944 startar inte. prövat allt.

924/928/944/968
Message
Author
anton.hagstrom
NA-Poster
Posts: 11
Joined: 2022-01-14 12:24:29
Telefon: 0731005295
Bilmodell: 944 163hk
Årsmodell: 1983
Contact:

944 startar inte. prövat allt.

#1 Post by anton.hagstrom »

Hej, Jag är fast med en 944:a från -84 som inte vill starta. Jag köpte den i vintras och den enda informationen jag fick var att den stått sen 2006 och någon gång fått sin motor utbytt.

Slutsatsen jag har kommit fram till är att det måste vara databoxen som är trasig men det konstiga är att jag har två stycken sådana och ingen av dem verkar fungera. Tänkte bara kolla om ni vet någonting som jag har missat.

Detta har jag kommit fram till:
Hade ingen soppa fram till motorn så bytte pump och relä men jag får bara igång pumpen om jag tjuvkopplar dme/relät.
Har kollat och har ström från batteriet på pin 30 vid dme/relät och ström när tändningen är på vid pin 86.
Har också kollat så jag har ström från relät till databoxen på pin 18 & 35. Har dessutom kollat så mitt tändningslås ger signal till datorn genom att mäta efter ström på pin 4 vid databoxen.
Trotts detta så funkar bara pumpen när jag kopplat förbi databoxen genom att tjuvkoppla dme/relät.
Jag hade heller ingen gnista så har kollat så spolen funkar och den får även ström när tändningen är på.
Tändstiften funkar och mina sensorer är utbytta. Fortfarande har jag ingen gnista.
Har även testat så att kablarna mellan mina sensorer och dme(databoxen) är hela och gör sitt jobb.
Läste att larmboxen kunde vara ett problem om bilen har det, men då skulle man inte ha haft någon ström vid pin 86 på dme/relät, ändå kopplade jag förbi larmboxen bara för att vara säker på att det inte var den som spökade.
Det jag är kvar med är databoxen. Som sagt har jag testat två olika utan något resultat eller någon skillnad över huvud taget vilket känns lite konstigt men jag ser inte vad det annars skulle kunna vara? Skulle vara tacksam om ni har några förslag eller idéer på vad som skulle kunna vara fel.
Jag tänkte att avståndet på mina sensorer (speed & reference) kunde vara ett problem eftersom jag bara chansat när jag ställde in avståndet men jag har dragit runt motorn medan jag justerade avståndet utan att få någon gnista på något avstånd. Om problemet inte ligger i databoxen tror jag kanske att det är någonting med sensorerna för jag har inte lyckats mäta upp något volttal från dem när jag drar runt motorn. Jag vet inte om detta är för att jag mäter fel eller inte har rätt mätverktyg. När jag mäter Ohm (motstånd) så visar mina sensorer korrekta värden men jag får inte ut någon ström från dem verkar det som.

Om någon har en fungerande databox som de kan tänka sig låna ut hade det varigt snällt, det är ju ett lätt sätt att utesluta det problemet. Bor i Stockholm.

Tacksam för svar// Anton.

User avatar
safe
Addict
Posts: 1410
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 startar inte. prövat allt.

#2 Post by safe »

Kanske svårt för någon att låna ut sin fungerade databox om det tex skulle vara något fel i din bil, men man borde riskfritt kunna testa en av dina boxar i en annan bil. Tyvärr har jag ingen 944 så jag kan inte hjälpa dig.
Det brukar handla om sensorerna när man inte har gnista. Det kanske är svårt att mäta spänning från givarna med en vanlig multimeter, jag gissar att man behöver ett ocilloskop.
Hade du haft gnista hade jag gissat på attt spridarna kleggat igen.
Hade du inte kollat DME-relä och Larm så hade jag gissat på det.

Hoppar varvräknaren när du kör på starten? Gör den det så får definitivt boxen signal från sensorerna.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

Thbi
NA-Poster
Posts: 5
Joined: 2015-07-09 16:39:46
Bilmodell: Porsche 944 Porsche 930 T
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 944 startar inte. prövat allt.

