Ja duPeedster wrote:Ja det är "boxen" torsionstuben jag menade från början, den borde väga en hel del ja, runt 30kg skriver Utzon.Dan Hovang wrote:Det som väger är ju torsionboxen, dvs det fläskiga röret som torsionsstavarna bor i, som bärarmarna sitter fast i. Själva torsionsstavarna är inte så tunga. Bygger man coils så kan man säkert ersätta/ta bort boxen och bygga ngt annat. Men man får nog tänka sej för lite, antar att boxen ger en del chassievridstyvhet också.
944-räsern har (som du säger Pär) styva fjädrar men inga kränghämmare, däremot har vi drop-stops fram. Exakt hur styva dom är vet jag inte, vi beskrev hur vi byggt bilen för Leda Suspensions som sedan valde fjädrar. Pontus kanske vet?
Men det lär ju gå att lösa det på något sätt!
Varför har ni inga krängninshämmare? Drop-stops känns så brutalt, är det inget som tar skada? Vill inte hulen lyfta istället då?
Hur räknar man på de, är det inte vajer?
/Peter
Räkna gör man inte så mycket, det är wire som helt stumt hindrar hjulupphängningen att fjädra ut. Vi har ställt den så att man inte får någon drop alls, dvs så fort bilen vill kränga så håller den mot (tror Utzon också har det så, någon pratade med honom innan vi byggde). Resultatet blir att bilen kränger mindre, fjädern på innerhjulet bär ju inte bilen längre. Vad det får för sidoeffekter har jag inte så bra koll på. Men rollcentra borde flyttas rätt ordentligt (typ till innerhjulet).
Jag vet ett bra ställe att fråga på ..