Vad har hänt?

924/928/944/968
Message
Author
User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3890
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Vad har hänt?

#1 Post by [Bobo] »

Efter flera års frånvaro känns det som att komma hem till ett tomt hus.
Har alla som brukade husera här på 944sverige spridits för vinden?
Jag kan inte tänka mig att intresset för våra bilar helt har dött, så vart har alla tagit vägen?

Även porsche.nu är helt öde verkar det som.
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4621
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: Vad har hänt?

#2 Post by Cédric »

Tyvärr är communityn som vi hade förr inte kvar längre, på samma sätt som många andra liknande grupper så har allt blivit spritt med vinden i diverse tusentals FB grupper. Men där finns ju inga direkt långa diskussionstrådar, guider, bilbyggartrådar eller liknande, det mesta är rätt kort och flyktigt, och omöjligt att söka i. Rejsa är väl det enda forumet där det fortfarande är bra fart på.

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 643
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: Vad har hänt?

#3 Post by gtBen »

Det är inte lätt för forumen med dagens mängd av sociala medier att konkurrera med. Så jag tycker det är fantastiskt att det fortfarande finns kvar och ändå inte står helt still. Allt går ju också lite i vågor och snart blir det nog lite mer fart även här, när helg-vilan/helg-koman är över och bilar/biltrådar får lite högre prioritet.

Själv har jag kul jobb inplanerade på bilen och kommer nog igång nästa vecka efter inplanerat biluppehåll då det var för mycket bilmek och för mycket körningar förra året.
Jag gillar att få allt runt bilen lite dokumenterat så jag tänker inte ge upp, jag är tacksam för den input man trots allt får även om det inte är direkt många som skriver. Flera/många andra lurkar bara men läser vad som skrivs.

Visst har man tänkt att ha en 924-biltråd på rejsa främst för att få lite mer input från dem som sysslar med bankörning, men tycker det blir lite krystat med parallella trådar. Kanske blir det en ändå.
Instagram gillar jag då det är rätt lätt och enkelt både att själv posta något och att följa dem som intresserar en, tyvärr är ju mängden helt enorm så det är svårt att på ett meningsfullt sätt följa enstaka hashtaggar utom när det är mer udda saker.

porsche.nu dog nästan tvärt när det skulle moderniseras och bli så bra ...för drygt 10 år sedan
early911.se lever också vidare med sina biltrådar, det blir det man gör det till.
Även early911sregistry.org lever och mår bra, även om det blivit avhopp och något forum till.
Konstigt nog är det bra fart i åtminstone ett GR Yaris-forum med biltrådar och tekniskt nörderi och hela konkarongen, sen är det inte så hög nivå på allt ...mycket prat om bakspoilers/huvar och stänkskydd
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

User avatar
henca
Turbo-Poster
Posts: 470
Joined: 2015-03-27 23:18:59
Bilmodell: 911 Targa samt 928 -79
Årsmodell: 1977
Location: Linköping
Contact:

Re: Vad har hänt?

#4 Post by henca »

Man får nog konstatera att just Bobo var en av dem som verkligen hjälpte till att hålla liv i forumet.

Jämfört med facebook och annat ser jag forum som överlägsna när det gäller att hitta och sprida referensinformation.

Ventilen på porsche.nu förlorade mycket av sin trafik i samband med att PCS gjorde om sin web. I den vevan spärrade man också forumet så att det inte längre är sökbart från google. Därmed kan man inte längre med hjälp av google hitta referensinformation på ventilen och PCS har förlorat ett fint "skyltfönster" mot internet.

m v h Henrik

frisk
NA-Poster
Posts: 10
Joined: 2023-02-24 20:03:17
Telefon: 0730512761
Bilmodell: 924,944
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: Vad har hänt?

#5 Post by frisk »

Jag har haft samma tankar som dig sen forumet försvann och kom tillbaka. Det var inte samma fart här längre.
Jag kommer uppdatera mer framöver angående mina bilar då jag har en del att göra med dom. Litet som stort

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3890
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: Vad har hänt?

