När jag provkörde bilen efter vinterns dvala så upptäckte jag att bilen blev varm. När den stod på tomgång första gången slog kylfläktarna av och på några gånger (typ glappkontakt) för att så småningom tystna helt.
Har fått reda på att det antagligen är en givare eller ett relä. Givaren bytte jag förra året (då var det tvärtom, dvs fläkten stängde inte av sig) så en gissning är att det kanske är relät.
Någon som kan beskriva var givaren respektive relät sitter?
Hur vet man om det är trasigt, kan man kontrollmäta på ngt sätt?
Bilen är en 968 -93
Fläkten går inte igång !
-
- Carrera-Poster
- Posts: 365
- Joined: 2004-03-29 10:06:20
- Bilmodell: Porsche 944 turbo
- Årsmodell: 1986
- Location: STHLM
- Contact:
Fläkten går inte igång !
Mvh/ Jimmy
http://www.garaget.org/JimProfit
http://www.garaget.org/JimProfit
-
- Turbo-Poster
- Posts: 976
- Joined: 2004-03-29 11:36:57
- Telefon: 0704847656
- Bilmodell: Porsche 951-E85
- Årsmodell: 1990
- Location: Lomma
- Contact:
-
- Carrera-Poster
- Posts: 365
- Joined: 2004-03-29 10:06:20
- Bilmodell: Porsche 944 turbo
- Årsmodell: 1986
- Location: STHLM
- Contact:
- fredriq
- S-Poster
- Posts: 166
- Joined: 2004-03-29 21:54:53
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Falköping
- Contact:
Min bil är likadan, i fjol fick jag byta givaren för att fläkten gick hela tiden och iår startar inte fläkten alls...
Finns det något enkelt sätt att kolla reläet på ?
Är ju ganska bökigt att komma åt anslutningarna till givaren så reläet känns enklare att testa eftersom det borde sitta i säkringslådan ?
Finns det något enkelt sätt att kolla reläet på ?
Är ju ganska bökigt att komma åt anslutningarna till givaren så reläet känns enklare att testa eftersom det borde sitta i säkringslådan ?
Fredrik Johansson
Utan 944 :(
Utan 944 :(
-
- Carrera-Poster
- Posts: 365
- Joined: 2004-03-29 10:06:20
- Bilmodell: Porsche 944 turbo
- Årsmodell: 1986
- Location: STHLM
- Contact:
Ett sätt att kolla relät är att dra en kabel mellan nollan (brun kabel) till plus på givarens anslutningskabel. Startar fläkten då så fungerar relät.fredriq wrote:Min bil är likadan, i fjol fick jag byta givaren för att fläkten gick hela tiden och iår startar inte fläkten alls...
Finns det något enkelt sätt att kolla reläet på ?
Är ju ganska bökigt att komma åt anslutningarna till givaren så reläet känns enklare att testa eftersom det borde sitta i säkringslådan ?
Skall testa det på min idag, passar på att tacka Björn för tipset
Mvh/ Jimmy
http://www.garaget.org/JimProfit
http://www.garaget.org/JimProfit
-
- Turbo-Poster
- Posts: 976
- Joined: 2004-03-29 11:36:57
- Telefon: 0704847656
- Bilmodell: Porsche 951-E85
- Årsmodell: 1990
- Location: Lomma
- Contact:
Who is online
Users browsing this forum: No registered users