#3 Post by Thbi »

Kolla om du får signal ifrån time sensorerna när dom sitter på plats i sprängkåpan det är noga med avståndet till svänghjulet tror det ska vara 0,5–1,5 mm
min bil startade när det var +5 grader men inte +4 det felet hade jag mycket glädje av i många år innan jag löste det

anton.hagstrom
NA-Poster
Posts: 11
Joined: 2022-01-14 12:24:29
Telefon: 0731005295
Bilmodell: 944 163hk
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 944 startar inte. prövat allt.

#4 Post by anton.hagstrom »

@safe: ja min varvräknare hoppar när jag drar runt motorn.

@thbi: med signal menar du då att kolla efter volt. Det har jag nämligen gjort med sensorerna isatta men kanske kan det vara så att avståndet är fel. Jag skulle ju kunna testa lite olika avstånd alternativt köpa brickor som sätter sensorerna rätt men det känns ändå inte riktigt som om det är det som orsakar problemet i och med att jag testat en massa olika avstånd utan resultat.

User avatar
Jarlingar
S2-Poster
Posts: 287
Joined: 2017-07-10 11:54:37
Bilmodell: Röd 944 N/A
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 944 startar inte. prövat allt.

#5 Post by Jarlingar »

Avståndet på givarna ska justeras till 0.8mm och göres enklast genom att tejpa på smala remsor på givaren till korrekt tjocklek.

Sluta med å limma brickor på givarna.. ;)

När jag köpte min 944 så var givarna justerade med limmad bricka.. Till 2.12mm :D

User avatar
johan944
Addict
Posts: 3316
Joined: 2006-02-20 23:20:44
Bilmodell: 931 V8
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 startar inte. prövat allt.

#6 Post by johan944 »

Eftersom det är "pulsgivare" så kan du inte mäta volten med en multimeter. Givarna skickar en våg till datorn dom där omvandlas till analog signal.

Har du kollat att alla jordkablarna sitter ordentligt uppe bakom säkringsdosan?
PCS #23

[url=https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41582]Porvette 931 V8[/url]

944_Driver
Addict
Posts: 2289
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

Re: 944 startar inte. prövat allt.

#7 Post by 944_Driver »

Vad har du för resistans i givarna? Något minne säger mig att 800 Ohm är bra.
Någon chans att kontakterna är förväxlade?

Det är samma givare till någon gammal Volvo så det fanns iaf delar för småpengar för 8-10 år sedan när jag fixa det på min 944 -83 jag hade då.

Annars kan det vara värt att kolla på tändningslåset också, det kan glappa så du tappar 'tändningen' när man vrider till 'crank' läget. Startmotorn snurrar men databoxen och allt annat tror motorn ska stängas av.

// Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

anton.hagstrom
NA-Poster
Posts: 11
Joined: 2022-01-14 12:24:29
Telefon: 0731005295
Bilmodell: 944 163hk
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 944 startar inte. prövat allt.

#8 Post by anton.hagstrom »

Mina givare mäter rätt ohm båda två ligger på 840 om jag inte minns fel.

Jag ska ta en extra titt på mina jordpunkter der var en bra idé.

Tändningslåset vet jag funkar. Jag har mätt upp så att databoxen får ström från tändningen vid "crank" läget.

Jag har också testat att byta plats på sensorerna (byta plats på kontakterna) ifall de satt fel men utan resultat om något är fel så måste det nog vara avståndet på sensorerna eftersom jag bara höftade lite när jag satte dit dem. Frågan är dock hur jag ska få dem till rätt avstånd? Jag har inte kvar mina gamla sensorer så blir svårt att använda dem för att framkalla ett bra avstånd. Jag har sett att man kan bottna sensorerna mot svänghjulet och sedan fästa dem med 08 mm brickor i fästet. Det känns som en rimlig metod. Jag kanske får testa det härnäst.

User avatar
safe
Addict
Posts: 1410
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 startar inte. prövat allt.

#9 Post by safe »

Man kan få sensorerna för långt ner så de tar emot. Det är väl inte så knepigt att mäta in sensorn som läser "startkransen", men den som läser mot den ensamma pinnen kanske är knepigare, nu kommer jag inte ihåg om 944an har bägge sensorerna i ett fäste så de justeras tillsammans eller individuellt. På 911 3.2 med Motronic så sitter de ihop.
När jag tänker på det, kan du verifiera att stiftet sitter i svänghjulet?
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

anton.hagstrom
NA-Poster
Posts: 11
Joined: 2022-01-14 12:24:29
Telefon: 0731005295
Bilmodell: 944 163hk
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 944 startar inte. prövat allt.

