Page 1 of 1

Lite allmänna frågor om 944

Posted: 2006-03-07 08:31:12
by occe
Hejsan,

Har läst runt lite på forumet de senaste dagarna då jag kommit till insikt att det är en 944 jag måste köpa :). Hursomhelst har jag några frågor:

1. Har tidigare haft ett par saab 900 -93 där man var konstant rädd att någon skulle ta och köra iväg med bilen eftersom de är alldeles för lätta att gör inbrott i. Hur ser säkerheten ut på en 944? Blir de ofta stulna?

2. 944 N/A, vad står det för? Antar att det är en "vanlig" 944.

3. I det gamla aftonbladet-testet som det länkas till på sidan skriver han om byte av spindelled som kostar 10k. Gäller det alla årsmodeller? Antar att man kan byta det bra mycket billigare?

Tacksam för alla svar och idéer!

Posted: 2006-03-07 08:44:34
by patand
1. Det är väl ingen som vill ha en SAAB 900?!? En porsche är nog mer eftertraktad, en 944 i bra skick som parkeras utan uppsikt ska man garanterat ha larm i och kanske något mer för att hindra tjuvarna. Tror inte en så pass gammal bil som 944an är speciellt svår för någon i "branschen" att bryta sig in i. Tyvärr.

2. NA eller N/A (i dessa sammanhang) står för Normaly Aspirated dvs en "vanlig" bil utan överladdning.

3. Ja det går att göra betydligt billigare om man gör jobbet själv och använder sig av diverse eftermarknadsgrejer. Finns några på forumet som gjort just detta.

Posted: 2006-03-07 08:50:36
by headline
Hallå och välkommen!

1. Tror inte det är så jättevanligt att dom blir stulna men det händer säkert. Inget som ska hindra dig från att skaffa en i alla fall. Finns säkert andra som tyvärr har erfarenheter av stulna 944:or som kan berätta mer.

2. Det är en vanlig med sugmotor helt rätt!

3. På senare modeller -85/2 och framåt har alumuniumbärarmar som man byter hela = dyrt MEN de går att reparera och byta spindelled (trots att det igentligen inte är tänkt så från början). Det kostar inte 10000:- att fixa i alla fall... Tidigare modeller har stålbärarmar som är billigare att greja med. Igen inget större problem att hänga upp sig på!

Ha det gott! :D

/Gustav

Posted: 2006-03-07 09:15:39
by Frejkan
Apropå fråga 1. Har ingen statistik för att vederlägga mitt påstående, mer allmänn erfarenhet. Är det inte så att äldre Saabar ofta stjäls av lite kriminella människor som anser att de behöver dem för att ta sig nånstans och att det de söker är en äldre lättstulen bil utan immobilizer och larm och som inte väcker så mycket uppmärksamhet. Om någon stjäl en 944 så är det nog för lite andra syften. Vet inte hur det är med vanliga 944:an, men larm och rattkrycka är ju en bra början.

/Fredrik

Posted: 2006-03-07 11:40:35
by Maxx
Frejkan wrote:Apropå fråga 1. Har ingen statistik för att vederlägga mitt påstående, mer allmänn erfarenhet. Är det inte så att äldre Saabar ofta stjäls av lite kriminella människor som anser att de behöver dem för att ta sig nånstans och att det de söker är en äldre lättstulen bil utan immobilizer och larm och som inte väcker så mycket uppmärksamhet. Om någon stjäl en 944 så är det nog för lite andra syften. Vet inte hur det är med vanliga 944:an, men larm och rattkrycka är ju en bra början.

/Fredrik
Håller med. För övrigt är jag mer rädd för skadegörelse än att någon snor bilen. Det finns så många avundsjuka, tyvärr. :(

Om några yngre personer är ute efter en joyride så tror jag inte de går på en tråkporsche när det finns ballare bmw:s och riskokare ... :wink:

Om bilen skulle bli stulen helt och hållet är min gissning att det är beställningsjobb och då spelar det nog ingen roll hur många larm man har, bilen är ute ur landet eller uppstyckad innan man ens hunnit polisanmäla det.

Posted: 2006-03-07 16:04:20
by occe
super, tack för alla svar!

Posted: 2006-03-07 18:31:02
by patand
occe wrote:super, tack för alla svar!
Hoppas du slår till på en 944a! Du kommer inte ångra dig, roligare bil är svårt att hitta (skulle vara en 924a då iof... ;) )!

Posted: 2006-03-07 18:45:10
by occe
patand wrote:
occe wrote:super, tack för alla svar!
Hoppas du slår till på en 944a! Du kommer inte ångra dig, roligare bil är svårt att hitta (skulle vara en 924a då iof... ;) )!
det kommer jag definitivt göra.... såfort jag fått jobb... har man pluggat i 5 år är det väl en perfekt present till sig själv.... :) :)

Posted: 2006-03-07 22:31:04
by patand
occe wrote:
patand wrote:det kommer jag definitivt göra.... såfort jag fått jobb... har man pluggat i 5 år är det väl en perfekt present till sig själv.... :) :)
Absolut! Vad har du pluggat? Har du tur är det någon som kan tipsa om jobb. :)

Posted: 2006-03-07 22:37:57
by occe
patand wrote:
occe wrote: Absolut! Vad har du pluggat? Har du tur är det någon som kan tipsa om jobb. :)
hehe... det vore super....

iaf pluggat till civ. ing. inom Information & Kommunikationsteknik...

men marknaden ser rätt ljus ut för datafolk, får hoppas jag hittar ngt när exjobbet e klart... :) :)

Posted: 2006-03-07 22:46:59
by patand
occe wrote:hehe... det vore super....

iaf pluggat till civ. ing. inom Information & Kommunikationsteknik...

men marknaden ser rätt ljus ut för datafolk, får hoppas jag hittar ngt när exjobbet e klart... :) :)
hmmm nu är vi verkligen off-topic... men jag jobbar på "3" om det är bekant... med den inriktning du pluggat så låter det ju inte som en omöjlig arbetsplats. Var i landet finns du då?

Jag har absolut ingen position för att anställa någon, men tipsa om namn kan man ju alltid göra. :)

Posted: 2006-03-08 08:14:55
by occe
i lund finns jag.
3 är ett intressant företag, ska hålla koll om det kommer några intressanta jobb där.....

för att komma tillbaka till ämnet....
944 S, har läst att den ökade effekten jämfört med en N/A knappt märks eftersom den kommer så sent i registret, stämmer det?

Posted: 2006-03-08 17:10:38
by Peter L
occe wrote:i lund finns jag.
3 är ett intressant företag, ska hålla koll om det kommer några intressanta jobb där.....

för att komma tillbaka till ämnet....
944 S, har läst att den ökade effekten jämfört med en N/A knappt märks eftersom den kommer så sent i registret, stämmer det?
stämmer bra! en i perfekt motorskick kan vara ett bra köp om du vill varva ut. MEN DEN Har första generationens 16 ventilers motorns självlärande dator och den kan inte kompensera fullt ut för alla normala slitage på motorn och då är det inte ROLIGT! :x