Nya prestandamätningar...
- gurra
- Sponsor
- Posts: 3548
- Joined: 2004-03-29 08:48:26
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Nya prestandamätningar...
Hej alla,
känner att det var länge sen jag skrev något så varför inte delge gårdagens prestandamätningar?
Hästkraftssiffror i all ära men det viktigaste är ändå att rör på sig..
Mätte upp gröne jägarn igår, var mest ute efter 100-200 km/h tiden. 0-100 är så många andra variabler inblandade, inte minst däck!
Gröne jägarn har i korta drag K27/8, Revline Racing chips och MAF-kitt.
Däck vid testtillfället var rätt dåliga 255or (men bilen har som tur är diff)
Provade en lagom start, spann som en tok på ettan, slog av gasen, klev på gasen mjukt igen när greppet infann sig.
Resultat 0-100: 4,9 sek.
Den repan räcker för mig! Jag vet att låga 4 sek är fullt möjligt med bra grepp, men det är ingenting jag kommer att jaga.
Men nu över det till det intressanta! Hur går den i lite fart? Rätt bra faktiskt
100-200 km/h går på 8,9 sekunder.
För referens är här ett par andra 100-200-tider inom Porsche-familjen:
996 TT (420hk) - 10,05
996 Turbo S (450hk) - 9,27
996 GT2 (462hk) - 8,81
993 TT (408hk) - 9,44
OBS! Prestandan är inte mätt med stoppur och hastighetsmätare.. Siffrorna är baserade på flera repor mätta med Gtech RR (inte att förväxlas med det gamla skräpet Gtech Pro).
Flame away och fram med alla tvivlare nu
PS. Hör av dig ifall du vill ha mer fart i din 951
känner att det var länge sen jag skrev något så varför inte delge gårdagens prestandamätningar?
Hästkraftssiffror i all ära men det viktigaste är ändå att rör på sig..
Mätte upp gröne jägarn igår, var mest ute efter 100-200 km/h tiden. 0-100 är så många andra variabler inblandade, inte minst däck!
Gröne jägarn har i korta drag K27/8, Revline Racing chips och MAF-kitt.
Däck vid testtillfället var rätt dåliga 255or (men bilen har som tur är diff)
Provade en lagom start, spann som en tok på ettan, slog av gasen, klev på gasen mjukt igen när greppet infann sig.
Resultat 0-100: 4,9 sek.
Den repan räcker för mig! Jag vet att låga 4 sek är fullt möjligt med bra grepp, men det är ingenting jag kommer att jaga.
Men nu över det till det intressanta! Hur går den i lite fart? Rätt bra faktiskt
100-200 km/h går på 8,9 sekunder.
För referens är här ett par andra 100-200-tider inom Porsche-familjen:
996 TT (420hk) - 10,05
996 Turbo S (450hk) - 9,27
996 GT2 (462hk) - 8,81
993 TT (408hk) - 9,44
OBS! Prestandan är inte mätt med stoppur och hastighetsmätare.. Siffrorna är baserade på flera repor mätta med Gtech RR (inte att förväxlas med det gamla skräpet Gtech Pro).
Flame away och fram med alla tvivlare nu
PS. Hör av dig ifall du vill ha mer fart i din 951
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
- djungel-Jim
- Turbo-Poster
- Posts: 696
- Joined: 2005-04-05 12:35:52
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Härliga siffror!! Vilket laddtryck körde ni med? Samt hur tycker ni 27/8 turbon är jämfört med originalaren? Hur är det med spoolup:en jämfört med 26/8 t.ex?
[url=http://www.djungeljim.com]www.djungeljim.com[/url]
[size=75][b]Porsche 944 turbo '91[/b] [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4673]Min biltråd![/url]
[i]Kokeln Stage V kullagrad turbo, 3" avgas m. sportkat och magnaflowdämpare, modifierad IC,
MAF, tial 38mm, GReddy Profec B-Spec II, zeitronix bredbandslambda, portad top, större spridare, revline racing chip m.m.[/i][/size]
[size=75][b]Porsche 944 turbo '91[/b] [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4673]Min biltråd![/url]
[i]Kokeln Stage V kullagrad turbo, 3" avgas m. sportkat och magnaflowdämpare, modifierad IC,
MAF, tial 38mm, GReddy Profec B-Spec II, zeitronix bredbandslambda, portad top, större spridare, revline racing chip m.m.[/i][/size]
- gurra
- Sponsor
- Posts: 3548
- Joined: 2004-03-29 08:48:26
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Hej Jim,
dessa siffor är med 1,4 bar i laddtryck.
