Transalpina i Rumänien, världens bästa svängväg? Transaxelträff!

924/928/944/968
Post Reply
Message
Author
User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4611
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Transalpina i Rumänien, världens bästa svängväg? Transaxelträff!

#1 Post by Cédric »

Då jag ändå skrivit ihop ett inlägg på rejsa passar jag på att posta det här också. För det var ju mer eller mindre faktiskt en transaxelträff, min första sådana utanför sveriges gränser. Måste säga att det faktiskt kändes lite som dom gamla 944sverige-såtenästräffarna, man fick lite samma feeling faktiskt :)

Hur hamnade jag i Rumänien? Bra fråga, låg kanske inte som nr1 på önskelistan, men efter att ha lärt känna en riktigt schysst snubbe(morghen kallar han sig online) där som hängt i 924 kretsarna lika länge som mig så har jag lärt mig mycket mer om vad landet har att erbjuda. Så när jag fick inbjudan att komma ner och hälsa på så tog jag chansen. Planen var att samla ihop ett gäng porschefolk från olika delar av landet, samlas vid bergspasset och köra en väldans massa kruviga vägar, åka med i/prova varandras bilar, käka mat, dricka öl, snacka skit osv.

Vissa kanske har hört om Transfăgărășan som "the best driving road in the world" via Top Gear, men den är tydligen rätt mycket turister på, lite för många hårnålar och rätt dålig beläggning. Så för dom som verkligen gillar att köra bil är tydligen Transalpina dit man åker. Dom ligger dock inte så fasligt långr ifrån varanda, naturen är rätt lika. Transalpina är relativt nybygd för några år sen, vilket var väldigt uppskattat :) Även fast den ursprungliga vägen kan dateras bak till romarnas tid.

Så själva körningen började nere i sebes, sen börjar svängandet längs dalgången nere i den mer skogiga delen. Det som förvånade mig först var hur bred å fin vägen är, samt hur lite trafik det är. Det finns egentligen inte så mycket i bergen, så mängden genomfartstrafik är väldigt liten tack å lov. Sen fortsätter det i vad som känns som evigheter, helt otroligt. Naturen blir förstås mer och mer karg ju längre upp man kommer och utsikten blir bättre tills man kommer upp till det riktigt alplandskapet där snön fortfarande låg kvar. Men jämfört med alperna kändes vägen mer öppen och gjord för körning och att slippa alla turister gjorde körande till ett stort nöje. Upp till toppen var det ca 100km av ständigt svängande, vilket kändes väldigt ovant, det kändes verkligen som att det aldrig tog slut, på ett bra sätt :)

Är det den bästa vägen i världen? Bra fråga, en av dom bästa iaf :) Väldigt glad att jag tog chansen att åka, det var en fantastisk väg men det var också riktigt kul att träffa nytt porschefolk, folk var riktigt trevliga och nästan alla pratade engelska tack å lov. Också kul att se ett land man aldrig sett förut och som kanske inte har det bästa ryktet här hemma, det var klart finare än vad jag hade kunnat tro :)

Bilddump, lite egna och lånade bilder.
Image
Image
Image
Image
Image
Image

Han jag besökte, numera har han en fd sugis 924 som är riktigt trevligt byggd, med ett kompressorkit som han utvecklat och säljer där jag hjälpt till lite på ett hörn, riktigt trevlig fjädring mm
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image

Lite rörliga bilder som han klippte ihop..Vid 1:57 är det jag som bjuder på 924 körning :)
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=XOCC6RZLD3c&t=220s[/youtube]

User avatar
B_2
S2-Poster
Posts: 221
Joined: 2015-05-23 17:11:44
Bilmodell: 944 85b
Årsmodell: 1987
Contact:

Re: Transalpina i Rumänien, världens bästa svängväg? Transaxelträff!

#2 Post by B_2 »

:D :#944burn:

User avatar
safe
Addict
Posts: 1410
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: Transalpina i Rumänien, världens bästa svängväg? Transaxelträff!

#3 Post by safe »

Coolt, dit hade man gärna styrt kosan någon gång i framtiden!
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

bockastyre
S-Poster
Posts: 61
Joined: 2022-06-13 19:43:16
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1978
Location: Skåne
Contact:

Re: Transalpina i Rumänien, världens bästa svängväg? Transaxelträff!

#4 Post by bockastyre »

Inspirerande! Vilka vägar och fantastiskt kul med flera 924 på en och samma plats. När händer det här?

User avatar
safe
Addict
Posts: 1410
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: Transalpina i Rumänien, världens bästa svängväg? Transaxelträff!

#5 Post by safe »

bockastyre wrote: 2022-11-11 11:51:17 Inspirerande! Vilka vägar och fantastiskt kul med flera 924 på en och samma plats. När händer det här?
Det är sällan man ser mer än 1 924 på samma ställe så det hade varit kul.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4611
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: Transalpina i Rumänien, världens bästa svängväg? Transaxelträff!

