Page 1 of 1
Hål i kolven! 924 turbo-81
Posted: 2005-12-05 14:56:30
by Peppe
Varvade o laddade lite för mycket,,, behöver ny kolv och troligen en slipning av motorblocket,,,, Vem!!!!
Finn sdet ngn som vet vem som kan hjälpa mig utan att jag måste ta banklån!
Posted: 2005-12-05 15:22:43
by patand
Ajaj... låter inte kul... men nu är du ju medlem i världens bästa forum för frontmotorporschar och kan säkert få bra tips! Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med dina frågor, men jag lider med dig... har ju själv problem med min 931:a också...(som du kan läsa om i min biltråd)...

Re: Hål i kolven! 924 turbo-81
Posted: 2005-12-05 16:09:59
by spirou944t
Peppe wrote:Varvade o laddade lite för mycket,,, behöver ny kolv och troligen en slipning av motorblocket,,,, Vem!!!!
Finn sdet ngn som vet vem som kan hjälpa mig utan att jag måste ta banklån!
Prata med Utzon, han borde veta!
(om du nu inte redan hade koll på vad han kan)
http://www.utzon.se/delar/924S.htm
Eller Pär
http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=1916
Posted: 2005-12-05 16:10:06
by Pär Hylander
Peter Utzon har nyrenoverade block till salu
www.utzon.se Dom är i överdimension 1, dvs 87,01 mm. Original är typ 86,5
Kolvar är lite klurigare, orginal finns såvitt jag vet inte att få tag i. Själv köpte jag 4 nya från JE-pistons, men det var dyrt. (typ 11 kkr eller nått). Dessutom fick stakarna bussas om vilket kostade ytterligare ngn tusing
Ett billigt alternativ är kolvar till VW bubbla som dalhems säljer till mkt bra pris. När det var aktuellt för mig (3 år sen) så lyckades jag inte reda ut om det skulle funka eftersom det är många mått som måste passa. Det är dock som så har jag fattat i efterhand att det gjorts så, användare "racing" här (numera kanske inte så aktiv läsare/skribent) har använt sådana. Vilka anpassningar och modifieringar som behöver göras vet jag dock inte.
Det ovan är så att säga sånt som ingår i en hyggligt seriös renovering, alternativt kan man ju försöka få tag i begagnad kolv från någon olycksbroder. Risken är dock att om 2 eller 3 kolvar ser bra ut (från en motor med 1 eller 2 tydligt kassa kolvar) inte alls är speciellt bra i verkligheten, dom kan ha sprickor i ringbalkarna etc. Jag har provat, det höll en halv säsong knappt..... Har man tur med blocket så har det inte blivit några repor, utan bara beläggning av aluminium från den havererade kolven. Denna kan då gå att skrapa bort med ett rakblad...
Posted: 2005-12-06 15:01:58
by Utzon.se
Jag har nya kolvar för "endast" 2700kr/st
De tillverkas inte mer och jag tror att jag har dammsugit tyskland på kolvar.
Kolvarna är för borrning 87,01mm och kompression 8,5:1
Det lär vara ok att borra upp den trasiga cylindern och byta endast en kolv.
Om du funderar på att beställa från JE så kanske jag hänger med på beställningen
Kan tillägga att sotningssatsen kostar 1989kr
Posted: 2005-12-06 15:26:09
by patand
Hoppas jag slipper byta någon kolv... verkar ju göra djupa hål i plånboken...