Har 1,0 bar vid 3100 rpm på 4ans växel, så spool-up är mycket god.
Mvh
Gurra
dessa siffor är med 1,4 bar i laddtryck.
Har 1,0 bar vid 3100 rpm på 4ans växel, så spool-up är mycket god.
Mvh
Gurra
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
- Feke
- NA-Poster
- Posts: 20
- Joined: 2004-04-15 09:05:43
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Att lägga till kom ihåg listan:
* Gå på toaletten innan man lägger i 3:an för annars kan det ske en olycka!
* Gå på toaletten innan man lägger i 3:an för annars kan det ske en olycka!
Revline Racing - http://www.revline.se
2006:
RRXXX: GO BIG OR GO HOME
RRV64motion: VW Demobil
RR1.8T: Audi Demobil
2005:
RR400 Street, gröne jägarn..
RR300 Track, extra horn.. Till salu!
PCS #6529
2006:
RRXXX: GO BIG OR GO HOME
RRV64motion: VW Demobil
RR1.8T: Audi Demobil
2005:
RR400 Street, gröne jägarn..
RR300 Track, extra horn.. Till salu!
PCS #6529
- Corleone
- Turbo-Poster
- Posts: 665
- Joined: 2004-03-29 18:18:34
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Norrköping
- Contact:
Fina resultat! Vad blir det då för hästkrafter i samma "log"?
SOLD! 563 rwhp @ 1.3 bar E85. 100-200 km/h = 6,3 sec. Red 951-89. 3 l Darton, JE-Pistons. GTBB40, 3" exhaust, 5" outlet, SFR headers, Tial 46 WG, ported head stage 10, Ferrea 48/42 mm valves, solid lifters, titanium retainers, Milledge cam, short intake, 1680 cc inj, SX fuel pump, MSD DIS4HO, Corleone 4,5" IC, HKS Racing bov, LinkG2, vented header panel, 18" BBS Le Mans, Kumho 265+285 R-tyres, 968 rear wing+mirrors+RS steering wheel. Heigo rollage cage. Sparco Evo
- gurra
- Sponsor
- Posts: 3548
- Joined: 2004-03-29 08:48:26
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Tack Corleone,
samma repa visade 331 hk, men är inte helt säker på att den inlagda vikten stämmer helt och hållet.
Vi har tidigare räknat ut att 16 hk påslag ger en korrekt bild av motsvarande drivhjulshästar. Så mao runt 347 rwhp.
samma repa visade 331 hk, men är inte helt säker på att den inlagda vikten stämmer helt och hållet.
Vi har tidigare räknat ut att 16 hk påslag ger en korrekt bild av motsvarande drivhjulshästar. Så mao runt 347 rwhp.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
- Corleone
- Turbo-Poster
- Posts: 665
- Joined: 2004-03-29 18:18:34
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Norrköping
- Contact:
Runt 385 på veven då. Borde vara mer med 1,4 i ladd om ni har det hela vägen ut. Eller...gurra wrote:Tack Corleone,
samma repa visade 331 hk, men är inte helt säker på att den inlagda vikten stämmer helt och hållet.
Vi har tidigare räknat ut att 16 hk påslag ger en korrekt bild av motsvarande drivhjulshästar. Så mao runt 347 rwhp.
Jag har en Gtech Pro, tycker du inte att den fungerar bra? Vad är skillnaden på SS och Pro?