#6 Post by Cédric »

Är lite sugen på att iaf dra ihop en mindre körträff nästa år om jag är lite friskare så jag har lite mer ork, men det är väldigt svårt att nå folk nu för tiden. 3st 934or var det iaf på den träffen, två med kompressor och en turbo. Den silvriga man kan se har Ciprians första version av kompressorkitet, det har nog gått flera tusen mil med det, rolig ägare som inte var rädd att bruksa sin bil varje dag. Efter den här trippen skulle han å hans tjej åka vidare på en 15h tur runt genom landet, han hade ingen mekkunskaper alls dessutom, han bara körde på :)


Alla minns kanske inte såtenästräffarna, det var nog peak transaxel här i sverige, cred till Rikard som drog i det.
98476290.O49vcYM5.944.22.jpg
Knutan 2013, tyvärr var jag inte där med min kärra, flest 924or på bana i sverige?
Knutan1.jpg
Träffpunkt 80 var vi också en hel del bilar en gång i tiden, fler än vad man kan se på bilderna tom. Tyvärr har FB å liknande spritt ut alla ägare så det är snudd på omöjligt att anordna något liknande idag :/
P1110095.JPG
P1110096.JPG
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
safe
Addict
Posts: 1410
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: Transalpina i Rumänien, världens bästa svängväg? Transaxelträff!

#7 Post by safe »

Knutan brukade det vara en del 924or på, länge sedan man såg någon nu, samma sak med 944or och luftkylda 911or.
På early911 så var det lite snack om att få ihop en banträff för gamla 911or, rinner väl antagligen ut i sanden. Bästa strategin borde vara att flera intresserade bara går och anmäler sig till en befintlig banträff och har en träff i träffen.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
henca
Turbo-Poster
Posts: 466
Joined: 2015-03-27 23:18:59
Bilmodell: 911 Targa samt 928 -79
Årsmodell: 1977
Location: Linköping
Contact:

Re: Transalpina i Rumänien, världens bästa svängväg? Transaxelträff!

#8 Post by henca »

safe wrote: 2022-11-11 14:13:54På early911 så var det lite snack om att få ihop en banträff för gamla 911or, rinner väl antagligen ut i sanden. Bästa strategin borde vara att flera intresserade bara går och anmäler sig till en befintlig banträff och har en träff i träffen.
För oss som brukar klassas som "putskepsar" snarare än "racehjälmar" är nog gemensamma turer på trevliga vägar mer lockande än banmöten. Porscheklubbens modellregisteransvariga för 911G verkar nu planera för någon gemensam aktivitet. Utmaningen blir nog att hitta en aktivitet som passar så många som möjligt geografiskt, det är stor spridning på alla medlemmar över Sverige.

Annars kan man ju åka till vilken Porsche-träff som helst i klubben, oftast blir man enda eller åtminstone äldsta gammel-bil när man kommer i sin bil från 70-talet och hamnar mellan en massa nyare 911 och boxster. Fast det brukar vara uppskattat att man kommer i en gammal bil som sticker ut lite i resten av gänget.

Om jag minns rätt var det 2019, innan pandemin som jag skulle åka på Porsche-klubbens 928-träff i min gamla halv-sunkiga 928. Den vägrade starta på morgonen och i desperation satte jag mig i stället i min 911 för att komma iväg. Det kändes helt fel att åka på 928-träff i 911an, men väl på plats blev det ändå en uppskattad deltagare som stack ut och som många ville fotografera. Kanske var det rentav ett mer lyckat val än att ha kommit dit i träffens risigaste 928. Så var inte rädda för att komma som ensam deltagare i en viss modell till en Porsche-träff!

m v h Henrik

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4611
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: Transalpina i Rumänien, världens bästa svängväg? Transaxelträff!

#9 Post by Cédric »

safe wrote: 2022-11-11 14:13:54 Knutan brukade det vara en del 924or på, länge sedan man såg någon nu, samma sak med 944or och luftkylda 911or.
På early911 så var det lite snack om att få ihop en banträff för gamla 911or, rinner väl antagligen ut i sanden. Bästa strategin borde vara att flera intresserade bara går och anmäler sig till en befintlig banträff och har en träff i träffen.
Så gjordes det på en av såtenästräffarna iaf, vi hakade på ett vanligt pcs banmöte, men med middag på kvällen osv.

Ja geografin är klurig helt klart, att bara åka på vilken pcs träff som helst är ju inte lika kul. Om man inte har en 991 och framåt och älskar att diskutera utrustning, färgglada sömmar mm.:)

bockastyre
S-Poster
Posts: 61
Joined: 2022-06-13 19:43:16
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1978
Location: Skåne
Contact:

Re: Transalpina i Rumänien, världens bästa svängväg? Transaxelträff!

#10 Post by bockastyre »

Nu har jag inte varit 924-ägare särskilt länge. Men det som slår mig och förvånat mig är hur mycket kommentarer jag får på den. Trodde väldigt få skulle bry sig om en gammal halvobskyr Porsche, men där hade jag fel.

En körträff på fina vägar vore optimalt! Vilka fler plattformar än detta forum möts transaxel-folket? Borde ju gå att samordna.

Förövrigt rätt överraskande uppslutning på bilderna ovan!

User avatar
safe
Addict
Posts: 1410
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: Transalpina i Rumänien, världens bästa svängväg? Transaxelträff!

#11 Post by safe »

Åker man på en PCS träff med en 924a så kommer man definitivt vara ovanligare än senaste GT3 RS bilen, med bred marginal troligen. Jag tror det är många som skulle uppskatta det också.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users