#6 Post by [Bobo] »

frisk wrote: 2024-01-06 17:43:42 Jag har haft samma tankar som dig sen forumet försvann och kom tillbaka. Det var inte samma fart här längre.
Jag kommer uppdatera mer framöver angående mina bilar då jag har en del att göra med dom. Litet som stort
Ja, just det... Nu när jag tänker tillbaka så kommer jag ihåg när forumet låg nere under en längre period.
Kan tänka mig att många letade efter alternativ då och aldrig hittade tillbaka när forumet kom tillbaka online.
Det känns väldigt tråkigt. Det fanns många här som jag hade i princip daglig kontakt med på ett eller annat sätt som bara försvann ur mitt liv när forumet gick ner.
Cédric wrote: 2024-01-06 10:32:57 Tyvärr är communityn som vi hade förr inte kvar längre, på samma sätt som många andra liknande grupper så har allt blivit spritt med vinden i diverse tusentals FB grupper. Men där finns ju inga direkt långa diskussionstrådar, guider, bilbyggartrådar eller liknande, det mesta är rätt kort och flyktigt, och omöjligt att söka i. Rejsa är väl det enda forumet där det fortfarande är bra fart på.
Det är verkligen synd. Det här var ju en gång i tiden den absolut bredaste, mest aktuella och bästa källan till kunskap när det gäller Porsche.
Ingen annan form av media kan ens komma i närheten. Som du skriver, dom långa diskussionerna och "våra bilar"-trådarna går inte att ersätta utan att det mesta som var bra med dom försvinner i bruset. I den mån det ens går att återskapa någon annanstans.
gtBen wrote: 2024-01-06 13:01:27 Det är inte lätt för forumen med dagens mängd av sociala medier att konkurrera med. Så jag tycker det är fantastiskt att det fortfarande finns kvar och ändå inte står helt still. Allt går ju också lite i vågor och snart blir det nog lite mer fart även här, när helg-vilan/helg-koman är över och bilar/biltrådar får lite högre prioritet
Det är synd att styrkan med forumen inte överskuggar dom få fördelar andra, "fast fashion"-media erbjuder.
Men det är sant som du säger, vintrarna var väl alltid lite segare även på den tiden jag var som mest aktiv.
gtBen wrote: 2024-01-06 13:01:27 porsche.nu dog nästan tvärt när det skulle moderniseras och bli så bra ...för drygt 10 år sedan
early911.se lever också vidare med sina biltrådar, det blir det man gör det till.
Även early911sregistry.org lever och mår bra, även om det blivit avhopp och något forum till.
Jag har aldrig varit inne på någon av dom utländska forumen. Porsche.nu kändes alltid en smula skitnödigt har jag för mig. Här var det ju alltid väldigt skön stämning och vi tog verkligen hand om varandra.
Kunskapen finns ju iallafall lagrad. Sammanhållningen däremot går ju inte att hitta med en sökning...
henca wrote: 2024-01-06 14:01:23 Man får nog konstatera att just Bobo var en av dem som verkligen hjälpte till att hålla liv i forumet.
Jag hade det här forumet som mitt andra hem och delade ju med mig av väldigt mycket av mitt liv här.
Det saknar jag verkligen idag. Jag skrev nog åtminstone något varje dag under dom åren jag var aktiv nu när jag tänker tillbaka.
Var sak har sin tid antar jag. Men det känns väldigt sorgligt att vi inte lyckades få det här forumet att hålla lite längre.
För jag utgår ifrån att intresset för våra bilar inte har dött, utan att det bara spridits för vinden.

Jag får väl dra igång en ny tråd om 996:an när det blir dags att göra något med den. Och när det blir lite roligare väder. Har inga vinterdäck till den, så den står för närvarande avställd. Kan ju inte ens köra den till en däckverkstad som det är nu...
Men i övrigt är det mest smågrejer, men det känns som att vad som helst är bättre än inget.

