Page 1 of 4

Vilka 944:or har servo??

Posted: 2006-10-11 08:12:59
by drifter7508
Vilka 944:or har servo? Från vilket år blev det standard & i vilka modeller?
Provkört en 944 85b utan servo. Kände att det inte alls var nått
för mig. Känns lite stenålder utan servo + att körkänslan helt går bort
när man måste kämpa med ratten. =)

Posted: 2006-10-11 08:35:02
by maverick
Det fanns som tillval från 85 (?). standard blev väl 88 eller 87 :D

Posted: 2006-10-11 08:45:14
by Karl Birgander
Körkänslan är imho bättre utan servo på en såhär gammal bil.
Nyare bilar kan ha både och.

Posted: 2006-10-11 13:11:32
by bill b
Har inte (åtminstone vissa) 944:or progressivt servo, dvs
lättare styrning vid låg hastighet och sedan trögare ju fortare
det går?

Posted: 2006-10-11 20:11:20
by austlich
Jag har servo på min 84?

Posted: 2006-10-11 20:54:22
by Cédric
Sämre känsla ??? Jag skulle aldrig någonsing villja ha servo i min kärra. Inte ens om någon ville montera gratis. Stod allt verkligen rätt till på kärran du provkörde?

Posted: 2006-10-11 22:31:53
by bill b
Är det inte någon som kan dementera eller bekräfta det
jag sade? ...eller ska jag behöva googla upp det? :)

Posted: 2006-10-11 22:33:02
by T_nick
Cédric wrote:Sämre känsla ??? Jag skulle aldrig någonsing villja ha servo i min kärra. Inte ens om någon ville montera gratis. Stod allt verkligen rätt till på kärran du provkörde?
Håller med!

Posted: 2006-10-12 07:50:03
by Pär Hylander
Beror ju lite på vad man menar, visst blir det mer tungstyrt i stadstrafik och vid fickparkeringar utan servo.

Sen med breda hjul och kort styväxel kan det faktiskt bli stora styrkrafter även vid banåka, jag är faktiskt inte alls främmande för styrservo på räserbil. Min bil skulle jag t.ex aldrig orka köra långlopp med för jag får nog kramp i underarmarna pga av höga styrkrafter. Så hade det varit lägre krafter m h a servo kanske det även blivit bättre för sprint, även om del feedback försvunnit , eftersom man inte behöver ta i så mycket.

Jag hade nog hellre valt kort (mener verkligen kort) styrväxel med servo än lång vevig styrväxel utan servo. En 9x4 orginal styrväxel utan servo hade jag inte velat ha.

Posted: 2006-10-12 12:05:38
by drifter7508
Jorå, antar att det stod rätt till med bilen. Vart tungstyrt som F-n att ta sig ut från MC Donalds parkeringsplats! He he =)

Men seriöst? Vad talar för att inte ha en servo förutom lite extra
prestanda? Varför göra det svårt för sig själv??

Kör själv inte så mycket ute på motorvägar utan mera i stadstrafik etc.

Nä, vidhåller att bil utan servo är stenålder =)

Posted: 2006-10-12 13:17:00
by maverick
Tycker att servo ska vara krav när man köper en bruksbil. Kör man bana så får man göra en egen uppfattning.
Det är så mycket skönare att ha servo och så mycket känsla försvinner ju inte :)

Posted: 2006-10-12 21:45:12
by Micke_aland
servo är för sillmjölkar

Posted: 2006-10-17 20:33:08
by Petrus
Min 951 har servo men n/a inte. Fickparkeringar är mardröm med n/a och hennes feta sulor. Så fort bilen rullar blir det ett himmelrike utan dess like. 951:an är himmelrike hela tiden... Det har en skön balans mellan brutal kraft och servostyrning. Känns bra på banan också.
// Petrus

Posted: 2006-10-18 07:59:48
by drifter7508
Dum nybörjarfråga kanske, men varför skrivs det "n/a" hela tiden överallt??
Vad F-n är det ?? Läste nån tråd om det men blev inte klokare.

De modeller som finns är väl: 944, 944-S, 944-S2 och 944 Turbo ?

Så ingen som har en definitiv lista på servo i de olika årsmodellerna & modellerna?

Posted: 2006-10-18 08:04:44
by patand
944 N/A eller NA eller na eller n/a skall utläsas 944 Normaly Aspirated dvs utan turbo eller annan överladdning. Borde alltså innefatta alla 944 modeller utom turbo... men ofta används det kasnke lite slarvigt och man menar en "vanligt" 944a (dvs inte S, S2 eller Turbo). :)