Nya prestandamätningar...

924/928/944/968
Message
Author
User avatar
skillz
Turbo-Poster
Posts: 457
Joined: 2005-06-21 01:07:51
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm, Haninge
Contact:

#31 Post by skillz »

944_Driver wrote:
Mike-DK wrote:Hej Pär,

Har kollat up lite och enligt det jag hittat så har 944 '83 en "egenvikt" på 1180kg. Det är utan ëxtrautrustning, soppa och chaffis (som du skriver). 1220kg fultankat med chaffis måsta betyda en del har plockats bort som jag ser det fast 6,3 sek 0-100 är fortfarende ofatbart för mig?
När man på zatzy läser att denna bil enligt samma mätare stannar från 100 på under 29 meter blir det lite mer begripligt. Det är väl bara en 6-7 meter bättre än dagens superbilar..

//Magnus. skeptisk till det mest som vanligt ;)

100-0 tiden har jag tagit bort för längesen eftersom den självklart inte stämmer. Var väl snarare mer sant med bromssträcka på 38meter. Och inget annat.
0-100 tiden är dock något jag håller fast vid. Ni får tycka och tro vad ni vill hur mycket ni än vill. Spekulera kommer man alltid långt med! Eller hur?
För jag menar g-techen visade väldigt lika 201meters tid som jag fick på blackracet. Och jag tvivlar på att båda visar fel.

Jajaja............ mobba mig, tryck ner mig. gör vad ni vill. Så länge ni har det bra och kan garva åt mig så ni har det bra.
Jag bjuder på det!
The locals treat you bad, or they treat you good, but you can’t ignore the fact that they treat you different. Because you are different.

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#32 Post by Pär Hylander »

944_Driver wrote: När man på zatzy läser att denna bil enligt samma mätare stannar från 100 på under 29 meter blir det lite mer begripligt. Det är väl bara en 6-7 meter bättre än dagens superbilar..

//Magnus. skeptisk till det mest som vanligt ;)
Biltestarnas (både tidningar och TV-program) inbromsning 100-0 är ju rätt knäppa, dom hävdar att dom testar bromsarna men det man testar i verkligeheten är ju däcken, underlaget och fjäder/stötdämpare. Att låsa bromsarna från 100 klarar ju vilken skitbil som helst. Hellre då en logg över hur retardation och pedeltryck ändrar sig vid upprepade inbromsningar.

Vad gäller superbilar så testas klart aerodynamik till viss liten del oxo.

Däremot hade det varit kul att mäta vad man får för bromssträcka om man bromsar med r-däck vid arbetstemp och rätt bromsbalans, blir nog ganska mycket bättre än superbilar på gatdäck tror jag.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#33 Post by patand »

Helt rätt angående bromsningar Pär!

Men förvisso så kan ett jämförande test med två standardbilar på samma bana samma tidpunkt nog ge iaf en fingervisning om vilken bil som har bäst bromsförmåga (inkluderar då ALLA komponenter). Dessutom har de allra flesta bilar idag ABS och hur väl den fungerar när man bara stämplar så mycket det går kan ha avgörande betydelse för bromssträckan, så just den bromskomponenten testas ju ganska väl i ett jämförande test.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
sweanders
Turbo-Poster
Posts: 917
Joined: 2004-03-29 22:25:52
Bilmodell: Saknar en Porsche
Contact:

#34 Post by sweanders »

Jag tycker det är ganska ointressant hur bra ABS funkar rakt fram på torr väg, stora finessen med ABS är ju att man kan svänga och bromsa samtidigt och inte enbart att den kortar ner bromssträckan.
[b]Med vänliga hälsningar, Anders Hansson[/b]

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#35 Post by patand »

sweanders wrote:Jag tycker det är ganska ointressant hur bra ABS funkar rakt fram på torr väg, stora finessen med ABS är ju att man kan svänga och bromsa samtidigt och inte enbart att den kortar ner bromssträckan.
Håller helt med... utom att ABS kortar ner bromssträckan, för det gör det inte. En (mycket) duktig förare bromsar på kortare sträcka utan ABS än med ABS. Det jag menade är att om man har en dålig ABS (för långsam) så ger det troligen utslag i ett bromstest rakt fram genom att ge en lång bromssträcka jämfört med en ABS som fungerar väl. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Jon80
Sponsor
Posts: 3847
Joined: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Degerfors
Contact:

#36 Post by Jon80 »

Corleone wrote:Jo, det är med full fart innan och mätningen startar vid 100 (110 på mätaren) stoppar sen vid 200 (215 på mätaren).
Tycker det där låter väldigt knepigt! Hastighetsmätaren visar väll ändå linjärt för mycket.. i ditt fall 10% för mycket, ni borde sådeles stoppa stoppuret vid 220 på mätaren..... väll?

