Nya prestandamätningar...

924/928/944/968
Message
Author
User avatar
Corleone
Turbo-Poster
Posts: 665
Joined: 2004-03-29 18:18:34
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Norrköping
Contact:

Re: USA hästar

#16 Post by Corleone »

habeon wrote:Jag är själv mycket fundersam till USA hästarna. Vitesse racing som jag läst mycket positivt om hävdar att man får 320-330 hk på drivhjulen, och allt som verkar behövas är, chip, turbo, Wastegate, MAF samt spridare.

Kan detta verkligen stämma?

/ Håkan
Jo det stämmer nog ganska bra, blir runt 360 i motorn. Dit går rätt så bra men ska du över den nivån så blir det i princip att göra allt annat, topp, kam, avgassystem etc.
SOLD! 563 rwhp @ 1.3 bar E85. 100-200 km/h = 6,3 sec. Red 951-89. 3 l Darton, JE-Pistons. GTBB40, 3" exhaust, 5" outlet, SFR headers, Tial 46 WG, ported head stage 10, Ferrea 48/42 mm valves, solid lifters, titanium retainers, Milledge cam, short intake, 1680 cc inj, SX fuel pump, MSD DIS4HO, Corleone 4,5" IC, HKS Racing bov, LinkG2, vented header panel, 18" BBS Le Mans, Kumho 265+285 R-tyres, 968 rear wing+mirrors+RS steering wheel. Heigo rollage cage. Sparco Evo

Tomas
Addict
Posts: 1184
Joined: 2004-04-03 11:33:27
Bilmodell: 944 turbo S
Årsmodell: 1988
Location: Boden
Contact:

#17 Post by Tomas »

Kände att jag oxå var tvungen att testa. Har dock ingen G-Tech men enligt dataloggen och lite räknande på varv och utväxling så verkar jag komma ned i just under 9,5 s.
Detta med original K26/8 och ett laddtryck på max ca 1,25 bar som sedan faller med varvtalet.
Givetvis med E85.
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3238
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

#18 Post by DLS »

Runt 385 på veven då. Borde vara mer med 1,4 i ladd om ni har det hela vägen ut. Eller...

Jag har en Gtech Pro, tycker du inte att den fungerar bra? Vad är skillnaden på SS och Pro?
_________________
Regards Corleone
Har inte du en G-tech Pro competition?
Tyckte att du hade en sån i rutan på mantorp, den går ju att uppgradera med ny mjukvara till nya RR om man vill :)

Competition och RR kan logga o spara över till dator medans SS bara kan spara i G-techen.

Säg till om du vill sälja din Competition Corleone ;)
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
Corleone
Turbo-Poster
Posts: 665
Joined: 2004-03-29 18:18:34
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Norrköping
Contact:

#19 Post by Corleone »

DLS wrote:
Runt 385 på veven då. Borde vara mer med 1,4 i ladd om ni har det hela vägen ut. Eller...

Jag har en Gtech Pro, tycker du inte att den fungerar bra? Vad är skillnaden på SS och Pro?
_________________
Regards Corleone
Har inte du en G-tech Pro competition?
Tyckte att du hade en sån i rutan på mantorp, den går ju att uppgradera med ny mjukvara till nya RR om man vill :)

Competition och RR kan logga o spara över till dator medans SS bara kan spara i G-techen.

Säg till om du vill sälja din Competition Corleone ;)
Jag behåller den! Någon som har en firmware för RR uppgradering?
SOLD! 563 rwhp @ 1.3 bar E85. 100-200 km/h = 6,3 sec. Red 951-89. 3 l Darton, JE-Pistons. GTBB40, 3" exhaust, 5" outlet, SFR headers, Tial 46 WG, ported head stage 10, Ferrea 48/42 mm valves, solid lifters, titanium retainers, Milledge cam, short intake, 1680 cc inj, SX fuel pump, MSD DIS4HO, Corleone 4,5" IC, HKS Racing bov, LinkG2, vented header panel, 18" BBS Le Mans, Kumho 265+285 R-tyres, 968 rear wing+mirrors+RS steering wheel. Heigo rollage cage. Sparco Evo

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3238
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

