Page 1 of 3

Porsche 944 som första bil här i livet?

Posted: 2006-07-20 16:54:25
by mackan_
Jag ska strax köra upp och fick i helgen för mig att kanske skaffa bil. Sen hör det till saken att jag åkte en porsche 944 förra helgen, mysgit :D

Så då slog det mig, kanske ska jag skaffa mig en sådan bil!

Prisklassen tänkte jag mig 20-30 tusen vilket verkar vara i lägsta laget om man vill ha något som är i ok skick.

Är det ett bra val att välja denna bilen som första bil? Eftersom jag inte har mer pengar, ska jag välja en annan bil? Tycker inte 924 ser lika bra ut även om de är snarlika på många sätt..

Vart hittar man sin porsche 944? Kolalt lite på blocket, bl.a dessa: http://www.blocket.se/vi/8795697.htm?ca=18_s
http://www.blocket.se/vi/8307469.htm?ca=18_s

Finns ju några bilar ändån och de verkar se ok ut...

Tips? Rekommendationer :)?

Tack på förhand! :D

Posted: 2006-07-20 18:46:18
by Avve
.......

Posted: 2006-07-20 19:15:17
by Maxx
Jag tycker inte man ska räkna ut 924:an. Mycket körglädje för pengarna. Om sen utseendet, dvs breda hjulhus, är viktigt brukar det finnas en och annan 924 med Carrera GT-breddningar eller 944-skärmar att köpa. Om de sen är de lämpligaste objekten är en annan fråga.

Posted: 2006-07-20 20:15:29
by Avve
.......

Posted: 2006-07-20 20:27:31
by magnusb
Avve wrote:Japp, håller absolut med: har alltid gillat 924:an! Min 924 turbo/931 kombinerar 924:ans utseende + stark(are) motor :D
Men som en del säger- 931:an innehållar några kostsamma delar i avgassystemet...
:d=: 924an tycker jag har mer harmoniska linjer än 944ans mer tuffa "80-tals" stuk. Men smaken är ju som..... för runt 30.000:- får du en 931a som om den är i skapligt skick har prestanda så de flesta blir nöjda.

Hellre en fräsch 931a med skönt gammaldax turbo-acc än en sliten 944N/A. Det blir ungefär samma peng.

Posted: 2006-07-20 20:40:19
by mackan_
magnusb wrote:
Avve wrote:Japp, håller absolut med: har alltid gillat 924:an! Min 924 turbo/931 kombinerar 924:ans utseende + stark(are) motor :D
Men som en del säger- 931:an innehållar några kostsamma delar i avgassystemet...
:d=: 924an tycker jag har mer harmoniska linjer än 944ans mer tuffa "80-tals" stuk. Men smaken är ju som..... för runt 30.000:- får du en 931a som om den är i skapligt skick har prestanda så de flesta blir nöjda.

Hellre en fräsch 931a med skönt gammaldax turbo-acc än en sliten 944N/A. Det blir ungefär samma peng.

931 hittar jag knappt något av..

Letat och hittar endel 944 och 924 på blocket, men vart kan man mer leta?

Posted: 2006-07-20 20:49:13
by Cédric
Leta efter 924 turbo, eller det kanske du gjort. Men det finns inte så fasligt många, tror att det landade ungefär 5 500 här i europa.

Posted: 2006-07-21 17:08:47
by mackan_
Ringe på följande objekt nu:

http://www.blocket.se/vi/8023292.htm?ca=18_s


-Ingen rost, nån liten buckla nånstans
-Inga problem vid besiktning 2003 (inte nuvarande ägare som hade den då)

Bytas:
-Framdäck
-"småfix" med el

Skumt:
-Ombyggd 924..? Ska höra närmare om de detaljerna.
-Inte besiktigad sedan 2003, vad kan detta innebära?

Har en kille som kan det här med bilar som kommer nästa helg, kanske åker och kollar på den då, om den finns kvar :?

Posted: 2006-07-21 17:59:01
by Maxx
Är det för att den är ombyggd till 944 som du är intresserad av den?

Att den inte är besiktigad sen 2003 betyder att den stått still sen dess (troligtvis). Frågan är varför.

"Småfix" med el brukar bli större fix, i synnerhet om man inte vet vad felet är.

