Hur många CS ägare har vi här?

924/928/944/968
Post Reply
Message
Author
User avatar
Bosse
Dekal-Nisse
Posts: 2253
Joined: 2004-04-05 08:31:39
Bilmodell: Min andra Porsche
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

#31 Post by Bosse »

RS Patrik!!!!
Var tog du vägen? Var du bara blårök kanske?
Bosse

PS De två kända 968CS som är tillsalu har inte bytt ägare enligt bilregistret.

User avatar
RS Patrik
NA-Poster
Posts: 42
Joined: 2005-11-01 10:03:32
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Skåne
Contact:

#32 Post by RS Patrik »

Hej alla!

Ingen blårök, bara lite körigt på jobbet.
Bilen har även den precis som min närvaro dragit ut på tiden. Om allt går vägen så blir affären av i morgon. Ett orginal avgas system har varit lite svårt att komma åt, därav utdragningen.

Bilen då, är en Speedgelb (till), berättar mer när allt är klart.

Mods som redan skall ske är:
Heigo Helbur, med bältes sträva
6-punkts Schroth, på båda stolarna
Momo GT-2 ratt med Porsche loggan
Tornstag
Camber inställning
0-ning av alla vätskor, och belägg etc.
Den där fram läppen är man även sugen på...

Fler tips?
Mvh,

Patrik

User avatar
Fredrik C
Addict
Posts: 1686
Joined: 2004-03-29 10:38:39
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Katrineholm
Contact:

#33 Post by Fredrik C »

Klart du ska ha en läpp :d=: !
MVH
Fredrik "Alex" Cednert
PCS 7484

www.968.net
www.968s.com

User avatar
Bosse
Dekal-Nisse
Posts: 2253
Joined: 2004-04-05 08:31:39
Bilmodell: Min andra Porsche
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

#34 Post by Bosse »

Åååååå. Så nyfiken jag blir!
Bilder snart!
Bosse

Nike
NA-Poster
Posts: 17
Joined: 2005-04-20 15:12:38
Bilmodell: 968
Location: Stockholm
Contact:

#35 Post by Nike »

Hej alla glada CS-ägare!

Jag har ingen 968CS själv men tycker att det verkar vara en riktigt ball bil! Var nere på ringen i sommar och där var ett antal CS som gick duktigt fort! Jag undrar dock lite över hur stor skillnad det är på en CS och en vanlig 968? Jag vet ungefär vad som skiljer vad gäller bromsar, dämpare, vikt och sådana saker som man kan läsa sig till men hur stor är skillnaden i faktiska prestanda på en bana?

Har lite funderingar kring att kanske köpa mig en så det är därför jag frågar. Funderingarna har dock kommit att cirkulera kring att man kan få en fin vanlig 968 för en rimlig peng (+ större utbud) och sedan köpa lite godis som dämpare och annat och då få en i mina ögon fin bil! Ingen äkta CS dock vilket är surt men mer som den sport som fanns i England...

Så vad tror ni som har dessa fina bilar, hur stor är skillnaden orginal? och hur stor skulle den bli med lite modifieringar?

En liten fundering kring den gula CS som står hos Capital. Någon som vet något om den? Har varit till salu länge vad jag förstår...

Mvh/ Nike

User avatar
Highway
Addict
Posts: 1953
Joined: 2004-05-14 22:20:38
Bilmodell: Porsche 993 C2
Årsmodell: 1994
Location: Oslo
Contact:

#36 Post by Highway »

Tjena Nike!

Skall du ha en bil till att köra på bana så tycker jag att skall titta efter bilar som gått på bana tidigare för då är den förmodligen lite moddat plus att eftersom bankörning sliter en del så är nog slitagedelar i bra skick.

Om du skall ha en CS eller inte beror ju på vad du vill betala men jag tror dock att en CS kommer att hålla värdet bättre.

Sen vad gäller skillnaden mellan en CS och en vanlig tror jag inte är speciellt stor faktiskt för det skiljer väl runt 100kg , men ställer du en standardutrustad mot en välpreppad CS så blir det en del skillnad men allt beror ju på användningsområde för bilen,, vissa gillar att glida på stan andra gillar att köra bana.
Magnus Svensson
PCS/R #8811 | 993 Rääääser
Birel Rotax Max -06

User avatar
Bosse
Dekal-Nisse
Posts: 2253
Joined: 2004-04-05 08:31:39
Bilmodell: Min andra Porsche
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

#37 Post by Bosse »

Som Magnus säger så är det mest en viktsskillnad.
968 CS : Sänkt med 20mm, kortare fjädrar fram (möjligen hårdare också), borttaget elmotorer för baklucka, spegelinställning osv. Har 17tum fälgar typ Cup, Recardo skalstolar. Saknar baksäte och en hel del isolering.

När det gäller bromsar stötdämpare och krängningshämmare så är detta lika som på 968 standard. Det är först vid option M030 som detta ändras till kraftigare prylar och då är det ingen skillnad på 968 eller 968CS på denna punkt. 968 cab kunde ej få M030 option.

Läs Porsche 968 CS artikel:
http://hem.bredband.net/ottulf/porsche/968cs.PDF
Se länk:
http://www.968uk.com/porsche-968-club-sport.htm
M030 option: Se länk:
http://www.weissach.net/968_M030-Option ... Components

Bosse

User avatar
RS Patrik
NA-Poster
Posts: 42
Joined: 2005-11-01 10:03:32
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Skåne
Contact:

#38 Post by RS Patrik »

Så då står bilen sedan i torsdags i garaget... Försäkring är även det fixat, fattar bara inte varför så dyrt.