#20 Post by DLS »

Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
Mike-DK
Carrera-Poster
Posts: 334
Joined: 2004-03-29 21:28:23
Bilmodell: 968 Cab TILL SALU!!!
Årsmodell: 1992
Location: Staffanstorp, Skåne
Contact:

#21 Post by Mike-DK »

'1220kg. Fulltankad med mig i'

Är inte det ugf. 200kg under normalvikten för en 944 83:ar?
MVH
Michael Christensen
968 Cabrio -92 Gul - TILL SALU
Triumph Spitfire 4 MkII 1965 - RALLYBIL
BMW 320d -13
Fiat Ducato
PCS 8484

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#22 Post by Pär Hylander »

Mike-DK wrote:'1220kg. Fulltankad med mig i'

Är inte det ugf. 200kg under normalvikten för en 944 83:ar?
Som referens kan nämnas min räserbil, 924 turbo, renskrapad, glasfiberhuv, inga popuplysen, plastrutor, inga mattor etc vägde i målgångsvikt (bil, liten skvätt soppa plus 90 kg chaffis) 1174 kg. Då var det iofs 50 kg ballast i golvet för att komma upp till klassgränsen men det kan ju motsvara en tank bensin ungefär.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Mike-DK
Carrera-Poster
Posts: 334
Joined: 2004-03-29 21:28:23
Bilmodell: 968 Cab TILL SALU!!!
Årsmodell: 1992
Location: Staffanstorp, Skåne
Contact:

#23 Post by Mike-DK »

Hej Pär,

Har kollat up lite och enligt det jag hittat så har 944 '83 en "egenvikt" på 1180kg. Det är utan ëxtrautrustning, soppa och chaffis (som du skriver). 1220kg fultankat med chaffis måsta betyda en del har plockats bort som jag ser det fast 6,3 sek 0-100 är fortfarende ofatbart för mig?
MVH
Michael Christensen
968 Cabrio -92 Gul - TILL SALU
Triumph Spitfire 4 MkII 1965 - RALLYBIL
BMW 320d -13
Fiat Ducato
PCS 8484

User avatar
Sydbom
Turbo-Poster
Posts: 646
Joined: 2004-04-07 14:51:50
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sthlm, Österskär
Contact:

#24 Post by Sydbom »

Mike-DK wrote:Hej Pär,

Har kollat up lite och enligt det jag hittat så har 944 '83 en "egenvikt" på 1180kg. Det är utan ëxtrautrustning, soppa och chaffis (som du skriver). 1220kg fultankat med chaffis måsta betyda en del har plockats bort som jag ser det fast 6,3 sek 0-100 är fortfarende ofatbart för mig?
ja jag håller med!
även om jag inte misstror dig så måste det finnas en förklaring till den snabba tiden.
att du spöat snabbare bilar i rejs visar inte egentligen hur snabb bil man har, mer hur duktig på att gasa man är.
jag vann inte ett enda rejs från stillastående med min 944 turbo trots motståndet var svagare. o det pga att jag inte fick ner effekten i backen eller inte upp turbotrycket.

sedan var jag med då Dart här på forumet G-techade sin 968 o den går JÄVLIGT bra men trots att det var den gamla G-tech som ju är känd för lite för positiva siffror så kom han aldrig ner under 7 vad jag kommer ihåg. o då var det dessutom en kylig kväll = borde ju gett en o annan till hk.

jaja inte vet jag

edit: min 924 mättes samma kväll till otroliga 11 sek+ hehe
Har ägt:
Porsche 924 -81
Porsche 944 turbo -86
Läs mitt Boxster reportage: http://www.sportbilen.se/index.php?page=reportage.php?id=176

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#25 Post by Pär Hylander »

Sydbom wrote:
Mike-DK wrote:
Blanda in in mig i accsiffrorna, jag har aldrig använt en G-.teck hela mitt liv. Jag skrev bara om vikten på min "lättade" räserbil (som inte är så lätt). Enda gången jag har bråttom från stillastående är när startern rycker upp flaggan och alla andra runt i kring mig har attans bråttom oxo.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Puppan
S2-Poster
Posts: 222
Joined: 2004-03-30 07:18:46
Contact:

#26 Post by Puppan »

Corleone wrote:
gurra wrote:Det här med hästar är förbryllande. Tyvärr blir man (ja, jag också) färgad av alla diskussioner och allt snack om hästar på de amerikanska forumen.
Där är 330 drivhjulshästar vardagsmat men trots det är det extremt få som klarar under 13 sek på strippen. Just tiden på 402 meter är kanske inte så intressant men slutfarten är i mina ögon en långt bättre indikator på hästkrafter än ett par siffror från en dyno.