EDIT: Wops, det där lät negativt, vilket inte var helt meningen.. Bilen är ju GRYMT snabb iallfall .. Coolt som tusan :D
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

Tomas
Addict
Posts: 1184
Joined: 2004-04-03 11:33:27
Bilmodell: 944 turbo S
Årsmodell: 1988
Location: Boden
Contact:

#37 Post by Tomas »

Jon80 wrote:Tycker det där låter väldigt knepigt! Hastighetsmätaren visar väll ändå linjärt för mycket.. i ditt fall 10% för mycket, ni borde sådeles stoppa stoppuret vid 220 på mätaren..... väll?
Inte min!
I låg hastighet visar den för lite (nästan 15 km/h fel i 60 km/h) och i högre hastighet visar den för mycket. Någonstans vid 110-120 km/h visar den rätt.
Jag tror att mätaren kan visa lite hur som helst, man är nog tvungen att kolla felvisningen vid alla hastigheter där man vill veta exakt fart.
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]

User avatar
Corleone
Turbo-Poster
Posts: 665
Joined: 2004-03-29 18:18:34
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Norrköping
Contact:

#38 Post by Corleone »

Jon80 wrote:
Corleone wrote:Jo, det är med full fart innan och mätningen startar vid 100 (110 på mätaren) stoppar sen vid 200 (215 på mätaren).
Tycker det där låter väldigt knepigt! Hastighetsmätaren visar väll ändå linjärt för mycket.. i ditt fall 10% för mycket, ni borde sådeles stoppa stoppuret vid 220 på mätaren..... väll?

EDIT: Wops, det där lät negativt, vilket inte var helt meningen.. Bilen är ju GRYMT snabb iallfall .. Coolt som tusan :D
Lite halvsvårt att läsa av helt rätt i slutet. Räknar i mitt spruts logg och det blir samma resultat så mätaren är nog så här.
SOLD! 563 rwhp @ 1.3 bar E85. 100-200 km/h = 6,3 sec. Red 951-89. 3 l Darton, JE-Pistons. GTBB40, 3" exhaust, 5" outlet, SFR headers, Tial 46 WG, ported head stage 10, Ferrea 48/42 mm valves, solid lifters, titanium retainers, Milledge cam, short intake, 1680 cc inj, SX fuel pump, MSD DIS4HO, Corleone 4,5" IC, HKS Racing bov, LinkG2, vented header panel, 18" BBS Le Mans, Kumho 265+285 R-tyres, 968 rear wing+mirrors+RS steering wheel. Heigo rollage cage. Sparco Evo

User avatar
xanlar
Turbo-Poster
Posts: 852
Joined: 2005-11-20 14:14:36
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

#39 Post by xanlar »

patand wrote:
sweanders wrote:Jag tycker det är ganska ointressant hur bra ABS funkar rakt fram på torr väg, stora finessen med ABS är ju att man kan svänga och bromsa samtidigt och inte enbart att den kortar ner bromssträckan.
Håller helt med... utom att ABS kortar ner bromssträckan, för det gör det inte. En (mycket) duktig förare bromsar på kortare sträcka utan ABS än med ABS. Det jag menade är att om man har en dålig ABS (för långsam) så ger det troligen utslag i ett bromstest rakt fram genom att ge en lång bromssträcka jämfört med en ABS som fungerar väl. :)
Man behöver inte vara en mycket duktig förare för att få kortare bromssträcka utan abs på torr assfalt. Jag fick kortare bromssträcka utan abs på halkkörningen.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#40 Post by patand »

xanlar wrote:Man behöver inte vara en mycket duktig förare för att få kortare bromssträcka utan abs på torr assfalt. Jag fick kortare bromssträcka utan abs på halkkörningen.
Ta åt dig istället... du är en duktig förare! ;) :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users