Page 1 of 2

Olja i växellåda/diff

Posted: 2020-03-14 18:57:41
by Alex_bergstr
Tjenare! Snart är våren här och det är dax att plocka fram 944an!😊 en vanligt N/A 163hk, men minns att den hade ett vinande ljud från bakaxel växellåda så tänkte jag skulle ta och byta olja i den! Är det samma smörjning till både växellåda och backväxel? Vilken olja rekomenderas och hur mycket behövs?😊

Tacksam för tips!

Re: Olja i växellåda/diff

Posted: 2020-03-16 14:43:44
by Ogge98
Clarks Garage har en bra guide, står i stort sett allt du behöver veta. Går åt drygt 2.6L olja, personligen kör jag Mobil 1 75W/90 som clarks garage rekommenderar.

Re: Olja i växellåda/diff

Posted: 2020-03-17 09:11:49
by Alex_bergstr
Tack för svar! Vet du om det är denna oljan du kör med? https://www.oljemagasinet.se/index.php? ... gJGWPD_BwE

Eller om det är denna? https://www.oljemagasinet.se/index.php? ... gJuPfD_BwE

antar att oljan i diff/växellåda är samma? :)

Re: Olja i växellåda/diff

Posted: 2020-03-17 10:43:47
by safe
Vilken som i ditt fall, antar att du inte har en lamellbaserad LSD i lådan.
Växellådan och diffen delar samma olja.

Re: Olja i växellåda/diff

Posted: 2020-03-17 11:57:40
by Alex_bergstr
Tack då lägger jag en beställning på sådan! vad jag vet är det ingen LSD, Tack för svar!

Re: Olja i växellåda/diff

Posted: 2020-03-18 02:53:24
by B_2
Nja, jag kör med Redline MT90 om jag minns rätt? Men det finns två olika kvaliteter! Detsamma borde gälla andra fabrikat också då.
Men det finns lite olika kvaliteter, du ska ha den som är lite "mindre hal".
Alltså, om oljan är för slipprig så viner lådan. Speciellt på motorbroms.
Hällde i rätt kvalitet på min och det blev betydligt tystare och växlarna glider i lättare.

Re: Olja i växellåda/diff

Posted: 2020-03-18 08:08:56
by Alex_bergstr
B_2 vill du länka den oljan du använde? :)

Re: Olja i växellåda/diff

Posted: 2020-03-19 22:38:50
by B_2
Det här belyser ämnet ganska väl.
Fart på synkringar och eventuell påverkan på gulmetall (koppar/mässing)
https://rennlist.com/forums/924-931-944 ... o-use.html

Re: Olja i växellåda/diff

Posted: 2020-03-26 14:35:45
by Eddie Varvstopp
Ok, eftersom jag hämtade min låda hos Jaan Tolli idag kan jag dela de rekommendationerna jag fick från honom. Nu sitter det en torsendiff i min och han sa 75w-90 GL5 (jag kunde tom kunna köra lite tjockare då den går hårt). Detta är tydligen inte någon skillnad med låda utan diffbroms. Kör man lamelldiff blir det en annan olja.

Re: Olja i växellåda/diff

Posted: 2020-03-26 15:01:12
by safe
Eddie Varvstopp wrote: 2020-03-26 14:35:45 Ok, eftersom jag hämtade min låda hos Jaan Tolli idag kan jag dela de rekommendationerna jag fick från honom. Nu sitter det en torsendiff i min och han sa 75w-90 GL5 (jag kunde tom kunna köra lite tjockare då den går hårt). Detta är tydligen inte någon skillnad med låda utan diffbroms. Kör man lamelldiff blir det en annan olja.
Jag hade min g50 (med torsen diff) hos honom och fick samma rekommendationer, han körde sin med 75w140 så jag fyllde min med samma olja.

"LSD olja" i lamelldiffar är mest en komfortgrej enligt Guard Transmissions, de rekommenderar det (i sina diffar) bara om man tycker det är jobbigt med hur diffen beter sig/låter. LSD tillsatsen gör oljan lite glattare så att plattorna glider mer, vilket inte är bra egentligen.

Re: Olja i växellåda/diff

Posted: 2020-08-05 14:54:05
by 924SEKZ
Behövs det verkligen GL5? Det är ju hypoidolja, är det hypoidväxel (pinjongen ligger under centrum på kronhjulet) på dom? Visst funkar det med GL4, vanlig växellådsolja...eller?

Re: Olja i växellåda/diff

Posted: 2020-08-06 22:08:24
by mijo
Jo, det är nog hypoid alla lådorna till 944, vill minnas det står det ska vara hypoidolja i manualen alla fall.

Re: Olja i växellåda/diff

Posted: 2020-09-05 10:27:47
by mojo158
Hej,

Jag tycker man får lite olika rekommendationer beroende på vart man tittar, kanske beroende på att det finns för och nackdelar att väga mot varandra. I min Heynes manual står det 75W90 Gl4. Porsche center säger 75W90 GL5. När jag pratar med dem på Red Line säger de 75W90 GL4 (=MT90), som jag kört på tidigare. Deras rekommendation bygger på att GL 5 tär på synkringarna i gulmetall, men samtidigt står GL5 emot skjuv och tryckkrafter bättre. Kanske därför Tolli rekommenderar den, särskilt till rejsbilar. Red Line föreslår istället för GL5 (om man inte är nöjd med skyddet i GL 4) sin leight weight shock proof, som har betydligt mindre av tillsatsen (sulfat?) som tär på synkringarna jämfört med GL5, men är en 75W140 olja, kanske den Tolli använder?

/Staffan

Re: Olja i växellåda/diff

Posted: 2020-09-05 11:05:38
by mijo
Enligt Porsche WS-manual från 1991:
Olja_klipp.JPG
GL-5 alternativet fanns inte i bilens manual 1986, bara GL-4

Stod väl i Rennlist-tråden ovan att GL-5 är snällare mot synkringar från 1990?

Re: Olja i växellåda/diff

Posted: 2020-09-05 12:44:24
by mojo158
Hej,

Låter bekant, men enligt Redline så är inte deras GL5 i närheten av lika snäll som GL4, även om den kanske är snällare än tidigare.

/Staffan