Det är tex en kille i Estland med 2,5 litermotor, GT30R och standalone. I övrigt det mesta standard (förutom avgas). Han bromsade 402 hk på veven vid 1,8 bars laddtryck. Detta på en av de mest moderna Bosch rullande landsvägar.
Samma kille körde även 12,76 @ 402m med dåliga däck och start.

Gröne jägarn har enligt G-techen 191 km/h i slutfart på 402m och 150 km/h på 201m.

Och för att nu blanda in jänkarna igen så är det ett känt namn från "förr" (närare bestämt kanadensare) som mätt upp 100-200 på 8,8 sek med enligt honom 450 drivhjulshästar.

Tror tyvärr drivhjulshästarna de anger "over there" snarare är siffrorna på veven med Europeiska mått.

Corleone, vad gör din monstermotor 100-200 på (när den har bilen i släp alltså) ?

Mvh
Gurra
Jo, det är märkligt med jänkarna och deras hästkrafter. Över 500 hk med 55 lbs spridare går oxå om man bor där.

Estländaren verkar inte rädd av sig, han gillar laddtryck... kanske vore bättre att höja tändningen och sänka laddtrycket... Vi får snart höra när det går sönder. Hade ju varit kul att veta hans slutfart med tydligen var denna trasig... Att bromsa 402 i motorn beror ju i högsta grad på vilken drivlineförlust man anser att våra bilar har. Aktade män som Jon Milledge anser efter 20 år i bromsbänk att det är 10% och max 11 på våra bilar. Har Estländaren räknat med 15% effektförlust så har han ju bara 388 hk med 10% så det säger inte så mycket.

100-200 går på 7,3 sekunder med 1,35 bar då givetvis på E85. i vår ska det vara under 7... Just nu bottnar 1000 cc spridarna så nu blir det inte mer för i år. Bosch har ju 1600 cc...
Jon Milledge har i sin bänk bromsat 720 hk med 8V och dryga 3 liter så med en ny skottsäker 3 liters ska det väl gå att åka med 600 körbara. Håller precis på att planera, beställa etc. Blir mycket special från racing världen. Målet är att ha ett bredare powerband än vad de flesta tror är möjligt och med sugmotorrespons.

halloj

När fu gjorde dina 100-200 tester var det med flygande start eller inte?
Verkar otroligt om det inte vore det men jag är ändå nyfiken!

jag sitter nämligen och jämför med en del andra snabba biar och den tiden är riktigt riktigt bra!


/pete
Nu:
Porsche 996 TurboCup II Spezial
Tidigare:
Porsche 944 TurboCup Spezial
Revline Racing // - http://www.revline.se
Pure watercooled Porsche POWER!
3L, Garrett GTBB35/40, 3 inch exhaust, TIAL WG, GREDDY Blow off, PPF intake, Milledge Camshaft, Darton Sleeves, JE Pistons, Carillo Rods, NIRA ECU, 044 Fuelpump, Large IC, Leda coilover chassie, 996 Supercup big brakes. It all comes down to a REALLY FAST allround sportscar with the capability to whitout sweat whip most Ferrari ASSes!!
.....

User avatar
Corleone
Turbo-Poster
Posts: 665
Joined: 2004-03-29 18:18:34
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Norrköping
Contact:

#27 Post by Corleone »

Puppan wrote:
Corleone wrote: Jo, det är märkligt med jänkarna och deras hästkrafter. Över 500 hk med 55 lbs spridare går oxå om man bor där.

