Koni Coilovers?

924/928/944/968
Message
Author
User avatar
951racer
NA-Poster
Posts: 20
Joined: 2004-04-25 10:52:17
Contact:

#16 Post by 951racer »

Hmm .. muligens flere varianter, men felles for alle er at de kan modifiserest ved en senere anledning.
951 ( modifisert)

User avatar
Mr Z
Carrera-Poster
Posts: 322
Joined: 2004-04-04 21:58:49
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Sthlm
Contact:

#17 Post by Mr Z »

Modj wrote:Har själv beställt KW variant 3 till min.

Skall förhoppnings vis komma nästa vecka,

Trippel ställbara (Om man räknar med höjd)

/Modj
Höjdjusteringen är egentligen mest för att väga in bilen.... Det borde vara kompression och retur du kan justera... Var köpte du det och vad kostade det?

/Peter Z
MVH Peter Z

I garaget: En röd 951 -86. Tyvärr med två skurna cylindrar :(

User avatar
Anders Larsson
Addict
Posts: 1063
Joined: 2004-03-29 12:09:46
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Finspång alt Loftahammar
Contact:

#18 Post by Anders Larsson »

Jim Profit wrote:Tog ett snack med Sanden idag och jag kommer förmodligen köpa hans Bilstein kit istället, tillsammans med lite annat godis så tror jag det blir optimalt för mina behov.

Är det coilovers eller vanliga dämpare och vad kostar dom isf.?...och vad är det mera för "godis" du funderar på :shock: :D ..blir ju nyfiken såklart!!
PORSCHE 968 CS 1995

PCS #7876

Jim Profit
Carrera-Poster
Posts: 365
Joined: 2004-03-29 10:06:20
Bilmodell: Porsche 944 turbo
Årsmodell: 1986
Location: STHLM
Contact:

#19 Post by Jim Profit »

Anders Larsson wrote:
Jim Profit wrote:Tog ett snack med Sanden idag och jag kommer förmodligen köpa hans Bilstein kit istället, tillsammans med lite annat godis så tror jag det blir optimalt för mina behov.

Är det coilovers eller vanliga dämpare och vad kostar dom isf.?...och vad är det mera för "godis" du funderar på :shock: :D ..blir ju nyfiken såklart!!
Vanliga dämpare fast han pratade om att han hade en speciell dämpare bak som jag kunde få istället om jag la till ca 700 till den vanliga Bilsteinsatsen. Hade även tänkt byta till cupbussningar fram samt de justerbara fjäderbensplattorna han har (för att kunna ställa om camber).

Modj>> Så vad kostar KW satsen?
Mvh/ Jimmy
http://www.garaget.org/JimProfit

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#20 Post by Pär Hylander »

Alla pratar dämpare, ingen pratar fjädrar.... :roll:
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Modj
S-Poster
Posts: 142
Joined: 2004-03-30 18:28:16
Bilmodell: Escort Cosworth
Location: Grästorp
Contact:

#21 Post by Modj »

Kan ställa: Bump and Rebound.

http://www.kwsuspensions.com/coilovers.htm
(Är Variant3)

Priset. Var strax över 23000:- Inkl Moms :)

/Modj
www.carboncossie.com
www.kloma.com

Kontakt/
Lars@carboncossie.com

Jim Profit
Carrera-Poster
Posts: 365
Joined: 2004-03-29 10:06:20
Bilmodell: Porsche 944 turbo
Årsmodell: 1986
Location: STHLM
Contact:

#22 Post by Jim Profit »

Modj wrote:Kan ställa: Bump and Rebound.

http://www.kwsuspensions.com/coilovers.htm
(Är Variant3)

Priset. Var strax över 23000:- Inkl Moms :)

/Modj
23 ?... När jag hörde med dom för en tid sedan ville dom ha 25.
Återkom gärna med en rapport när du provat dom.
Mvh/ Jimmy
http://www.garaget.org/JimProfit

User avatar
Modj
S-Poster
Posts: 142
Joined: 2004-03-30 18:28:16
Bilmodell: Escort Cosworth
Location: Grästorp
Contact:

#23 Post by Modj »

Skall göra...

Kommer förhoppnings vis nästa vecka...

Nån som har tips om feta kränningshämmnare?
Modell TurboCup? lr fetare =)

/Modj
www.carboncossie.com
www.kloma.com

Kontakt/
Lars@carboncossie.com

User avatar
Mr Z
Carrera-Poster
Posts: 322
Joined: 2004-04-04 21:58:49
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Sthlm
Contact:

#24 Post by Mr Z »

Pär Hylander wrote:Alla pratar dämpare, ingen pratar fjädrar.... :roll:
Jag pratar mer än gärna fjädrar med dig Pär... Men det blir nog tyvärr lite envägskomunikation... :wink:
Fjädrarna är ett stort ? för mig... Jag vet inte alls vad jag skall ha varken fram eller bak :oops: ... Jag kommer att ha torisionsstavarna kvar så länge så fjädrarna på dämparna bak bör förmodligen vara rätt mjuka...
Bilen skall vara optimerad för bana, slalom, forcerad gatkörning i nämnd ordning....
Har du några idéer?

/Peter Z
MVH Peter Z

I garaget: En röd 951 -86. Tyvärr med två skurna cylindrar :(

Björn
S-Poster
Posts: 173
Joined: 2004-03-29 08:51:28
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Kumla
Contact:

#25 Post by Björn »

Du har inte kollat vad priserna ligger på i USA?