Är det nuvarande ägare som byggt om bilen? Varför har han inte tid att besiktiga den? Jobb kvar innan den går att besiktiga, och/eller har den inte blivit besiktigad sen ombyggnaden? Är det nuvarande ägaren som byggt om bilen så har han förhoppningsvis koll på att bilen inte har rost. Hur bra är karossombyggnaden gjord (kvalitetsmässigt)?

Skinnklädseln och ädelträpanelen är nog inte orginal. Är det snyggt gjort så ... :roll:

Jag hade kollat på fler bilar också. :wink:

Posted: 2006-07-21 18:10:22
by mackan_
Maxx wrote:Är det för att den är ombyggd till 944 som du är intresserad av den?

Att den inte är besiktigad sen 2003 betyder att den stått still sen dess (troligtvis). Frågan är varför.

"Småfix" med el brukar bli större fix, i synnerhet om man inte vet vad felet är.

Är det nuvarande ägare som byggt om bilen? Varför har han inte tid att besiktiga den? Jobb kvar innan den går att besiktiga, och/eller har den inte blivit besiktigad sen ombyggnaden? Är det nuvarande ägaren som byggt om bilen så har han förhoppningsvis koll på att bilen inte har rost. Hur bra är karossombyggnaden gjord (kvalitetsmässigt)?

Skinnklädseln och ädelträpanelen är nog inte orginal. Är det snyggt gjort så ... :roll:

Jag hade kollat på fler bilar också. :wink:
Tyvärr är det rätt mycket priser jag går på, då jag inprincip räknar med att få lägga ner endel pengar på den. Framdäcken är tydligen nedslitna till gränsen för att farbror blå ska komma och säga sitt.
Sen tycker jag att 944 ser bättre ut helt enkelt.

Funderar på att åka och kika på den nästa vecka, ska kolla upp de frågorna du ställde ovan. Något mer man ska kolla på? Saker som brukar krabba med 924 (som det är)?


Pm:ar med en kille som skulle ha några 924 turbo vilket är nr 2 på önskelistan..

Annars får det tyvärr bli en billig golf gti från 80-talets början, för att i framtiden köpa min "pojkdröm" :)
Är som sagt bara 18, så detta är första bilen.. :D

Posted: 2006-07-21 18:36:36
by sweanders
Ett tips är att kolla på minst 5 bilar innan du handlar, det finns tyvärr mest skrot till salu på den svenska marknaden.

Posted: 2006-07-21 18:42:51
by mackan_
Ser jäkligt fräsch ut, verkar vara en seriös säljare (mycket info, servad och så..)

http://www.blocket.se/vi/8795697.htm?ca=18_s

Saken är ju det att det är så långt att åka, just nu har jag inget körkort heller.. Grisen i säcken vill man ju absolut inte köpa heller, brr..
Tycker dessutom att 944:an ser bättre och bättre ut hela tiden :p

Prutar man ned ovandstående bil några tusen vilket säljaren verkar villig på (hehe) så faller den nog inom ramarna för rimmliga pengar..

Posted: 2006-07-21 18:54:16
by sweanders
Jag blir lite orolig när jag läser ditt resonemang. Det kan lätt kosta 10kkr i oväntade grejer på en 924 eller 944. Det gäller att hitta rätt bil. Det vettigaste är att köpa en originalbil i bra skick och inte ombyggda bilar. Det finns en anledning till att de är svårsålda.

Posted: 2006-07-21 18:59:14
by sweanders
Här har du en 944:a som kanske skulle vara intressant för din budget:

http://www.blocket.se/vi/8506090.htm?ca=11_s

Säg till om du vill ha hjälp med inköp av 944, det man lär sig om bilarna efter några års ägande gör stor skillnad när man kollar på dem.

Posted: 2006-07-21 18:59:18
by mackan_
Näe, jag ska inte förhasta mig inte, men lite ivrig blir jag nog allt.. tyvärr kanske.

Jag har inget att stressa för, så man skulle göra en rut som man åkte och kollade på några bilar nån helg. Kanske kan hinna med ett par stycken på en lång dag :)

Iaf, vart kan man mer leta än på blocket? Hittar inga på t.ex bytbil.se (kanske nån enstaka då..)

Men http://www.blocket.se/vi/8795697.htm?ca=18_s såg jäkligt fräsch ut.. eller? Ombyggd var den ju.. :/