SOLD! 563 rwhp @ 1.3 bar E85. 100-200 km/h = 6,3 sec. Red 951-89. 3 l Darton, JE-Pistons. GTBB40, 3" exhaust, 5" outlet, SFR headers, Tial 46 WG, ported head stage 10, Ferrea 48/42 mm valves, solid lifters, titanium retainers, Milledge cam, short intake, 1680 cc inj, SX fuel pump, MSD DIS4HO, Corleone 4,5" IC, HKS Racing bov, LinkG2, vented header panel, 18" BBS Le Mans, Kumho 265+285 R-tyres, 968 rear wing+mirrors+RS steering wheel. Heigo rollage cage. Sparco Evo
- gurra
- Sponsor
- Posts: 3548
- Joined: 2004-03-29 08:48:26
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Det här med hästar är förbryllande. Tyvärr blir man (ja, jag också) färgad av alla diskussioner och allt snack om hästar på de amerikanska forumen.
Där är 330 drivhjulshästar vardagsmat men trots det är det extremt få som klarar under 13 sek på strippen. Just tiden på 402 meter är kanske inte så intressant men slutfarten är i mina ögon en långt bättre indikator på hästkrafter än ett par siffror från en dyno.
Det är tex en kille i Estland med 2,5 litermotor, GT30R och standalone. I övrigt det mesta standard (förutom avgas). Han bromsade 402 hk på veven vid 1,8 bars laddtryck. Detta på en av de mest moderna Bosch rullande landsvägar.
Samma kille körde även 12,76 @ 402m med dåliga däck och start.
Gröne jägarn har enligt G-techen 191 km/h i slutfart på 402m och 150 km/h på 201m.
Och för att nu blanda in jänkarna igen så är det ett känt namn från "förr" (närare bestämt kanadensare) som mätt upp 100-200 på 8,8 sek med enligt honom 450 drivhjulshästar.
Tror tyvärr drivhjulshästarna de anger "over there" snarare är siffrorna på veven med Europeiska mått.
Corleone, vad gör din monstermotor 100-200 på (när den har bilen i släp alltså) ?
Mvh
Gurra
Där är 330 drivhjulshästar vardagsmat men trots det är det extremt få som klarar under 13 sek på strippen. Just tiden på 402 meter är kanske inte så intressant men slutfarten är i mina ögon en långt bättre indikator på hästkrafter än ett par siffror från en dyno.
Det är tex en kille i Estland med 2,5 litermotor, GT30R och standalone. I övrigt det mesta standard (förutom avgas). Han bromsade 402 hk på veven vid 1,8 bars laddtryck. Detta på en av de mest moderna Bosch rullande landsvägar.
Samma kille körde även 12,76 @ 402m med dåliga däck och start.
Gröne jägarn har enligt G-techen 191 km/h i slutfart på 402m och 150 km/h på 201m.
Och för att nu blanda in jänkarna igen så är det ett känt namn från "förr" (närare bestämt kanadensare) som mätt upp 100-200 på 8,8 sek med enligt honom 450 drivhjulshästar.
Tror tyvärr drivhjulshästarna de anger "over there" snarare är siffrorna på veven med Europeiska mått.
Corleone, vad gör din monstermotor 100-200 på (när den har bilen i släp alltså) ?
Mvh
Gurra
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
- skillz
- Turbo-Poster
- Posts: 457
- Joined: 2005-06-21 01:07:51
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm, Haninge
- Contact:
Fina reslutat!
Jag har själv testat min NA med gtech pro RR och fick fram dessa resultat efter massa tålamod med att ställa in g-techen korrekt.
0-60km/h 3.052s
0-100km/h 6.314s
200m @ 9.275s - 129.2km/h
300m @ 11.876s - 140.6km/h
Bilen vägde då ~1220kg. Fulltankad med mig i. Färska däck (255or) och glatt med hjulspinn på hela 1an.
Gtechen visade även 165hk / 230nm. Vilket är rätt så orginal. Förutom vridet?
Fick låna G-techen av Robert Johansson på detta förum. Och det tackar & bockar vi för.
Jag har själv testat min NA med gtech pro RR och fick fram dessa resultat efter massa tålamod med att ställa in g-techen korrekt.