Estländaren verkar inte rädd av sig, han gillar laddtryck... kanske vore bättre att höja tändningen och sänka laddtrycket... Vi får snart höra när det går sönder. Hade ju varit kul att veta hans slutfart med tydligen var denna trasig... Att bromsa 402 i motorn beror ju i högsta grad på vilken drivlineförlust man anser att våra bilar har. Aktade män som Jon Milledge anser efter 20 år i bromsbänk att det är 10% och max 11 på våra bilar. Har Estländaren räknat med 15% effektförlust så har han ju bara 388 hk med 10% så det säger inte så mycket.

100-200 går på 7,3 sekunder med 1,35 bar då givetvis på E85. i vår ska det vara under 7... Just nu bottnar 1000 cc spridarna så nu blir det inte mer för i år. Bosch har ju 1600 cc...
Jon Milledge har i sin bänk bromsat 720 hk med 8V och dryga 3 liter så med en ny skottsäker 3 liters ska det väl gå att åka med 600 körbara. Håller precis på att planera, beställa etc. Blir mycket special från racing världen. Målet är att ha ett bredare powerband än vad de flesta tror är möjligt och med sugmotorrespons.

halloj

När fu gjorde dina 100-200 tester var det med flygande start eller inte?
Verkar otroligt om det inte vore det men jag är ändå nyfiken!

jag sitter nämligen och jämför med en del andra snabba biar och den tiden är riktigt riktigt bra!


/pete
Hej!

Jo, det är med full fart innan och mätningen startar vid 100 (110 på mätaren) stoppar sen vid 200 (215 på mätaren).
Gjorde en ny körning när det var kallare och nya tiden är 7,1 sekunder. Jag har även mätt i min logg på varvtal och tid och det stämmer helt.
Bilen är snabb, eller var. Nu är motorn såld och det nya 700 hk projektet igång. Kul är det!
Last edited by Corleone on 2005-11-23 20:47:47, edited 1 time in total.
SOLD! 563 rwhp @ 1.3 bar E85. 100-200 km/h = 6,3 sec. Red 951-89. 3 l Darton, JE-Pistons. GTBB40, 3" exhaust, 5" outlet, SFR headers, Tial 46 WG, ported head stage 10, Ferrea 48/42 mm valves, solid lifters, titanium retainers, Milledge cam, short intake, 1680 cc inj, SX fuel pump, MSD DIS4HO, Corleone 4,5" IC, HKS Racing bov, LinkG2, vented header panel, 18" BBS Le Mans, Kumho 265+285 R-tyres, 968 rear wing+mirrors+RS steering wheel. Heigo rollage cage. Sparco Evo

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3238
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

#28 Post by DLS »

700hk :shock:
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
Corleone
Turbo-Poster
Posts: 665
Joined: 2004-03-29 18:18:34
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Norrköping
Contact:

#29 Post by Corleone »

DLS wrote:700hk :shock:
Säkert roligare än 600...
SOLD! 563 rwhp @ 1.3 bar E85. 100-200 km/h = 6,3 sec. Red 951-89. 3 l Darton, JE-Pistons. GTBB40, 3" exhaust, 5" outlet, SFR headers, Tial 46 WG, ported head stage 10, Ferrea 48/42 mm valves, solid lifters, titanium retainers, Milledge cam, short intake, 1680 cc inj, SX fuel pump, MSD DIS4HO, Corleone 4,5" IC, HKS Racing bov, LinkG2, vented header panel, 18" BBS Le Mans, Kumho 265+285 R-tyres, 968 rear wing+mirrors+RS steering wheel. Heigo rollage cage. Sparco Evo

944_Driver
Addict
Posts: 2289
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#30 Post by 944_Driver »

Mike-DK wrote:Hej Pär,

Har kollat up lite och enligt det jag hittat så har 944 '83 en "egenvikt" på 1180kg. Det är utan ëxtrautrustning, soppa och chaffis (som du skriver). 1220kg fultankat med chaffis måsta betyda en del har plockats bort som jag ser det fast 6,3 sek 0-100 är fortfarende ofatbart för mig?
När man på zatzy läser att denna bil enligt samma mätare stannar från 100 på under 29 meter blir det lite mer begripligt. Det är väl bara en 6-7 meter bättre än dagens superbilar..

//Magnus. skeptisk till det mest som vanligt ;)
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users