Rostat fast!

924/928/944/968
Post Reply
Message
Author
User avatar
Rasmus Nordström
NA-Poster
Posts: 30
Joined: 2004-04-18 21:29:08
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Halmstad
Contact:

Rostat fast!

#1 Post by Rasmus Nordström »

Tja, jag skulle byta bromsklossar på min 944 -83 och fann till min förvånan att det inte gick. Det var nämligen så att när jag skulle ta ut de två "stiften"(eller vad det heter, jag är ingen expert, det är dert sista man måste ta bort innan man når klossarna) så satt dom fast. :o
Jag testade att slå ut dom med en hammare "innefrån"(dom sticker ut en bit på insidan) men dom rubbade inte sig en milimeter.
Vad gör jag? Måste jag såga/borra upp dem?
RN.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Rostat fast!

#2 Post by patand »

Rasmus Nordström wrote:Tja, jag skulle byta bromsklossar på min 944 -83 och fann till min förvånan att det inte gick. Det var nämligen så att när jag skulle ta ut de två "stiften"(eller vad det heter, jag är ingen expert, det är dert sista man måste ta bort innan man når klossarna) så satt dom fast. :o
Jag testade att slå ut dom med en hammare "innefrån"(dom sticker ut en bit på insidan) men dom rubbade inte sig en milimeter.
Vad gör jag? Måste jag såga/borra upp dem?
Har du provat diverse rostlösande medel? Annars är det nog såga/borra metoden som gäller. Borde inte vara något större problem då du säkert får lov att byta stiften iaf efter du fått bort dem.

User avatar
Andy
S-Poster
Posts: 87
Joined: 2004-03-29 11:55:02
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Linköping
Contact:

#3 Post by Andy »

WD40 brukar funka rätt bra på sånt där, använde det på rostiga muttrar på avgassystemet med gott resultat. Finns på Mekonomen i praktiska sprayburkar. Såg även en 10-litersdunk...om det är riktigt jävligt menar jag... :D

//Andy
************************
Andreas Richard Hagemann
951 -90 Pantherometallic
PCS# 8733
************************

944_Driver
Addict
Posts: 2289
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#4 Post by 944_Driver »

Om det går att värma med gas utan att elda upp nått annat eller förstöra på annat vis är det ofta effektivt på fastrostade prylar. Rostlösare som får verka ett dygn med flera sprayningar under tiden kan också hjälpa. Annars återstår bara mer våld och sågning/borrning.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

nippe
S-Poster
Posts: 52
Joined: 2004-03-29 19:33:44
Bilmodell: Saknar en Porsche
Contact:

#5 Post by nippe »

tjena,
hade samma meck på min -82:a nyligen...jag tog loss oken helt och tog ner dom i källaren, gick loss på dom på bänken istället.(passade på att smörja upp dom lite också+lacka) satte i nya klossar o allt sen var det bara till o skruva på oken igen.
annars är det väl bara till att våldföra sig på dom... :twisted:
mvh Nippe
944- 82
Zweischichts-diamantsilber

Audi TT 1.8T -99 (till salu)

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#6 Post by patand »

nippe wrote:annars är det väl bara till att våldföra sig på dom...
Trodde det var det du gjorde när du "gick loss" på dem... ;-)

User avatar
Lalle944
S-Poster
Posts: 88
Joined: 2004-03-29 10:51:03
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#7 Post by Lalle944 »

Ja du vad mer kan jag säga än att när jag för en vecka sen tänkte ta loss min så satt stiften stenhårt fick borra ur varje liten milimeter av dem, tog en helg att ordna ena däcket :x
// Alexander Larsson

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#8 Post by Pär Hylander »

Dom är koniska tror jag, så det gäller att knacka från rätt håll
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

nippe
S-Poster
Posts: 52
Joined: 2004-03-29 19:33:44
Bilmodell: Saknar en Porsche
Contact:

#9 Post by nippe »

patand wrote:
nippe wrote:annars är det väl bara till att våldföra sig på dom...
Trodde det var det du gjorde när du "gick loss" på dem... ;-)
Hehe finns olika grader av våld :D
Nä men alltså eftersom jag tog ner dom var det lite lättare o komma åt o så...fick borra ut två stift, dom andra två lyckades jag få ut med en stor hammare, och en jäkla massa vilja (våld av högre grad). Grejen är den att mina belägg slets olika mycket på insidan respektive utsidan så jag "gjorde två flugor på smällen"... nae nu ska jag sluta svamla, hoppas du får det fixat iaf oavsett om du våldför dig med oken på eller om du är civiliserad och spänner fast dom i ett skruvstäd :)
MVH Nippe
944- 82
Zweischichts-diamantsilber

Audi TT 1.8T -99 (till salu)

User avatar
Sjöberg
S-Poster
Posts: 88
Joined: 2004-04-08 10:24:44
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Kungsbacka
Contact:

#10 Post by Sjöberg »

Grattis! Känner igen det där. Lyckades slå ut de på ena sidan och fick borra bort skiten på andra. Sen lyckades jag inte hitta någon ny monteringssats (original kunde man ju köpt iofs men till ockerpris) utan fick göra nya pinnar av stång och sprintar.
Monterade mina nya klossar från Mekonomen, men fick montera dessa utan skrikdämparplattor pga platsbrist, så nu skriker det tyvärr.

User avatar
Porrsche
Turbo-Poster
Posts: 409
Joined: 2004-03-29 22:23:45
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Sollentuna
Contact:

#11 Post by Porrsche »

När du väl monterar ihop grejerna sedan, smörj med KOPPARPASTA så slipper du bekymret nästa gång det är dags.
8)

Göran
---
Porsche 944 -85

User avatar
Rasmus Nordström
NA-Poster
Posts: 30
Joined: 2004-04-18 21:29:08
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Halmstad
Contact:

#12 Post by Rasmus Nordström »

Är det någon som vet var man kan köpa dessa slitdelar?
RN.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]