Bilen är en svensksåld Speedgelb -93 men uttagen -95. 4400mil på mätaren. M030 med A/C (tack!). I övrigt orginal än så länge. Dock vill jag ha 17" Cup I till den så kan någon tipsa om vart jag skall leta vore jag tacksam. Övriga mods ser ni sedan tidigare.

Konstigt att bilen inte har märket från Porsche Sverige, vet någon om dessa bilar inte har det? Annars får man ordna detta.

Bosse, PM:a mig så får du reg nr. till registret.
Har inga bilder än...
Mvh,

Patrik

User avatar
Highway
Addict
Posts: 1953
Joined: 2004-05-14 22:20:38
Bilmodell: Porsche 993 C2
Årsmodell: 1994
Location: Oslo
Contact:

#39 Post by Highway »

RS Patrik wrote:Så då står bilen sedan i torsdags i garaget... Försäkring är även det fixat, fattar bara inte varför så dyrt.

Bilen är en svensksåld Speedgelb -93 men uttagen -95. 4400mil på mätaren. M030 med A/C (tack!). I övrigt orginal än så länge. Dock vill jag ha 17" Cup I till den så kan någon tipsa om vart jag skall leta vore jag tacksam. Övriga mods ser ni sedan tidigare.

Konstigt att bilen inte har märket från Porsche Sverige, vet någon om dessa bilar inte har det? Annars får man ordna detta.

Bosse, PM:a mig så får du reg nr. till registret.
Har inga bilder än...
Man får gratulera till köpet! Kan detta möjligen vara den grymt fina bilen från Malmö?

Cup1:or borde du kanske kunna hitta begagnade på PCS köp & sälj eller så kan du höra med Stefan på http://www.nioelva.se eller så finns det kopior på http://www.gummihuset.se/

Lycka till med bilen och hoppas att vi ses på banorna

Mvh
Magnus
Magnus Svensson
PCS/R #8811 | 993 Rääääser
Birel Rotax Max -06

User avatar
Bosse
Dekal-Nisse
Posts: 2253
Joined: 2004-04-05 08:31:39
Bilmodell: Min andra Porsche
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

#40 Post by Bosse »

Ser att det nyligen tillkomit 2 nya medlemar till forumet med 968CS bilar.
Lars Fredriksson nr 987 och Bernås nr 992. Också 971, RS-Patrik som nu också har en 968CS.
3 st 968CS här bara på några veckor!
Skulle vara kul om ni skriver lite om bilen på "Våra Bilar"
Bosse
PS Medlem 1000 närmar sig.

User avatar
RS Patrik
NA-Poster
Posts: 42
Joined: 2005-11-01 10:03:32
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Skåne
Contact:

#41 Post by RS Patrik »

Highway wrote:[Man får gratulera till köpet! Kan detta möjligen vara den grymt fina bilen från Malmö?


Lycka till med bilen och hoppas att vi ses på banorna

Mvh
Magnus
Hej Magnus,

det stämmer!

Som medlem i PCS, går in i det 6:e året, kommer vi ses på banorna i allra högsta grad, jag är mycket aktiv med att åka på banmötena och kör i klassen R2.
Jag kommer även att gå Scuderia Hanseat kursen under våren igen (3:e gången), denna gång med denna gång med ubåten, (eftersom den är gul). Jag har även en annan ban bil av samma märke. Detta känns som ett kul komplement och hoppas på mycket roligt.

Tack för de värmande orden!
Mvh,

Patrik

User avatar
Bosse
Dekal-Nisse
Posts: 2253
Joined: 2004-04-05 08:31:39
Bilmodell: Min andra Porsche
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

#42 Post by Bosse »

Fortfarande 41 styck 968CS i min lista över svenska bilar.
Patriks bil var med i listan.

Tar mig friheten att lägga ut en bild på Patriks bil. Sorry Patrik, men CS ligan kräver detta.

Bilen är en av två Gula svensksålda lågmilare i Malmötrakten
Den andra har bara ca 2000 mil på mätaren och åker fort på banmöten söder ut.

Bosse
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
RS Patrik
NA-Poster
Posts: 42
Joined: 2005-11-01 10:03:32
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Skåne
Contact:

#43 Post by RS Patrik »

Inga problem, jag la den som avatar dessutom...

Dock, är färgsättningen lite konstig för att vara en Speedgelb!

Kan någon äga om 968:or har märket på vänster sidorutan som säger att den är importerad av den svenska importören Porsche Sverige AB, precis som 911orna?
Mvh,

Patrik

User avatar
Bosse
Dekal-Nisse
Posts: 2253
Joined: 2004-04-05 08:31:39
Bilmodell: Min andra Porsche
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

#44 Post by Bosse »

Nike wrote:Hej alla glada CS-ägare!

En liten fundering kring den gula CS som står hos Capital. Någon som vet något om den? Har varit till salu länge vad jag förstår...

Mvh/ Nike
Capital bilen ägs av en kille i Kilafors. Import 1999, 4 ägare i Sverige.
Nuvarande ägare har haft bilen sedan 2002.
Kanske är priset 159k, väl mycke då den har över 16000 mil på mätaren.
Diskutera direkt med ägaren kanske är en möjlig öppning på priset.
Bosse

User avatar
Bosse
Dekal-Nisse
Posts: 2253
Joined: 2004-04-05 08:31:39
Bilmodell: Min andra Porsche
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

#45 Post by Bosse »

RS Patrik wrote:Inga problem, jag la den som avatar dessutom...

Dock, är färgsättningen lite konstig för att vara en Speedgelb!

Kan någon äga om 968:or har märket på vänster sidorutan som säger att den är importerad av den svenska importören Porsche Sverige AB, precis som 911orna?
PCS Sverige märket skall sitta på bilen på vänster sidoruta.
Syns svagt på bilden föreställande lågmilaren nr1. (Klicka på bilden för detaljer)
Bosse
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users