Hej
Kommer sannolikt att köpa en 944 Turbo till hösten för att ha som ban/busbil
Tanken är att hitta en -89 eller nyare med M030 paketet i så bra skick och med så få mil som möjligt.
Vad ska man kolla när man köper den ? vilka svaga punkter finns det och hur kollar man dom ?
Brukar det rosta nånstans ?
Hur länge brukar originaldämparna (i det här fallet dom i M030-paketet) vara ?
När brukar det vara dags för större jobb på motorn ? och vad är det som ger upp först ?
Hur pass mycket realistisk effekt räcker intercooler, turbo resp original spridare till om man ska ha den som banbil ?
Hur pass mycket går den att lätta utan att begå för mycket våld ?
Är det nått mer man ska tänka på ?
Tacksam för så många svar som möjligt
mvh
Dea
Köpa 944 Turbo ?
-
- Addict
- Posts: 1746
- Joined: 2004-05-31 18:01:09
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Göteborg
- Contact:
-
- Addict
- Posts: 1746
- Joined: 2004-05-31 18:01:09
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Göteborg
- Contact:
- mans71
- S-Poster
- Posts: 181
- Joined: 2004-03-30 08:07:16
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Vadstena
- Contact:
Jag tror att dom flesta av dina frågor finns redan besvarade om du söker lite på forumet, men ska försöka svara lite kort ändå på din frågor
Svaga punkter är bl.a. länkarmarna (heter dom så?) fram där det kan bli glapp. Servopumpar går det åt också förr eller senare, annars är det väll inte så mycket speciellt att tänka på mer än det som man alltid måste titta på beg. bilar.
Rost finns i princip inte eftersom karossen är galvad.
För just M030 vet jag inte, men antar att det är väll som med dom flesta dämpare - 10000 mil? Jag bytte mina efter 15, men då var dom verkligen dåliga.
Repiga cylindrar blir det ju nästan jämt med tiden. Jag totalrenoverade min efter 15000, men det finns gott om bilar som passerat 20 utan problem.
Vet inte om mina svar blev vetenskapligt korrekta, men några andra kanske fyller på den här tråden också??
Lycka till i ditt letande!
Svaga punkter är bl.a. länkarmarna (heter dom så?) fram där det kan bli glapp. Servopumpar går det åt också förr eller senare, annars är det väll inte så mycket speciellt att tänka på mer än det som man alltid måste titta på beg. bilar.
Rost finns i princip inte eftersom karossen är galvad.
För just M030 vet jag inte, men antar att det är väll som med dom flesta dämpare - 10000 mil? Jag bytte mina efter 15, men då var dom verkligen dåliga.
Repiga cylindrar blir det ju nästan jämt med tiden. Jag totalrenoverade min efter 15000, men det finns gott om bilar som passerat 20 utan problem.
Vet inte om mina svar blev vetenskapligt korrekta, men några andra kanske fyller på den här tråden också??
Lycka till i ditt letande!
[b]Måns Larsson[/b]
Bil just nu: Ingen
Tidigare kärror: 944t - 86, 924t - 85, 944 n/a - 84
[i]Citerat från en instruktionsbok av ett amerikansk armefordon;
"If it ain’t broken – don’t fix it!"[/i]
Bil just nu: Ingen
Tidigare kärror: 944t - 86, 924t - 85, 944 n/a - 84
[i]Citerat från en instruktionsbok av ett amerikansk armefordon;
"If it ain’t broken – don’t fix it!"[/i]
Who is online
Users browsing this forum: No registered users