Jag har inte gjort det men det brukar ju kunna vara ganska mkt billigare, iaf vissa detaljer.
När det bli så mkt pengar som 23' så kanske det kan vara värt besväret.
Mvh

Björn Olsson
Porsche 951 -89

User avatar
Anders Larsson
Addict
Posts: 1063
Joined: 2004-03-29 12:09:46
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Finspång alt Loftahammar
Contact:

#26 Post by Anders Larsson »

Jim Profit wrote: Vanliga dämpare fast han pratade om att han hade en speciell dämpare bak som jag kunde få istället om jag la till ca 700 till den vanliga Bilsteinsatsen. Hade även tänkt byta till cupbussningar fram samt de justerbara fjäderbensplattorna han har (för att kunna ställa om camber).
Vad är Cupbussningar för något?
PORSCHE 968 CS 1995

PCS #7876

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#27 Post by Pär Hylander »

Mr Z wrote:
Pär Hylander wrote:Alla pratar dämpare, ingen pratar fjädrar.... :roll:
Jag pratar mer än gärna fjädrar med dig Pär... Men det blir nog tyvärr lite envägskomunikation... :wink:
Fjädrarna är ett stort ? för mig... Jag vet inte alls vad jag skall ha varken fram eller bak :oops: ... Jag kommer att ha torisionsstavarna kvar så länge så fjädrarna på dämparna bak bör förmodligen vara rätt mjuka...
Bilen skall vara optimerad för bana, slalom, forcerad gatkörning i nämnd ordning....
Har du några idéer?

/Peter Z
Jag har inte heller så mycket helt konkret att komma med, inte heller ngn direkt förstahandserfarenhet.

Men några reflextioner kan man ju plita ner ivf...

1) Tittar man på fjäderkonstanterna på dom olika stdfjädrarna inkl t.ex Turbo S och CS så är dom ca 25% av TurboCupens.... Det borde indikera att mycket styvare fjädrar är vägen att gå.

2) Många (dom flesta?) "riktiga" 9x4 racebilar har fjädrar i spannet 70-120 N/mm. Std ligger på 20-30 N/mm

3) Visserligen är det mycket som påverkar balansen i bilen, hjulvinklar, däck, kränghämmare och stötdämpare, men även fjädrarna har mkt stor inverkan. Jag tror man till en början ska försöka behålla ungeför samma förhållandet fram/bak som orginal, det borde inte je en knasig balans ivf. Dvs att bara byta till hårdare fjädrar fram tror jag är synnerligen olämpligt, bilen kommer nog att bli gravt understyrd.

Edit; nu fattade jag att du menar att du ska ha hjälpfjädrar stötdämparna bak. Går säkert utmärkt! Då tar du bara önskad "wheelrate" och drar ifrån befintlig på stavarna. Omindexering kommer du ju att få göra. Tror inte hjälpfjädrarna ska vara progressiva, för då kan det bli ett helsike att få det rätt bak när det ska cornerweightas.

4) Jag har fått för mig att man kan få betydligt bättre egenskaper med hårdare fjädrar och "orginal" stötdämpare i god kondition än tvärtom, dvs orginal fjädrar och nya dämpare. Kan dock inte bevisa det.

5) Jag tycker ställbara krängninghämmare (ivf till en axel) är lysande bra instrument att finjustera balansen på bilen med. Jag justerar om min bakre krängare (Weltmeister) i depån på under 5 minuter, behöver inte ens hissa upp bilen. Sticker in handen men en halvtumsnyckel framför bakhjulet, lossar fästet och knackar det framåt eller bakåt.

Edit2, usch vad många svengelska ord jag använder
Last edited by Pär Hylander on 2004-05-23 18:51:30, edited 2 times in total.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Dan Hovang
Carrera-Poster
Posts: 314
Joined: 2004-04-15 22:41:21
Contact:

#28 Post by Dan Hovang »

Jag är också mkt intresserad av att lära mej mer om fjädrar!

Generellt sett så pratar man ju bara om märket på fjädern, inte fjäderkonstanten, trots att det är ju fjäderkonstanten som är det intressanta. Det hade varit intressant att höra mer detaljer om Cupbilarna; antar att dom hade en uppsättning av fjädrar att välja mellan för finliret?

Jag tror också att orignal dämpare men andra fjädrar gör mer för bilen. Min bil (944 Turbo S) kränger ganska mycket i kurvorna, trots att hjulupphängningen känns ganska hård, ett beteende man borde få i en väldigt överdämpad fjäder/dämparekombination.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#29 Post by patand »

Dan Hovang wrote:Jag är också mkt intresserad av att lära mej mer om fjädrar!

Generellt sett så pratar man ju bara om märket på fjädern, inte fjäderkonstanten, trots att det är ju fjäderkonstanten som är det intressanta. Det hade varit intressant att höra mer detaljer om Cupbilarna; antar att dom hade en uppsättning av fjädrar att välja mellan för finliret?

Jag tror också att orignal dämpare men andra fjädrar gör mer för bilen. Min bil (944 Turbo S) kränger ganska mycket i kurvorna, trots att hjulupphängningen känns ganska hård, ett beteende man borde få i en väldigt överdämpad fjäder/dämparekombination.
Krängningen kan väl också bero på lite klena kränghämmare? Låter ju så på namnet iaf...

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#30 Post by Pär Hylander »

patand wrote:
Krängningen kan väl också bero på lite klena kränghämmare? Låter ju så på namnet iaf...
Jo, både fjädrar och kränghämmare påverkar krängningen.

Dock har i princip "alla" race-9x4 mkt hårdare fjädrar men knappast speciellt mkt styvare kränghämmare, en del kör t o m utan kränghämmare..... t.ex långloppsteamet som Hovang kör i (om dom nu inte byggt om under vintern)
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users