Under åren som jag har varit frånvarande har jag utökat med en och annan ny hobby.
En av mina nyväckta intressen har varit klockor, som förde med sig ett intresse för läderarbete. När det gäller klockor finns många högst levande forum som lever parallellt med Facebook-grupperna och Instagram. Så det går att hålla liv i forum om tillräckligt mycket folk bara vill.

Jag har gjort en hel del klockarmband som jag både använt själv och sålt.
Så det första projektet jag tog mig an med nya Porschen var att slöjda en custom nyckelring.

Jag utgick ifrån den sköldformade "standardnyckelringen" som så många andra har och gav den min personliga prägel med en bit handmålad canvas.
IMG_20240106_000811.jpg
Om någon vill ha en liknande så är det bara att hojta!
Jag har målat flera olika färger med samma geometriska mönster och om ingen av dom befintliga passar så kan jag dessutom måla en ny bit som matchar antingen inredningen eller lacken på din Porsche. :wink:
Bara att hojta som sagt.
IMG_20211107_214729__01.jpg
IMG_20220219_193537.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
Bathory
Addict
Posts: 3571
Joined: 2004-10-30 20:43:31
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1984
Location: Grästorp
Contact:

Re: Vad har hänt?

#7 Post by Bathory »

Personligen kan jag bara ursäkta mig med att jag blivit lat & fet. :(
Porsche 911-82 (Såld)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)

User avatar
henca
Turbo-Poster
Posts: 470
Joined: 2015-03-27 23:18:59
Bilmodell: 911 Targa samt 928 -79
Årsmodell: 1977
Location: Linköping
Contact:

Re: Vad har hänt?

#8 Post by henca »

[Bobo] wrote: 2024-01-06 18:26:03Har inga vinterdäck till den, så den står för närvarande avställd. Kan ju inte ens köra den till en däckverkstad som det är nu...
Det är en nackdel med sådär moderna bilar, det dröjer några år innan den blir veteranbil. För veteranbilar finns inget krav på vinterdäck, men därmed inte sagt att det är en god ide att köra med sommardäck...

m v h Henrik

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3890
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: Vad har hänt?

#9 Post by [Bobo] »

Bathory wrote: 2024-01-07 10:22:41 Personligen kan jag bara ursäkta mig med att jag blivit lat & fet. :(
Du är förlåten, farbror!😉
henca wrote: 2024-01-07 10:29:38 Det är en nackdel med sådär moderna bilar, det dröjer några år innan den blir veteranbil. För veteranbilar finns inget krav på vinterdäck, men därmed inte sagt att det är en god ide att köra med sommardäck...

m v h Henrik
Fem år kvar! 😁
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

mojo158
Turbo-Poster
Posts: 628
Joined: 2011-04-29 09:13:26
Bilmodell: porsche 944s
Contact:

Re: Vad har hänt?

#10 Post by mojo158 »

Hej Bobo!

Välkommen tillbaka!? Jag läste ofta dina trådar, mer eller mindre bilrelaterade, och jag saknar dem. Bor du i Kalmar och jobbar på Öland, eller har du bytt jobb? Ja, det är inte samma fart på forumet, men det är några tappra som bjuder till och försöker hålla igång forumet. Hoppas att det vänder.

Hälsningar
Staffan

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3890
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: Vad har hänt?

#11 Post by [Bobo] »

mojo158 wrote: 2024-01-09 12:55:34 Hej Bobo!

Välkommen tillbaka!? Jag läste ofta dina trådar, mer eller mindre bilrelaterade, och jag saknar dem. Bor du i Kalmar och jobbar på Öland, eller har du bytt jobb? Ja, det är inte samma fart på forumet, men det är några tappra som bjuder till och försöker hålla igång forumet. Hoppas att det vänder.

