B_2 wrote: ↑2025-03-19 02:32:49
Jag kan kanske köpa att antalet 944 skulle stämma.
Men tittar man på modeller och motorer känns det märkligt och förvirrat.
Borde inte första årsmodellerna sålts mest?
S2:an såldes väl inte ens i Sverige? Är inte alla dom privatimport? Enligt det där borde var sjätte bil man ser ute vara en S2 Men inga singel S enligt sidan?
Jag tvivlar.
944S2 såldes i Sverige.
Finns ganska så många svensksålda, men dom flesta är säkert importerade från Tyskland under dom där underbara åren då bilarna var billiga där.
Numera går ju exporten åt andra hållet, tyvärr. Kronan har varit billig och därmed också bilarna.
944S fanns ju bara under en väldigt kort period (87-88), så dom är givetvis inte lika vanliga. "Gamla" karossen bara ett år innan S2 kom med turbo-karossen och större spis.
Enligt söksidan finns 58st 944S i Sverige. Den andra varianten som går att söka på (184hk) är (om man ska följa logiken i mitt tidigare svammelinlägg) den varianten som såldes i USA och det finns enligt registret 1 sådan importerad till Svedala.
Att första årsmodellen skulle sälja bäst vet jag inte om jag kan hålla med om är en sanning.
Om man tittar på 996 så finns 1011 exemplar av den första generationen (1998-2001) och 1186st av andra generationen. Förklaringen är antagligen att den andra generationen såldes under en längre period (2001-2005).
Dåligt exempel, kanske, då första generationen 996 fick en del hat för framlyktorna som byttes 2001...
Ser ut som ett stekt ägg hävdar vissa. Ser ut som 100000kr rabatt på begagnatmarknaden som jag ser det.
När det gäller 944 så såldes ju inte alla modeller i listan i Sverige. Och "facelift" på 944 gäller ju bara inredningen som byttes -85.
I Sverige såldes 6 varianter av 944 mellan 1981 och 1991.
163hk (vanliga 944) med gamla och nya inredningen (81-84 och 85-86), 190hk (944S) med "vanliga" karossen och nya inredningen (87-88),
211hk (944S2) med turbokarossen och givetvis nya inredningen (89-91) och två varianter av 944 turbo.
220hk (85-88) och 250hk (89-91).
Så sökmotorn förvirrar lite när den låter oss välja mellan generationer av 944. Allt väsentligt är det samma på en 81:a och en 86:a. Bara inredningen skiljer.
Faceliften borde varit listad från 89 i samband med S2:an, men den karossen hade ju redan funnits på 944 turbo (951) sedan 85. Så det skulle ju inte heller bli rätt.
Lite luddigt blir det.
För att få den korrekta siffran för 944na måste du söka på både "1st generation" och "1st generation facelift" med 163hk.
388+315=703
Så med en totalsiffra på 1406 bilar representerar alltså den "vanliga" 944:an exakt hälften av alla 944 registrerade i Sverige idag.
Listan över dom modellerna som såldes i sverige ser alltså ut såhär:
944 - 703st
944S - 58st
944S2 - 239st
944 turbo (220hk) - 206st
944 turbo (250hk) - 141st
Resterande 59 bilar är importerade från USA och har således andra specifikationer när det gäller motoreffekt och är generellt lätta att känna igen då dom har stora fula kofångare (fram och bak på vanliga karossen) och USA-importerade S2 och turbo har enbart annorlunda kofångare bak men det sitter extra positionsljus i framkant på framskärmarna. Dom har även en irriterande varningssignal för öppen förardörr, vilket var lagstadgat i USA.
Tänker inte korrekturläsa det här. Klockan är 04:20 och jag borde sova istället.
