

Måste bara kommentera en del inlägg, och gör det i ett enda inlägg (man vill ju inte spama forumet för att få mer än 100 posts... eh, nää, men det verkade behändigt hur som helst!).
Sydbom wrote:....Konstiga är ju att 944 tydligen är ok i hans värld men inte 924?
skillnaden på dom två i körupplevese är väldigt liten!...
Jag hade en 924 turbo ett kort tag, och motorn och "knuffen" i bilen var det absolut inget fel på, tvärt om! Men, att säga att den är som en 944:a, eller ens lik den i väguppträdande/upplevelse vill jag inte hålla med om! 924 känns mycket, mycket mer "mekanisk". Egentligen är det lådan som förmedlar den känslan (som ju är den man drar i hela tiden och har direkt kontakt med...). Det kändes faktiskt lite "lastbil" i lådan om jag får vara helt ärlig... Sen är det ju en försvarlig mängd delar som är helt nya på 944:an och framåt, dessutom utvecklade av Porsche, för Porsche, eller har jag fel? Men, kanonbil som är oerhört undervärderad det är det, men inte jämförbar med 944/968:an...
ninetofour wrote:...Det är bra att vi reagerar mot sådant här för det gynnar inte heller den framtida prisutvecklingen för bilarna....
Mmmm, jag har funderat mycket på detta. Inte pga. av 924:an, utan pga. av Cayenne och deras nya 4-dörrars bil som det snackas om... Kommer ordet Porsche överhuvudtaget att vara magiskt om 10 år i en värld där alla biltillverakre sysslar med "badge-engineering"?
Maxx wrote:...Nog för att de har samma namn, men det är inte samma Ferdinand Porsche bakom Bubblan och 356:an. Ferdinand Porsche Sr är bubblans skapare. 356:an är skapad av Ferdinand Porsche Jr (dvs sonen), även kallad Ferry Porsche.

Sen för att förvirra lite till så har vi även Ferdinand Porsche III (sonsonen) med smeknamnet Butzi som var den som fick förtroendet att formge bland annat 911:an.

Butzi har Alexander som andranamn och "F A Porsche" känner kanske de flesta igen. Så prylar med "Porschedesign", som glasögon, kaffekokare och en hel del annat, har inget med Porsche Biltillverkaren att göra, utan är prylar som designats av Butzis eget designföretag.

<besserwisser-mode off>

Dagens lektion. :mrgreen:

Ps. Ytterligare en koppling Porsche–VW, och ytterligaren en Ferdinand :lol: , är ju Ferdinand Piëch, sonson till Ferdinand Porsche, son till Louise Piëch (f Porsche) och kusin till Butzi Porsche. Ds.
:shock: Tack för lektionen - hade jag ingen aaaning om!
Sydbom wrote:...Men finns ju möjligheten också att han har kört en 924 som var i väldigt dåligt skick eller så och där av tycker illa om den!...
...ja, tänk om det är så :? - då finns det ju inte mycket mer att säga... Alla kan ju inte älska alla bilar, och det är ju igentligen vad den här debatten handlar om...
mmbv5 wrote:...Lite upprörda diskussioner :D men ensak är ju fakitkst sann. 924 är en 924 och det är väldigt mycket VW över det hela !!
Frågan är om inte VW Scirocco är en bättre bil än 924 :D ?? (alltid retar jag någon)...
Ha, ha, lite humor i tråden!!! :lol:

Slutligen, för mig som läser 911 World regelbundet (som trots dess namn, behandlar alla modeller rättvist), anser i flera artiklar att en uppsrämd 924 är den bästa banbilen! Varför? 1. Billig - sätt den i ett räcke, det gör inget - köp en ny! 2. Välbalanserad, 3. Lätt, och ännu lättare när du "lättar" den, 4, Extremt lågt luftmotstånde (bättre än både 944/968). Jag skulle mycket väl kunna tänka mig en 931 igen av ovanstående skäl, om dom stämmer, och jag blir "torsk" på banåka, för alla ovanstående argument för 924 dom köper jag rätt av!

Det känns lite som hela den här tråden är att "göra en höna av en fjäder". Ok, killen borde ha insett sitt mistag, och åtminstånde i ett mail sagt att det han skrev var lite tillspetsat och felaktigt. Om han hade gjort det, då hade iaf. jag varit nöjd och konstaterat att det är "ännu en dag på kontoret"...

/Måns
[b]Måns Larsson[/b]
Bil just nu: Ingen
Tidigare kärror: 944t - 86, 924t - 85, 944 n/a - 84
[i]Citerat från en instruktionsbok av ett amerikansk armefordon;
"If it ain’t broken – don’t fix it!"[/i]

User avatar
Minsc S2
Turbo-Poster
Posts: 482
Joined: 2004-04-02 12:34:05
Bilmodell: 944 S2 Cabriolét
Location: Ystad
Contact:

#66 Post by Minsc S2 »

911 World är en väldigt bra tidning! håller med dig Måns, (?) de behandlar alla porschar rättvist!
944 S2 Cabriolét -90
220 Bhp, 302 Nm

User avatar
broberg
Addict
Posts: 2069
Joined: 2004-03-17 14:39:27
Bilmodell: Saknar en Porsche
Årsmodell: Vet ej
Contact:

#67 Post by broberg »

Håller med Måns, det är att göra en höna av en fjäder.. tycker det är dax att låta tråden vara, låt herr Engström vara, den stackarn orkar väll snart inte tänka ut mer spydigheter som svar..

så Vi lägger ner, eller åtminstonde lugnar ner oss en bit.


Låser tråden..
// Broberg, grundare och föredetta administratör för 944Sverige.com, formgivare av 944Sverige logotyp | Ej längre aktiv.

Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users