0-60km/h 3.052s
0-100km/h 6.314s
200m @ 9.275s - 129.2km/h
300m @ 11.876s - 140.6km/h
Bilen vägde då ~1220kg. Fulltankad med mig i. Färska däck (255or) och glatt med hjulspinn på hela 1an.
Gtechen visade även 165hk / 230nm. Vilket är rätt så orginal. Förutom vridet?
Fick låna G-techen av Robert Johansson på detta förum. Och det tackar & bockar vi för.
The locals treat you bad, or they treat you good, but you can’t ignore the fact that they treat you different. Because you are different.
- Corleone
- Turbo-Poster
- Posts: 665
- Joined: 2004-03-29 18:18:34
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Norrköping
- Contact:
Jo, det är märkligt med jänkarna och deras hästkrafter. Över 500 hk med 55 lbs spridare går oxå om man bor där.gurra wrote:Det här med hästar är förbryllande. Tyvärr blir man (ja, jag också) färgad av alla diskussioner och allt snack om hästar på de amerikanska forumen.
Där är 330 drivhjulshästar vardagsmat men trots det är det extremt få som klarar under 13 sek på strippen. Just tiden på 402 meter är kanske inte så intressant men slutfarten är i mina ögon en långt bättre indikator på hästkrafter än ett par siffror från en dyno.
Det är tex en kille i Estland med 2,5 litermotor, GT30R och standalone. I övrigt det mesta standard (förutom avgas). Han bromsade 402 hk på veven vid 1,8 bars laddtryck. Detta på en av de mest moderna Bosch rullande landsvägar.
Samma kille körde även 12,76 @ 402m med dåliga däck och start.
Gröne jägarn har enligt G-techen 191 km/h i slutfart på 402m och 150 km/h på 201m.
Och för att nu blanda in jänkarna igen så är det ett känt namn från "förr" (närare bestämt kanadensare) som mätt upp 100-200 på 8,8 sek med enligt honom 450 drivhjulshästar.
Tror tyvärr drivhjulshästarna de anger "over there" snarare är siffrorna på veven med Europeiska mått.
Corleone, vad gör din monstermotor 100-200 på (när den har bilen i släp alltså) ?
Mvh
Gurra
Estländaren verkar inte rädd av sig, han gillar laddtryck... kanske vore bättre att höja tändningen och sänka laddtrycket... Vi får snart höra när det går sönder. Hade ju varit kul att veta hans slutfart med tydligen var denna trasig... Att bromsa 402 i motorn beror ju i högsta grad på vilken drivlineförlust man anser att våra bilar har. Aktade män som Jon Milledge anser efter 20 år i bromsbänk att det är 10% och max 11 på våra bilar. Har Estländaren räknat med 15% effektförlust så har han ju bara 388 hk med 10% så det säger inte så mycket.
100-200 går på 7,3 sekunder med 1,35 bar då givetvis på E85. i vår ska det vara under 7... Just nu bottnar 1000 cc spridarna så nu blir det inte mer för i år. Bosch har ju 1600 cc...
Jon Milledge har i sin bänk bromsat 720 hk med 8V och dryga 3 liter så med en ny skottsäker 3 liters ska det väl gå att åka med 600 körbara. Håller precis på att planera, beställa etc. Blir mycket special från racing världen. Målet är att ha ett bredare powerband än vad de flesta tror är möjligt och med sugmotorrespons.
SOLD! 563 rwhp @ 1.3 bar E85. 100-200 km/h = 6,3 sec. Red 951-89. 3 l Darton, JE-Pistons. GTBB40, 3" exhaust, 5" outlet, SFR headers, Tial 46 WG, ported head stage 10, Ferrea 48/42 mm valves, solid lifters, titanium retainers, Milledge cam, short intake, 1680 cc inj, SX fuel pump, MSD DIS4HO, Corleone 4,5" IC, HKS Racing bov, LinkG2, vented header panel, 18" BBS Le Mans, Kumho 265+285 R-tyres, 968 rear wing+mirrors+RS steering wheel. Heigo rollage cage. Sparco Evo
- Sydbom
- Turbo-Poster
- Posts: 646
- Joined: 2004-04-07 14:51:50
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Sthlm, Österskär
- Contact:
- skillz
- Turbo-Poster
- Posts: 457
- Joined: 2005-06-21 01:07:51
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm, Haninge
- Contact:
Sydbom wrote:låter ju som ungerfär 2 sekunder för snabbt tycker jag...skillz wrote: 0-100km/h 6.314s
är ju liksom på turbo mark o sniffar....
