944 -82 går inte som den ska.

924/928/944/968
Post Reply
Message
Author
ChilD!
NA-Poster
Posts: 2
Joined: 2021-09-19 15:39:23
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1982
Contact:

944 -82 går inte som den ska.

#1 Post by ChilD! »

Hej!

Jag är ny här på detta forum men har ett problem jag inte lyckats hitta någon annan stans på internet och när forumet låg nere där tidigare så stod det stilla, nu när forumet är uppe igen så tänkte jag att jag skulle fråga runt lite kring kunnigt folk.

bilen har stått rätt så länge nu när intresset för MC ökade, och nu när jag ska komma igång med Porschen igen så vill den inte riktigt till att gå som den ska.
hon fungerade rätt så fint vad jag kommer ihåg när jag backade ut från vinterdvalan under snötäcket men nu, efteråt så det är så att min 944 endast går på cylinder 1 och 4,
alltså 2 och 3 vill inte till att tända ö.h.t. Jag har provat byta kablar, rotor och hus, och stift.
Jag har kollat ström, soppa och sensorer med oscilloskop. DME-relä är fungerande, omlöddt av mig så jag har funderingar på om det inte är boxen som är körd när den startade och gick fint till en början?
nummret på boxen är: 944 618 111 02 om det är till någon hjälp.
har sett på ebay t.ex. att det går att skicka iväg boxen och få den omlödd då jag inte har så bra erfarenhet av boxar men tänkte ifall ni kloka få kanske har några ideer om hur jag ska kunna komma iväg billigare?
kanske någon gullig själ vill låna ut sin box så jag kan plugga in och se om den vill till att gå igång, eller om jag kanske kan skicka iväg boxen till någon kunnig som kan ta en liten kik, antingen igenom att koppla in den i sin bil eller på annat sätt och se om det är boxen det är fel på eller inte.
har som fått slut på ideer, tänkte köra förra sommaren samt denna men just nu står den bara. finns säkert massor som jag kikat och kollat upp som jag bara glömt skriva men alla ideer uppskattas gladerligen!

Tack på förhand!
//Sebastian Jaakola

User avatar
Jarlingar
S2-Poster
Posts: 287
Joined: 2017-07-10 11:54:37
Bilmodell: Röd 944 N/A
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 944 -82 går inte som den ska.

#2 Post by Jarlingar »

Den tänder på varannan cylinder, tändföljd 1-3-4-2, så tändspolen hinner antagligen inte laddas upp.
Hade det felet på en gammal B20 och då var det bara att byta kondensator så gick den på alla fyra igen.
Testa att byta tändspole, annars måste du nog in i boxen å mecka..?

ChilD!
NA-Poster
Posts: 2
Joined: 2021-09-19 15:39:23
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1982
Contact:

Re: 944 -82 går inte som den ska.

#3 Post by ChilD! »

Jarlingar wrote: 2022-05-07 22:34:17 annars måste du nog in i boxen å mecka..?
Ja det är det jag förfarar. jag har provat byta spole också men samma fel uppstår. det som är märkligt tycker jag, och också är varför jag tror att det är boxen som strular, är att den tänder på 1 och 4.
som det låter så är det något fel i boxen som tillåter den knasiga tändordningen.
men den låter rätt fränt, som en v-twin :lol:

User avatar
Jarlingar
S2-Poster
Posts: 287
Joined: 2017-07-10 11:54:37
Bilmodell: Röd 944 N/A
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 944 -82 går inte som den ska.

#4 Post by Jarlingar »

Kan nog finnas en del nyttigt i denna tråden: https://rennlist.com/forums/924-931-944 ... -pics.html

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users