#10 Post by anton.hagstrom »

Nej jag har ju faktiskt inte kollat så att stiftet sitter på svänghjulet men jag antog att det gjorde det eftersom min varvräknade hoppade, då får ju sensorerna utslag på någonting i alla fall.

User avatar
safe
Addict
Posts: 1410
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 startar inte. prövat allt.

#11 Post by safe »

Sant.
Du är säker på att du inte har gnista? Provat så den inte hostar till på startgas?
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
Jarlingar
S2-Poster
Posts: 287
Joined: 2017-07-10 11:54:37
Bilmodell: Röd 944 N/A
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 944 startar inte. prövat allt.

#12 Post by Jarlingar »

anton.hagstrom wrote: 2022-04-05 22:07:32 Frågan är dock hur jag ska få dem till rätt avstånd?
Jag beskrev ju det för dig i mitt förra svar.. kanske lite slarvigt dock.

Inga brickor någonstans öht :!:

Skär/klipp en tejp till 4-5mm bredd.
Tejpa nu dit bitar av tejpremsan, undersida givare, tills du når 0.8mm tjocklek.
Drag åt givarfästet för hand men så du fortfarande kan röra på det, så du minimerar spelet genom vickning.
tryck ner fästet tills du känner att givarna bottnar; dvs tejpen ligger nu mot tandkransen och givaren sitter 0.8mm ifrån.
Drag åt fästet så är du klar sen.

Tejpen kommer rivas loss från givaren utan att skada den när du drar runt på starten.
givare.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
Jarlingar
S2-Poster
Posts: 287
Joined: 2017-07-10 11:54:37
Bilmodell: Röd 944 N/A
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 944 startar inte. prövat allt.

#13 Post by Jarlingar »

Kontakten till DME på min bil såg ut så här efter tidigare ägares mätning....
DSC_0035.JPG
Långsökt, men enkelt och värt att kolla iaf.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

anton.hagstrom
NA-Poster
Posts: 11
Joined: 2022-01-14 12:24:29
Telefon: 0731005295
Bilmodell: 944 163hk
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 944 startar inte. prövat allt.

#14 Post by anton.hagstrom »

Hej, nu har vissa framsteg gjorts.
Sist jag var och fixade på bilen var det sista jag gjorde att byta plats på sensorerna och testa att starta men utan resultat. Nu när jag var ute och fixade tog jag ut ett tändstift rengjorde det och testade om jag fick någon gnista, utan att ha gjort några andra ändringar. Visst hade jag gnista! Efter denna positiva upptäckt satte jag tillbaka tändstiftet och testade att dra runt motorn och då tände den på en cylinder. Jag tog sedan ut alla tändstift rengjorde dem och testade igen. Fortfarande tände den bara på en cylinder. Någon gång tände 2. Jag har nu rengjort och testat mina spridare och köpt nya tändstift så jag ska testa igen nu och förhoppningsvis så startar bilen. Jag återkommer med resultaten...

anton.hagstrom
NA-Poster
Posts: 11
Joined: 2022-01-14 12:24:29
Telefon: 0731005295
Bilmodell: 944 163hk
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 944 startar inte. prövat allt.

#15 Post by anton.hagstrom »

Efter att ha bytt mina tändstift och satt tillbaka mina spridare så drog jag runt motorn och efter bara några varv så startade den.
Den går dock inte helt bra, den sluddrar och går inte på alla cylindrar samt att tomgången ligger oerhört lågt (ungefär 500rpm). Om man varvar upp bilen och därefter släpper ner varvtalen så dör den direkt och när jag tar ut tändstiften och kollar så är alla helt sotiga. Jag tänker att det kanske kan vara bränsletrycksregulatorn som inte fungerar som den ska. Jag vet inte om det kan finnas andra problem som kan göra att de går osäkert men jag tänkte i alla fall börja med bränsletrycksregulatorn.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users