Ah, detta är alltid lustigt.. Ingen som tror på siffrorna Förens dom själv fått leva upp till det. Förstår inte varför alla blir så förvånade.
Fast g-tech pro RR kanske stämmer lika väl som för han som skrev inlägget..
Aja, jag vet vad bilen presterar och den är rätt korrekt utmätt ändå trots allt.. Har även tagit tidtagning på blackrace och jag tror inte alla "verktyg" visar lika mycket fel så att säga.
EDIT: Med runt 100st i publiken som vittne när jag körde mot en audi s8 och drog denne så vart dom mäkta förvånade efter att jag kommit tillbaka och frågade vad jag hade gjort med bilen. Inget säger jag. Alla kan väl växla upp och ner
Sen senaste gången när jag körde mot en volvo 850 t5. Jag fick starta på en oljefläck. Visste inte ens om att den fanns där förens efteråt. Hur som helst. Hjulspinn 1an/2an och drog T5an ändå. Dock väldigt nära på håret.
Sen testade vi tvärtom, han fick starta i min bana och jag i hans. Då vart det flera billängder som jag kom före utan ansträngning. Behövde knappt pilla på gasen kändes det som.
Hur som helst, när han klev ur bilen och frågade hur många kusar jag har så blev han förvånad när jag säger 160 friska pollar. Han tyckte ju inte det var så konstigt att han blev dragen då det är en "porsche".. Men när han fick höra det där så blev han sinnesförvirrad.
The locals treat you bad, or they treat you good, but you can’t ignore the fact that they treat you different. Because you are different.
-
- S-Poster
- Posts: 95
- Joined: 2004-06-12 16:27:04
- Contact:
USA hästar
Jag är själv mycket fundersam till USA hästarna. Vitesse racing som jag läst mycket positivt om hävdar att man får 320-330 hk på drivhjulen, och allt som verkar behövas är, chip, turbo, Wastegate, MAF samt spridare.
Kan detta verkligen stämma?
/ Håkan
Kan detta verkligen stämma?
/ Håkan
-
- Addict
- Posts: 2289
- Joined: 2004-03-29 19:38:47
- Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Kumla
- Contact:
Stämmer din siffror skillz måste du ha världens snabbaste 944 N/A, det måste vara något seriöst trim på den eller så är den lättad några hundra kilo. Eller så är det en helt annan utväxling eller något i den. Säker på att den är original?
//Magnus
//Magnus
Magnus Karlström
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
- skillz
- Turbo-Poster
- Posts: 457
- Joined: 2005-06-21 01:07:51
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm, Haninge
- Contact:
"världens snabbaste" var nog att ta i.944_Driver wrote:Stämmer din siffror skillz måste du ha världens snabbaste 944 N/A, det måste vara något seriöst trim på den eller så är den lättad några hundra kilo. Eller så är det en helt annan utväxling eller något i den. Säker på att den är original?
//Magnus
~1080kg väger bilen TOM.
Jag är absolut inte säker på om den är orginal eller ej i motor.
Utväxling följer nedan:
1an = 62km/h
2an = 99km/h
3an = 137km/h
4an = 178km/h
5an = 230km/h
Gäller vid 6000rpm på vardera växel. Varvstopp ligger vid 6300rpm. Så det går ju att dra över hastigheterna ovan.
Jag har ju själv försökt kolla upp en annan grej med bilen.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... ight=944sc
Men det jag hittat närmast är att den efterliknar en annans bil här på forumet som har en 944R.
The locals treat you bad, or they treat you good, but you can’t ignore the fact that they treat you different. Because you are different.
Who is online
Users browsing this forum: No registered users