Hälsningar
Staffan
Hej Staffan!
Jag jobbar fortfarande kvar på norra Öland, men bara på somrarna. Jobbade som hantverkare på vintrarna fram till det året pesten satte stopp för hembesök hos gamla tanter. Sedan dess är jag ledig fem månader om året.
Skaffade mig en lägenhet i Kalmar för att sippa få lappsjuka på vintrarna.
Återstår att försöka hitta ett garage och flytta hit alla projekt och verktyg som fortfarande är kvar i Linköping.
Skulle gärna börja meka lite igen. Saknar att laga saker, och att dokumentera resan också för den delen.
För närvarande har jag fullt upp med lägenheten, men den är snart klar och jag kommer behöva ha något att göra på vintrarna förr eller senare.

Vi får verkligen hoppas att aktiviteten här på forumet kommer igång igen.
Fanns det inte några från Kalmar här förr förresten?
Nu när jag tänker efter... Sålde jag inte en tvåfärgad 931:a till någon från Kalmar?
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4621
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: Vad har hänt?

#12 Post by Cédric »

Magnus "safe" hänger ju i kalmar. Har du koll på Johnny , en äldre herre på norra Öland med en 931? Han skulle nog gladeligen få lite hjälp med att fixa småsaker och råd :) jag å Magnus försökte i omgångar hjälpa honom få igång bilen, efter lång tid av usel hjälp. Tror den går nu iaf sist jag pratade med honom.

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3890
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: Vad har hänt?

#13 Post by [Bobo] »

Cédric wrote: 2024-01-09 22:13:39 Magnus "safe" hänger ju i kalmar. Har du koll på Johnny , en äldre herre på norra Öland med en 931? Han skulle nog gladeligen få lite hjälp med att fixa småsaker och råd :) jag å Magnus försökte i omgångar hjälpa honom få igång bilen, efter lång tid av usel hjälp. Tror den går nu iaf sist jag pratade med honom.
Jag torr att det är samma 931:a som jag och Bathory försökte få igång för några år sedan.
Kul om den äntligen går igen!

Safe var det nog jag tänkte på.
Försökte luska i vem som köpte den tvåfärgade 931:an, men det verkar ha skett över telefon...
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

mojo158
Turbo-Poster
Posts: 628
Joined: 2011-04-29 09:13:26
Bilmodell: porsche 944s
Contact:

Re: Vad har hänt?

#14 Post by mojo158 »

Hoppas du får tag på ett garage, med bilintresse gör det livet roligare. Kan inte hembesöksverksamheten komma igång igen nu när pesten är mindre påtaglig? Gjorde du det i egen regí eller kommunal. Om det är kommunen som inte dragit igång igen kanske det skulle gå i en egen verksamhet. Låter som verksamheten ligger i tiden och folk behöver hjälp, kanske går att skjuta upp arbetet en period, men förr eller senare behöver det göras. Kul att du köpt en 911a!

/Staffan

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3890
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: Vad har hänt?

#15 Post by [Bobo] »

mojo158 wrote: 2024-01-10 09:32:10 Hoppas du får tag på ett garage, med bilintresse gör det livet roligare. Kan inte hembesöksverksamheten komma igång igen nu när pesten är mindre påtaglig? Gjorde du det i egen regí eller kommunal. Om det är kommunen som inte dragit igång igen kanske det skulle gå i en egen verksamhet. Låter som verksamheten ligger i tiden och folk behöver hjälp, kanske går att skjuta upp arbetet en period, men förr eller senare behöver det göras. Kul att du köpt en 911a!

/Staffan
Det var i privat regi på norra Öland.
Hade en granne som förminskade det jag gjorde till att "fika och hänga upp tavlor för 250kr/h". Det låg något i det, men jag gjorde mycket annat också.
Tapetserade, monterade kök, satte upp lister, målade.
Mest småjobb som riktiga hantverkare inte hade tid med.
Allservice kan vi kalla det.
Det var lätt att hitta tanterna som behövde hjälp där uppe. Det räckte med att åka och handla i snickarbyxorna.😁
Svårare i en tätort.

Ja, 911 är kul!
Det har alltid varit en dröm att skaffa en. Synd bara att jag inte kan köra den än.
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]